עמוד 1 מתוך 1

היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 12:58 pm
על ידי למדן
הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך רמז הלכה זו לא נמצא בה' ברכת הפירות

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 2:08 pm
על ידי חכם באשי
אולי, האוכל אכילה גסה א"צ לברך אח"כ?

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 4:01 pm
על ידי למדן
חכם באשי כתב:אולי, האוכל אכילה גסה א"צ לברך אח"כ?

לא לפניה

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 4:12 pm
על ידי יגל
האוכל לרפואה ואין לו הנאת החיך?

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 4:24 pm
על ידי למדן
יגל כתב:האוכל לרפואה ואין לו הנאת החיך?

אם הדין כך לא משנה בין מעט והרבה

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 4:56 pm
על ידי יגל
יל"ע באוכל איסור לרפואה, ואוכל הרבה כשרפואתו רק במעט והרבה מזיק לו, האם בברכה ראשונה התחייב או לא. אבל אחר שכתבת שאינו בהל' ברכת הפירות כנראה שלא לזה כוונתך.

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 5:08 pm
על ידי למדן
יגל כתב:יל"ע באוכל איסור לרפואה, ואוכל הרבה כשרפואתו רק במעט והרבה מזיק לו, האם בברכה ראשונה התחייב או לא. אבל אחר שכתבת שאינו בהל' ברכת הפירות כנראה שלא לזה כוונתך.

א]כשאוכל איסור לרפואה אינו מברך כלל
ב] אם רפואתו במעט אסור לו לאכול יותר מהמותר לו

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 5:39 pm
על ידי יגל
האוכל איסור לרפואה משום סכנה אם יש לו הנאת החיך צריך לברך (שו"ע או"ח ר"ד ס"ט), לכן כתבתי שאם אוכל הרבה למרות שציווהו לאכול רק מעט יל"ע אם אף בברכה ראשונה התחייב.

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 6:18 pm
על ידי צוציק
בביטול בתערובת יבש ביבש לשיטת הסוברים שאסור לאכול את כולן (עי' יו"ד ק"י ס"ח בהג"ה), נמצא שאם אוכל קצתם הרי אוכל בהיתר ומותר לברך, אבל אם אוכל כולן בב"א דהו"ל אכילת איסור, אסור לברך.

Re: הכי תמצא מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 11:03 pm
על ידי תולדות אדם
אולי בשמן זית?

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ו' נובמבר 19, 2010 12:31 pm
על ידי אליהוא
אחר דאתינן לענין אכילת איסור איכא לאוקמי שבאכילת ח"ש מסתמא צריך לברך.

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ו' נובמבר 19, 2010 1:35 pm
על ידי יצג
האוכל פת הבאה בכיסנין בסוף סעודה של פת, מברך בומ"מ, ואם אוכל הרבה בשיעור קביעות סעודה נפטר בהמוציא שבירך בתחילה.

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: ו' נובמבר 19, 2010 2:56 pm
על ידי צוציק
אליהוא כתב:אחר דאתינן לענין אכילת איסור איכא לאוקמי שבאכילת ח"ש מסתמא צריך לברך.

למה מסתמא צריך לברך? והלא זה אכילת איסור.

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: א' נובמבר 21, 2010 1:58 am
על ידי יאיר
יצג כתב:האוכל פת הבאה בכיסנין בסוף סעודה של פת, מברך בומ"מ, ואם אוכל הרבה בשיעור קביעות סעודה נפטר בהמוציא שבירך בתחילה.

יפה מאוד!

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: א' נובמבר 21, 2010 3:29 am
על ידי אליהוא
כונתי היתה כמובן למ"ד ח"ש מותר מן התורה.
אמנם לדעת הרמב"ם גם באיסורים דרבנן לא מברכים, אבל כמדומה שלדעת רש"י אינו כן ולא עיינתי כעת.
וגם תלוי אולי בפלוגתא לענין חולה שאוכל איסור וצ"ע.

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: א' נובמבר 21, 2010 12:25 pm
על ידי למדן
יצג כתב:האוכל פת הבאה בכיסנין בסוף סעודה של פת, מברך בומ"מ, ואם אוכל הרבה בשיעור קביעות סעודה נפטר בהמוציא שבירך בתחילה.

אמת ונכון לאו דוקא בסוף הסעודה ה"ה כל שעת הסעודה
הל' בציעת הפת ס' קסח סעי' ח ובמ"ב ס"ק מב

Re: היכי תמצי מי שאוכל מעט צריך לברך ומי שאוכל הרבה א"צ לברך

פורסם: א' נובמבר 21, 2010 1:35 pm
על ידי יצג
נכון שגם באמצע הסעודה. אולם דוקא באוכל לשם קינוח ולא לשביעה, ונקטתי אורחא דמילתא שבסוף הסעודה אוכלים לקינוח.
אגב, לדעת הרשב"א ברכות מ"א ע"ב אכן פהב"כ בתוך הסעודה פטור מברכה, ורק בסוף הסעודה צריך לברך, אבל בשו"ע לא פסק כן.