עמוד 1 מתוך 1

הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 1:13 pm
על ידי בר אוריין תנינא
בגמ' עבודה זרה דף יח: איתא:
ההולך לאיצטדינין וכו' הרי זה מושב לצים, ועליהם הכתוב אומר אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים וכו' כי אם בתורת ה' חפצו הא למדת שדברים הללו מביאין את האדם לידי בטול תורה.

ובלמדנו גמ' זו תמהנו עד מאד וכי צריך פסוק מיוחד שילמד אותנו שבדברים הללו יש בטול תורה, ומה היינו סוברים בלי הפסוק? (ועיין מהרש"א שם ועוד).
ואתמול ביום היארצייט של מרן הגרא"ז זכינו להבין פשט בגמ' על פי משנתו בגדר בטול תורה.
וכ"כ באבן האזל הלכות מלכים פרק ג הלכה ה' ו':
...וזה אינו אלא במלך, אבל הדיוט מותר לו להתענג, אף שזה יגרום לבטול תורה בהכרח על ידי שכרות ובעילות נשים, ולהדיוט אינו אסור אלא לבטל תורה בלי כל סיבה שאז הוא מסיר לבו מהתורה וכו'.
והיינו שלדבריו הגדר בבטול תורה הוא לא ללמוד כשאין לו סיבה, אבל אם הוא עושה משהו אפי' שזה לתענוג בעלמא מותר ואין בזה משום בטול תורה.
ומעתה מיושב להפליא, ואדרבה ראי' גדולה לדבריו מגמ' דילן, שלמקומות כאלו כאיצטדינין וקרקסאות אף שהולך להתענג יש בהם משום בטול תורה, ואפשר משום שמקומות כאלו משחיתים נפשו של אדם ומרחיקים אותו מן התורה. ואת זה למדנו מהפסוק. ואתי שפיר.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 2:09 pm
על ידי תוך כדי דיבור
הדברים באבן האזל ידועים ושהיה מן הגדולים מי שהתרעם עליהם וכו'.

בכל אופן את הגמרא אפשר להבין גם בלעדיהם לענ"ד, מפני שלא כתוב בה שההולך לאיצטדינין וכו' "הרי זה ביטול תורה" כמו שכתבת (בלשון אחרת) ברישא, אלא ש"דברים הללו מביאים את האדם לידי ביטול תורה". ותתמה, הרי זה גופא ביטול תורה ומה פשר "מביאין את האדם"? אלא שיש ביטול תורה מקומי וחד פעמי, כמש"כ הגראז"מ שהאדם יושב בטל ובלי שום סיבה אינו לומד - אבל יש ביטול תורה כללי וקבוע, שהאדם יהפוך להיות אדם בטל מתורה, שאינו למד כמעט אף פעם, וזה יבוא לו מפני שנמשך אחרי השחוק הנ"ל. וזאת באה הגמרא ללמד כמו שכתבת בסיפא - אלא שממילא אין ראיה ממנה לעניין דינו של ביטול תורה מקומי כנ"ל, כי היא מדברת על עניין חמור יותר (ולא באה לומר שהדבר הפחות חמור אינו כלום).

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 2:30 pm
על ידי בר אוריין תנינא
תוך כדי דיבור כתב:הדברים באבן האזל ידועים ושהיה מן הגדולים מי שהתרעם עליהם וכו'.

בכל אופן את הגמרא אפשר להבין גם בלעדיהם לענ"ד, מפני שלא כתוב בה שההולך לאיצטדינין וכו' "הרי זה ביטול תורה" כמו שכתבת (בלשון אחרת) ברישא, אלא ש"דברים הללו מביאים את האדם לידי ביטול תורה". ותתמה, הרי זה גופא ביטול תורה ומה פשר "מביאין את האדם"? אלא שיש ביטול תורה מקומי וחד פעמי, כמש"כ הגראז"מ שהאדם יושב בטל ובלי שום סיבה אינו לומד - אבל יש ביטול תורה כללי וקבוע, שהאדם יהפוך להיות אדם בטל מתורה, שאינו למד כמעט אף פעם, וזה יבוא לו מפני שנמשך אחרי השחוק הנ"ל. וזאת באה הגמרא ללמד כמו שכתבת בסיפא - אלא שממילא אין ראיה ממנה לעניין דינו של ביטול תורה מקומי כנ"ל, כי היא מדברת על עניין חמור יותר (ולא באה לומר שהדבר הפחות חמור אינו כלום).


