עמוד 1 מתוך 1

מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: א' מרץ 19, 2017 3:56 pm
על ידי לעומקו של דבר
באחרונה י"ל ספר "משנה ברורה תפארת" לעדות המזרח
יש שם ב' חלקים:
קיצור ב"י וד"מ, זה דבר חשוב
וליקוט פסקים מחכמי המזרח, בעיקר ארבעה מטיבי לכת: בן איש חי, כף החיים, אור לציון, יביע אומר.

עכשיו הם מאריכים בהקדמה, וכן בפתיחה מהגריח"ס, כבסיס להבאת המשנה ברורה כפוסק לספרדים, שמלבד קבלת הוראת מרן, אין שני תורות ח"ו תורה אשכנזית ותורה ספרדית, אלא גם רב אשכנזי פסיקתו רלוונטית לספרדים ולהיפך, וממילא גם הספרדים צריכים ללכת בעקבות המ"ב כפוסק חשוב במקומות שאינו סותר הכרעה מפורשת של השו"ע.

ואנוכי תמה תמה אקרא, אם כן הוא הדבר, להיכן נשמטו מספר זה (למשל) פסקי ערוך השולחן חזו"א ומנחת שלמה, ולמה הביאו רק אול"צ ויבי"א?!?!?!?

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: א' מרץ 19, 2017 8:14 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
אכן טענה נכונה.

בשנים האחרונות יצאו לפחות ארבעה הוצאות שונות של משנ"ב עם הגהות ספרדיות.
אני לא חושב שהן לכתחילה, כמו שהן סוג של תוצאה על התעלמות הוצאת דרשו ועוד מפסקי הגרע"י, למעט האיזכור של הלוית חן בח"ג, מתוך השערה ששם הספר לא ידוע בציבור.
(אגב, יש תלמיד חכם מופלג שליקט מתוך למעלה ממאה ספרים בני דורינו שמביאים ומצטטים ראיות ומקורות לעשרות.
והוא מוכיח שכולם מועתקים, לרבות השגיאות, מיבי"א או חזו"ע).

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 8:21 am
על ידי לעומקו של דבר
מכון חכמי ספרד כתב:אכן טענה נכונה.

בשנים האחרונות יצאו לפחות ארבעה הוצאות שונות של משנ"ב עם הגהות ספרדיות.
אני לא חושב שהן לכתחילה, כמו שהן סוג של תוצאה על התעלמות הוצאת דרשו ועוד מפסקי הגרע"י, למעט האיזכור של הלוית חן בח"ג, מתוך השערה ששם הספר לא ידוע בציבור.
(אגב, יש תלמיד חכם מופלג שליקט מתוך למעלה ממאה ספרים בני דורינו שמביאים ומצטטים ראיות ומקורות לעשרות.
והוא מוכיח שכולם מועתקים, לרבות השגיאות, מיבי"א או חזו"ע).

היה מעניין לראות את הליקוט...
מן הסתם הליקוט כולל כאלו שכל התשובה שנכתבה על ידם הייתה כדי לדחות את הכרעתו של היבי"א (ובלי להזכירו)...

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 2:04 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
הוא הראה זאת בזמנו לגרע"י, והרב אמר לו, "אני יכול להוסיף לך עוד מאה ספרים נוספים שלא ראית, אבל מה זה ישנה? וכי זה יוסיף תורה בעולם? יהיה אדם שיחזור בתשובה מזה? אז למה?! שב ואל תעשה"! זה לשונו בערך, כי עברו כמה שנים טובות.

שאל המחבר, להדפיס את החיבור? השיב הרב, "למה לך, אלה אברכים צעירים, זה יכול לשבור אותם. אשתו רואה את מה שכותב וחושבת שבעלה גדול הדור. עכשיו תראה את זה ותזלזל בו. צריך לחשוב טוב לפני שמפרסמים. עכ"ל כנ"ל.

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: ב' מרץ 20, 2017 2:07 pm
על ידי לעומקו של דבר
מכון חכמי ספרד כתב:הוא הראה זאת בזמנו לגרע"י, והרב אמר לו, "אני יכול להוסיף לך עוד מאה ספרים נוספים שלא ראית, אבל מה זה ישנה? וכי זה יוסיף תורה בעולם? יהיה אדם שיחזור בתשובה מזה? אז למה?! שב ואל תעשה"! זה לשונו בערך, כי עברו כמה שנים טובות.

שאל המחבר, להדפיס את החיבור? השיב הרב, "למה לך, אלה אברכים צעירים, זה יכול לשבור אותם. אשתו רואה את מה שכותב וחושבת שבעלה גדול הדור. עכשיו תראה את זה ותזלזל בו. צריך לחשוב טוב לפני שמפרסמים. עכ"ל כנ"ל.

viewtopic.php?t=6130&start=280#p268104

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 8:38 am
על ידי גביר
ראיתי ספר בשם משנה סדורה חלק א על על שלחן ערוך אורח חיים סימנים א-כד. מאת תלמיד חכם בשם רבי אופיר מצרפי [איני יודע מיהו, אך מכותלי כתיבתו ניכר שבר אוריין וסדרן מצוין הוא], ערוך בטוב טעם ודעת בשפה ברורה קצרה ונעימה, במתכונת המשנה ברורה, לפי מנהגי הספרדים עם הסכמות מגדולי הדור. את הספר ראיתי בבית הכנסת האשכנזי בבני דקלים ולעת עתה לא מצאתי אותו במקומות אחרים, גם לא בקטלוג המאוחד של רשת הספריות. אשמח לדעת יותר על הספר ומחברו והאם ישנם חלקים נוספים שכבר נדפסו או שעומדים להידפס.

Re: מ"ב 'תפארת' לעדות המזרח/ פסיקה "אשכנזית" לספרדים

פורסם: ב' מאי 01, 2017 4:58 am
על ידי נהר שלום
לעומקו של דבר כתב:באחרונה י"ל ספר "משנה ברורה תפארת" לעדות המזרח
יש שם ב' חלקים:
קיצור ב"י וד"מ, זה דבר חשוב
וליקוט פסקים מחכמי המזרח, בעיקר ארבעה מטיבי לכת: בן איש חי, כף החיים, אור לציון, יביע אומר.

עכשיו הם מאריכים בהקדמה, וכן בפתיחה מהגריח"ס, כבסיס להבאת המשנה ברורה כפוסק לספרדים, שמלבד קבלת הוראת מרן, אין שני תורות ח"ו תורה אשכנזית ותורה ספרדית, אלא גם רב אשכנזי פסיקתו רלוונטית לספרדים ולהיפך, וממילא גם הספרדים צריכים ללכת בעקבות המ"ב כפוסק חשוב במקומות שאינו סותר הכרעה מפורשת של השו"ע.

ואנוכי תמה תמה אקרא, אם כן הוא הדבר, להיכן נשמטו מספר זה (למשל) פסקי ערוך השולחן חזו"א ומנחת שלמה, ולמה הביאו רק אול"צ ויבי"א?!?!?!?

טעות בשם הספר, משנה ברורה תפארת יצא מזמן ואינו תואם כלל את התיאור שפורט כאן.