עמוד 1 מתוך 1

העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 3:51 am
על ידי מעיין
כ' באלי' רבא להגר"א פ"א דמקואות וז"ל
מי בורות מי שיחין מי מערות. שהעולם נברא בשלשה דברים אמ"ש א'ויר מ'ים א'ש, וכל אחד היא נצרך לשלשה דברים, אויר לרוח החיוני שבו תלוי חיות האדם, מרוח המקיר להקיר עצמו ושלא ירקיבו הפירות, ורוח לזרות התבואה למזון, אש להאיר, אש לבשל, אש לשרוף, מים לרחוץ עצמו, מים לכבס כסותו, מים לשתות, וכנגדן בור שיח ומערה, בור לשתות הילכך הוא עגול שיהא יכול לשתות מכל צד, שיח הוא לכבס כסותו הלכך הוא ארוך, שהארוך יפה לכיבוס שצריך להוליך ולהביא את הבגד כדרך הכובסין, מערה היא לרחיצה הילכך היא מרובע, שבכל מקום שהוזכר רחיצה וטבילה שנינו בו מערה כמו הרוחץ במי מערה וכן בכל הטבילות שנינו בהן מערה, וכנגדן נברא העולם בעיגול ושתי מרובעין.
מה ביאור סוף דבריו וכנגדן נברא העולם בעיגול ושני מרובעין.
כנראה שהיא ע"ד הקבלה, מי שיש לו הפני' אל ספר שמבארו, ימחול לציין.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 4:21 am
על ידי אתנחתא
אולי הכוונה לדברי ירושלמי מסכת מעשרות פרק ה ה"ג

תני רבן שמעון בן גמליאל אומר אין מרובע מששת ימי בראשית התיב רבי ברכיה והתנינן גופה של בהרת כגריס הקילקי מרובע? אמ' ר' ביסינא כל גרמא אמרה לית ליה מרובע, ולמה תנינן דירבענה היא? והא נגעה מלא קיטרין. והא אביבא דפילא? עגול הוא מלמטן. אית דבעי מימר לא אמר רבן שמעון בן גמליאל אלא בבריות, ותני כן מרובע באוכלין אין מרובע בבריות. והכוונה אולי לשתי דוגמאות שמובאות בירושלמי שהן שתי מרובעות והבריות כולן אינן מרובעות.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 4:49 am
על ידי מעיין
לא נראה שכיון לזה, ועיין בתיקוני זהר עם ביאור הגר"א תקון כ"ג ע' עז.
נראה מדבריו ששמים סוד העיגול וארץ סוד המרובע.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 2:20 pm
על ידי חנבין
בהערות על ס' טהרות מהרה"ג רפאל גורדון זצ"ל
נדפסו ב"ישורון" כרך ו' עמ' רע"ו
כתב שבחדושיו ביאר היטב את דברי הגר"א הללו
שלדבריו יש בהם עומק רב, ו"מים עמוקים עצה בלב איש"
לפי חיפושי, בס' נחל עדן מהגאון הנ"ל זה לא קיים
יש לו עוד ספר?

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 2:44 pm
על ידי יאיר
כפי הנראה זהו ספרו היחיד ויתכן מאוד שאכן שם ביאר את דברי הגר"א (כמ"ש בשער שביאר כמה וכמה דברי הגר"א בספר זה) וצריך לחפש היטב.
(אין אפשרות חיפוש בספר-חפשת ע"י דפדוף בספר?).
אמנם כותב בהקדמה שיש לו עוד חיבור שלם שרוצה להוציא לאור אך לדאובונו לא נראה שיוכל להוציאם לאור מחמת חסרון הוצאות הדפוס.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 3:02 pm
על ידי חנבין
יאיר כתב:חפשת ע"י דפדוף בספר?