גם לשיטתך מוכרחים אנו ליסודו של האבן האזל, משום שאם עובר על בטול תורה מקומי בהליכה לאיצטדינין, כפי שהגדרת, הרי כבר עבר, ומה אנו צריכין את הפסוק. וודאי אין לומר שאלו שני איסורים אלא שני גדרים באיסור אחד. וע"כ שבטול תורה מקומי אינו עובר משום דבריו דהגרא"ז, והפסוק בא לאסור משום בטול תורה כללי וקבוע.
ואגב בענין הרישא של דבריך:
" ושהיה מן הגדולים מי שהתרעם עליהם"
גם אני שמעתי כך עוד בישיבה קטנה, אולם לא מצאתי משהו מפורש מאשר סתם אמירות של משגיחים שחוששים מאי הבנה והיסחפות יתר של הבחורים הצעירים.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 2:56 pm
על ידי ירושלמי

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 3:37 pm
על ידי תוך כדי דיבור
לפי דרכך לא תוכל להימלט מהקושיה, כי מה אנו צריכים שהגמרא תודיענו שמישיבת לצים בא ביטול תורה (איך שלא נפרש זאת), הרי מושב לצים הוא פחיתות ורעה מצד עצמו ועניינו ולא רק מצד שמתבטל באותו זמן מדבר אחר? אלא על כרחך, הגמרא רוצה ללמדנו שמלבד הרעה הפרטית של מעשה הישיבה במושב לצים כשלעצמו, נגרמת מזה רעה כללית יותר ("מביאים את האדם" וכו', ולשון זו מכריחה שלא כדבריך, כי היא מדברת על מה שיבוא מהעניין ולא על מה שהעניין עצמו!). וזהו הנלמד מן הפסוק, שהיושב "במושב לצים", מלבד החטא שיש בזה כשלעצמו, הרי סופו ללכת "בדרך רשעים", וממילא לא יהיה חפצו "בתורת ה'" ולא יהגה בתורתו (ואיני בא לומר שאין דברי הגראז"מ כנים, אלא שאין להם ראיה בהכרח מגמרא זו).

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' נובמבר 18, 2010 8:26 pm
על ידי יצג
ברכת שמואל.png
ברכת שמואל.png (118.65 KiB) נצפה 4217 פעמים

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 12:06 am
על ידי זקן ששכח
מענין לענין.
ישנה אמרה חסידית בשם הרה"ק ר"מ מקאברין: כשם שיש ביטול תורה בכמות, כן יש גם ביטול תורה באיכות.
כלומר, אדם המסוגל ללמוד יותר בעיון ובעמקות אבל משום מה עושה לעצמו חיים קלים, הריהו נחשב כמבטל עצמו מתלמוד תורה.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 1:33 am
על ידי אדג
לפועל נהגו העם היתר לצאת ולטייל וכדו', ואין איש המערער ומהרהר אחר בני הנביאים, והנח להם לישראל.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 6:06 am
על ידי רבטוב
עצם חידושו של הגרא''ז כבר קדמו ר' שלמה קלוגר בשו''ת טוטו''ד
וזהוא ההיתר ללמוד מלאכה או לידע ידיעות העולם

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 6:18 am
על ידי אדג
ללמוד מלאכה? ודאי מותר! אלא אם כונתך למלאכה שאינו מתכוין להתפרנס הימנה. אך קשה למצוא 'ציור' כזה.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 8:14 am
על ידי נוטר הכרמים
זקן ששכח כתב:מענין לענין.
ישנה אמרה חסידית בשם הרה"ק ר"מ מקאברין: כשם שיש ביטול תורה בכמות, כן יש גם ביטול תורה באיכות.
כלומר, אדם המסוגל ללמוד יותר בעיון ובעמקות אבל משום מה עושה לעצמו חיים קלים, הריהו נחשב כמבטל עצמו מתלמוד תורה.
.

