עמוד 1 מתוך 2

תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:51 am
על ידי קאצ'קלה
ידועים סיפורים על תיקונים מצחיקים, טיפשיים, או סתם מעניינים, של צנזוֹרים בספרים עבריים, המראים על בורותם המופלגת. דוגמת "שומר עכו"ם [=גוי] קדוש", "היו לפניו עכו"ם [=מינים] הרבה", וכהנה רבות.
אשכול זה נועד להצגת צילומים של תיקונים כאלה. לא סתם סיפורים הפורחים באויר, רק צילומים, עם ציון למקור ה'תיקון'.

לשם התחלה, אפתח בדוגמא אחת ממשניות דפוס אמשטרדם תצ"ג, אהלות פי"ח מ"ט:
משניות אמד תצג.JPG
משניות אמד תצג.JPG (38.35 KiB) נצפה 12498 פעמים

"ומזרח נכרים היה ספק"... במקום "ומזרח עכו היה ספק".
הצנזור ראה "עכו" (עיר), ודימה שהוא קיצורו של "עכו"ם", ושינה ל"נכרים". ידוע שכמה צנזורים מצאו פסול ב'עכו"ם' [שהוא בעצם חידוש משלהם!] ושינו ל'נכרים'.
אולי יש 'ללמד זכות' על תיקון טיפשי זה, שהצנזור ראה בדפוסים קודמים עכו' בגרש (כפי שהוא במשניות 'מלא כף נחת' שלמטה), וע"י כך בא לכלל טעות.
מלא כף נחת.JPG
מלא כף נחת.JPG (48.13 KiB) נצפה 12498 פעמים

מי שבידו להוסיף כהנה וכהנה, יבוא נא ויוסיף להנאת הציבור.

בקשה: נא לא להסב את האשכול לעניינים דומים כמו צזנורה פנימית וכדומה.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 3:20 am
על ידי כלבאשבוע
במקור ברוך עפשטיין הקדיש פרק שלם על זה

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 7:37 am
על ידי קאצ'קלה
כלבאשבוע כתב:במקור ברוך עפשטיין הקדיש פרק שלם על זה

ייש"כ. אבל את התיקונים העסיסיים שהוא מביא שם, הוא ליקט ממקורות שונים, ולא ידוע לי אם באמת תיקנו כן הצנזורים או שהם סיפורים בעלמא.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 9:53 am
על ידי איש_ספר
יש"כ על האשכול המעניין

מה עם זה?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... t=&pgnum=1

האם הסיפורים שלו כן אמינים?

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 3:53 pm
על ידי קאצ'קלה
איש_ספר כתב:יש"כ על האשכול המעניין

מה עם זה?

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... t=&pgnum=1

האם הסיפורים שלו כן אמינים?

משונים וחשודים לענ"ד.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 7:17 pm
על ידי עתניאל בן קנז
אין לי כ"כ נסיון בהעלאות צילומים.
אולם אפשר לחפש 'כל ישראל בני ישרים הם', במקום 'בני מלכים'.
לא כ"כ מצחיק.
אולם מכיון שלא כ"כ ידוע 'תיקון' זה, ראיתי כאלו ידענים שנפלו בפח.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 23, 2017 7:29 pm
על ידי שברי לוחות
עתניאל בן קנז כתב:אין לי כ"כ נסיון בהעלאות צילומים.
אולם אפשר לחפש 'כל ישראל בני ישרים הם', במקום 'בני מלכים'.
לא כ"כ מצחיק.
אולם מכיון שלא כ"כ ידוע 'תיקון' זה, ראיתי כאלו ידענים שנפלו בפח.

viewtopic.php?f=17&t=20741&p=203783&hilit=%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%99%D7%9D+%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%99%D7%9D#p203783

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' יולי 24, 2017 1:35 am
על ידי יבנה

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' יולי 25, 2017 10:21 am
על ידי פי האתון
בנדרים נב. בר"ן (לצנזור היה משהו נגד המילה 'תלמוד'...)

ר''ן נדרים נב.-  הש''ס לרבנן.jpg
ר''ן נדרים נב.- הש''ס לרבנן.jpg (77.6 KiB) נצפה 12059 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ה' יולי 27, 2017 10:14 am
על ידי פי האתון
שו"ר שכתב בזה החכם המופלא ר"י לויפר, בספרו משונצינו ועד וילנא.

