עמוד 1 מתוך 1

מצוותו בחושך

פורסם: א' פברואר 05, 2017 1:54 pm
על ידי איש.dot
בדיקת חמץ עיקר מצוותה שתיעשה בחושך דווקא, ודנו הפוסקים אם די לענין זה בבית אפל או לא. דיון דומה מצאנו גם לגבי תשה"מ.
אני מחפש מצוות/מנהגים נוספים אודותם מצאנו דיון ודיוק לעשותם בחושך דווקא (לא בשעות הלילה אלא בחושך), ומקורות הלכתיים המתייחסים לחושך שנוצר בידי אדם (האפלת חדר) והיחס אליו.

Re: מצוותו בחושך

פורסם: א' פברואר 05, 2017 2:16 pm
על ידי תבא
איש.dot כתב:בדיקת חמץ עיקר מצוותה שתיעשה בחושך דווקא

מדוע פשוט לך שצריך להאפיל את הבית בשעה שבודק לאור הנר?
אמנם איתא שאור הנר ניכר יותר בחושך מאשר ביום- והיינו מחמת האור שבחוץ,
אבל בתוך הבית יש נוקטים שעדיף להדליק את החשמל בדוקא, להרבות האור שבבית. וכן שמעתי בשם מרן הגרש"ז זצ"ל.
עכ"פ אם ננקוט כדעתך, תוכל להוסיף לרשימתך מה שיש נוהגים לכבות את האור גם בשעת הדלקת נרות שבת.

Re: מצוותו בחושך

פורסם: א' פברואר 05, 2017 8:07 pm
על ידי איש.dot
תבא כתב:
איש.dot כתב:בדיקת חמץ עיקר מצוותה שתיעשה בחושך דווקא

מדוע פשוט לך שצריך להאפיל את הבית בשעה שבודק לאור הנר?
אמנם איתא שאור הנר ניכר יותר בחושך מאשר ביום- והיינו מחמת האור שבחוץ,
אבל בתוך הבית יש נוקטים שעדיף להדליק את החשמל בדוקא, להרבות האור שבבית. וכן שמעתי בשם מרן הגרש"ז זצ"ל.
עכ"פ אם ננקוט כדעתך, תוכל להוסיף לרשימתך מה שיש נוהגים לכבות את האור גם בשעת הדלקת נרות שבת.

לפי כמה ראשונים אין נכון לבדוק אפילו בבית אפל בשעות היום לאור הנר אלא דוקא בחושך הלילה שאז הנר מבהיק יפה.
המנהג להחשיך הבית בשעת הדלקת נרות שבת אינו עניין למבוקש של חושך, אלא להנאה מאור הנרות. ניתן לדחוק ולומר שלפי המצריכים זאת יש להשוות את החושך המושג מהחשכת הבית לחושך הלילה שאל״כ אין ההנאה שווה, אבל דחוק כיון שסוכ״ס נהנה ומניין לחדש שצריך ליהנות דוקא באופן שנהנו בזמן חז״ל (משא״כ בבדק״ח שמדייקים בהבהקת אור הנר בלילה דוקא).

Re: מצוותו בחושך

פורסם: א' פברואר 05, 2017 9:18 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
קידוש לבנה כ' השו"ע דדוקא בלילה, והוסיף הרמ"א שלא יברך עליה בשעה שהוא יום אף שרואה אותה היטב, ומשמע במ"ב שם שהסיבה היא שצריך חושך כדי שאור הלבנה יהיה ניכר וחשוב.