עמוד 1 מתוך 1

הספדים מתנגדים

פורסם: ה' מאי 25, 2017 6:41 am
על ידי קאצ'קלה
בהשראת האשכול "הסכמות מתנגדות", הנני פותח אשכול על הספדים המספרים בגנות הנפטר, או למצער מרמזים על מעשיו המכוערים.
ידוע הסיפור על מלשין ששמו 'שמחה' שמת, והספדן פתח עליו: שמחה לארצך - וששון לעירך...
ראיתי לרבי יוסף חיים קרא אב"ד וולאצלאוועק, שכתב בספרו יורה ומלקוש, ווילנא תרע"ג, הספדים על מות ישרים, דרוש כג, דף לד ע"ג, כדברים האלה:
כן רוח אנשים לבקר אחר שער חבריו, ונגעי עצמו לא יראה ולא יבין, אף אם כקורה מדתם. הידעתם עדת שומעי ממי למדנו לשפוט שפוט על מעשה החיים מטוב ועד רע אחרי מות, הן עבדים היינו לפרעה במצרים, ולמדנו מהם כמה תכונ[ו]ת אשר לא נמחו מלבבינו, ובספרי מנהגי אומ[ו]ת הקדמוניות מסופר כי כן היה מנהג בני מצרים מקדם, כי במות המת ישבו בית דין לשפוט על מעשיו, וכפי מנהג הנפטר בחייו לפיהו ניתן לו מקום קבר ותכריכיו והלויה, אם בכבוד והדר או בשפל ובבוז.
אכן דעת תורה התמימה אינו כן, וזה בכלל אזהרת התורה כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו כי המשפט לאלהים הוא לשלם גמול צד[י]ק ורשע בעולם הגמול, ואנחנו מחוייבים לכבד נפש המת אם טוב עשה בעמיו, ואת הרע לא נקבל עלינו לנקום נקמת ה' בגוף העכור.

בראש הדרוש כתב:
דרוש כג – הספד על רופא אחד זקן יותר משבעים שנה, והיה עשיר מופלג יותר משני מאות אלף רובל כסף, בנעוריו הלך בדרכי אחיו בני עמו, נהג ביתו בכושרת, אכן בזקנתו – אחרי אשר עברו עליו תלאות וצרות רבות, כי מת עליו בנו יחידו גם אשתו – הואיל הלך אחרי בני נכר, ארוחתו ארוחת תמיד בשר פיגולים, ולא עשה צדקה בממונו, ועשרו ירש איש זר, והוא ביקש ממני להספידו ומלאתי בקשתו.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' מאי 25, 2017 9:17 am
על ידי קאצ'קלה
רבי אלעזר פלקלס (עולת חודש חלק ג, דרוש יב, דפוס פראג תקנ"ג דף נב ע"ד-ע"ד) הספיד על חותנו:
מבליגיתי עלי יגוני עלי לבי דוי, כי יודע אני במעשים טובים מחמי ירא את האלדים מרבים... ואמרתי דרך צחות דאתי לאשמעינן אף דחמיו עושה לו שלא כהוגן, עם כל זה מחויב לכבדו, ומביא ראיה מדוד המלך ע"ה שהיה נרדף באותו פעם משאול ואפילו הכי קרי ליה בשם 'אבי', וזה דוקא בחמיו ולא בחמותו, והבו דלא לוסיף עלה... יען חמי לא כיון נגדי לעשות לי דבר שלא כהוגן, כי אהבת עולם אהבני מיום אשר ידעני כידוע לכל, וגם אני מעיד עלי שמים וארץ שלא עשיתי לו דבר שלא כרצונו, מיום אשר ידעתיו הייתי נכנע לפניו כתלמיד לפני הרב, אלא כוונתו לשמים היתה וכולי.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 12:30 am
על ידי י. אברהם
הספדו של הגאון בעל חמדת שלמה (תולדות חמד"ש אות ל)

שמעתי מפי אאמו"ר זללה"ה מעשה שהיה גביר אחד מן הפרנסים ומנהיגים, היה לו בן רע מעללים שמת פתאום בבחרותו, ושלח הגביר ההוא לאא"ז נ"ע בבקשה שיבוא להספיד בנו, והשיב כי בוא יבוא, והיה הדבר פלא בעיני כל הבעלי בתים דפה ולזאת נתאספו כולם ובאו אל הלוי' לשמוע איזה שבח יאמר עליו וגם לראות דבר פלא כזה להספיד איש כזה.