משונצינו ועד וילנא.jpg
משונצינו ועד וילנא.jpg (102.24 KiB) נצפה 11991 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' יולי 31, 2017 12:44 am
על ידי אספקלריא
הצנזורה מחקה בשיטתיות את המילה "תלמוד". ראה מה שכתב בענין זה הרב דוד הילמן זצ"ל בקובץ "צפונות" גליון ד' עמ' סג-סד.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 65&hilite=

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ד' אוגוסט 02, 2017 4:09 pm
על ידי אספקלריא
עיין ברכי יוסף אבן העזר סי' ט' אות א' (ד"ה ועוד הביא) שמהרלב"ח הביא ראיה (בענין קטלנית) ממשנה [יבמות ל.] ג' אחין, ב' מהם נשואים ב' אחיות וא' נשוי עכו"ם, גירש אחד מבעלי אחיות אשתו, ומת נשוי עכו"ם וכנסה המגרש ומת, זוהי שאמרו וכולן שמתו או מיאנו צרותיהן מותרות, והרי העכו"ם היא קטלנית והיא מותרת להתיבם לאח השלישי ...
ובברכי יוסף יש כאן טעות דמוכח, כי היה כתוב "נכרית" ופירושו שהיא אינה "אחות" של שאר הנשים. והצנזור (או המדפיס מפחד הצנזור) שינה שלוש פעמים, וכתב "עכו"ם".

ברכי יוסף אבן העזר סימן ט אות א.jpg
ברכי יוסף אבן העזר סימן ט אות א.jpg (82.32 KiB) נצפה 11829 פעמים

וטעות זו נמצאת גם בברכי יוסף מהדורה ראשונה דפוס ליוורנו, וגם בדפוס וינה תר"כ, וגם במהדורת אביטן (הוצאת שיח ישראל ירושלים תשס"ט). אך במהדורת וידבסקי (הוצאת יהדות, תש"נ) תיקנו והדפיסו כהוגן בשלושת המקומות "נכרית".
וכבר העירו על זה, עיין שאילת יעקב (לרבי יעקב פראגר חתן מהר"ם שיק) חלק א' סי' צ"א אות י', ושו"ת עטרת פז (לר"פ זביחי) חלק א' כרך ג' עמ' קל"ז הערה ג'.

שאילת יעקב חלק א סימן צא אות י.jpg
שאילת יעקב חלק א סימן צא אות י.jpg (71.27 KiB) נצפה 11829 פעמים


עטרת פז חלק א כרך ג עמוד קלז.jpg
עטרת פז חלק א כרך ג עמוד קלז.jpg (85.98 KiB) נצפה 11829 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 2:35 am
על ידי אספקלריא
אספקלריא כתב:וטעות זו נמצאת גם בברכי יוסף מהדורה ראשונה דפוס ליוורנו, וגם בדפוס וינה תר"כ, וגם במהדורת אביטן (הוצאת שיח ישראל ירושלים תשס"ט). אך במהדורת וידבסקי (הוצאת יהדות, תש"נ) תיקנו והדפיסו כהוגן בשלושת המקומות "נכרית".

כמו כן טעות זו ("עכו"ם") נמצאת גם בברכי יוסף מהדורת יובל איבגי (תשע"ה).
ומעניין שהוצאת וידבסקי שהדפיסו במהדורת תש"נ את הגירסה הנכונה "נכרית", במהדורה החדשה שלהם משנת תשע"ב הדפיסו את הנוסח המוטעה "עכו"ם" בשלושת המקומות.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 9:22 am
על ידי סגי נהור
אספקלריא כתב:
אספקלריא כתב:וטעות זו נמצאת גם בברכי יוסף מהדורה ראשונה דפוס ליוורנו, וגם בדפוס וינה תר"כ, וגם במהדורת אביטן (הוצאת שיח ישראל ירושלים תשס"ט). אך במהדורת וידבסקי (הוצאת יהדות, תש"נ) תיקנו והדפיסו כהוגן בשלושת המקומות "נכרית".

כמו כן טעות זו ("עכו"ם") נמצאת גם בברכי יוסף מהדורת יובל איבגי (תשע"ה).
ומעניין שהוצאת וידבסקי שהדפיסו במהדורת תש"נ את הגירסה הנכונה "נכרית", במהדורה החדשה שלהם משנת תשע"ב הדפיסו את הנוסח המוטעה "עכו"ם" בשלושת המקומות.

