מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

הודעהעל ידי משה1 » ד' ינואר 18, 2017 9:00 pm

הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

כתוב בספר זרע שמשון פרשתינו אות טו: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָמָּה משֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם: [ה ד]: וברש"י מחז"ל לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם, אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היה על שבטו של לוי.

יש ליתן טעם מפני מה לא היה שעבוד מצרים על שבט לוי, משום שהגלות נגזר על מי שיטול חלק בארץ ישראל, וכדאיתא במדרש (ב"ר פב יב) הובא ברש"י בראשית (לו ז) על הפסוק וילך אל ארץ מפני יעקב אחיו, מפני שטר חוב של גזירת כי גר יהיה זרעך המוטל על זרעו של יצחק, אמר אלך לי מכאן, אין לי חלק לא במתנה שנתנה לו הארץ הזאת ולא בפרעון השטר.

ולפי"ז יש לומר דרק ישראל שנטלו חלק בארץ מחוייבים לקבל שעבוד, אבל בני לוי שלא נטלו חלק בארץ פטורים, ומשום כן לא נשתעבדו שבט לוי במצרים. הובא בגליון נפלאות שמשון על הפרשה.

מדוע מה ששבט לוי קבל ארבעים ושמונה ערים בארץ ישראל לא נקרא שנטלו חלק בארץ ישראל, וז"ל הרמב"ם הלכות שמיטה ויובל ר"פ י"ג: "שבט לוי אעפ"י שאין להם חלק בארץ כבר נצטוו ישראל ליתן להם ערים לשבת ומגרשיהם והערים הם שש ערי מקלט ועליהן שתים וארבעים עיר וכשמוסיפין ערי מקלט אחרות בימי המשיח הכל ללוים, מגרשי הערים כבר נתפרשו בתורה שהם שלשת אלפים אמה לכל רוח מקיר העיר וחוצה שנאמר מקיר העיר וחוצה אלף אמה סביב ולהלן הוא אומר ומדותם מחוץ לעיר את פאת קדמה אלפים באמה וגו' אלף הראשונים מגרש ואלפים שמודדין חוץ למגרש לשדות וכרמים. ונותנין לכל עיר בית הקברות חוץ לתחום זה שאין קוברין מתיהם לתחום עריהם שנאמר ומגרשיהם יהיו לבהמתם ולרכושם ולכל חייתם לחיים נתנו ולא לקבורה עכ"ל, וגם כאן יש להבין כנ"ל מ"ט נקרא שאין להם חלק בא"י.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

הודעהעל ידי רון » ה' ינואר 19, 2017 12:19 am

קיבלתי מחכ"א שיחי' מאמר בנושא הנ"ל מ"ט לא נשתעבדו שבט לוי וגם מי פירנסם במצרים: [המאמר נכתב עבור בחורים מישיבה גדולה ולכן הוא כתוב כדבר איש אל רעהו]


"הרהורים" - מעולמו של בן ישיבה



חומש בראשית הסתיים לשנה זו, ואיתו כל תקופת האבות הק' ושבטיה יה. ומתחילים אנו חומש שמות שהוא חומש הגלות והגאולה וכהמשך לזה בנין המשכן וכליו כידוע מהרמב"ן.
בשבוע שעבר, הרחבנו על שבט לוי שהוא לגיונו של מלך. והנה אמרו חז"ל דשבט לוי לא היה בשעבוד מצרים [והוא מוכח מיניה וביה שהרי משה ואהרון נכנסו לארמונו של פרעה, ולא טען כלפיהם שילכו לעבוד, רק שיפסיקו להפריע את העם מעבודתם].

וצריך להתבונן מי פטר את שבט לוי מהשעבוד, ובמה נשתנו מכל ישראל .

והפרשת דרכים ביאר בזה, דהלא שעבוד מצרים נגזר על ישראל בעבוד אברהם אבינו ששאל את הקב"ה במה אידע כי אירשנה, וזה לא שייך אלא במי שהוא בר ירושה של הארץ אבל שבט לוי שלא נוטל נחלה בארץ אינו שייך לשעבוד מצרים.

