עמוד 1 מתוך 1

זיהוי המעתיק כמחבר

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 12:10 pm
על ידי חד ברנש
לפעמים ארע, שזיהו בטעות את מעתיק כתב היד ככזה שחיבר את הספר.
זכור לי שכתבו על זה פה ושם, אך אינני מצליח להיזכר כעת במקרים ברורים.
אודה על כל סיוע
(זכור לי, שישנה איזו תשובה באיזה שו"ת, שנדפסה על שם מישהו אחר, שכנראה העתיקה והניחה בין כתביו. אבל אני צריך מקרים הנוגעים לתקופת הראשונים)

Re: זיהוי המעתיק כמחבר

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 2:22 pm
על ידי אריסמנדי
חד ברנש כתב:לפעמים ארע, שזיהו בטעות את מעתיק כתב היד ככזה שחיבר את הספר.
כך אירע לספר פתשגן על תרגום אונקלוס, כפי שהוכיח וסיכם בנימין ריצ'לר כאן מסוף העמוד ואילך (ואפשר שריצ'לר יוכל לתת דוגמאות נוספות לתופעה ששאלת עליה). רבים נסמכים על הזיהוי המוטעה, כגון בעל פרשה מפורשה שבהערותיו על נוסח התרגום מרבה להזכיר את ספר 'צנצנת המן לרבינו עזריאל דאיינה'.

אולי הדוגמא הבאה תתאים יותר למבוקשך: כך אירע גם לתוספות הנדפסות על מסכת הוריות, כפי שבירר וסיכם יפה ר' בצלאל דבליצקי במבוא לתוס' הרא"ש שבמהדורתו, בהערה 2.
(אגב, במקרים מסוימים אפשר שחכם שברשותו היה כתב יד נחשב בטעות לאחר זמן כמחברו, אף אם לא היה הוא המעתיק אלא רק הבעלים.)

Re: זיהוי המעתיק כמחבר

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 2:39 pm
על ידי חד ברנש
אריסמני,
יישר כוח גדול על עזרתך!

Re: זיהוי המעתיק כמחבר

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 8:45 pm
על ידי חד ברנש
פרופ' ר' שמחה עמנואל הפנני למאמרו החשוב של ר"ש אברמסון, 'ספר המוסר המיוחס לרב יוסף בן צדיק, ונלווה אליו מאמר על כתבים שנתייחסו לאחד החכמים ואינם לו', ספר זכרון להרב יצחק נסים, ג, בעריכת מ' בניהו, ירושלים תשמה, עמ' שלא-שלח.
ועם כל זאת, אשמח להיוודע למקורות נוספים בעניין.

Re: זיהוי המעתיק כמחבר

פורסם: ג' אוגוסט 30, 2016 9:58 pm
על ידי בברכה המשולשת
הספר הנקרא ע"י מהדירו הראשון מעשה רוקח (לרבינו אלעזר מגרמייזא) יוחס בתחילה לנכד רבינו יהודה החסיד מסיבה זו