אמרה חסידית? תשובה בבית אפרים, כמדומני סי ג', בענין מבטלין ת"ת למקרא מגילה.

ידוע גם מש"כ במשנת רבי אהרן מוסר ח,א שער ב מאמר יא באריכות על יסוד זה.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ג' נובמבר 30, 2010 6:46 pm
על ידי רבטוב
נוטר הכרמים כתב:
זקן ששכח כתב:מענין לענין.
ישנה אמרה חסידית בשם הרה"ק ר"מ מקאברין: כשם שיש ביטול תורה בכמות, כן יש גם ביטול תורה באיכות.
כלומר, אדם המסוגל ללמוד יותר בעיון ובעמקות אבל משום מה עושה לעצמו חיים קלים, הריהו נחשב כמבטל עצמו מתלמוד תורה.
.

אמרה חסידית? תשובה בבית אפרים, כמדומני סי ג', בענין מבטלין ת"ת למקרא מגילה.

ידוע גם מש"כ במשנת רבי אהרן מוסר ח,א שער ב מאמר יא באריכות על יסוד זה.[/quote
הבית אפרים מובא ג''כ בהגהות מהרצ''ח ובחידושי ר' שלמה קלוגר ....ושם הביאור כיוון שמתכוון לצאת מצוות קריאת מגילה ע''כ הוא מתכוון רק לזה ולא למצוות לימוד התורה
אך בעצם החידוש שתושבע''פ צריך ללמוד עם כל העעמקות כבר פסק כן הרב מלאדי בספרו הלכות ת''ת ורשום אצלי שכן פסק הגר''א בביאוריו

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ד' דצמבר 01, 2010 12:50 am
על ידי רבטוב
עכשיו נזכרתי שבבית האוצר להגר''י ענגל מערכת ב' כלל ג' יש אריכות בזה כדרכו בקודש ב' כוונות ועניינים במעשה אחת קחנו משם וירווח לך
ובסופו יש גם בענייני חנוכה דברים נפלאים

