עמוד 1 מתוך 1

השחמט ביהדות

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 11:01 am
על ידי מנחם-כהן
אגדה יהודית מספרת ששלמה המלך המציא את המשחק, (מובא ב"בית המדרש" של הרב הרפורמי אהרון ילינק, חדר שישי, מעשיות ג'), אך התייחסות ראשונה לשחמט במקורות היהודיים מוצאים בפירוש רש"י לתלמוד הנסובים על דברי התלמוד הבבלי במסכת כתובות.

רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי מזכיר את המשחק (מאמר חמישי ס' כ'):

ועל כן לא ייתכן שינצח החלש את החזק בשחוק האשקוקי הנקראת שטרנג' בערבי, ולא יאמר 'הצלחה' ו'רע מזל ארדשיר' במלחמת האשקוקי, כאשר יאמר במלחמת שני מלכים נלחמים, כי סיבות הארדשיר ומלחמת השטרנג' נמצאות כולן, וינצח החכם בהנהגתו תמיד, ולא יירא סיבה טבעית שצריך להתנות בה ולא סיבה מקרית, אלא בעת נכרי מחמת התעלמות: וההתעלמות נכנס בסכלות כאשר אמרנו.


חתנו, הפרשן והמשורר ר' אברהם אבן עזרא היה שחקן שחמט מצטיין ומאהבתו את המשחק כתב עליו שירים ואף שיר-חידה:

אשורר שיר ומלחמה ערוכה
קדומה מן ימי קדם נסוכה
ערוכה מתי שכל ובינה
קבועה עלי טורים בשמונה.
ועל כל טור וטור בהם חקוקות
עלי לוחות, שמונה מחלקות
והטורים מרובעים רצופים
ושתי מחנות עומדים צפופים.
כושים בגדוד פשטו ידיהם,
אדומים יצאו בקרב אחריהם.
והרוגלים יבואו בתחילה,
למלחמה נוכח המסילה.
ועתים יגברו כושים עליהם,
וינוסו אדומים מפניהם.
ועתים כי אדום יגבר לכושים,
ומלכם בקרב הם נחלשים.
ארץ בלי אדמה,
מלכיה ושריה הולכים בלי נשמה.
אם המלך שממה
לא תחיה כל נשמה


וכך כותב בספרו משה צרניאק ז"ל אבי השחמט בארץ:

הכשרון לשחמט מורכב ממספר סגולות. כושר ניתוח מעמיק ושיטתי שבו הצטיינו לומדי תורה ובחורי ישיבה שהפלפול התלמודי חידד את שכלם...


בשנת תע"א לאחר אסון כבד שפקד את קהילת קרימנא לאחר מגיפה גזרו הרבנים שאסור לשחק כל מיני משחקים חוץ מ"שחמט". שמותר, ולעומת זאת בפרנקפורט לאחר מגיפה נאסר המשחק למשך 14 שנים, כך מובא באנציקלופדיה התלמודית "פחד יצחק".

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 11:09 am
על ידי פלגינן
היה איזה מאמר בתחומין על שחמט.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 11:14 am
על ידי הגיונות
כוונתך וודאי למאמרו של הרב הרצוג לשחמטאי-העיתונאי, מר שאול הון.

התפרסם גם בספרו של הון 'פתיחות לשחמט' (בנוסף ל'תחומין', ו, עמ' 313-313).

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 2:23 am
על ידי מיללער
יש תמונות מפורסמות מגדולי חכמי ישראל במשחק השחמט, כמו הרב ציטרון-קטרוני חתנו של הרוגוצובר ואדמורי ליובאוויטש הריי"צ עם חתנו, היו אלו שנהגו לשחוק שחמט ביום ניטל

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 8:51 pm
על ידי אבני גזית
היכן המקור לפיוט זה של האבן עזרא?

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:18 pm
על ידי אישצפת
אבני גזית כתב:היכן המקור לפיוט זה של האבן עזרא?

שירי הראב"ע מדור ג'

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:30 pm
על ידי תורה מפוארת
הסיפור של ממציא השחמט שביקש שכרו מן המלך ולא יכל ליתן לו וכ' מהיכן מקורו?

