מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

הודעהעל ידי גנזך » ה' דצמבר 08, 2016 5:17 pm

בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?
נערך לאחרונה על ידי גנזך ב ו' דצמבר 09, 2016 11:29 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 08, 2016 8:44 pm

לא שמעתי בזה, אבל אנסה מסברא:
קרוב - במכ"ש מאוהב ושונא, שלבו מטה אותו להפך בזכות קרובו.
רשע - דיינים צריכים להיות "יראי אלוקים" ואיך נשים רשע לדיין?!

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 08, 2016 9:17 pm

גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].

הוה אמינא
הודעות: 1528
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' דצמבר 08, 2016 10:58 pm

זכורני לכאורה שהגמ' בראש השנה כבר כתבה זאת על סומא, שלעדות פסול מסברא ומדין כל הפסול להעיד יהיה סומא פסול להיות דיין.

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי אפשר » ה' דצמבר 08, 2016 11:13 pm

הוה אמינא כתב:זכורני לכאורה שהגמ' בראש השנה כבר כתבה זאת על סומא, שלעדות פסול מסברא ומדין כל הפסול להעיד יהיה סומא פסול להיות דיין.

סומא פסול לדון מהיקש לנגעים. ועי' סמ"ע סי' ז סק"ז.

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי גנזך » ו' דצמבר 09, 2016 9:16 am

עזריאל ברגר כתב:לא שמעתי בזה, אבל אנסה מסברא:
קרוב - במכ"ש מאוהב ושונא, שלבו מטה אותו להפך בזכות קרובו.
רשע - דיינים צריכים להיות "יראי אלוקים" ואיך נשים רשע לדיין?!

קרוב - מבואר בגמ' בב"ב קנט א' שאין זה משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב שהרי אפילו משה ואהרן פסולים
יראי אלוקים נאמר על סנהדרין, אבל בדיינים לא מצינו ענין זה

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי גנזך » ו' דצמבר 09, 2016 9:19 am

אפשר כתב:
גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].


חיפשתי בפ"ד דסנהדרין ולא מצאתי. תוכל בבקשה לציין את הדף ?

אפשר
הודעות: 999
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 9:08 pm

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי אפשר » ו' דצמבר 09, 2016 10:03 am

גנזך כתב:
אפשר כתב:
גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].


חיפשתי בפ"ד דסנהדרין ולא מצאתי. תוכל בבקשה לציין את הדף ?

פסול סומא דף לד עמוד ב, פסול שיכור דף מב, פסול קרובים ירושלמי סנהדרין היקש לעדות, ופסול גר משום תשים עליך מלך. פסול רשעות איני יודע.

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

הודעהעל ידי גנזך » ו' דצמבר 09, 2016 10:12 am

ייש"כ על ההפניה לירושלמי
אבל קצת מוזר שהבבלי לא טרח לבאר את זה

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

הודעהעל ידי גנזך » ו' דצמבר 09, 2016 11:35 am

עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

עזריאל ברגר
הודעות: 13275
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 10, 2016 6:41 pm

גנזך כתב:עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

מפורשים הפסולים בסופט"ז מהלכות עדות.

גנזך
הודעות: 128
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 11:38 am

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

הודעהעל ידי גנזך » ש' דצמבר 10, 2016 8:02 pm

עזריאל ברגר כתב:
גנזך כתב:עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

מפורשים הפסולים בסופט"ז מהלכות עדות.

ייש"כ


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 568 אורחים