בברכה המשולשת כתב:נתבקשתי לשאול: האם יש מקור למנהג שהמוהל יתלה את עור הערלה על שרשרת?
ספור מעשים שהגיד לי על המילה ח' אחד ורופא ושמו ר' יונה מעיר פולין... ושוב אמר לי סוד א' שהיודע ספר שבמקומותם שעושים המוהלים מצנעים כל הערלות של תינוקות שהם מלים וגוזרים לבניהם או לבני ביתם שילבשום עליהם אחר מיתתם על התכריכין שלהם כמו מלבוש במקום <ראות> ושזה הוא סגולה גדולה להבריח ממנו כל מזיק ומחבל, והטעם, שכשרואים המחבלים שזה האדם הכניס תחת בריתו של א"א ע"ה כמה וכמה ישראל, אפילו המלאך דומה אין לו רשות לקרב אליו להזיקו וכ"ש שום משחית אחר, ואדרבה הם בורחים. וכיצד עושים לשמור הערלות שלא ירקיבו – נוטלים אותם ופושטים אותם על עץ עגול, והוא שתוחבים העץ במקום הנקב של הערלה ומותחים אותן עד שמתפשט כמו עור דק דק, ואח"כ תולין באויר במקום חם או נגד השמש עד שתתיבש, ובזה ניצול שאינה מסרחת, ואח"כ גונזין אותן במקום מוצנע ועושים מהם מה שאמרנו למעלה.
מה שנכון נכון כתב:היו שתלו את הסכין בשרשרת, שלא יפול לארץ או לחול עם הערלה.
מה שנכון נכון כתב:היה גביר שרצה לשמור את הקבלות מתרומותיו ולהקבר בהם לאחר איו"ש, ויש תשובה בכת"י רשז"א לומר לו שזה שטויות (ככל הזכור לי ההדגשה במקור), ואין לה' צורך בקבלות בלות. האם יש לחלק בין הענינים (לכה"פ יהיה כנגד המלאכים המשחיתים)?
מה שנכון נכון כתב:ויש להעיר עוד ממש"כ בספרים על העקרות שבלעו הערלה כסגולה לזש"ק, שמלבד הענין ההלכתי, ברור מסברא שלא תתכן תועלת מהערלה ששורה עליה רוח טומאה, וא"כ האם ראוי לשמרם במחיצתו או להקבר בהם?
פלגינן כתב:אנצל אשכול זה לשאול: אולי תדעו מהו הציון אליו הוא מפנה בסוף דבריו (בר"ב פר' תרומה)? במאמר הנ"ל פתח 'רבינו בחיי', ולא ידעתי מה כוונתו.
מה שנכון נכון כתב:פלגינן כתב:אנצל אשכול זה לשאול: אולי תדעו מהו הציון אליו הוא מפנה בסוף דבריו (בר"ב פר' תרומה)? במאמר הנ"ל פתח 'רבינו בחיי', ולא ידעתי מה כוונתו.
הכוונה להביא ראיה לעיקר הענין ממש"כ רבנו בחיי שמנהג חסידים בצרפת לעשות ארונם מהשלחן שהאכילו עליו עניים. הובא לעיל במאמר עמ' קב.
הרוצה להחכים כתב:אולי הענין לא היה נגד הקב"ה -שאין צריך לראיות- כי אם שיהא כנגד המשחיתים ומלאכי החבלה המלוים את האדם, או להנצל בפני מלאך חיבוט הקבר שירתע לאחוריו בראותו את גודל זכות הנפטר.
בברכה המשולשת כתב:היום הראה לי מע"כ ידידי הרה"צ סודי נמיר שליט"א את הדברים הבאים בספר אוצר המכתבים ח"ב
פלגינן כתב:עדויות על קיום עצם המנהג קיימות ממרוקו, תוניס, אמשטרדם...
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 602 אורחים