כנראה לרגל המהדורה החדשה "תיקנו" ע"פ דפו"ר...

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ד' דצמבר 06, 2017 8:51 pm
על ידי אספקלריא
אספקלריא כתב:עיין ברכי יוסף אבן העזר סי' ט' אות א' (ד"ה ועוד הביא) ... יש כאן טעות דמוכח, כי היה כתוב "נכרית" ופירושו שהיא אינה "אחות" של שאר הנשים. והצנזור (או המדפיס מפחד הצנזור) שינה שלוש פעמים, וכתב "עכו"ם".

והנה דוגמה נוספת של טעות הנובעת מיוזמת צנזורה עצמית של המדפיסים בליוורנו, בשנת תקל"ד, (בתקופת הדפסת הברכי יוסף).
בספר "חסדי אבות" על פרקי אבות, מרבינו החיד"א, שנדפס בסוף ס' שם הגדולים חלק א' (מהדורה ראשונה ליוורנו תקל"ד), דף קי"ג ע"א, שורה א', יש טעות דפוס מענינת שמקורה כנראה בצנזורה עצמית של המדפיס. הטעות תוקנה אח"כ בלוח הטעויות (דף קל"א ע"ב) שבסוף הספר. [בחסדי אבות שבסוף שה"ג ח"א מהדורה שניה ליוורנו תקנ"ח, נדפס כהוגן].
ראה בס' "חסדי אבות" על מס' אבות, מהדורת הרב יצחק מנחם אזולאי, (מכון המאי"ר), ירושלים תשע"ד, פרק ד' משנה י"א, (עמ' רי"ג), שם כתוב:
"היינו משום דלא קים לן בגויה אם הרהר בתשובה".
ובהערה קצ"ב, על המילה "בגויה", כותב המו"ל:
'במהדורה ראשונה (ליוורנו תקל"ד) כתוב כאן: "בעכו"ם", ותוקן שם ב"לוח הטעיות" שבסוף הספר. [ואומר אני כי מה שגרם לזה הוא הצנזורה, כי הם חשבו שכתוב "בַּגּוֹיָה" ובכדי שלא יהיה כתוב לשון גוי כתבו עכו"ם ..., אמנם האמת שפירושו הוא "בְּגָוֵיהּ"]'.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 225&hilite
וראה שם שהמדפיס מליוורנו "תיקן" את מש"כ בדף קי"ג ע"א בראש העמוד, אבל "שכח" בחפזונו לתקן את "שומר הדף" שבתחתית דף קי"ב ע"ב, ושם עדיין כתוב "בגויה". ונראה שרק לקראת סוף ההדפסה ראה המחבר את ה"תיקון" המשובש, ולא נשאר לו ברירה אלא להעיר על כך ב"לוח הטעיות", (ראה שם תיקון לדף קי"ג ע"א שורה א').
חסדי אבות ליוורנו דף קיב ב.jpg
חסדי אבות ליוורנו דף קיב ב.jpg (98.56 KiB) נצפה 11304 פעמים

חסדי אבות ליוורנו דף קיג א.jpg
חסדי אבות ליוורנו דף קיג א.jpg (91.76 KiB) נצפה 11304 פעמים

