מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שירות ותשבחות להקב"ה ולהללו על החסד שעשה עם אדם וחוה - מהם?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

שירות ותשבחות להקב"ה ולהללו על החסד שעשה עם אדם וחוה - מהם?

הודעהעל ידי אתנחתא » א' דצמבר 19, 2010 3:38 am

מרדכי מסכת פסחים פרק מקום שנהגו רמז תרד

כל סעודה שאינו של מצוה אין ת"ח רשאי ליהנות ממנה. נשאל לרבינו מאיר היאך אנו אוכלים בנישואין בת כהן לישראל או בת ת"ח לע"ה הא סעודת הרשות נינהו והשיב דשמא על כן נהגו לומר שירות ותשבחות להקב"ה ולהללו על החסד שעשה עם אדם וחוה אם כן אינה סעודת הרשות וסעודת הרשות נראה דלא מיקרי אלא היכא דאיכא סעודה בלא מצוה כגון בשמחת מריעות או בחנוכה *שמרבים סעודות אלו לאלו ואלו לאלו:

וצ"ע הכוונה בשירות ותשבחות על החסד עם אדם וחוה, לכאורה אין הכוונה לברכת שבע ברכות (ועיין ברש"י כתובות ח שברכות שהכל ברא לכבודו וברכת יוצר האדם הינה ברכה כללית וכו) שלא שייך לומר על זה "על כן נהגו" דהרי זה חיוב (אך שמא הכוונה ניהגו? והכוונה לחז"ל?) , אך שמא מכיון שנישואין בת ת"ח לע"ה אינה סעודת נישואין מן הדין אין לברך הברכות? ואם כן זה מנהג ומנהג זה הופך הסעודה לסעודת נישואין? כמובן שאין זה עולה על הדעת. ולכאורה הכוונה שהיה נוהגים לשיר שירים בחתונות פיוטים בתוכן האמור. ואם כן יש לברר הנכון

וראה לשון התשובה בשו"ת מהר"ם מרוטנבורג חלק ד (דפוס פראג) סימן תרה

ששאלת היאך אנו אוכלי' בנישואין בת כהן לישראל [או] בת ת"ח לע"ה או כשמקיזין ואדם מזמין את חבירו או כשיש לו אורחי' הא סעודות רשות נינהו שמא ע"כ נהגו לומר שירות ותשבחות להקב"ה ולהללו על החסד שעושה עם אדם ע"ח [עם חוה?] ועם שאר בריותיו תדיר א"כ אינה סעודת הרשות [דסעודת הרשות] נראה דלא מיקרי אלא היכא דאיכא שמחה דלאו מצוה כגון סעודת אירוסין ונישואין בת כהן לישראל או בת ת"ח לע"ה או בשמחת מריעות או כגון בחנוכה שמרבי' סעודות אלו לאלו. ושלום העני מאיר.

ושם יש הלשון ועם שאר בריותיו, וצ"ע אם הכוונה עם שאר בריותיו?

{במרדכי שלם דפוס מ"י לא ביררו מאומה בזה]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 19, 2010 4:10 am

כבר תמה האדר"ת על לשון זו שבמרדכי וכתב שא"י למה מכוון.
בתשו' מהר"ם הגרסה: עם אדם ע"ה ועם שאר בריותיו וכו'. ויש שפתחו: עם אדם, עם הארץ וכו' (עיין תשובות פסקים ומנהגים של כהנא ח"א עמ' ע"ב, ואולי כ"ה באחד מן המקורות שציין שם)

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי אתנחתא » א' דצמבר 19, 2010 4:48 am

האמת היא שאני אשם בפיענוח ע"ח, שכן לא ראיתי את מהר"ם בפנים רק בבר אילן והתלבטתי רבות במשמעות הדבר, ואח"כ חשבתי שאולי טעות של בר אילן וצ"ל כך. וכנראה טעיתי, אך מאידך אולי בכל זאת נכון ח.

