מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנחש, האומות והשמיטה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

הנחש, האומות והשמיטה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' ינואר 25, 2017 8:57 pm

כתב אחד מגדולי הראשונים:
הנחש נתקלל ז' פעמים מן חמור וסוס, הרי מ"ט יותר מכלב וחתול, לפי שמ"ט בינות היו בו ורצה עדין שער נ', לכן נתקלל שבעתיים מכלב וחתול. ולמה יותר מהם מ"ט, מפני כי כלב וחתול אחד מהם כשביעית של שנת לבנה ואחד מהם כשביעית של שנת החמה, וחמור מוליד או לשנ"ד או לשס"ה, לפי שהכלב והחתול אחד מוליד לנ' ואחד לנ"ב הם שביעים לשנ"ד [ושס"ה]. ולמה כן, כי האומות מכונים כנחשים (ילקו"ש ירמיה רמז רעט), כי הנני משלח (בהם) [בכם] נחשים צפעונים אשר אין להם לחש (ירמיה ח, יז), ואומ' ארורים כל גוים כמו ארור נחש (ע' בבראשית ג, יד), הרי ע' אומות הן, לכל אומה ז' שנים, כדי שישמרו שמיטה, הרי ת"צ שנים, נשארו נ' שנים, הם תרומה אחד מנ' בעולם הזה להקב"ה לתרומה, וישראל שומרי שמיטה, לכך ראה ויתר גוים (חבקוק ג, ו), לפי שהם ממשמיטי שמיטות, ואת האומות לכד.

רוב הקטע סתום וחתום בפני, הן בהבנת הענינים והן במציאת מקורותיהם (בעיקר הנני מתקשה במשפטים המודגשים), מי חכם ויבן זאת?

מחולת המחנים
הודעות: 3264
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הנחש, האומות והשמיטה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' ינואר 25, 2017 9:58 pm

אולי אפשר להסתייע מדברי הרמב"ן ויקרא כה, ב.

תוכן
הודעות: 6356
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הנחש, האומות והשמיטה

הודעהעל ידי תוכן » ד' ינואר 25, 2017 11:17 pm

"הנחש נתקלל ז' פעמים מן חמור וסוס, הרי מ"ט יותר מכלב וחתול,"

עיבור הנחש הוא לשבע שנים. שהוא מ"ט פעמים מכלב וחתול. עיין בכורות ח' א'.

"לפי שמ"ט בינות היו בו ורצה עדין שער נ',"

כנראה שקשור לסוגיין דראש השנה דמשה רבינו חסר שער נ' משום ותחסרהו מעט מאלוקים, והנחש זה לעומת זה גם רצה שער הנ'.

"לכן נתקלל שבעתיים מכלב וחתול."

כנ"ל.

"ולמה יותר מהם מ"ט,"

עכשיו מסביר איך מגיע מ"ט פעמים מכלב וחתול.

"מפני כי כלב וחתול אחד מהם כשביעית של שנת לבנה ואחד מהם כשביעית של שנת החמה,"

כנ"ל בסוגיין דבכורות. חמשים כפול שבע = 350 שזה כמעט 354. חמשים ושתים כפול שבע יוצא 364, שזה כמעט 365.

"וחמור מוליד או לשנ"ד או לשס"ה,"

כדאמרינן דבהמה גסה טמאה מוליד לי"ב חדש, וכנראה שחמור לי"ב חדשי לבנה, וסוס לי"ב חדשי חמה.

"לפי שהכלב והחתול אחד מוליד לנ' ואחד לנ"ב הם שביעים לשנ"ד [ושס"ה]."

בכורות שם.

"ולמה כן, כי האומות מכונים כנחשים (ילקו"ש ירמיה רמז רעט), כי הנני משלח (בהם) [בכם] נחשים צפעונים אשר אין להם לחש (ירמיה ח, יז), ואומ' ארורים כל גוים כמו ארור נחש (ע' בבראשית ג, יד), הרי ע' אומות הן, לכל אומה ז' שנים, כדי שישמרו שמיטה, הרי ת"צ שנים, נשארו נ' שנים, הם תרומה אחד מנ' בעולם הזה להקב"ה לתרומה, וישראל שומרי שמיטה,"

זה הוא עיקר הקטע, ולכאורה צ"ל: 'נשארו י' שנים', היינו י' מחמש מאות, שהוא אחד מנ'. כשיעור תרומה אחד מנ'. וזה מה שהבנתי כרגע.

"לכך ראה ויתר גוים (חבקוק ג, ו), לפי שהם ממשמיטי שמיטות, ואת האומות לכד."

כוונתו לדרשת חז"ל שהתיר ממונם

בור ריק
הודעות: 105
הצטרף: א' דצמבר 04, 2016 7:14 am

Re: הנחש, האומות והשמיטה

הודעהעל ידי בור ריק » ה' ינואר 26, 2017 5:36 am

בדרך אגב יש לציין שיש דרשה נפלאה מהגריא"ח בשיח יצחק בענין נונין הפוכין שהאריך בקשר בין הנחש לשער הנ'

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: הנחש, האומות והשמיטה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ה' ינואר 26, 2017 1:56 pm

תודה רבה לכל המשתדלים לסייע, ובפרט לרה"ג תוכן שטרח הרבה בגיני.
אמנם כפי שכתבתי, עיקר הקושי שלי הוא עם המשפטים המודגשים (את השאר הבאתי ע"מ שהדברים יהיו בשלימות), ולגביהם עדיין הנני מצפה לישועה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 810 אורחים