חסדי אבות ליוורנו לוח הטעויות דף קלא ב.jpg
חסדי אבות ליוורנו לוח הטעויות דף קלא ב.jpg (63.06 KiB) נצפה 11304 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' ינואר 29, 2018 12:26 pm
על ידי גביר
השבוע נתקלתי במה שנראה לכאורה כמעין צנזורה בת ימינו - בספר ללימוד עברית בשם - עברית בשניים : עברית לרמה ב : למידה בדגש רב-תרבותי, מאת דנה ספקטור ודליה רוט, הוצאת אקדמון, ירושלים 2017, עמ' 102 ישנו תיאור של בית הכנסת ע"ש הכט, בתכנונו של רם כרמי, שבקמפוס האוניברסיטה בהר הצופים. בין השאר נכתב שם - 'מול המתפללים יש חלון גדול מאד, ומשם אפשר לצפות בנוף של ירושלים העתיקה. המתפללים יכולים לראות את החומה, את מוזיאון רוקפלר, את בניין ימק"א, את הר הזיתים והרבה כנסיות ומסגדים. הכיסאות בבית הכנסת מסודרים כמו חנוכיה. בדרך כלל בבתי כנסת ספרי התורה נמצאים בארון במרכז, ומסביב להם יושבים המתפללים, ואילו בבית הכנסת הזה ספרי התורה נמצאים בשני ארונות בצדדים של בית הכנסת. כך המתפללים יכולים לראות את הנוף, הנוף הזה, לפי רם כרמי, משפיע על המתפלל ומחבר אותו אל ירושלים'. הושמטה כאן, אולי מסיבות פוליטיות ואידיאולוגיות, העובדה שהחלון מכוון כלפי הר הבית, המקום אליו מכוונים יהודים בכל העולם את פניהם בתפילתם, ומראה זה דווקא הוא שגרם לאדריכל לתכנן את בית הכנסת בצורה יוצאת דופן [שכמותה מצויה למשל, גם בישיבת הכותל, מאותה הסיבה].

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' אוגוסט 21, 2018 8:19 am
על ידי קאצ'קלה
בפתיחת האשכול הבאתי ממשניות דפוס אמשטרדם תצ"ג בה נדפס "ומזרח נכרים" במקום "ומזרח עכו".
כעת מצאתי בספר ישרש יעקב, אלטונא תקכ"ח, דף יז ע"ב:
ישרש יעקב.JPG
ישרש יעקב.JPG (49.64 KiB) נצפה 10517 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ש' אוגוסט 25, 2018 11:16 pm
על ידי איש פלוני
מצאתי בחכמת אדם של מו"ר הגר"ש פישר הגהה זו:
הצנזור תיקן "לגו" [=לתוך] ל"עכו"ם"
חכצת אדם.jpg
חכצת אדם.jpg (3.56 MiB) נצפה 10418 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 12:37 am
על ידי בקרו טלה
איש פלוני כתב:מצאתי בחכמת אדם של מו"ר הגר"ש פישר הגהה זו:
הצנזור תיקן "לגו" [=לתוך] ל"עכו"ם

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 12:49 am
על ידי חיים סגל
בקרו טלה כתב:
איש פלוני כתב:מצאתי בחכמת אדם של מו"ר הגר"ש פישר הגהה זו:
הצנזור תיקן "לגו" [=לתוך] ל"עכו"ם

בפרוייקט השו"ת לא עלו על זה...

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת שופטים דף לב עמוד א:
וכי יהיה איש שונא לרעהו. מיכן אמרו אם עבר אדם על מצוה קלה סופו לעבור על מצוה חמורה. עבר על ואהבת לרעך כמוך. סופו לעבור על לא תקום ולא תטור. ולא תשנא את אחיך. עד שיבוא לידי שפיכות דמים לכך נאמר וכי יהיה איש שונא לרעהו וארב לו וקם עליו פרט לזורק אבן לעובד כוכבים וכו' בסנהדרין.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 2:14 pm
על ידי חיים סגל
ראיתי בכת"י של גדול אחד מלפני כמאתיים שנה שכותב כך:
והרב חיד"א זצוק"ל הקשה על התנא בדרוש שבת תשובה, מאי קאמר העושה מצוה אחת, דגם אם אדם הרהר תשובה בלבו מיד הרי הוא צדיק גמור, כמ"ש פ"ב דקדושין (מט:) ע"מ שאני צדיק מקודשת, וגם שכתבו הפוסקים שהיא ספק מקודשת, היינו משום דלא קי"ל בעכו"ם אם הרהר תשובה אבל אי הוה אפשר למיקם דגמר בלבו לשוב ודאי ה"ז צדיק גמור, ומקודשת ודאי,

ולא הבנתי כוונתו, וכי בחטא ע"ז לא מועיל תשובה בהרהור, וכן המשך הדברים לא מובנים. עד שקלטתי שהוא פשוט העתיק מהחיד"א עם תיקון הצנזור, שהיה כתוב "דלא קיי"ל בגוויה"
לא מצאתי את החיד"א בפנים, מעניין לבדוק...

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 2:23 pm
על ידי בקרו טלה
חיים סגל כתב:לא מצאתי את החיד"א בפנים, מעניין לבדוק...

