רמב"ם על מנחות ובל תוסיף בציצית
פורסם: ה' ינואר 19, 2017 10:33 pm
אני לומד בסנהדרין (פח) דיני בל תוסיף וזקן ממרא, ראיתי ר"ן שאני לא מבין.
וז"ל
ואע״ג דאמריגן במנחות (דף מא ע״ב) כאן
בטלית בת ארבע׳ חוטין כאן בטלית בח שמנה
חוטין היינו דהתם איכא דדריש ארבעה ואיכא
מאן דדריש שמנה מיהו לכ׳יע מי שמוסיף יותר
מדרשת הכתוב איכא משום בל תוסיף לדידן
דקי״ל דקשר עליון דאורייתא ולדידן דקי״ל
נמי דחוטי ציצית ארבעה וכשהן תלויין בכנף
הם ח׳ אם הוסיף עליהן פסלן ואיכא משום בל
תוסיף. וכן כתב הרשב״א בתשובות. ומכאן
הויא תיובתא לרש״י ז"ל ולהרמב״ם ז"ל דפסקו
התם במנחות בהקומץ רבה דברבוי החוטים לא
מפסיד הציצית ואפשר לי׳ לתרץ לדבריה׳ דלעולם
ברבוי החוטין לא מיפסל הציצת הן ח׳ או
עשרה ובלב׳ שיהיו מהמין הראוי להיות הן
מצמר או מפשתים אבל אם היו החוטין במנינם
הראוי מצמד או מפשתי׳ והוסיף עמה׳ חוטי
קנבוס או מין אחר בכה״ג מיפסל ובכה״ג מיירי
הכא דאיכא משום בל תוסיף«
עכ"ל
אני לא מבין א. בהקומץ אין שום סוגיא על נושא זה אלא בהתכלת (פ"ד) ואכן במוסד הרב קוק ציינו למנחות דף מ שהוא לא בהקומץ אלא בהתכלת,
מלבד זאת איני מבין על איזה רמב"ם הוא מדבר אני לא מכיר פירוש של הרמב"ם על מנחות מלבד פירוש המשניות שלא מדבר כלל על נושא זה.
ולגוף הסוגיא דעת הרמב"ם בספר שאין להוסיף על החוטין, וכדעת הרשב"א ולא כדעת העיטור והר"י וכן הביא את דעתו בבית יוסף,ולדברי הר"ן אנו מוצאים סתירה ברמב"ם.
וז"ל
ואע״ג דאמריגן במנחות (דף מא ע״ב) כאן
בטלית בת ארבע׳ חוטין כאן בטלית בח שמנה
חוטין היינו דהתם איכא דדריש ארבעה ואיכא
מאן דדריש שמנה מיהו לכ׳יע מי שמוסיף יותר
מדרשת הכתוב איכא משום בל תוסיף לדידן
דקי״ל דקשר עליון דאורייתא ולדידן דקי״ל
נמי דחוטי ציצית ארבעה וכשהן תלויין בכנף
הם ח׳ אם הוסיף עליהן פסלן ואיכא משום בל
תוסיף. וכן כתב הרשב״א בתשובות. ומכאן
הויא תיובתא לרש״י ז"ל ולהרמב״ם ז"ל דפסקו
התם במנחות בהקומץ רבה דברבוי החוטים לא
מפסיד הציצית ואפשר לי׳ לתרץ לדבריה׳ דלעולם
ברבוי החוטין לא מיפסל הציצת הן ח׳ או
עשרה ובלב׳ שיהיו מהמין הראוי להיות הן
מצמר או מפשתים אבל אם היו החוטין במנינם
הראוי מצמד או מפשתי׳ והוסיף עמה׳ חוטי
קנבוס או מין אחר בכה״ג מיפסל ובכה״ג מיירי
הכא דאיכא משום בל תוסיף«
עכ"ל
אני לא מבין א. בהקומץ אין שום סוגיא על נושא זה אלא בהתכלת (פ"ד) ואכן במוסד הרב קוק ציינו למנחות דף מ שהוא לא בהקומץ אלא בהתכלת,
מלבד זאת איני מבין על איזה רמב"ם הוא מדבר אני לא מכיר פירוש של הרמב"ם על מנחות מלבד פירוש המשניות שלא מדבר כלל על נושא זה.
ולגוף הסוגיא דעת הרמב"ם בספר שאין להוסיף על החוטין, וכדעת הרשב"א ולא כדעת העיטור והר"י וכן הביא את דעתו בבית יוסף,ולדברי הר"ן אנו מוצאים סתירה ברמב"ם.