עמוד 1 מתוך 1

האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 2:31 pm
על ידי גם זו לטובה
אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 2:46 pm
על ידי פלגינן
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 3:54 pm
על ידי סטפנסקי
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

לכאורה לא להעסיק אותה היא פגיעה יותר גדולה ולקתה מדת הדין

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:21 pm
על ידי עושה חדשות
כעי"ז רשמתי להק' בתיבת אכ"מ בהודעה זו, וכן בנידון הזה, ואפשר גם להזכיר את זה.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:36 pm
על ידי אוצר החכמה
סטפנסקי כתב:
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

לכאורה לא להעסיק אותה היא פגיעה יותר גדולה ולקתה מדת הדין

הסיפור הוא שלא מצאה מקום אחר לעבוד בו?

רק אפשר לשאול שאלה אחרת. אם במקום אחר פחות יזהרו באיסור לצער אותה א"כ כדבריך שלקתה מידת הדין וכמדומני שהיה כאן כבר אשכול בנושא הזה של הנמנע מחשש איסור ולא מתקן את העניין עצמו.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:50 pm
על ידי תבא
פלגינן כתב:
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].

הסיפור ששינה את סדרי הסעודה היה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:53 pm
על ידי תבא
אולי יש כאן צירוף של שני סיפורים.
א. יש סיפורים רבים על זהירותו באונאת אלמנה במקום קיום מצוות (אלמנה שהיתה לשה את הבצק למצות, וכן מה שהוזכר לעיל).
ב. כאשר אשתו קנתה שטר הגרלה סילק עצמו מן הזכות כדי שלא לקבל אחריות על חובות בצדקה וכו' אם יזכה.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:53 pm
על ידי פלגינן
תבא כתב:
פלגינן כתב:
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].

הסיפור ששינה את סדרי הסעודה היה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה.

לא שראיתי צורך להשקיע בבירור העובדה, אבל בשיטוט קל שעשיתי היום באוצה"ח, נתקלתי גם במקורות שסיפרו על כך שהגרי"ס אמר שאשתו החלה להעסיק אלמנה ולכן כך וכך וכו'. כמדומה זו הגרסה שר"ש שבדרון היה מוסר.
[אולי כבודו מחליף במעשה הח"ח?]

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 9:56 pm
על ידי אוצר החכמה
תבא כתב:אולי יש כאן צירוף של שני סיפורים.
א. יש סיפורים רבים על זהירותו באונאת אלמנה במקום קיום מצוות (אלמנה שהיתה לשה את הבצק למצות, וכן מה שהוזכר לעיל).
ב. כאשר אשתו קנתה שטר הגרלה סילק עצמו מן הזכות כדי שלא לקבל אחריות על חובות בצדקה וכו' אם יזכה.



http://forum.otzar.org/forums/viewtopic.php?t=21149#p208011

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ג' דצמבר 20, 2016 10:02 pm
על ידי תבא
ר' איצל'ה בלאזר לא הרשה לאשתו לקבל אלמנה או יתומה לעוזרת, שמא לא יזהרו בכבודן כראוי ויגרמו להן עגמת נפש.
תנועת המוסר ח"ב פרק יט

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:19 am
על ידי גם זו לטובה
תבא כתב:ר' איצל'ה בלאזר לא הרשה לאשתו לקבל אלמנה או יתומה לעוזרת, שמא לא יזהרו בכבודן כראוי ויגרמו להן עגמת נפש.
תנועת המוסר ח"ב פרק יט

יש"כ

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 12:50 am
על ידי וונדרבר
תבא כתב:
פלגינן כתב:
גם זו לטובה כתב:אשמח לדעת מה המקור לסיפור על הגרי"ס שנמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו פן ייעבור על כל אלמנה וכו'?

הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) ששינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסו אשתו לביתו, סותר זאת. [או שמא התחיל בכך מאז שזו עזבה].

הסיפור ששינה את סדרי הסעודה היה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה.

