עמוד 1 מתוך 1

'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: ש' נובמבר 27, 2010 11:53 pm
על ידי חכם באשי
מצורף בזה קטע מספר ההיכלות:
ראש - קצין.png
ראש - קצין.png (6.21 KiB) נצפה 3116 פעמים

בפיסקא זו נמנו כמה זוגות מקבילים-ניגודיים, אבל הזוג האחרון: 'ראש'-'קצין' אינו ניגודי.
בתחילה עלה בדעתי לתקן ל'רש', אך ראיתי שתואר זה כבר נזכר קודם לכן, וקשה להאמין שהתואר ייזכר פעמים זה לאחר זה.
האם מישהו להסביר מדוע הזוג 'ראש'-'קצין' הוא מקבילה-ניגודית?

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: ש' נובמבר 27, 2010 11:58 pm
על ידי חיים
מה עם "אם נער אם בחור", זה כן ניגוד?

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: ש' נובמבר 27, 2010 11:58 pm
על ידי גוראריה
אולי מל' קצה, וכב' הדעות בחז"ל, הובאו ברש"י, על 'ומקצה אחיו לקח'
וכמו"כ לגבי 'ותאכל בקצה המחנה'

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 12:03 am
על ידי חכם באשי
תודה גוראריה,
חשבתי על 'בקצה המחנה', אך אין זה פשוטו של מקרא אלא יותר דרוש, ויותר מוכח 'מקצה אחיו'.
אבל עדיין זקוקים אנו להוכחה ש'קצין' הוא מלשון 'קצה'.

ולך, חיים, תודה. לא שמתי לב.
אבל נראה ש"אם נער" מחובר ל"אם בחור", והוא צלע אחת מהזוג - שהצלע השניה היא "אם בתולה".
וכך כל הקטע מסתדר זוגות זוגות. דוק ותשכח.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 12:03 am
על ידי יאיר
חיים כתב:מה עם "אם נער אם בחור", זה כן ניגוד?

שם הניגוד הוא אם בחור אם בתולה..

לגבי נער לא נכתב הניגוד (זקן).

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 12:11 am
על ידי יאיר
השווה כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... 8000850343

מקרה דומה..ואולי יודעי היידיש יוכלו לעזור.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 12:36 am
על ידי יאיר
גוראריה כתב:אולי מל' קצה, וכב' הדעות בחז"ל, הובאו ברש"י, על 'ומקצה אחיו לקח'
וכמו"כ לגבי 'ותאכל בקצה המחנה'

יפה כתבת.
מויקפדיה: "המילה קצין מופיעה בתנ"ך 6 פעמים. האטימולוגיה (מקור המילה) שלה אינה ברורה, אך כנראה שמקורה במילה "קצה", במובן "המייצג את הפיקוד"."

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 1:19 am
על ידי חכם באשי
אבל המילה 'קצין' עצמה היא מלשון חשיבות, והיא נרדפת ל'ראש', ועדיין תמיהתי לא מיושבת.
אולי קיימת הוראה אחרת למילה 'ראש'?

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 1:41 am
על ידי יאיר
יאיר כתב:השווה כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... 8000850343

מקרה דומה..ואולי יודעי היידיש יוכלו לעזור.

דוברי היידיש..תרגמו בבקשה.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 6:42 am
על ידי תולדות אדם
יאיר כתב:
יאיר כתב:השווה כאן: http://www.otzar.org/wotzar/Book.asp?10 ... 8000850343

מקרה דומה..ואולי יודעי היידיש יוכלו לעזור.

דוברי היידיש..תרגמו בבקשה.

אין שם תרגום מילולי אלא תרגום הענין, ומה שמתורגם שם הוא כך: "אם עני ואם נגיד" לא יותר.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 8:04 pm
על ידי זקן ששכח
חכם באשי כתב:אבל המילה 'קצין' עצמה היא מלשון חשיבות, והיא נרדפת ל'ראש', ועדיין תמיהתי לא מיושבת.
אולי קיימת הוראה אחרת למילה 'ראש'?

באשי, מותר לנסות השערה פרועה? אולי תבדוק בכת"י. יתכן שהיה כתוב אם רש אם קצין. והכל יבוא על מקומו בשלום.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 8:10 pm
על ידי יאיר
זקן ששכח כתב:
חכם באשי כתב:אבל המילה 'קצין' עצמה היא מלשון חשיבות, והיא נרדפת ל'ראש', ועדיין תמיהתי לא מיושבת.
אולי קיימת הוראה אחרת למילה 'ראש'?

באשי, מותר לנסות השערה פרועה? אולי תבדוק בכת"י. יתכן שהיה כתוב אם רש אם קצין. והכל יבוא על מקומו בשלום.

חכם באשי כתב:בפיסקא זו נמנו כמה זוגות מקבילים-ניגודיים, אבל הזוג האחרון: 'ראש'-'קצין' אינו ניגודי.
בתחילה עלה בדעתי לתקן ל'רש', אך ראיתי שתואר זה כבר נזכר קודם לכן, וקשה להאמין שהתואר ייזכר פעמים זה לאחר זה.
האם מישהו להסביר מדוע הזוג 'ראש'-'קצין' הוא מקבילה-ניגודית?

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: א' נובמבר 28, 2010 8:29 pm
על ידי חכם באשי
תודה, יאיר, על העזרה.
ולך, זקן, אין ברשותי את כתב היד.

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: ב' נובמבר 29, 2010 6:11 am
על ידי זקן ששכח
הנה נא הואלתי לדבר ואדברה אך הפעם, אולי נקט בלשון זו אף שאין בה מן הניגודיות, כיון שלשון זו שגורה בפיו מתוך לשון הכתוב (שופטים יא יא)לְרֹאשׁ וּלְקָצִין?

Re: 'ראש' ו'קצין' דבר והיפוכו?

פורסם: ב' נובמבר 29, 2010 9:30 am
על ידי חכם באשי
זו השערה מעניינת. יישר כוחך.
אגב, גם "אם בחור אם בתולה" מושפע מהפסוק (תהלים קמח יב): "בַּחוּרִים וְגַם בְּתוּלוֹת זְקֵנִים עִם נְעָרִים".