עמוד 1 מתוך 1

מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 5:17 pm
על ידי גנזך
בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 8:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
לא שמעתי בזה, אבל אנסה מסברא:
קרוב - במכ"ש מאוהב ושונא, שלבו מטה אותו להפך בזכות קרובו.
רשע - דיינים צריכים להיות "יראי אלוקים" ואיך נשים רשע לדיין?!

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 9:17 pm
על ידי אפשר
גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 10:58 pm
על ידי הוה אמינא
זכורני לכאורה שהגמ' בראש השנה כבר כתבה זאת על סומא, שלעדות פסול מסברא ומדין כל הפסול להעיד יהיה סומא פסול להיות דיין.

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ה' דצמבר 08, 2016 11:13 pm
על ידי אפשר
הוה אמינא כתב:זכורני לכאורה שהגמ' בראש השנה כבר כתבה זאת על סומא, שלעדות פסול מסברא ומדין כל הפסול להעיד יהיה סומא פסול להיות דיין.

סומא פסול לדון מהיקש לנגעים. ועי' סמ"ע סי' ז סק"ז.

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 9:16 am
על ידי גנזך
עזריאל ברגר כתב:לא שמעתי בזה, אבל אנסה מסברא:
קרוב - במכ"ש מאוהב ושונא, שלבו מטה אותו להפך בזכות קרובו.
רשע - דיינים צריכים להיות "יראי אלוקים" ואיך נשים רשע לדיין?!

קרוב - מבואר בגמ' בב"ב קנט א' שאין זה משום חשש משקר אלא גזירת הכתוב שהרי אפילו משה ואהרן פסולים
יראי אלוקים נאמר על סנהדרין, אבל בדיינים לא מצינו ענין זה

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 9:19 am
על ידי גנזך
אפשר כתב:
גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].


חיפשתי בפ"ד דסנהדרין ולא מצאתי. תוכל בבקשה לציין את הדף ?

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 10:03 am
על ידי אפשר
גנזך כתב:
אפשר כתב:
גנזך כתב:בטור ושו"ע חו"מ סי' ז'
כל הפסולים להעיד מחמת קורבה ומחמת עבירה פסולין לדון .
ובב"י שם כתב
כן משמע מדתנן בפרק בא סימן (נדה מט:) כל הכשר לדון כשר להעיד ויש שהוא כשר להעיד ואינו כשר לדון

מהיכן המקור לדין זה בכתוב ובדרשות חז"ל?
האם הוא מסברא?

מה דתנן בנדה הוא לסימנא בעלמא, וכמו כל הפרק שם, אבל הפסול של הפסולים ילפינן בפ"ד דסנהדרין, עיי"ש כמה דרשות. [אולם בפוסקים בסי' הנ"ל דנו דיש דין אל תשת ידך גם בדיין עיי"ש].


חיפשתי בפ"ד דסנהדרין ולא מצאתי. תוכל בבקשה לציין את הדף ?

פסול סומא דף לד עמוד ב, פסול שיכור דף מב, פסול קרובים ירושלמי סנהדרין היקש לעדות, ופסול גר משום תשים עליך מלך. פסול רשעות איני יודע.

Re: כל הפסול להעיד פסול לדון - מנין?

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 10:12 am
על ידי גנזך
ייש"כ על ההפניה לירושלמי
אבל קצת מוזר שהבבלי לא טרח לבאר את זה

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

פורסם: ו' דצמבר 09, 2016 11:35 am
על ידי גנזך
עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2016 6:41 pm
על ידי עזריאל ברגר
גנזך כתב:עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

מפורשים הפסולים בסופט"ז מהלכות עדות.

Re: מהו המקור מהתורה לדין "כל הפסול להעיד פסול לדון"?

פורסם: ש' דצמבר 10, 2016 8:02 pm
על ידי גנזך
עזריאל ברגר כתב:
גנזך כתב:עוד יש להעיר שברמב"ם לא נמצא ענין פסול קרוב ורשע לדיינות ורק בפכ"ב ה"י כתב
דיין שהוא יודע בחבירו שהוא גזלן או רשע אסור להצטרף עמו שנאמר מדבר שקר תרחק
ומקורו מהגמ' בשבועות ל ב

מפורשים הפסולים בסופט"ז מהלכות עדות.

ייש"כ