יש כאן שני סיפורים שונים:
א. הסיפור שהגרי"ס שינה את סדרי הסעודה בהיותו אורח בבית תלמידו שהעסיק אלמנה משרתת בביתו ונהג להאריך בסעודה. מובא בס' תנועת המוסר ח"א עמ' 361-362.
ב. הסיפור הנודע (מר' שלום ועוד) שהגרי"ס שינה את סדריו עקב המשרתת האלמנה שהכניסה אשתו לביתו. מובא בס' קול חוצב עמ' 223, (וכן בס' להגיד [חומש המגידים] ח"ב עמ' 176).
אמנם ראה שם בקול חוצב (ובס' להגיד) שהגרי"ס בעצמו אמר במפורש שלא יעלה על הדעת להמנע מלהחזיק משרתת אלמנה פן יעבור על כל אלמנה וכו', עיי"ש היטב מה שאמר הגרי"ס לרבי נפתלי אמשטרדם.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 7:20 am
על ידי אוצר החכמה
אמנם ראה שם בקול חוצב (ובס' להגיד) שהגרי"ס בעצמו אמר במפורש שלא יעלה על הדעת להמנע מלהחזיק משרתת אלמנה פן יעבור על כל אלמנה וכו', עיי"ש היטב מה שאמר הגרי"ס לרבי נפתלי אמשטרדם.

הנה הקטע האמור
י
יש לציין עובדא שר' שלום סיפר בהזדמנויות שונות וכך סיפר שמעתי מרבי אליהו לאפיאן ששמע מהג"ר נפתלי אמסטרדם שפעם הבחין שרבי ישראל מסלנט לא שומר על סדריו הקבועים ר' נפתלי שאל אותו לפשר הדבר והשיב לו שרעייתו הכניסה לביתם משרתת אלמנה ולכן אם יקום השכם בבוקר כדרכו ויצא מהבית תתעורר האלמנה כדי לסגור את הדלת מבפנים והוא חושש מכל יתום ואלמנה לא תענון ר' ישראל הוסיף ואמר לו על עוד כמה דברים שנמנע לעשותם מפני טעם זה סיים ר' ישראל ואמר בזה"ל ומה אתה אומר נפתלי שאפטר אותה ותצא מביתי אם כן לדבריך נמצינו שאסור להכניס אלמנה ויתום לתוך בית יהודי שמא יצערו אותם והאיך אפשר לומר כן


יש"כ. וראוי להדגיש יותר, כן נראה לענ"ד, שזה אפילו לא עלה על דעת הגרי"ס שמשום הבעיה של אלמנה ויתום לא תענון אדם יימנע מלהחזיקם שמא יעבור על האיסור, והיינו באופן שאין להם מקום יותר טוב לעבוד בו. כי זה ממש היפך כוונת התורה כמו שהזכרתי. כאן מה שהפריע לר' ישראל היה שעקב כך נאלץ לשנות מסדרי לימודו ועבודת ה' שלו, והיה הוו"א לומר שזה אינו צריך לעשות. וקמ"ל הגרי"ס שאפילו זה אינו אלא חשוב יותר קיום המצווה והלאו אע"פ שסדריו נפחתים. ברוך שבחר בהם ובמשנתם.

Re: האם הגרי"ס נמנע מלהחזיק משרתת אלמנה בביתו?

פורסם: ד' דצמבר 21, 2016 9:54 am
על ידי תבא
אוצר החכמה כתב:וראוי להדגיש יותר, כן נראה לענ"ד, שזה אפילו לא עלה על דעת הגרי"ס שמשום הבעיה של אלמנה ויתום לא תענון אדם יימנע מלהחזיקם שמא יעבור על האיסור, והיינו באופן שאין להם מקום יותר טוב לעבוד בו. כי זה ממש היפך כוונת התורה כמו שהזכרתי. כאן מה שהפריע לר' ישראל היה שעקב כך נאלץ לשנות מסדרי לימודו ועבודת ה' שלו, והיה הוו"א לומר שזה אינו צריך לעשות. וקמ"ל הגרי"ס שאפילו זה אינו אלא חשוב יותר קיום המצווה והלאו אע"פ שסדריו נפחתים. ברוך שבחר בהם ובמשנתם.

הקושיא במקומה עומדת. אבל המסופר על ר"י בלאזר שאכן נהג כן. ומובא בתנועת המוסר שנחשב מדוייק מאד. וצ"ע.