והנה אא"ז נ"ע תיכף כשבא סמוך לארון המת התחיל לבכות במרירות גדול ולא נשמע שום דיבור זולתי קול נהי, והיה הדבר לתמהון יותר, אח"כ נשא את קולו והציע לפניהם מצב העיר איך ירדה פלאים עשר מעלות אחורנית כי נתרבו אנשי רשע ואמר כי גם האיש הזה שמת המוטל לפנינו לא נהג כשורה על כן מת בחצי ימיו מיתה פתאומית והאריך עוד בתוכחת מוסר. והספד זה היה כקוץ בעיני הרשעים אך בכל זאת יראו אותו ונתקיים בו מקרא שכתוב וראו כל עמי הארץ וכו' ויראו ממך.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 5:49 am
על ידי שבע
בספר ''שבחי הבעש''ט'' סיפור ארוך
אודות מוסר א' שהמוכיח מפולנאה ''הספיד'' אותו כראוי לו
ללא שמץ פחד מהפריץ וכו'.

מילת מפתח לאתר את הסיפור:
כלב בריטאן (בריטון)

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 9:06 am
על ידי הגהמ
א. מן הענין להביא כאן סיפור 'הספדו' של הג"ר אליעזר גורדון מטלז על הרצל (איני יודע אם ואיפה זה נדפס).

ב. מיוחד במינו הספדו של הר"ר יעקב יאזעף מ"מ דווילנא (לימים רב הכולל בנוי יארק) על אנטישמי א', מתוך 'עלי חלדי' לר"י ניסנבוים (עמ' 58-59):

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 9:45 am
על ידי עקביה
בהקשר זה יעוי' שו"ת ריב"ש סי' ס'.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 2:46 pm
על ידי לייטנר
על במותינו חללים לראי"ה.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 3:03 pm
על ידי בן ירושלים
שמעתי שכאשר רבי יעקב קמנצקי זצ"ל היה רב בליטא, הוא הורה לחולה אחד שיאכל ביום הכיפורים, אך החולה סרב וביום הכיפורים נפטר. למחרת בהלויה ר' יעקב הספידו ודבר על "אך את דמכם לנפשותיכם".

שמעתי מהרב יואל שוורץ שאחרי תקופת שאנגחאי היו כמה וכמה מתלמידי מיר שנסעו לארצות הברית. ר' חיים שמואלביץ והמשגיח ר' חצקל טענו כנגדם שיעלו לארץ ישראל.
היתה תקופה שכמה מתלמידי מיר נפטרו באמריקה בגיל צעיר. כשהעלו את ארונו של אחד מהם לארץ, נתבקש ר' חצקל להספידו. הוא פתח: "אתם ראיתם" "אתם שראיתם את כל הניסים הגלויים בשנגחאי ולא נתתם לבכם לזה ונסעתם לאמריקה , לכן באו האסונות האלה (דומני שר' יואל סיפר שהיה נוכח שם)

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: א' מאי 28, 2017 4:23 pm
על ידי לעומקו של דבר
בן ירושלים כתב:שמעתי מהרב יואל שוורץ שאחרי תקופת שאנגחאי היו כמה וכמה מתלמידי מיר שנסעו לארצות הברית. ר' חיים שמואלביץ והמשגיח ר' חצקל טענו כנגדם שיעלו לארץ ישראל.
היתה תקופה שכמה מתלמידי מיר נפטרו באמריקה בגיל צעיר. כשהעלו את ארונו של אחד מהם לארץ, נתבקש ר' חצקל להספידו. הוא פתח: "אתם ראיתם" "אתם שראיתם את כל הניסים הגלויים בשנגחאי ולא נתתם לבכם לזה ונסעתם לאמריקה , לכן באו האסונות האלה (דומני שר' יואל סיפר שהיה נוכח שם)

אחד מהם חתנו הגר"א גינזבורג.
כמדומה שקרא עליו מקרא שכתוב ותבואו ותטמאו ארצי ומדרש שדרשוהו בירו' על נפטרי א"י המובאים לקבורה בארץ (כלאים ט' ג')

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 8:19 am
על ידי קאצ'קלה
התודה והברכה לכל אלה שהעשירו את האשכול שפתחתי.
והנני להזכיר הספד נוסף שכלל בתוכו ביקורת כלפי הנפטר:
הרב עלישברג.png
הרב עלישברג.png (27.16 KiB) נצפה 5629 פעמים

עוד נימה של ביקורת נשמעה בהספדו של רבי אליהו קלצקין על רבי זלמן בהר"ד, כמובא באריכות בספר מעילו של שמואל עמ' קעא-קעב.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 8:27 am
על ידי קאצ'קלה
ראוי אולי להביא כאן גם את הספדו של דוד המלך על אבנר (שמואל-ב ג לג-לד):
וַיְקֹנֵן הַמֶּלֶךְ אֶל אַבְנֵר וַיֹּאמַר הַכְּמוֹת נָבָל יָמוּת אַבְנֵר. יָדֶךָ לֹא אֲסֻרוֹת וְרַגְלֶיךָ לֹא לִנְחֻשְׁתַּיִם הֻגַּשׁוּ כִּנְפוֹל לִפְנֵי בְנֵי עַוְלָה נָפָלְתָּ.