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 9:11 pm
על ידי עושה חדשות
אור שמח הל' ת"ת כתב:ביומא דף י"ט ע"ב, השח שיחת חולין עובר בעשה, שנאמר (דברים ו, ז) ודברת בם, והנה נראה דרבא אזיל אם קריאת שמע דרבנן, ומוקי ודברת בם לדברי תורה (ברכות יג, ב), אבל למאי דקי"ל דעל ק"ש קאי אין שייך זה לדרוש בם ולא בדברים בטלים, ונראה לי לבאר, דבאמת כל המצוות המה שווים לפחות שבפחותים ולמשה רבינו ע"ה, דתורה אחת יהיה לכם כתיב (במדבר טו, כט), וחיוב המצוה גבול יש לה, כמו נטילת אתרוג בנינוע בעלמא יצא, רק המדקדקים נושאין אותו כל היום וכיו"ב, ולכך לא כתבה התורה מדות רק ברמז, דלמשל מדת הנקמה (יומא כג, א) כל ת"ח שאינו נוקם ונוטר (כתובות יז, א) ומלך שמחל כו', ולכך אין זה חוק בפרט שווה לכלל הישראלי, רק כל אחד לפי ערכו, רק נקימה דממון זה שווה לכולם, וכן בגאוה וכי"ב, וכן לפנים משורת הדין, ובקור חולים וקבורה וכו', והדברים ארוכים בספרי המחקר.
ונמצא מצוות ת"ת אשר בוודאי אם יבקש האדם טרף ומזון בכ"ז אינו נחשב למפריע מצוות ת"ת, ואספת דגניך כתיב (דברים יא, יד), וכן למשל אדם חלוש המזג, וכן כל אחד לפי ההכרחיות שלפי הרגלו, וכן לפי טוהר נפשו של אדם, כי אינו דומה בחיוב ת"ת האיש אשר נפשו מרגשת בשכלה הזך ונקשרה בעבותות אהבה לתלמוד תורה, לאיש אשר כוחות נפשו נרפים ועצלים, לכן איך היה מחוק הבורא לחוק חיוב ת"ת לכל ישראל, ונתן תורת כ"א בידו, ואין לאל יד האנושי ליתן המדה האמיתית לזה, לכן באו חכמים ופירשו לנו גדר מרכזן האמיתי של ת"ת, ק"ש בשחרית, ק"ש בערבית, קים והגית בה יומם ולילה (מנחות צט, ב), כיון שלומד קבלת המצווה ואזהרתה בשחרית ובערבית כבר קיים מצוותה, אולם יתר מזה הוא בכללי המצוות אשר נבדלו ונפרדו בזה כל איש לפי ערכו ומהותו, והיא כמו הסר מן המדות המגונות אשר נפרדו זה מזה, ובוודאי צריך להתעצם בה האדם בכל יכלתו, כי כפלה התורה הרבה פעמים ענין למודה, וצריך האדם להלהיב נפשו לשקוד על דלתותיה, כאשר הרבו לדבר בזה הספרים הקדושים, ולכן אמר (שמות יח, כ) והזהרת אתהם את החוקים ואת התורות, ודבר השווה לכולם והודעת כו' ילכו בה ואת כו' אשר יעשון, שבזה אינו שוה, רק כל אחד לפי מה שהוא אדם.
ולכך אמרו בנדרים דף ח' ע"א הא קמ"ל כיון דאי [בעי] פטר נפשיה בק"ש שחרית וערבית משו"ה חייל שבועה עליה, שזה מה שמחוייב ללמוד בכל כוחו אינו מן החוקים הכוללים סוג הישראלי, ואין זה מצווה פרטית, ולכך חייל שבועה עלה, כמו בשבועה שלא אתכבד בקלון חבירו וכי"ב, ואין נוח לי מה שלמד הר"ן שם מהא דדבר דאתיא מדרשא חייל שבועה עלה, וכמו חצי שיעור, אשר זה פרטי החוקים המצוים ע"ז כל בני ישראל בלי הבדל כלל, והבן ודו"ק.
ובזה יבואר לנו עוד דבר נכון, דזה אם יש מצוה לקיים מבטלין ת"ת, כמו לאכול מצה, לנטול לולב, אפילו לרשב"י (עיין ירושלמי שבת (פ"א ה"ב)) וכן לקבוע מזוזה ולעשות ציצית, אבל להכניס עצמו לחיוב, מצוה ת"ת עדיף, דבאמת לימוד הת"ת שוה לכולם, וכל מצוותיה של תורה אינן שווין לדבר אחד מדבריה, ומ"מ מבטלין למצות אלו, דאילו חוקים כוללים כל עם ישראל בחובה אחת מן משה רבינו ע"ה עד הפחות בעם, ומבטלין אותה לחוקים הכוללים, אבל להכניס עצמו לחיובה בוודאי מצות ת"ת עדיף, דהיא חביבה על הקדוש ברוך הוא ביותר, וז"ב, [ודע דמצוות ת"ת הוא מן קרא דושננתם וכמה פסוקים, דאילו פסוק והגית בו יומם ולילה הוא בדברי קבלה].

האם זה כדברי הגרא"ז, או שיש חילוק?

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:14 pm
על ידי יוסף משה
מאמר מעניין בנושא.

Re: הגרא"ז ומשנתו בענין "בטול תורה"

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 11:00 am
על ידי אב בבינה
אם נקטינן שחיוב ת"ת מעיקר הדין רק ק"ש שחרית וערבית, מהו האיסור הגדול של ביטול תורה שמוזכר בכוליה תלמודא, הלא לא ביטל שום חובה, רק שלא עשה מצוה קיומית?
ועי' תוס' ר"י שירלאון בברכות לה: שכתב בזה"ל
"ר"ש בן יוחאי אומר אפשר אדם חורש בשעת חרישה וזורע וכו' לאו משום דס"ל לר' שמעון שהיא חובה דהא בפ' שתי הלחם במנחות איהו קאמר דאפי' לא קרא אלא ק"ש שחרית וערבית קיים לא ימוש וכו' אלא מצוה בעלמא הוא דקאמר מפני ביטול תורה"