עמוד 1 מתוך 1

ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 12:04 pm
על ידי ישורון250
שגור בפי כל: ממשה [רבינו] עד משה [הרמב"ם] לא קם כמשה [הרמב"ם]. ממי יצא מאמר זה? מי הראשון שהשתמש בזה?. תודה מראש.

זכור לי שבשו"ת חות יאיר כתב כיו"ב, משלמה [המלך] עד שלמה [מהרש"ל] לא קם כשלמה [מהרש"ל].

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 12:08 pm
על ידי חד ברנש
עי' אלפא ביתא זעירא לר' שמואל אשכנזי.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 2:07 pm
על ידי ישורון250
אין לי ספר זה, מי יכול בבקשה לצטט מי הראשון שהשתמש באימרה זו. שכיוח.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ספטמבר 15, 2016 2:28 pm
על ידי מרחביה
זו לשונו בעמוד 606:
ממשה.jpg
ממשה.jpg (27.05 KiB) נצפה 7011 פעמים

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 2:29 am
על ידי הגיונות
ישורון250 כתב:זכור לי שבשו"ת חות יאיר כתב כיו"ב, משלמה [המלך] עד שלמה [מהרש"ל] לא קם כשלמה [מהרש"ל].

גם על מצבתו של הרמ"א נחקק ה-'ממשה עד משה לא קם כמשה'.

בעבר קראתי מטוביה פרשל (בסיני?) רשימה של אישים שאמרו אודותיהם את הביטוי 'ממשה עד משה' ומליצות דומות.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 7:54 am
על ידי פלגינן
הגיונות כתב:
ישורון250 כתב:זכור לי שבשו"ת חות יאיר כתב כיו"ב, משלמה [המלך] עד שלמה [מהרש"ל] לא קם כשלמה [מהרש"ל].

גם על מצבתו של הרמ"א נחקק ה-'ממשה עד משה לא קם כמשה'.

בעבר קראתי מטוביה פרשל (בסיני?) רשימה של אישים שאמרו אודותיהם את הביטוי 'ממשה עד משה' ומליצות דומות.

1. http://www.toviapreschel.com/he/%D7%A2% ... %95%D7%AA/
2. http://www.toviapreschel.com/he/%D7%9E% ... %95%D7%93/
3. http://www.toviapreschel.com/he/2-%D7%9 ... %95%D7%93/

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:04 pm
על ידי הגיונות
חוזר כעת מיריד הספרים של הרב קוק.

רשמים ושאר תובנות אחלוק עמכם בהמשך בל"נ, רק אעיר שראיתי שמאמריו של הר' פרשל כונסו לשני כרכים 'מאמרי טוביה'. שני מאמריו בעניין 'משה עד משה' הובאו בח"א עמ' כו-ל.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ב' אפריל 24, 2017 12:45 am
על ידי אספקלריא
ראה בס' אגרות והסכמות רבינו חיד"א (בני ברק תשס"ו), תולדות חיים עמ' מ"ח-מ"ט, שהביא מה שכתב בספר "נר מצוה" (לרבי יהודה סיד, שאלוניקי תק"ע) על הרב חיד"א: "וכשם שאמרו על רבינו משה ממשה עד משה לא קם כמשה, כעת יאמר כמו כן מיוסף עד יוסף לא קם כיוסף, פי' ממרן הקדוש מהר"ר יוסף קארו עד גאון עוזינו מהר"ר יוסף אזולאי לא קם כיוסף".
וראה שם בהערה 290, מקומות שנזכרה המליצה על הרמב"ם ממשה עד משה וכו': ספר אור החיים להחסיד רבי יוסף יעבץ פרק ט', שם הגדולים ערך רב משה גאון (מע"ג מערכת מ' סי' ק"י).

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ב' אפריל 24, 2017 1:28 am
על ידי הגיונות
על השימוש במליצה 'מאברהם עד אברהם לא קם כאברהם - שוב כתב הרב פרשל במאמרו ב'הצופה' מכסלו תשל"ד (הודפס שוב ב'מאמרי טוביה', חלק שני עמ' כא-כב)

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ד' יולי 10, 2019 5:13 am
על ידי שמואל דוד
ב"ב קעד, ערכין כ"ג, משה בר עצרי..

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' ינואר 19, 2020 11:38 am
על ידי מן הדרום
לא הבנתי האם מסתדרת האמרה ממשה עד משה ,במשמעותה הפשוטה [החיד"א הסביר שלא קראו לאף אחד משה], עם הנפסק בש"ע יו"ד רמ"ב שמי שאומר לחברו אפילו אם היית כמשה לא אקבל ממך, שמלקין אותו על עצם זה שהעלה אפשרות שמישהו יהיה כמשה, ועוד- מה עם כל הנביאים, תנאים וכו'- האם אין זה זלזול לדלג עליהם?

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' ינואר 19, 2020 2:10 pm
על ידי שייף נפיק
לגבי השאלה של זלזול - ודאי שהתנאים והאמוראים היו גדולים ממנו ולא חשבו אחרת, הכוונה לחלק של התועלת שהרמב''ם הועיל בחיבורו. ופשוט.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: א' ינואר 19, 2020 2:35 pm
על ידי הפשטן
שמואל דוד כתב:ב"ב קעד, ערכין כ"ג, משה בר עצרי.