ופירשו חז"ל בסנהדרין כ ע"א, לדעת רב:
מפני מה נענש אבנר - מפני שהיה לו למחות בשאול ולא מיחה... הכי קאמר: ידיך לא אסרות ורגליך לא לנחשתים הוגשו, מאי טעמא לא מחית? כנפול לפני בני עולה נפלת.

נמצא לפי דברי חז"ל, שדוד המלך רמז בהספדו את עוונו של אבנר.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 4:35 pm
על ידי שים-שלום
לייטנר כתב:על במותינו חללים לראי"ה.

אם זכרוני אינו מטעני אינו הספד כי אם תשובה בהלכה האם מותר להספידו

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 4:58 pm
על ידי דרומי
מילתא דבדיחותא:

בעיר אחת היה חוק שאין קוברים מת לפני שמדברים בשבחו. ופעם מת איש רע מעללים ביותר שלא הצליחו למצוא בו שום דבר טוב והקבורה התעכבה זמן רב. עד שנעמד איש אחד ומצא מה לשבחו -בנו גרוע יותר ממנו...

לימים הלך אותו בן גרוע לעולמו, ושוב התעכבה הקבורה בשל העדר שבח. עד שנעמד איש אחד ומצא מה לשבחו - בזכות בן זה נקבר אביו...

ומסיימים בטוב.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 6:05 pm
על ידי חד ברנש
דרומי כתב:מילתא דבדיחותא:
בעיר אחת היה חוק שאין קוברים מת לפני שמדברים בשבחו. ופעם מת איש רע מעללים ביותר שלא הצליחו למצוא בו שום דבר טוב והקבורה התעכבה זמן רב. עד שנעמד איש אחד ומצא מה לשבחו -בנו גרוע יותר ממנו...
לימים הלך אותו בן גרוע לעולמו, ושוב התעכבה הקבורה בשל העדר שבח. עד שנעמד איש אחד ומצא מה לשבחו - בזכות בן זה נקבר אביו...
ומסיימים בטוב.


ועל חברו של אותו רשע, הספידוהו, שהוא מעולם לא דיבר באמצע התפילה, ומעולם לא היה לו היסח הדעת בתפילין, וכן הרבה כיוצא בכך..

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 6:17 pm
על ידי כדכד
שים-שלום כתב:
לייטנר כתב:על במותינו חללים לראי"ה.

אם זכרוני אינו מטעני אינו הספד כי אם תשובה בהלכה האם מותר להספידו

זו אינה תשובה בהלכה וגם לא הספד מתנגד אלא מאמר המוצא נקודות טובות בהאותם שנהרגו על קדוש ה' למרות שבחייהם הפרטיים לא היו צדיקים

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ה' יוני 08, 2017 11:17 pm
על ידי לייטנר
זהו אכן מאמר, שתחילתו הספד וגם הוזמן ככזה.

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ב' יוני 12, 2017 2:04 pm
על ידי כדכד
נכון אבל זה לא הספד מתנגד

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ג' יוני 27, 2017 7:08 am
על ידי קאצ'קלה
מתוך ספר 'עולמו של אבא':
רבי ישראל חיים קצבורג.png
רבי ישראל חיים קצבורג.png (155.05 KiB) נצפה 5400 פעמים

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ג' יוני 27, 2017 7:52 am
על ידי אליסף
החוקר רש"ז ליימן מספר על הספידו של המשכיל מ.א. גינצבורג ע"י ר' זלמן וואלף מ"מ דווילנא. אריכות דברים איך שהוכרח המגיד ע"פ דין תורה להספיד, ואיך שהאריך להספיד את כל הגדולים בהסטוריה שנפטרו באותו יום ובסוף הפטיר- והיום גם מת מא"ג. ואז עלה אד"ם הכהן שר"י ואמר דרוש שלם לבזות את רז"ו,ושוב עלה ר' חייא דאנציג להגן על רז"ו ותוכן דבריו שהיות וגינצבורג הוא המשכיל הראשון למות, אין לנו נסיון איך להספיד משכילים, בעז"ה ימותו עוד הרבה משכילים ונקנה הרבה נסיון איך להספידם...
שמעתי בהקלטה מהרצאה של ליימן אך כמדומני שזה מודפס באיזה מקום

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ד' אוגוסט 09, 2017 10:34 pm
על ידי הגהמ
מדברי הראי"ס באשכול אחר:
ואם כבר הכהו"ק, נזכרתי שהאדר"ת בפנקסו "שיחת חולין של ת"ח" (כת"י), מספר: היה מחלל שבת בקעניגבסרג שמת בתאונת דרכים, בהתהפכות מרכבתו, הכהו"ק לא רצה כלל להספידו, אבל משלא היתה לו ברירה, פתח ואמר: אלה ברכב ואלה בסוסים, ואנחנו בשם ה' נזכיר, אלה תולים את המאורע באופני המרכבה ואלה בחולשת הסוסים, ואנחנו המאמינים בשם ה' הנותן לאיש כפועל מעשהו נזכיר...!

