עמוד 1 מתוך 1

2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:08 pm
על ידי עושה חדשות
2 בקשות מסידור רס''ג.pdf
(1.25 MiB) הורד 722 פעמים

בתש' הרמב"ם (פאה"ד ק"ל) נראה שהיה מנהג נפוץ לאומרם, וכן הוזכרו בס' האשכול, ובראב"ע על קהלת, ועוד. האם יש נוהגים כן כיום, ומה עוד ידוע על תפילות אלו ומנהג אמירתם.

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:11 pm
על ידי חד ברנש
תנסה לבדוק בסידורי התימנים (נוסח באלדי)

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 12:22 pm
על ידי מעט דבש
קטעים מתוך הבקשה השניה נמצאים בסליחות האשכנזים (=לאפוקי עדות המזרח), לער"ה.

ראה עמ' עב, ועמ' עז - עט בסידור רס"ג הנ"ל.

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ש' ספטמבר 10, 2016 10:39 pm
על ידי עושה חדשות
בדברי הראב"ע שציינתי לעיל, (קהלת פ"ה), הוזכרו התפילות שחיבר רס"ג כדוג' לשבח, לעומת פיוטי הקליר, עליהן מביע ראב"ע את ביקורתו. ז"ל -
וכלל אומר יש בפיוטי רבי אליעזר הקליר מ"כ, ארבעה דברים קשים, הדבר האחד כי רובי פיוטיו חידות ומשלים ... והדבר השני שפיוטיו מעורביים בלשון תלמוד ... והדבר השלישי אפילו המלות שהם בלשון הקדש יש בהם טעיות ... יש אומרים אין משיבין את הארי אחר מותו התשובה רוח אל עשתנו כלנו ומחומר קורצו הקדמוני' כמונו ואוזן מלים תבחן ... והדבר הרביעי שכל פיוטיו מלאים מדרשות ואגדות ... והגאון רב סעדיה נשמר מאלה הארבעה דברים בבקשותיו השתים שלא חבר מחבר כמו הם והם על לשון המקרא ודקדוק הלשון באין חידות ומשלים ולא דרש.

בהמשך דבריו שם כותב ראב"ע עוד -
וחכם היה בצרפת גם הוא חבר בקשה תחלתה אמרי האזינה ה' ויש בה דברים אינמו נכונים מהם שאמר הרחבת עולמות אין להם גבול ומה שאין לו גבול איננו נברא ואמר כי שמך בך ובך שמך ואילו ידע מה פירוש שם לא היה זה הדבור עולה על לבו ועוד אחר שאמר כי שמך בך הלא הוא בעצמו בך שמך כי מה הפרש בין שלום עליך או עליך שלום ראובן אתה או אתה ראובן תפשום חיים או חיים תפשום יברכך ה' וישמרך יי' ישמרך מכל רע ואין זה דרך תפלה אלא דרך שחוק, וחכם אחד שחבר שתי מלות והיו לאחדים בפיו כמו אברמל פירוש אבאר מלה או אברר מלה והנה עשה הפך מה שאמר כי לא באר המלה ולא דבר ברור רק בלל בשפתו שפת הקדש ולא אוכל לבאר אחד מני אלף מטעות הפייטני' והטוב בעיני שלא יתפלל אדם בהם כי אם התפלה הקבועה ויהי דברינו מעטים ולא נענש בדין
לאיזה פיוטים הוא מתכוין בדבריו כאן (הרחבת עולמות? אברמל?).

===

בשבה"ל סי' יח כתב -
ומצאתי שנשאל הר"ר אברהם בר דוד זצ"ל. והשיב מה ששאלת הלא אמרו חכמים מכאן ואילך אסור לספר בשבחו של מקום ואמור נמי כל המספר בשבחו של מקום יותר מדי נעקר מן העולם והרי תפילת ר' סעדי' זצ"ל כל אותה הבקשה שיש בה כמה שבחות וגם בקשה אחרת שקורין אותה בקשת אליהו היאך אומרים אותה בני אדם. כך נראה לי שלא אסרו [לספר] בשבחו של מקום אלא בצבור או בעיקר התפלה. אבל ביחיד תחנונים הם
מהי בקשת אליהו? ומה כתבו הפוס' על עצם הנידון האם אסור לומר שבחים וכו' בציבור או בעיקר התפילה?

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ד' ספטמבר 14, 2016 9:28 pm
על ידי עושה חדשות
עמודי העבודה על בקשות רס''ג.PDF
(1.03 MiB) הורד 345 פעמים

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 9:05 pm
על ידי ירושלים
התפילות הנפלאות של רס"ג ז"ל נדפסו גם בראש סדור אוצר התפילות.

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: א' אוקטובר 30, 2016 12:56 am
על ידי עושה חדשות
עיינתי היום בד' הרמב"ם שם, ולא התברר לי לגמרי האם יש כאן מחלוקת, כי הרמב"ם כותב בנחרצות שאין לומר את התפילות האלו בשבת, ואילו הרס"ג כותב על התפילה הראשונה שהיא נכתבה בנוסח המתאים לשבתות וחגים.

Re: 2 תפילות מתוך סידור רס"ג

פורסם: ו' אפריל 21, 2017 3:57 pm
על ידי עושה חדשות
בנוגע לחריזה בפיוט ראיתי כעת -
פירוש רבינו שלמה בן היתום מו"ק כה: פתח עליה קינה בלשון מקרא בצחות לשון ולא היו רוצין לומ' בחרוזות כי לא מפני חסרון דעתן היה אלא שלא רצה וכן את מוצא בדוד שעשה כמה זמירות ושירות ולא רצה לאמרם בחרוזה כי החרוזה פעמים שמתקלקל הדיבור מפני דוחק המשקל.

ועל שתי הבקשות, ע"ע כאן.