עמוד 1 מתוך 1

שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 2:11 am
על ידי ישבב הסופר
בלמדי הערב הספר 'אבן בוחן' למוה"ר קלונימוס בן קלונימוס זיע"א (ספר חשוב עד מאוד והוא מחרוזת מליצות גאוניות ומאירות ותוכנו חשבון נפש אשר לא ראיתי כמוהו, שכולו יראת שמים וקיבול עול מלכותו) http://hebrewbooks.org/37043
ובאמצע דבריו נתקלתי בדבר חדש שלא שמעתה אזני שמץ מנהו מעולם. ואולי הוא לתפארת המליצה ואין לך בו אלא תפארתו. לכן אבקש באם מישהו יודע על מקור אחר לדבר זה. הוא הביא ששלשה מצוות שהנשים נבדקות בשעת לידתן דהיינו נר, נדה, וחלה, הם כנגד שלשה החיובים של הבעל לאשתו: שאר כסות ועונה.
האם יש מקור נוסף לדבר זה?
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=27

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 2:36 am
על ידי יאיר
לא בדיוק אבל באותו נושא (בסוף העמוד)
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?62672&&page=104

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 3:27 am
על ידי אתנחתא1
או באמת. ספר מעניין והיתולי (והרי ר' קלומנוס חיבר גם מסכת פורים)

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 4:18 am
על ידי ישבב הסופר
אתנחתא1 כתב:או באמת. ספר מעניין והיתולי (והרי ר' קלומנוס חיבר גם מסכת פורים)

אמנם הוא ספר שנכתב בלשון מאד משעשע וגם הומוריסטי, מ"מ לדעתי אי אפשר להתעלם מהרצינות והתוכחת המגולה שיש בה, ואין דבריו המשמחים אלא תבלין כנגדם.

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 7:00 am
על ידי מעיין
יש לראות - שתיהן הן פועל יוצא מחטא עץ הדעת
נדה - הרבה ארבה עצבונך
חלה - חלתו של עולם
נר -נרו של עולם (ראה תנחומא מצורע)

שאר -מזונות טורח המזונות מחטא עץ הדעת
כסות - ויתפרו עלי תאנה
עונה - כפשוטו נכנס בם יצר לאחר החטא
ויש להרחיב הדברים

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ג' דצמבר 28, 2010 3:44 pm
על ידי ישבב הסופר
תודה מעיין,
וגם מבלי דבריך הקשר בין חלה ושאר הבנתי מיד, וגם נדה ועונה פשיטא. אבל מה ענין כסות אצל נר שבת ויו"ט?

Re: שלשה אלה נפלאו ממני

פורסם: ד' דצמבר 29, 2010 6:52 am
על ידי מעיין
לצחות בעלמא!
אציין למשנה סוכה - מבלאי מכנסי כהנים וכו' היו מדליקין

ויש למצוא קשר אחר - שע"י הנר שבת שהיא משום שלום בית, רואה באשה מקושטת [ע"י הכסות] לתלמידי חכמים לשון הגמרא (בשבת כה:)

אבל אליבא דאמת כנראה משנה ראשונה שלך עיקר, דהיא רק לתפארת השיר, והיא רק שלש כנגד שלש, אבל לא שיהא כל דבר מיוחד לדבר אחר.