שם רק מסופר, שהאדם הזה הי' ערב לכתובת כלתו, אבל האם זה מוכיח שהוא הגיע לדרגת הרמב"ם?
ואגב: הוא לא משה הראשון שחי אחרי משה רבנו. הראשון שמצאתי, חי כמאתים שנה אחרי משה רבנו, והי' נכד-נין-נינו של אהליאב בן אחיסמך [בן חושים בן דן], והי' אחד מהחוליות הראשונות שבמגילת היוחסין של אלדד הדני (שכידוע חי בתקופת הגאונים).

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 12:22 am
על ידי מן הדרום
בס"ד
ראה במצורף על הבעיתייות שבאמרה

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 12:44 am
על ידי שייף נפיק
אגב, יבואו היודעים ויעידו שמליצה זו בסגנון מ.. עד .. לא קם כ...
נאמרה עוד על הרבה גדולים!
זה מליצה נאה לכבודו של הרמב''ם, לא כל דבר הוא או כפירה או מצווה!

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 1:35 am
על ידי לבי במערב
שייף נפיק כתב:אגב, יבואו היודעים ויעידו שמליצה זו בסגנון מ.. עד .. לא קם כ... נאמרה על [עוד] הרבה גדולים! . .

ואכן, הובא כבר לעיל.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ד' ינואר 22, 2020 2:30 pm
על ידי חלמישצור
על הפתגם בכלל ראו אצל הרב פרופ' יצחק טברסקי ז"ל, 'לדמותו של הרמב"ם - מסה על מעמדו הייחודי בתולדות ישראל', אסופות י, תשנ"ז, עמ' יז-כב.

ועל אזכוריו הראשונים ראו שם, שהביא את לשונו החריפה של ר' שם טוב ן' שם טוב (הראשון), המצטט כבר בדורו את הפתגם כדבר ידוע.
ומן התימה לאיש מוחזק לגדול שבדורות עד שהפליגו לומר עליו בסכלותם ממשה ועד משה לא קם כמשה (ספר האמונות שער א פרק ב, דף יד,ב)




מרחביה כתב:זו לשונו בעמוד 606:

כבר ערערה היטב ש"א הלר-וילנסקי, 'השפעתו הדיאלקטית של הרמב"ם על ר' יצחק אבן לטיף ועל ראשית הקבלה בספרד', מחקרי ירושלים במחשבת ישראל ז, תשמ"ח, עמ' 291 הע' 11, על ייחוס הציטוט הראשון לר"י ן' לטיף
1.png
1.png (66.55 KiB) נצפה 5161 פעמים

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ינואר 23, 2020 8:36 pm
על ידי איש פלוני
היעב"ץ במטפחת ספרים כותב נגד האימרה הזו, וכותב שזה זלזול בכל התנאים והאמוראים וכו', עיי"ש. איני זוכר בדיוק פרטי דבריו.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ינואר 30, 2020 4:06 pm
על ידי איש פלוני
ז"ל היעב"ץ במטפחת ספרים פ"ט:
כאשר בדו הליצנים מלפנים כיוצא בו, ממשה עד משה כו', תפח רוחו ונפשו של הממציא גוזמאות כאלה. לפגום כל הנביאים חכמים וזקנים שעמדו לישראל. תמק לשונם בפיהם של בדאים כאלה. חרף אל הבודים יבושו זדים.

Re: ממשה עד משה לא קם כמשה

פורסם: ה' ינואר 30, 2020 4:43 pm
על ידי ברוך שמו
איש פלוני כתב:ז"ל היעב"ץ במטפחת ספרים פ"ט:
כאשר בדו הליצנים מלפנים כיוצא בו, ממשה עד משה כו', תפח רוחו ונפשו של הממציא גוזמאות כאלה. לפגום כל הנביאים חכמים וזקנים שעמדו לישראל. תמק לשונם בפיהם של בדאים כאלה. חרף אל הבודים יבושו זדים.


סגנונו של הריעב"ץ ידוע ואכ"מ, ולעיל הביאו מחות יאיר שכתב כזאת גם על מהרש"ל, ומצאתי הדברים בסי' מד: ומה שכתב מעלת כ"ת ומשכן נפשיה אדברי הגאון מהרש"ל ונכנס בדוחקים לקיים דבריו, ודאי תנינן בנגעים ואהלות פעמים ושלש אמר לו חכם גדול אתה שקיימת דברי חכמים, ונפשי יודעת מאד שממשה עד משה לא קם כמשה, וכן אני אומר משלמה עד שלמה לא קם כשלמה, מכל מקום רוח הוא באנוש ונשמת שדי תבינם וכל אחד קבל את שלו מהר סיני עיי"ש.

הרי שכתב כן גם על הרמב"ם והוסיף כזאת גם על מהרש"ל ותו לא מידי. ונעלמו מהריעב"ץ דברי החו"י וכמדומה אם היה רואה דבריו לא כתב ליצנים וכו'.
אגב מה שכתב החו"י הנ"ל תנינן בנגעים ואהלות פעמים ושלש וכו' באהלות לא מצאתי כעת, ובנגעים שלש לא מצאתי רק שני פעמים ט ג, ויא ז ראה שם.