כן

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין - עוד משהו

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 4:23 pm
על ידי חנבין
כיון שהיה זכור לי משהו מ"עליות אליהו" שלדעת הגר"א העולם איננו עגול כדעת כל הראשונים, אלא מרובע כדכתיב "מארבע כנפות הארץ", וחשבתי שמא הדבר קשור לכאן, בצעתי חיפוש "הגר"א" "כנפות הארץ" מצאתי ספר קבלה מאת הרב עדס = "קבלת הגר"א", שם מצטט כמה קטעים מענין זה מכמה מקומות מדברי הגר"א בקבלה, הוא גם תמה שמקובל בראשונים שהארץ כדור, ובסוף דבריו מציין ששמע שבס' עליות אליהו נזכר משהו מענין זה ולא עיין בפנים.
כמובן לא הבנתי ולא ניסיתי להבין מאומה מדבריו כי אין לנו עסק בנסתרות. מי שזה דוקא מענין אותו מוזמן לעיין ב"קבלת הגר"א" ח"א עמ' קץ, וירוה הרבה נחת.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 5:01 pm
על ידי רבטוב
לפי המבואר בסוד הצמצום ...הארץ כדורית ועגולה..כדי שאור העליון יגיע לכל מקום בשוה . ועיין בזוהר ריש פרשת ויקרא כמדומה דף יו''ד . [אין הספר איתי כעת ]

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 6:45 pm
על ידי אתנחתא
מה הקשר בין הצמצום לכדוריות הארץ? בכתבי האריז"ל מבואר שהצמצום היה בעיגול וכן הוא מקום הוא חלל, אך ההאצלה הוא בקו ישר (וגם בזה יש עיגולים ויושר). אך כידוע ליודעי ח"ן שהצמצום היה בסוד עיגול אך המלבוש העולה רק בכתבי הסורג, הוא בסוד מרובע.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 7:01 pm
על ידי רבטוב
אתנחתא כתב:מה הקשר בין הצמצום לכדוריות הארץ? בכתבי האריז"ל מבואר שהצמצום היה בעיגול וכן הוא מקום הוא חלל, אך ההאצלה הוא בקו ישר (וגם בזה יש עיגולים ויושר). אך כידוע ליודעי ח"ן שהצמצום היה בסוד עיגול אך המלבוש העולה רק בכתבי הסורג, הוא בסוד מרובע.

אתה צודק ...לא כתבתי דברי בהיר . תודה

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 7:09 pm
על ידי מעיין
חנבין כתב:בהערות על ס' טהרות מהרה"ג רפאל גורדון זצ"ל
נדפסו ב"ישורון" כרך ו' עמ' רע"ו
כתב שבחדושיו ביאר היטב את דברי הגר"א הללו
שלדבריו יש בהם עומק רב, ו"מים עמוקים עצה בלב איש"
לפי חיפושי, בס' נחל עדן מהגאון הנ"ל זה לא קיים
יש לו עוד ספר?

יש אומרים שחיבר הירושלמי קדשים, ועכ"פ חיבר קונטרס כלי' אורב נגד שאלו שלום ירושלים של הגאון ר' מאיר דן פלאצקי
ובסדר הדורות שנדפס מחדש עם הגהותיו שנדפסו בספר נחל עדן כתב בהקדמה דברי שבח עליו משם הגאון הסטייפלער

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 7:17 pm
על ידי חנבין
מעיין כתב:יש אומרים שחיבר הירושלמי קדשים, ועכ"פ חיבר קונטרס כלי' אורב נגד שאלו שלום ירושלים של הגאון ר' מאיר דן פלאצקי
ובסדר הדורות שנדפס מחדש עם הגהותיו שנדפסו בספר נחל עדן כתב בהקדמה דברי שבח עליו משם הגאון הסטייפלער

ראיתי הנ"ל בהקדמה של ישורון הנ"ל
נראה לי השערה קלושה ללא סימוכין מספיקים
עכ"פ אני שאלתי על ספר חידושים.

Re: העולם נברא בעיגול ושני מרובעין. -ביאור?

פורסם: ב' ינואר 03, 2011 7:21 pm
על ידי מעיין
חנבין כתב:
מעיין כתב:יש אומרים שחיבר הירושלמי קדשים, ועכ"פ חיבר קונטרס כלי' אורב נגד שאלו שלום ירושלים של הגאון ר' מאיר דן פלאצקי
ובסדר הדורות שנדפס מחדש עם הגהותיו שנדפסו בספר נחל עדן כתב בהקדמה דברי שבח עליו משם הגאון הסטייפלער

ראיתי הנ"ל בהקדמה של ישורון הנ"ל
נראה לי השערה קלושה ללא סימוכין מספיקים
עכ"פ אני שאלתי על ספר חידושים.

ידעתי גם ידעתי אלא כתבתי לצדד אם כדאי לייגעות למצוא דבריו מה שכתב ואם סברתו מספיק לפרש דברי הגאון, לכך העליתי שני צדדים של המטבע