אלא שצריך להבין איך סיבב הקב"ה דבר זה, הרי פרעה לא למד פרשת דרכים [ומסתמא גם לא עיין ב"הרהורים" מימיו]. וביארו רבותינו, דבשעה שליוו את יעקב אבינו לקבורה במצרים, ראה פרעה דבר פלא, כל השבטים נושאים את מיטתו של יוסף חוץ משני בנים, יוסף ולוי. עמד פרעה ותהה על הדבר, ואמר לעצמו, בשלמא יוסף הרי הוא מלך ולכן מובן למה לא נשא את יעקב אבינו. אבל לוי מדוע השתנה מכל השבטים. והסבירו לו, שלוי עתיד להיות מנושאי ארון ברית ד', והוא ממשרתיו הקרובים של הי"ת והם לגיונו של מלך. ואין ראוי שיהיה עסוק בדבר אחר, גם לא לישא את ארונו של אביו. ושמר זאת פרעה בליבו, וכאשר גזר גזירת השיעבוד ידע שאין לו מה להתחיל עם שבט לוי, הם מחוץ לפרשה, הם לגיונו של מלך.

אלא שיש להתבונן כיצד התפרנסו שבט לוי כל תקופת השיעבוד, מילא כל השבטים ניזונו ע"י פרעה שהרי אם רוצה אותם בחיים כדי להשתעבד בהם, הוא מוכרח לפרנסם ולזונם, אבל שבט לוי שלא עבדו כיצד ניזונו. והגה"צ ר' אל'ה לופיאן הביא מחז"ל דבר נפלא, דכל שבט בתורו היה מתנדב לזון את שבט לוי, ומלחמם הדל חלקו לשבט לוי, ומעולם שבט לוי לא רעבו ללחם.

הרי לפנינו דבר מופלא, השבטים שנאנקים תחת עול השעבוד וכמו שהאריכו חז"ל בקושי השעבוד, אך עדיין היה פשיטא להם שמוטל עליהם החובה לפרנס את שבט לוי, ולא רק שלא קינאו באלו שיושבים באוהלי תורה, אלא שהם שנתנו להם מזון.
אך האמת היא שיותר מכך, ידוע ידעו בני ישראל כי לא הם מפרנסים את שבט לוי, אלא שבט לוי הוא שמחזיק אותם והם המעניקים להם בתורתם.

והנה אף שנראה שבני ישראל הם שנתנו לשבט לוי, אך אליבא דאמת שבט לוי הם שנתנו לבני ישראל. כמו שידוע מהגר"ח וואלוז'ינר על פסוק "עץ חיים היא למחזיקים בה". שלא כתוב למחזיקים אותה אלא למחזיקים בה. ומה ההבדל? נתבונן נא, אדם שמושלך בלב ים ומחזיק קרש בכל כוחו בשביל לצוף על פני המים, האם הוא מחזיק את הקרש או מחזיק בקרש? ודאי שהוא מחזיק בקרש, בשביל להינצל. ומאידך אדם התופס תינוק בידו, האם הוא מחזיק את התינוק או מחזיק בתינוק? ודאי שהוא מחזיק את התינוק. ואף ששניהם עושים אותה פעולה של החזקה, אך מי תופס את מי, ומי הוא המחזיק במי, בזה יש הבדל תהומי.