חסדי אבות פ"ד מי"א

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 2:31 pm
על ידי חיים סגל
ישר כח!
אכן השערתי היתה נכונה. וכנראה לפניו היתה מהדורה אחרת מזו שהבאת, או שדברים אלו מודפסים בעוד מקום בין דרשותיו לשבת שובה, ושם שלטה יד הצנזור.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 2:32 pm
על ידי מה שנכון נכון
בדפוסים אחרים של החסדי אבות מודפס בעכו"ם או בעו"ג.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' אוקטובר 15, 2018 11:53 pm
על ידי אספקלריא
בקרו טלה כתב:
חיים סגל כתב:לא מצאתי את החיד"א בפנים, מעניין לבדוק...

חסדי אבות פ"ד מי"א

כבר הובא לעיל באריכות שב"חסדי אבות" מהדורת ליוורנו תקל"ד נדפס שם בטעות "עכו"ם". עיי"ש.
viewtopic.php?f=7&t=35157#p421498

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 12:52 pm
על ידי מיללער
במס' קידושין מט: עשרה קבין עשירות ירדה לעולם, עשרה נטלה רומיים קדמונים ואחד כה"כ.

האם מילת 'קדמונים' הוא תוספת הצנזורה, כדי שלא יהא נראה כמי שאנו חושדים את הרומיים שנטלו עשירות של העולם?

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 12:59 pm
על ידי י. אברהם
משונצינו ועד וילנא עמ' 219
רומיים.PNG
רומיים.PNG (56.54 KiB) נצפה 9548 פעמים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 1:01 pm
על ידי מיללער
י. אברהם כתב:משונצינו ועד וילנא עמ' 219
רומיים.PNG

תודה!

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 2:10 pm
על ידי יושב ירושלים
גביר כתב:השבוע נתקלתי במה שנראה לכאורה כמעין צנזורה בת ימינו - בספר ללימוד עברית בשם - עברית בשניים : עברית לרמה ב : למידה בדגש רב-תרבותי, מאת דנה ספקטור ודליה רוט, הוצאת אקדמון, ירושלים 2017, עמ' 102 ישנו תיאור של בית הכנסת ע"ש הכט, בתכנונו של רם כרמי, שבקמפוס האוניברסיטה בהר הצופים. בין השאר נכתב שם - 'מול המתפללים יש חלון גדול מאד, ומשם אפשר לצפות בנוף של ירושלים העתיקה. המתפללים יכולים לראות את החומה, את מוזיאון רוקפלר, את בניין ימק"א, את הר הזיתים והרבה כנסיות ומסגדים. הכיסאות בבית הכנסת מסודרים כמו חנוכיה. בדרך כלל בבתי כנסת ספרי התורה נמצאים בארון במרכז, ומסביב להם יושבים המתפללים, ואילו בבית הכנסת הזה ספרי התורה נמצאים בשני ארונות בצדדים של בית הכנסת. כך המתפללים יכולים לראות את הנוף, הנוף הזה, לפי רם כרמי, משפיע על המתפלל ומחבר אותו אל ירושלים'. הושמטה כאן, אולי מסיבות פוליטיות ואידיאולוגיות, העובדה שהחלון מכוון כלפי הר הבית, המקום אליו מכוונים יהודים בכל העולם את פניהם בתפילתם, ומראה זה דווקא הוא שגרם לאדריכל לתכנן את בית הכנסת בצורה יוצאת דופן [שכמותה מצויה למשל, גם בישיבת הכותל, מאותה הסיבה].

אם כבר עסקינן בכגון דא יעוי' במהדורת שוטנשטיין מסכת מכות כד: על הגמ' 'כיון שהגיעו להר הבית' הוסיפו "הסבר" 'כיון שהגיעו סמוך להר הבית', כנראה ס"ל שהאיסור להכנס להר הבית היה קיים כבר אז...

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 6:42 pm
על ידי עתניאל בן קנז
כמה יפה,
כנראה נסיתי לדון לכף זכות בכל דרך, זה מה שעלה בידך.

