עמוד 1 מתוך 1

החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 2:37 am
על ידי גם זו לטובה
הגר"א וייס כתב:

והנה ראיתי מובא שהחפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו, כדי לקיים את מצות העשה דביומו תתן שכרו. ואם נכונים הדברים יש ללמוד מהם דהמשלם לפועל לפני גמר מלאכתו מפסיד שכר מצות עשה זו.

וכך שמעתי שהגרי"ש אלישיב הורה שלא לשלם לנהג מונית לפני גמר הנסיעה מטעם זה, דכיון דשכירות אינה משתלמת אלא לבסוף, המשלם לפני גמר הנסיעה אינו מקיים מצוה.


אשמח לדעת האם יש מקורות מוסמכים שאכן כך הורו הח"ח והגריש"א

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 10:00 pm
על ידי פרי יהושע
באופן כללי יש לדון אי יש עניין לחזר אחר מצות ובפרט של בן אדם לחבירו, או שרצון התורה מתקיים בכך שמקיים המצווה.

ובכלל יש לדון אי יש לכוון למצווה בבן אדם לחבירו או שכיון והאדם נברא עפ"י התורה א"צ לו לכוון אלא יעשה כמו שנברא.
בחיי אדם כתוב שצריך לכוון בשמונה פרקים לרמב"ם משמע שא"צ לכוון, וכבר הבאנו זאת בעבר כאן איני זוכר היכן.

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: א' אפריל 23, 2017 11:49 pm
על ידי עושה חדשות
על הגריש"א הא לך ב' הכחשות:

נספר תהלתך.PDF
(161.67 KiB) הורד 259 פעמים
דברי שמואל.PDF
(180.78 KiB) הורד 244 פעמים


ובקצרה, הרי כ' הריטב"א "כי נפש רעה מי שמצמצם עד הלילה ומאריך הזמן לבעל חובו".

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ב' אפריל 24, 2017 12:43 am
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי למה מי שמשלם לפני גמר הנסיעה לא קיים ביומו תתן שכרו? וכי נשאר חייב לו? וודאי שלא, וכשגמר מלאכתו שאז חל החיוב נחשב מה שכבר שילם לו לפוטרו ולמה לא ייחשב ששילם לו באותו היום, אלא מתי?

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ב' אפריל 24, 2017 7:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי למה מי שמשלם לפני גמר הנסיעה לא קיים ביומו תתן שכרו? וכי נשאר חייב לו? וודאי שלא, וכשגמר מלאכתו שאז חל החיוב נחשב מה שכבר שילם לו לפוטרו ולמה לא ייחשב ששילם לו באותו היום, אלא מתי?

במילים אחרות:
המשכורת היא כהלוואה אצל השכיר, ועל כל מכוש ומכוש הוא זוכה במחילת חלק מן ההלוואה.

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ג' אפריל 25, 2017 12:17 pm
על ידי עוד יהודי
עושה חדשות כתב:ובקצרה, הרי כ' הריטב"א "כי נפש רעה מי שמצמצם עד הלילה ומאריך הזמן לבעל חובו".

לא הבנתי, הריטב"א מדבר אחר גמר המלאכה, אלא שאינו חייב לשלם מיד אלא רשאי להמתין עד סוף היום וע"ז קאי הריטב"א [כך נראה מהציטוט עכ"פ]. אבל אינו שייך למי שמשלם לפני החוב.

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 9:06 pm
על ידי עושה חדשות
האדר''ת - ביומו תתן שכרו.png
האדר''ת - ביומו תתן שכרו.png (45.44 KiB) נצפה 2635 פעמים

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 10:24 pm
על ידי עזריאל ברגר
עושה חדשות כתב:
האדר''ת - ביומו תתן שכרו.png

יפה.
ועדיין איכא לאוקומי דברי הבעה"ט כשעושה כך שלא מדעת הפועל.
אבל מדעתו ומרצונו של הפועל, ובוודאי כשזה להנאתו - לא בזה דיבר רבינו.

Re: החפץ חיים הקפיד שלא לשלם לפועל לפני שגמר מלאכתו?

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 12:36 am
על ידי ישנו
עזריאל ברגר כתב:
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי למה מי שמשלם לפני גמר הנסיעה לא קיים ביומו תתן שכרו? וכי נשאר חייב לו? וודאי שלא, וכשגמר מלאכתו שאז חל החיוב נחשב מה שכבר שילם לו לפוטרו ולמה לא ייחשב ששילם לו באותו היום, אלא מתי?

במילים אחרות:
המשכורת היא כהלוואה אצל השכיר, ועל כל מכוש ומכוש הוא זוכה במחילת חלק מן ההלוואה.

ממש לא, כאשר משלמים בתחילת המלאכה כל המשכורת היא תשלום מראש, ובמקום שתשתלם השכירות בסוף היא משתלמת בתחילה, כש"כ הראשונים בכ"מ, עי' למשל ר"י מגאש ב"ב פ"ז.
(בלי להיכנס לגוף הנושא שפשוט שהמצווה היא שיהיה לפועל שכר מיד בגמר מלאכה, וכ"ש שעדיף טפי אם קיבל עוד לפני המלאכה).