והמודד לזה לידע מתי מחזיקים ב.. ומתי מחזיקים את... הוא פשוט, נתבונן מה יקרה כאשר תיפסק האחיזה. מי יפול ומי יפסיד מהניתוק. כאשר האדם יפסיק לאחוז בקרש הוא זה שיטבע. ואילו כאשר יפסיק האיש לאחוז בתינוק, הרי שהתינוק יפול ויפצע.
ואשר לפי זה, התורה היא העץ חיים שאשרי הזוכה להחזיק בו. התורה אינה צריכה שיחזיקו אותה, הרבה דרכים למקום לקיומה של התורה, השאלה היא מי יזכה לאחוז בעץ החיים ולזכות להיות דבוק בו, וזה ע"י שמחזיקים את לומדי התורה.
דוגמא נפלאה לזה מפרשתין. בתיה קוראת למשה רבינו בשם "משה", כי מן המים משיתיהו. וצריך להבין שא"כ היה לה לקרוא לו משוי, ולא משה. אך כאן באה התורה ללמדנו, מי משה את מי?. מי נתן למי זכות קיום? הרי אם לא שבתיה זכתה להציל את משה רבינו האם היתה נזכרת לדורות? הלא היתה נושרת לתהום הנשיה, ומי היה יודע בכלל מבתיה, הלא רק בזכות שהצילה את משה זכתה להיחקק לדורות בתוה"ק ובתולדות עם ישראל. נמצא א"כ שמשה רבינו הוא זה שמשה את בתיה ולא הוא המשוי.
ומספרים על הגה"צ ר' הלל קולומיי [היה חותנו של הגאון ר' עקיבא יוסף שלזינגר שעל שמו יש ישוב ליד גדרה בשם "בני עי"ש"] שבימי בחרותו היה מתמיד עצום וכדרך בני הישיבות באותם ימים היו אוכלים "ימים", כלומר יום אצל פלוני ויום אצל אלמוני. והיה מקומו של ר' הלל אצל אחד מיקירי העיר, אלא שהיה הלה מסודר עד למאד ולא היה יכול לסבול שר' הלל מאחר לארוחת צהריים לפי שהיה שקוע בעיונו, והיה תמיד מעיר לו על כך.

פעם אחת איחר ר' הלל עד למאד, וחיכה לו בעל הבית בחוץ וכשהגיע אמר לו "איני מבין אותך, אתה הרי אוכל אצלי, ואני דואג לך לאוכל, איך אינך מתחשב בשעות של האכילה המקובלות". ענה לו ר' הלל "זה שאתה טוען שעלי להתחשב בזמני הארוחות הצדק איתך. אבל זה שהקדמת שאני אוכל אצלך, דע לך, אני לא אוכל אצלך, אתה הוא זה שאוכל אצלי". היה האיש המום למספר רגעים עד שחדרו הדברים לאוזניו, ולפי שהיה אוהב תורה ולומדיה ותפס את עומק הדברים, עד שביקש על אתר את סליחת ר' הלל, ואמר לו "מהיום המטבח פתוח בכל עת למענך, רשאי אתה לבא מתי שהינך רוצה". הוא הבין מי אוכל אצל מי.

ונביא בזה מה שהיה בשנת תשט' [שנה לאחר מלחמת תשח'] שבאו ראשי הפועהמ"ז לרב מטשיבין בטענה שבמצב כזה קשה שהוא עת מלחמה מן הראוי לגייס את בני הישיבות לצבא לפחות לעת כזאת. וענה להם במשל קולע ונוקב וכה היו דבריו.
מעשה בעגלון שלא הצליח לסחוב את העגלה מרוב כובד המשא, והוריד כמה שניתן להקל על העגלה ולא הצליח. עד שהגיע למסקנא כי אין ברירה והמצב מחייב, שלפחות לעת כזאת יעשה דבר שמעולם לא עשה אך אין ברירה, וניגש להוריד את הגלגלים בשביל להקל על עומס המשא שיהיה פחות משקל והעגלה תוכל לנוע ביותר קלות. עד כאן המשל. והנמשל מובן מאליו.

