עמוד 1 מתוך 1

כובאנה

פורסם: ו' מאי 12, 2017 12:05 am
על ידי ישראל אליהו
האם ידוע כיצד הכינו כובאנה בתימן? כי ראיתי שני רבנים שנחלקו בזה. האחד טוען שהפרישו ממנו חלה בברכה [זאת אומרת שהכינוהו מאחד מחמשת מיני דגן].
והשני טוען שעשאוהו מ'דורה', וממילא אין שום מנהג בזה לגבי חלה.

תודה למסייעים

Re: כובאנה

פורסם: ו' מאי 12, 2017 1:40 am
על ידי הוה אמינא
שמעתי מידיד שליט"א שעלה מתימן בעצמו, שבמחוז בו נולד וגר עד עלותו בתור בחור, לא היו עושים קמח מחיטה מחמת מזג האוויר שמיד היו מתרבים בו שרצים דקים ולא הצליחו לנפות את החרקים מהקמח.
כל הלחם וכו' היה רק מתירס וקטניות, ובירכו שהכל ובורא נפשות. ורק בליל הסדר היו מברכים ברכת המזון (כדי לצאת יד"ח מצוה דאורייתא של מצה היו עושים כמות מינימלית של קמח חיטה ושומרים ע"ז בשמירה מיוחדת).
אולי במחוזות אחרים בתימן שרר מזג אוויר שונה וכן היו משתמשים תדיר בקמח מחיטה.
עכ"פ אין סתירה בין שתי השמועות ממה היו עושים כובאנה, וכאמרת הגמ' מר כי אתריה ומר כי אתריה.

Re: כובאנה

פורסם: ו' מאי 12, 2017 3:05 pm
על ידי ישראל אליהו
הבעיה היא שאותו חכם שטען שעשו מ'דורה', מביא בספרו שנהגו הנשים בתימן להפריש חלה כך וכך וכו', ולא נראה מתוך ספרו שרק בפסח התעסקו בבצק.

Re: כובאנה

פורסם: ש' מאי 13, 2017 9:48 pm
על ידי לייטנר
נו נו.
כל המטבח התימני מבוסס על קמח חיטה. אם היו מחוזות מסויימים שלא השתמשו בקמח חיטה, הם החריגים.

Re: כובאנה

פורסם: ש' מאי 13, 2017 9:58 pm
על ידי ישראל אליהו
לייטנר כתב:נו נו.
כל המטבח התימני מבוסס על קמח חיטה. אם היו מחוזות מסויימים שלא השתמשו בקמח חיטה, הם החריגים.

בקיצור, אתה אומר שנאמין יותר לאותו חכם שטוען שהפרישו חלה מכובאנה, ובברכה..

אולם בכלל יתכן שאותו חכם יטען כן רק לגבי הכובאנה, שאותה עשו מ'דורה', ויודה ששאר המאכלים היו מבצק, כמפורסם בחוצות.