מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אבקברד
הודעות: 215
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי אבקברד » ג' ינואר 24, 2017 9:30 pm

ברש"י פרק ט פסוק יד כתב רש"י:
את כל מגפתי - למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות:

ותמהו הראשונים והאחרונים, שהרי פסוק זה נאמר לפני מכת הברד.

ובין התירוצים [סיכום השיטות במילואים לתורה שלמה] יש שהגיהו [או: מסרו, ראה להלן] נוסחים אחרים: ברד, בצורת, בכורות [בשורוק], והמשותף לכולם שמדובר על מכת ברד, דהיינו שבגלל מכת הברד היה בצורת, או שמכת הברד היתה רק על התבואה שבכרה.

ואמנם בכתבי היד יש לכאן ולכאן אלא ששניים מהראשונים [מובאים בתו"ש שם] מוסרים לכאורה על נוסח של האוטוגרף.
האחד, ספר פענח רזא לרבי יצחק ב"ר יהודה הלוי, שכתב:
את כל מגפותי, פירש"י למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה וכו' אמר מהר"ר אברהם שראה בפירש"י בכת"י שכתב מכה מיתת הבכורות, ולא כפי' מהר"ר משה שרוצה לפרש ענין ביכור כמו בכיר ולקיש.


השני, ספר אמרי נועם לרבי יעקב דיליישקאש, שכותב:
אבל מר' אברהם שמעתי שראה בפירוש שרש"י ז"ל בעצמו כתב מכאן שמכת בצורת שקולה וכן נראה

אם כן:
לפי רבי אברהם מהפענח רזא באוטו' כתוב מכת מיתת הבכורות,
ואילו לפי רבי אברהם שבאמרי נועם באוטו' כתוב מכת בצורת.

והנה, מלשונו של האמרי נועם משמע במפורש שהכוונה לאוטוגרף,
לעומת זאת את הפענח רזא אפשר אולי לפרש שמדובר בכת"י אחר?

ועוד: מי הם
רבי משה שבפענח רזא,
רבי אברהם שפענח רזא
ורבי אברהם שבאמרי נעם?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי לייטנר » ג' ינואר 24, 2017 9:35 pm

עיין בנספח לספרו של הרב סמט על פרשות השבוע, מאמרו של ר' אריאל שוה.

אבקברד
הודעות: 215
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי אבקברד » ג' ינואר 24, 2017 10:53 pm

תודה רבה

אבקברד
הודעות: 215
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי אבקברד » ד' ינואר 25, 2017 9:21 am

עיינתי שם.
הוא לא עוסק בעדויות על האוטוגרף.
אמנם בתחילת המאמר מצויין שזה קיצור ממאמר מקיף יותר.
אולי יש למישהו אפשרות לבקש ממנו להעלות כאן את המאמר השלם?

מיני ומינך
הודעות: 431
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 4:16 pm

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי מיני ומינך » ג' ינואר 09, 2018 3:51 am

אבקברד כתב:ברש"י פרק ט פסוק יד כתב רש"י:
את כל מגפתי - למדנו מכאן שמכת בכורות שקולה כנגד כל המכות:
ותמהו הראשונים והאחרונים, שהרי פסוק זה נאמר לפני מכת הברד.
ובין התירוצים [סיכום השיטות במילואים לתורה שלמה] יש שהגיהו [או: מסרו, ראה להלן] נוסחים אחרים: ברד, בצורת, בכורות [בשורוק], והמשותף לכולם שמדובר על מכת ברד, דהיינו שבגלל מכת הברד היה בצורת, או שמכת הברד היתה רק על התבואה שבכרה.

עי' באו' א
קבצים מצורפים
תורה שלמה.pdf
(111.96 KiB) הורד 302 פעמים

כרמל בצקלונו
הודעות: 80
הצטרף: ו' אוקטובר 27, 2017 4:24 am

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי כרמל בצקלונו » ג' ינואר 09, 2018 4:22 am

בספר עיונים ברש"י מר' שמואל יהושע גולד מובא שצ"ל מכת בכורות!
נערך לאחרונה על ידי כרמל בצקלונו ב ג' ינואר 09, 2018 6:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לוצאטי
הודעות: 710
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי לוצאטי » ג' ינואר 09, 2018 5:56 am

ההסבר פשוט. אותיות כ'ו' כשהן מחוברות ובזוית מסויימת יכולות להיראות כאות צ', וכן להיפך.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3481
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ג' ינואר 09, 2018 12:06 pm

במילים אחרות, צריך לחפש אחר עדי הנוסח של החיבורים הנ"ל ולראות האם השיבוש הוא במסירה של החיבורים הללו.

