עמוד 1 מתוך 1

ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' נובמבר 25, 2010 8:13 pm
על ידי שיבר
בתפארת שלמה רמזי פסח דף קטו טור ד ד"ה מלמד, כותב: "וכן גלה האר"י ז"ל בבית הכנסת אחת בירושלים אשר שם הוא באמצע חלק וגבול יהודה ובנימין, וכן הי' בבהמ"ק המזבח הי' בחלקו של טורף וכו'".

שאלותיי:
א. מה המקור לעובדה זו בכתבי האר"י ז"ל וגוריו (או מקורות אחרים)?
ב. האם יש מסורת, או שמא במקורות יש יותר פרטים, באיזה בית כנסת מדובר, ולפחות באיזה איזור בירושלים היה שוכן?

בתודה מראש

[כבר הערתי באשכול אחר, כי התפרסם לאחרונה כי התפארת שלמה החזיק בידיו כתב יד קבלי (לר"מ די לונזאנו) שרק בימים אלו זכה לצאת לאור עולם, ויתכן שספרייתו היתה עשירה בעוד כמה כת"י וספרים בלתי מוכרים אחרים]

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' נובמבר 25, 2010 8:28 pm
על ידי רבטוב
בדוק נא בספה''ק עמק המלך

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' נובמבר 25, 2010 9:11 pm
על ידי חכם באשי
למבואר בזבחים נג ע"ב וברש"י שם, ובהנחה שהגבול בין יהודה לבנימין לא התפתל בצורה משונה, יש להתמקד ב"חיפוש" בית הכנסת הזה בצידו הצפוני או בצידו הדרומי של הר הבית. בהנחה שבתקופת האריז"ל ישבו שם יהודים.
אקווה שהובנתי למרות הקיצור.

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' נובמבר 25, 2010 9:27 pm
על ידי שיבר
בעמק המלך בהקדמה פ"ט, בו מובאים דבריו של האריז"ל אודות ירושלים - מקום המקדש והקברים שבה - לא מוזכר. (אולי בעזרת תוכנת די בי אס אפשר לעשות חיפוש מיטבי בספר).

לפי הזכור לי מסופר (אולי בשער הגלגולים) שהאריז"ל לא נכנס בשערי ירושלים, אלא אישר אמיתות כמה ציונים מרחוק. אם כן, כיוון שלא היה יכול להצביע בידיו על המקום, היה אמור להיות לבית הכנסת הזה שם מפורסם שאותו ציין הארי"זל בדבריו. (או שמא, האריז"ל לא דיבר על מקום מסויים, אלא התייחס לענין הגבולות, וציין כי כמו המזבח בשעתו גם היום יש בית כנסת שעומד בחלקם של שני השבטים.)

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' נובמבר 25, 2010 9:46 pm
על ידי חכם באשי

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: ה' פברואר 24, 2011 2:18 am
על ידי שיבר
בתפארת שלמה על שבועות ד"ה בפ' ואתחנן פנים בפנים, מביא בשם ספר "משיבת נפש" כת"י "שמונה שם שבחי האר"י ז"ל, וזה לשונו, והיה מוציא נשמת האדם בחיים חיותו ומביאו אצלו ומדבר עמה להשיבה בתשובה ואח"כ החזיר הנשמה להאדם".

הספר נדפס במרוצת השנים, ומוכר?

מכל מקום ייתכן שאת העובדה שהובאה בראש האשכול שאב התפארת שלמה מספר זה.

Re: ביהכ"נ אחד בירושלים שעומד בחלק יהודה ובנימין יחד

פורסם: א' פברואר 27, 2011 2:12 pm
על ידי היא שיחתי
חכם באשי כתב:למבואר בזבחים נג ע"ב וברש"י שם, ובהנחה שהגבול בין יהודה לבנימין לא התפתל בצורה משונה, יש להתמקד ב"חיפוש" בית הכנסת הזה בצידו הצפוני או בצידו הדרומי של הר הבית. בהנחה שבתקופת האריז"ל ישבו שם יהודים.
אקווה שהובנתי למרות הקיצור.


אין סיבה להניח שהגבול התפתל עי' זבחים נד: פסוקים מיהושע שהמובן מהם שהיה קו (לכאורה ישר) שנמתח ממקום למקום להעמיד הגבול

ויוצא דבר נפלא

שהרי אחת מהסיבות שמחמתן אין מקריבין היום קרבנות היא משום שאין אנו יודעים מקום המזבח

ואם נמצא לביהכ"נ הזה הרי נוכל למתוח קו ישר אווירי ולגלות מקום המזבח במדויק ע"פ הגמ' בזבחים נג:

בתקווה שאין כאן בפורום אנשים שילמדו מכאן להרע ח"ו