ואולי הפירוש הפשוט כך, שכן החובה לקרוע הוא בראיית המקום, ולא בהגעה למקום עצמו. על כן הסבירות שהכוונה שהגיעו למקום ממנו לראות את הר הבית.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 6:46 pm
על ידי יושב ירושלים
עתניאל בן קנז כתב:
יושב ירושלים כתב:
גביר כתב:השבוע נתקלתי במה שנראה לכאורה כמעין צנזורה בת ימינו - בספר ללימוד עברית בשם - עברית בשניים : עברית לרמה ב : למידה בדגש רב-תרבותי, מאת דנה ספקטור ודליה רוט, הוצאת אקדמון, ירושלים 2017, עמ' 102 ישנו תיאור של בית הכנסת ע"ש הכט, בתכנונו של רם כרמי, שבקמפוס האוניברסיטה בהר הצופים. בין השאר נכתב שם - 'מול המתפללים יש חלון גדול מאד, ומשם אפשר לצפות בנוף של ירושלים העתיקה. המתפללים יכולים לראות את החומה, את מוזיאון רוקפלר, את בניין ימק"א, את הר הזיתים והרבה כנסיות ומסגדים. הכיסאות בבית הכנסת מסודרים כמו חנוכיה. בדרך כלל בבתי כנסת ספרי התורה נמצאים בארון במרכז, ומסביב להם יושבים המתפללים, ואילו בבית הכנסת הזה ספרי התורה נמצאים בשני ארונות בצדדים של בית הכנסת. כך המתפללים יכולים לראות את הנוף, הנוף הזה, לפי רם כרמי, משפיע על המתפלל ומחבר אותו אל ירושלים'. הושמטה כאן, אולי מסיבות פוליטיות ואידיאולוגיות, העובדה שהחלון מכוון כלפי הר הבית, המקום אליו מכוונים יהודים בכל העולם את פניהם בתפילתם, ומראה זה דווקא הוא שגרם לאדריכל לתכנן את בית הכנסת בצורה יוצאת דופן [שכמותה מצויה למשל, גם בישיבת הכותל, מאותה הסיבה].

אם כבר עסקינן בכגון דא יעוי' במהדורת שוטנשטיין מסכת מכות כד: על הגמ' 'כיון שהגיעו להר הבית' הוסיפו "הסבר" 'כיון שהגיעו סמוך להר הבית', כנראה ס"ל שהאיסור להכנס להר הבית היה קיים כבר אז...

כמה יפה,
כנראה נסיתי לדון לכף זכות בכל דרך, זה מה שעלה בידך.

ואולי הפירוש הפשוט כך, שכן החובה לקרוע הוא בראיית המקום, ולא בהגעה למקום עצמו. על כן הסבירות שהכוונה שהגיעו למקום ממנו לראות את הר הבית.

אני מלמד עליך זכות שאתה נמצא במקום שאין בו תלמוד בבלי, ואין ברשותך שום מאגר תורני, לכן אצטט לכבודך את לשון התלמוד שם:
שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 6:53 pm
על ידי עתניאל בן קנז
יושב ירושלים כתב:
עתניאל בן קנז כתב:
יושב ירושלים כתב:[
אם כבר עסקינן בכגון דא יעוי' במהדורת שוטנשטיין מסכת מכות כד: על הגמ' 'כיון שהגיעו להר הבית' הוסיפו "הסבר" 'כיון שהגיעו סמוך להר הבית', כנראה ס"ל שהאיסור להכנס להר הבית היה קיים כבר אז...

כמה יפה,
כנראה נסיתי לדון לכף זכות בכל דרך, זה מה שעלה בידך.

ואולי הפירוש הפשוט כך, שכן החובה לקרוע הוא בראיית המקום, ולא בהגעה למקום עצמו. על כן הסבירות שהכוונה שהגיעו למקום ממנו לראות את הר הבית.

אני מלמד עליך זכות שאתה נמצא במקום שאין בו תלמוד בבלי, ואין ברשותך שום מאגר תורני, לכן אצטט לכבודך את לשון התלמוד שם:
שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם. כיון שהגיעו להר הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק.

צדקת בלימוד הזכות. אכן אין ספרי התלמוד תח"י, וזכרוני הטעני, בין 'הר הצופים' ו'הר הבית'.
ואכן צדקת בהערתך.
וקבל את התנצלותי. טעיתי.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 7:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
יושב ירושלים כתב:אם כבר עסקינן בכגון דא יעוי' במהדורת שוטנשטיין מסכת מכות כד: על הגמ' 'כיון שהגיעו להר הבית' הוסיפו "הסבר" 'כיון שהגיעו סמוך להר הבית', כנראה ס"ל שהאיסור להכנס להר הבית היה קיים כבר אז...