עיניו כיונים
הודעות: 348
הצטרף: א' ינואר 04, 2015 11:32 am

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי עיניו כיונים » ג' ינואר 09, 2018 1:51 pm

רבים עסקו בנושא האשכול. במאמר זה הובאו גירסאות כתבי יד של פירוש רש"י. כאן מאמר תגובה על הקודם.
נחמה ליבוביץ' כתבה על הנושא בגליון זה.
וכאן אשכול קצר בפורום סו"ס.

בתוך המאמר הראשון שקישרתי נכתב כך:
ד. כתבי היד של רש"י

להלן נתונים העולים מבדיקת כתבי היד החשובים של פירוש רש"י לתורה. בכתבי היד וינה 24 ופריס 48 ו-49 נאמר "בכוֹרוֹת". נראה שכך גורס אף כתב יד פרמה 181, והדגש שנראה שם באות כ"ף של "בכורות", אינו אלא פליטת קולמוס מעטו של הסופר. לכן תדע שכך הוא, שהרי הוי"ו מנוקדת בחולם ולא בשורוק, ואין לקרוא כאן "בכּוּרות", כאחת ההצעות דלעיל. בכת"י פריס 155 הגרסה היא "בכירות", וניכרת כאן השפעת אחת הפרשנויות הקדומות לתהייתנו. נציין שיש כמה כתבי יד שנתוניהם יוצאים מן הכלל, כמו כת"י וינה 23 הגורס: "מכאן למדנו בעירות (!) שקולה כנגד כל המכות". השיבוש בתיבה זו ובמשפט כולו ניכר לעין, ונראה שהוא תוצאה של אחד מגלגולי ההצעה "בכירות". חריג ברשימה זו הוא כת"י בודליאנה 186, שנוסחתו – "למדנו מכאן שמכת... שקולה" – מורה שמילת המפתח חסרה, וניכרים היטב סימני גירוד ומחיקה. עוד מבט בקטע החסר מגלה שהרווח בין המילים מאפשר לשבץ רק מילה של שלוש אותיות, כנראה "ברד". יש להניח שהסופר או מגיהּ פלוני מחק תיבת "ברד" בשל העדויות האחרות הגורסות "בכורות". עוד יש להעיר על הנוסח בכת"י לייפציג 1 מן המאה ה-13, שהחכם שכתב אותו השתמש, כנראה, בעותק כתב ידו של רש"י, שעליו נכתבו הגהות תלמידו ר' שמעיה. במקור זה ניכרים סימני "מאבק" בין "בכורות" ל"בצורת", כשהצד"י נכתבה על הכ"ף, ואף שם מצויים סימני מחיקה

ובמהדורת רש"י מכ"י לייפציג שבאתר על התורה, הוער כך:
כ"י לייפציג 1, ויימר 651, האמרי נועם בשם ר' אברהם שראה בפירוש שכתב רש"י בעצמו, וכ"י אוקספורד 225 בשם יש כותבים, כולם גורסים: "בצורת". בכ"י מינכן 5, חזקוני, ומנחת יהודה כתוב: "בַכֻּורות". לפי שתי גרסות אלה, הכוונה למכת ברד. מאידך, בכ"י פירנצה III.3, פריס 155 כתוב: "בכורות" בלי ניקוד, וכן בכ"י המבורג 52 וברי"ד מובא: בכורות, ושיש מגיהים לבצורת. גם מרש"י שמות י"ב:כ"ז "מבכר פרעה" משמע שמדובר כאן במכת בכורות, ולא במכת ברד

אבקברד
הודעות: 215
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: מכת בכורות או מכת בצורת - סתירה במסורות על האוטוגרף של רש"י?

הודעהעל ידי אבקברד » א' דצמבר 30, 2018 2:36 pm

תודה רבה לכל המגיבים על ההשקעה הגדולה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים

cron