יש לציין שבאם הפיענוח ר"ת עם הארץ, אז התשבחות הם על עצם שברא הקב"ה מין האדם כולל עם הארצים ושאר הבריות, ואין הכוונה אדם הראשון, וצ"ע. (ולכן מובן שבמרדכי חסר הקטע על שאר הבריות ואילו בשו"ת מהר"ם מופיע קטע זה)

בכל מקרה תודה על התגובה.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' דצמבר 19, 2010 7:39 am

לגבי הזכרת אדם וחוה בשמחת נישואין, יש לעורר על העובדה הבולטת שמטבע רוב הז' ברכות מלא בשבחים על בריאת האדם ובת זוגו, "יוצר האדם" "אשר יצר את האדם בצלמו - והתקין לו ממנו בנין עדי עד" "כשמחך יצירך בגן עדן מקדם" כך שאין כל פלא שנהגו להזכיר אדם הראשון ובריאת בת זוגו בסעודת הנישואין. ולא באתי לחדש כי אם להדגיש.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' דצמבר 19, 2010 10:57 am

ברור שהכוונה למנהג האשכנזי-צרפתי (ששורשו במנהג האיטלקי) לחבר פיוטים מיוחדים לחתן, שנאמרו בסעודת הנישואין ובהזדמנויות שונות (בשבת נישואין ובמוצ"ש זו וכדומה),
בפיוטים מסוג זה פירטו הפייטנים את בריאת העולם ומה שנברא בכל יום ויום, ובסופו - את בריאת אדם וחוה ונישואיהן, כמתואר במדרשים. ולאחר מכן קישר הפייטן את נישואי אדם וחוה ל"חתן שלנו"... היינו, לשמחת הנישואין שלפנינו.
דוגמא לפיוט זה ראו: מ"ח שמלצר, פיוט יוצר לנישואין לרבנא קלונימוס הבחור בן רבנא יהודה, בתוך: תפארת ישראל: ספר היובל לישראל פרנצוס, נ"י תשע
מצורפים בזה כמה קטעים מהפיוט:
פיוט1.png
פיוט1.png (5.82 KiB) נצפה 3132 פעמים

פיוט 2.png
פיוט 2.png (10.19 KiB) נצפה 3132 פעמים

פיוט3.png
פיוט3.png (18.77 KiB) נצפה 3132 פעמים


הפיוטים הספרדיים-בבליים לנישואין, היו בד"כ בעלי תוכן שונה.

דראל
הודעות: 692
הצטרף: ה' ספטמבר 16, 2010 8:55 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי דראל » א' דצמבר 19, 2010 11:12 am

בטוש"ע אה"ע סי' סג הובאה ברכה מתקופת הגאונים 'אשר צג אגוז בגן עדן'. נראה ע"פ כת"י שהמקור היה 'צג זוג', ומי הם אם לא אדם וחוה?!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15710
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי איש_ספר » א' דצמבר 19, 2010 11:22 am

חכם באשי, תודה ! מסתבר איפוא שתי הנוסחאות יש להם מקום, גם אדם וחוה וגם בריאת הארץ.
דראל מה ענין ברכת בתולים לסעדות נישואין? (אולי בסודות הבתולים שנהגו במקומות מסוימים היו מברכים אשר צג בעשרה...)

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי אתנחתא » א' דצמבר 19, 2010 2:36 pm

חכם באשי תודה. הבנתי שממך תבוא הישועה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' דצמבר 19, 2010 3:36 pm

חן חן.
שכחתי גם לציין, ששמלצר במאמרו הנ"ל, במבוא לפיוט, רשם סקירה קצרה לפיוטי הנישואין האשכנזיים-צרפתיים ולמבנה שלהם.
מצורף בזה, חלק ממבואו, ויסלחו לי המעיינים על שאין באפשרותי להגיש לפניהם את כל המאמר, שלא קיבלתי את רשות בעליו.
שמלצר.pdf
(149.3 KiB) הורד 650 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3510
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: היה פיוט עתיק בחתונה אודות אדם וחוה?

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' דצמבר 19, 2010 4:03 pm

יש בידי פיוט לחתונה של אמיתי בן שפטיה (כמדומני) מחבר הפיוט הנודע אזכרה אלוקים ואהמיה ששם הוא מאריך בענין אדם וחוה
כמו כן יש לי אוסף שלם של פיוטים לחתונה ואעבור עליהם בל"נ ואבדוק אם מוזכרים בהם אדם וחוה
בערב יהיו עיתותי בידי ובל"נ אעלה לפורום


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 218 אורחים