אם אכן זו צנזורה מכוונת, אז היא מגיעה מבורות גדולה.
שכן בזמנם:
א. היתה אפשרות להיות טהורים לגמרי מטומאת מת, כמסופר על רבי טרפון שאכל תרומה.
ב. זכרו את המקומות המדויקים

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ג' ינואר 08, 2019 8:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
viewtopic.php?p=515993#p515993
וכדאי לאחד האשכולות

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 12:56 pm
על ידי גביר
אגב דאיירו רבנן בענייני צנזורה הבאתי כאן רשימה שמצאתי והעוסקת בדיון בבג"ץ על אודות מינויו של הרב אייל קרים לרבצ"ר עקב תשובה שכתב ולא נשאה חן בעיניהם -


האפיפיור, הצאר ושופטי בג"ץ

הדיון המשפטי שהתקיים סביב מינוי של הרב אייל קרים לרבצ"ר כבר נדוש במורגים הרבה, אולם טרם נדון מזווית הראייה של חקר הספרות והיצירה התורניות. דומה, שדווקא תחום זה הוא שנותן לאירוע ערך קיים ודווקא בו הוא עתיד להיזכר גם אחרי ששמותיהם של שו(פ)טי בג"ץ ישקעו עמוק בתהום הנשייה. הדיון בנושא, מנקודת ראות זו מוצדק, אם כן, גם לאחר שהפרשה הסתיימה למעשה והרבצ"ר החל למלא את תפקידו.
בכוונתי להצביע על שתי נקודות. הראשונה נוגעת לדרך שבה יש לקרוא, להבין ולפרש טקסטים. השנייה נוגעת להיסטוריה הארוכה של רדיפות שכוונו כלפי היצירה התורנית וכללו צנזורה ואיסורים שונים.
הנקודה הראשונה היא, כאמור, זו המתייחסת להבנת טקסטים בכלל. משמעותו הראשונית של טקסט מותנית, בראש ובראשונה, בהכרת הסוגה אליה הוא משתייך, מאפייניה והמתודות שלה. התעלמות מאלה מרחיקה את הקורא מכוונתו המקורית של הכותב ועלולה להביא אותו להבנה שגויה. אם בכל קריאת טסקט כך, בקריאת מקור תורני על אחת כמה וכמה. מקרהו של הרב אייל קרים הוא דוגמה מעולה לכך – חברי הבג"ץ הרחוקים מעולם בית המדרש, או לפחות מתנהגים ככאלה, שקראו תשובה הלכתית בדרך שבה הורגלו, התעלמו מאופייה של הספרות התורנית כספרות הבנויה בנויה כשכבות של פרשנויות למקורות קודמים ומקודשים, ראו את עצם הבאת המקורות כהנחיה מעשית מידית, ומתוך כך באו לידי מסקנה הזויה ומופרכת. מודעות לאופי הכתיבה התורנית, יחסה למקורות ודרך השימוש שלה בהם, הייתה חוסכת את הפארסה שחוללו העותרים והבג"ץ שנענה להם.
הנקודה השנייה היא הנקודה ההיסטורית. במשך דורות רבים, בייחוד מהמצאת הדפוס ואילך, הנהיגו גופים שלטוניים שונים צנזורה על הספר העברי. החלה בכך הרשות האפיפיורית באיטליה והדבר המשיך במדינות נוצריות כמו הקיסרות האוסטרו-הונגרית ורוסיה הצארית. תופעה זו הטביעה את חותמה לא רק על הספר העברי, אלא גם על התרבות והמורשת היהודיים בכלל. ניסיונות העלולים להיתפש כפיקוח חיצוני על היצירה התורנית מעלים אסוציאטיבית את הזיכרונות הקולקטיביים השמורים מימי האינקוויזיציה והצאר. במדינה דמוקרטית תפקידן של רשויות שלטוניות, ובג"ץ בכלל, הוא לשרת את האזרחים, ולא להטיל מרות על נתינים, כפי שהוא במדינות שאינן דמוקרטיות. על הרשויות מוטל להיזהר שלא לפגוע ברגישויות התרבותיות וההיסטוריות של האזרחים שאותם עליהן לשרת. התערבות בג"ץ בתכניה של תשובה הלכתית מדיפה ריח של צנזורה, השפה הפטרונית והמתנשאת שנקטו בה השופטים והעובדה שבהרכב ישב שופט נוצרי, העצימו ריח זה עוד יותר.
לפחות מנקודת הראות של הספר העברי, הבקשה 'אשיבה שופטייך כבראשונה', רלוונטית, אקוטית ודחופה, היום יותר מתמיד.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 2:12 pm
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:בזמנם היתה אפשרות להיות טהורים לגמרי מטומאת מת, כמסופר על רבי טרפון שאכל תרומה.
ועוד כמה מאות שנים לאחר מכן נטהרו מטומאת מת באפר פרה, כדכתב הרא"ש בפרק כל הבשר:
בימי האמוראים היו אוכלין תרומה טהורה בארץ ישראל, כי היה להם אפר פרה, כדאמרינן 'חבריא מדכן בגלילא'.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ב' ינואר 14, 2019 2:23 pm
על ידי דמשק
ביקורת תהיה כתב:ועוד כמה מאות שנים לאחר מכן נטהרו מטומאת מת באפר פרה, כדכתב הרא"ש בפרק כל הבשר:
בימי האמוראים היו אוכלין תרומה טהורה בארץ ישראל, כי היה להם אפר פרה, כדאמרינן 'חבריא מדכן בגלילא'.