גביר
הודעות: 2849
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

הודעהעל ידי גביר » ה' ינואר 19, 2017 8:26 am

שאלו אותי הילדים שיחיו בליל הסדר [אחרי ששאלו מפני מה נשתעבדו ישראל במצרים, ואמרתי להם הכתוב בפרק כ ביחזקאל, והזכרנו שבני לוי לא עבדו ע"ז] דא"כ מפני מה גם בני לוי עושים פסח שאם לא נשתעבדו גם לא יצאו מעבדות לחרות, והשבתי שאולי למרות שלא עבדו עבודת פרך מכל מקום היו בגדר אסירים במצרים, ומ"מ לעת עתה לא מצאתי מי שדן בכך.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2017 8:49 am

שאלה מדוע לא שועבדו בני שבט לוי, מתחלקת לשני חלקים:
א. מה מעלתו של לוי על פני השבטים האחרים, שדווקא הוא לא שועבד?
ב. מדוע פרעה פטר את שבט לוי משעבוד?
תשובות שונות השיבו חז"ל ורבותינו הראשונים לשאלה זו, והרי חלק מהן:
מעלתו המיוחדת של שבט לוי:
מדרש תנחומא לפ' קורח (יד): לוי היה עשירי, ונתנו (יעקב) מעשר למקום. ור' עוד שם מדוע נחשב לוי עשירי. וכן בתרגום יונתן בן עוזיאל (לב, כד). וראה רמב"ם (הלכות עבודה זרה א, ג), ששבט לוי לא עבדו עבודה זרה במצרים כשאר ישראל.

מדוע פרעה לא שיעבד את שבט לוי?
בילקוט מעם לועז לספר שמות (עמ' ט) הביא מספר טעמים מדוע פרעה לא שיעבד את שבט לוי.

וזו לשון חזקוני (שמות ה, ד): "מפני מה זכו שבטו של לוי להיות חפשי משיעבוד מצרים? כששעבדו מצרים בישראל, מתחלה היה פרעה משעבד עצמו עמהם כדי שיתאמצו במלאכה, כדדרשינן "בפרך" - בפה רך. באותה שעה נזכר שבטו של לוי מה שצוה יעקב בשעת פטירתו, שלא ישאהו לוי לפי שהיה עתיד לשאת את ארון הקודש ולא רצה לשעבד את עצמו, ולא הכריחם פרעה. מיום ההוא והלאה הוקבע להיות משועבד כל מי ששעבד עצמו.

ועוד נמצא באגדה: אברהם מסר כל קבלת התורה ליצחק, ויצחק ליעקב, ויעקב ללוי, ולוי וזרעו הושיבו ישיבות במצרים. ולפי שלא היו יודעים שום מלאכה ולא נסו בה, רק בתורה היה כל עסקיהם, לא נשתעבדו במצרים.

ורמב"ן כתב: ומנהג בכל עם להיות להם חכמים מורי תורתם, ולכן הניח להם פרעה שבט לוי שהיו חכמיהם וזקניהם, והכל סיבה מאת ה'".

ואיני זוכר היכן שמעתי הסבר זה:

לפני השעבוד כל ישראל למדו תורה אך כשפרעה התחיל לפתות את העם בעבודת פרך - פה רך (דהיינו שגם המצרים ואפילו פרעה עבדו ומי שעבד קיבל שכר רב) כל העם יצא לעבוד חוץ(!) משבט לוי שלא עזב את לימודו עבור בצע כסף והמשיך ללמוד תורה. ממילא כאשר פרעה הסיר את התשלום ושיעבד את עמ"י בכפיה לא יכל לצרף עימם גם את שבט לוי שהרי גם בהתחלה כשהיה בשכר הם ישבו והמשיכו ללמוד.

אבא יודן
הודעות: 1259
הצטרף: ב' אוגוסט 10, 2015 2:34 pm

Re: הטעם שבני לוי לא נכללו בגזירת השעבוד

הודעהעל ידי אבא יודן » ה' ינואר 19, 2017 2:32 pm

כתב התוספת ברכה שבכלל חק מצרים הוא, שהכהנים יאכלו את חקם מאת פרעה, ובכלל זה כהני ישראל.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 776 אורחים