מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ראב"ע: הפליאה סיבת ההשכלה- מי ראה?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
יחיעם מלח הארץ
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:38 pm

ראב"ע: הפליאה סיבת ההשכלה- מי ראה?

הודעהעל ידי יחיעם מלח הארץ » ב' ינואר 03, 2011 7:20 pm

מצוטט (בכמה מקומות, ובעיקר בכתבי ר"ח זייצ'יק) בשם ראב"ע:
"הפליאה היא סבת ההשכלה" - כי מי שלא יתפלא לא יחקור ומי שלא יחקור לא ישכיל. והפליאה אל ההשכלה היא כמו ההעדר הקודם להויה שההעדר הוא סיבת ההויה.

האם מישהו יודע את המקור המדוייק (כנראה ב'שירי ראב"ע')? דברי האב"ע מובנים מאד, אך ההקבלה להעדר שהוא סיבת ההויה (???) לא הובנה לי, הישכילנו מישהו בענין?

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: ראב"ע: הפליאה סיבת ההשכלה- מי ראה?

הודעהעל ידי אתנחתא » ב' ינואר 03, 2011 7:48 pm

בכמה מקומות מצוין שהמקור הוא בספר טל אורות לרבי יהודה לי מרגליות שמביא בלשון זו ממש בשם המחקרים. (ולא ראב"ע).

הביטוי העדר קדם להויה שמורגל הרבה במהר"ל, בא להביע שלפני שהופכים מיצירה אחת צורה ויצירה חדשת, חייבים לבטל את הצורה הקודמת. משל גס אדם שיש לו כלי כסף בצורת כוס ורצה להפכו לבקבוק, מהתכו לגמרי ורק כך עושה ממנו הויה חדשה. כמו כן גרעין, שטרם צמיחתו הוא נרקב, ומובא בהרבה ספרים. ומכאן ההקבלה להפתגם, שהפליאה שמשמעה העדר ידיעה, מהווה הגורם להעמיק יותר ולפיכך לבוא לחדשות בהשכלה.

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ראב"ע: הפליאה סיבת ההשכלה- מי ראה?

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 7:57 pm

לא מצאתי, אבל לעצם הענין יש לציין לחת"ס (תורת משה) פ' שופטים
כי יפלא ממך דבר למשפט וגו' וקמת ועלית, יש לפרש דהנה כמו שיש מחלה ורפואה באיברי הגוף יש ג"כ חולה ורפואה בנשמה, דהיינו שלפעמים יבא בלב האדם דבר תימה ופלא וספק הן בלימוד הן בענין התבוננות הלב בשאר ידיעות וכדומה לו, והתמיהה והספק ובלבול בדעתו היינו חולי לב, ובודאי לא בא לידו דבר קושיא זו אלא לחשוב עוד ולהתבונן ולחקור בשכלו עוד עד שיגיע לדעת ענין הדבר על נכון, ולהשיג ענין יותר גדול ועמוק בזה שלא השיג מעולם עד עכשיו, דוודאי אם לא שיהיה חפץ הבורא להשיג ענין הדבר על בוריו, לא היה עולה בדעתו הספק והצ"ע והתמיהה של קושיא זו בליבו, ולא כמו שמצינו אצל פרעה שנפל לו קושי' מי ה' אשר אשמע בקולו, ולא נודע לו תירוץ הדבר, דמשגיא לגוים ויאבדם, דאדרבא הי' זה מן הקב"ה להם כדי לטרדם, כדכתיב משגיא לגוים ויאבדם, אבל לא כך היא בישראל, דמדנפל לו תמיה בליבו על איזה דבר ע"כ חפץ הבורא שישיג עי"ז דבר חדש, ולעלות למדריגה גבוה ממה שהיה מקדם, ומצינו שנענש אדם על זה אם הוא מסלק דעתו ואינו חושב לידע תירוץ על הפליאה שנפלאה ממנו, דוודאי אם היה חושב ועוסק היה משיג תירוץ הדבר, והיה עולה במדריגה למעלה, והיינו דכתיב כי יפלא ממך דבר למשפט, דמשפט היינו דבר מתורץ ונכון, ונקרא יוסטי"ץ בלע"ז, ולך יוקשה הדבר ולא תהיה משפט בעיניך, אז תראה שתתבונן עוד בדבר ותחשוב אמיתת הדבר, ועי"ז וקמת ועלית, דהיינו שע"י הפליאה הזאת תעלה אח"כ למעלה במדריגה הנ"ל ודו"ק

מעיין
הודעות: 1954
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ראב"ע: הפליאה סיבת ההשכלה- מי ראה?

הודעהעל ידי מעיין » ב' ינואר 03, 2011 8:12 pm

יש להרחיב בנושא זו מש"כ המקובלים דקושיות הם מקליפות, ופירוק הקושיות היא בירור הטוב מהרע.
ובישמח משה בליקוטים קבלתי מהה"ק ר' ר' איציקל שיחי' (החוזה) כי תורתו של המגיד ר' מיכלי (המגיד מזלאטשוב)לא הי' בו שום ספק כמו דאיתא בג"ע לית ביה ספיקא.
ובשם הגאון רעק"א כי גם קושי' היא הבנה בתורה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 722 אורחים