Re: הספדים מתנגדים

פורסם: ד' אפריל 13, 2022 2:45 pm
על ידי פולסברג
מדברי נשיא נשיאי הלוי, הגאון רבי אברהם יהושע הלוי סאלאוויציק ראש ישיבת בריסק.

שמחת יו''ט! [לאלו שהוא בבחי' ראיה ראשונה. אך אלו ששמעו הדברים שנה אחר שנה במוצש''ק פר' חיי שרה באותם מילים והצחוק בדיוק - והיה להם לזרא]

סיפר דרשן א' בהספד, שלמפני כמאה וחמשים שנה מת ראש המשכילים בווילנא, והכריחו המשכילים עם משטרה את ר' וולוועל המגיד שיבא להספידו. והתחיל לומר, או לו להולך בלי בן ואוי לו להולך בלי תלמיד.
והתחילו המשכילים שם לומר לו, הרי השאיר בנים, וגם אנו תלמידיו. ואמר שזהו שכיוונתי, או לו למי שהולך אן דעם זון, אוי לו למי שהולך אן דעם תלמיד...


והמשיך עוד [היה אז פר' חיי שרה] דכתיב ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה, והכ''ף הוא כ''ף קטן, והיינו שבא אברהם להספיד לשרה וראה כל בני חת עם כובעים לבנים [-כן היו המשכילים רגילים ללכת] ולא היה יכול להספיד, עס זאגט זאך נישט, ולכן לא אמר הספד טוב, וכתיב רק כ''ף קטן...

העולם היו כבר ממתינים שיגמור, ואמר שאני רואה שהעולם אינם שבעי רצון מההספד שלי שלא כרגיל, ואספר לכם מעשה. פעם א' היה בדחן שבדח בחתונות, ובחתונה א' היה בודח, וראה שאין העולם נהנים מבדיחותיו, ואמר להם הנה אני רואה שאינכם נהנים מדיחותי, ואגיד לכם הטעם, שאינני מחבר הגראממע''ן בכל חתנה על המקום, אלא יש אצלי כבר גראממע''ן מוכן ורק בכשאני בא לחתונה ושמע שם החתן והכלה, הנני מתאימם עם הגראמע''ן שלי, שאני כבר מורגל ברוב השמות הרגילות.
אמנם כאן שמעתי ששם החתן הוא איגנאטב, ושל הכלה מאטושא, ואינני רגיל בשמות כאלו והצרכתי לחדש הגראאמן על המקום.אמנם אני רואה שהעולה נהי' מודרני, ולכן כשיהיו עוד כמה חתונות בשמות כאלו כבר אהי' מורגל בה.

וסיים ר' וולוועל: אני מורגל להספיד רק צדיקים, ת''ח דיינים בעה''ב קובעי עתים לתורה, אבל לא משכיל שאיננו אפי' קובע עתים לתורה. אמנם אני רואה שהעולם נעשה מודרני, ולכן בעזרת השם כשיהיהו עוד כמה לויות של משכילים, ואהי' כבר מורגל בהספדים כאלו , ואז תהנו מההספד...


ור' אליקים געצל היה מגיד, שכשמת הרצל ימ''ש סיבב כל העיירות והגיד ההספדים על הרצל, וכמובן שדיבר מה שרצה לדבר, מכל העם היו באים לשמוע ההספד על הרצל. וידוע מה שאמר שאם היו מביאים התפילין של הנודע ביהודה בודאי היו משלמים בעדם ג' מאות רובל, ואילו בעד התפילין של המהרש''ל היו משלמים כבר חמש מאות רובל, ובשביל התפילין של הבית יוסף היו כבר משלמים אלף רובל וכו' וכו' , הנה אם אחד יביא לי את התפילין של הרצל, הייתי מוכן לשלם בעדם אלף רובל...


והמגידים שיו מוסרים נפשם נגד הציונים וכו'. ומגיד א' היה דורש בבריסק, וא' מן השומעים זרק עליו באמצע הדרשה אבן שרק בנס לא הרגו, שהיטה עצמו לצד.