viewtopic.php?f=17&t=24804

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: ו' יולי 10, 2020 5:09 am
על ידי וונדרבר
במשנה ברורה סי' של"ט, ביאור הלכה ד"ה להקל בכל,
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr
העתיק באריכות מתוך ספר "זכרון יוסף" (שטיינהארט) [או"ח סי' י"ז]
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=48&book=100888
בענין איסור רקודים מעורבים. ויש בביאור הלכה שם כמה הוספות בסוגריים מרובעות, שהם בלי ספק בגלל הצנזורה [שהרי אינם במקור בזכרון יוסף]. ויש שם 'תיקון' מוזר של הצנזורה, שלא כ"כ מובן מה ההגיון בזה.
אין להכחיש שה'תיקונים' של הצנזורה במשך הדורות לא התברכו תמיד בהגיון צרוף, [ראה מש"כ רד"צ הילמן זצ"ל בקובץ צפונות גליון ד' עמ' ס"ב - ס"ח: "מפגעי הצנזורא שלא נודעו לרבים", ויש ביניהם דברים מוזרים ממש], אך יש 'תיקונים' יותר מצויים מאחרים.

חלק מההוספות בביאור הלכה שם, הם 'תיקונים' ידועים של הצנזורה, כגון כשנזכר חיוב מלקות, יש תוספת "בימים הקדמונים", אך יש שם 'תיקון' מוזר שחוזר על עצמו ארבעה פעמים, כל פעם שנזכר ריקוד של בחורים (או נערים) עם בתולות, אחרי המילה "בחורים" כתוב [בסוגרים מרובעות]: "בני בלי תרבות".
וגם בספר אחר של החפץ חיים, ס' גדר עולם [פרק ט'], כשהוא כותב על הענין הזה כתוב "בני בלי תרבות".
(וכבר העירו שיש כאן כנראה תוספת בגלל הצנזורה, ראה אליבא דהלכתא (אהבת שלום) גליון כ"ז עמ' מ"ב).
ויש להבין מה הפריע לצנזור, ומה הוא רצה להרויח ע"י ה'תיקון' שלו.

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 12, 2020 12:21 am
על ידי הבטחתי
שאלה מעין ענינו של האשכול
באבן העזר סימן כ"ה יש נידון של היתר ביאה שלא כדרכו באשתו
בטור דפוס ונציה הנדפס בשנת שכ"ה (זואן די דיגארא) התיבות 'שלא כדרכה' הושמטו
היש טעם לדבר זה?

Re: תיקונים מצחיקים של הצנזורה (צילומים)

פורסם: א' יולי 12, 2020 12:42 am
על ידי שש ושמח
ידוע שהצנזור השמיט היתר שלכ"ד [גם ברמב"ם איסו"ב כ"א ט' ועוד] מפני שע"פ דתם אסור באיסור חמור [כמדומני שהיו הורגים על זה]
והאריך בזה הגרד"צ הילמן במאמרו בצפונות שנזכר לעיל