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 9:36 pm
על ידי אוצר החכמה
לא מקור יהודי. וסיפור שממציאיו מתימטיקאים בלי הרבה קשר לשחמט.
יש גם את הסיפור המשעשע של הרב מיכל שורקין על אביו והרב וראש הקהל ששיחקו שח מט.
הובא על ידי הרב זאב ערבות כאן.
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=498133#p496798

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ד' מאי 29, 2019 10:23 pm
על ידי יוצא פוניבז'
מנחם-כהן כתב:אגדה יהודית מספרת ששלמה המלך המציא את המשחק, (מובא ב"בית המדרש" של הרב הרפורמי אהרון ילינק, חדר שישי, מעשיות ג'),

עי' לרי"י וייס בישורון כא עמ' תשנט

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ו' מאי 31, 2019 1:31 am
על ידי תוכן
Chess Jews and History by Victor Keats

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 6:37 am
על ידי לא רוזן
כדאי לצרף שיחת כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש בענין משחק שחמט בעבודת השם. הציטוט הבא מחבדפדיה (שחמט):

באותה התוועדות הסביר הרבי שמשחק השחמט מסמל את המלחמה בין ממלכת הקדושה לממלכת הסטרא אחרא בעולם, כשכל אחד מהצדדים מעוניין לכבוש את הצד השני ולהכניע אותו ולצורך המלחמה ישנם סוגים שונים של כלים המסמלים את אנשי הצבא, ולכל סוג מאנשי החיל בצבא ישנם את המעלות שלו ואת המגבלות שלו:

החייל הפשוט - ביכולתו לבצע רק מהלכים פשוטים ותפקידו הוא ללכת צעד אחד צעד מבלי לסטות מהמסלול שנקבע לו. באם הוא מבצע את ההוראות בדייקנות והולך בדרך הישרה מבלי לדלג - ביכולתו להתעלות בדרגתו ולהגיע עד לדרגה הגבוהה ביותר בין אנשי הצבא, אך אין באפשרותו להגיע לדרגתו של המלך. החייל הפשוט רומז לנשמות ישראל שירדו למטה על מנת הרחיב את גבולות ממלכתו של הקב"ה ולהכניע את הסטרא אחרא.

המפקדים (פרשים, רצים וצריחים) - יש ביכולתם לבצע פעולות שונות ולהתקדם מספר צעדים בבת אחת, אך לכל אחד יש את האפשרויות המיוחדות לו, והוא יכול ללכת רק בכוחות שניתנו לו. המפקידם מסמלים את המלאכים שיש בהם סוגים שונים וכל אחד עובד את הקב"ה באופן העבודה המיוחד לו. בשונה מהחיילים שיכולים לשנות את תפקידם ולהתעלות בדרגתם, המפקדים [= המלאכים] נשארים תמיד באותה מדריגה מבלי יכולת להשתנות.

המלכה - יכולה להחליף את אופן הצעידה שלה ולהתקדם באיזה אופן שהיא רוצה. המלכה מסמלת את ספירת המלכות של עולם האצילות שהיא זו שמעניקה את הכח לכל החיילים ויכולה להתלבש בכל נברא ונברא לפי תכונתו ומעשיו.

המלך - אין תפקידו להילחם, וצעדיו מבוצעים רק כאשר ישנו הכרח. המלך מסמל את הקב"ה בעצמו, שאין ענינו להילחם, אך יחד עם זה במקום סכנה כאשר המערכה נקלעת לקשיים, המלך יורד אל העם, נמצא עמם בשדה המערכה.


עיין עוד שם.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ו' דצמבר 25, 2020 6:48 am
על ידי לבי במערב
מוטב לציין למקורה, הלא הוא בס' 'ימי בראשית' ע' 338 ואילך.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 2:04 pm
על ידי בתוך הגולה
באקראי נתקלתי במידע על ספר הקרב מאת יעקב אייכנבויים לונדון תקצ"ט[?]. ועניינו שיר ארוך על משחק השחמט.

כעת מצאתי שהשיר כולו הועתק למרשתת

מיללער כתב:יש תמונות מפורסמות מגדולי חכמי ישראל במשחק השחמט, כמו הרב ציטרון-קטרוני חתנו של הרוגוצובר ואדמורי ליובאוויטש הריי"צ עם חתנו, היו אלו שנהגו לשחוק שחמט ביום ניטל

הרב ציטרון משחק עם המושל הבריטי רולד סטורס [מכאן]

תמונה

במקו"א כתב הרב השוחט שליט"א
את ר' לייזער סילבר ראיתי מקרוב רק פעם אחת בילדותי. ואצרף את זכרוני מאז לכאן. מקוה שאני לא טועה. הייתי בילדותי באיזו קייטנה [דומני שזה היה של צא"י בכפר הנוער שדה חמד]. יום אחד הביאו איזה אמן של שחמט, וסידרו שישחק בבת אחת נגד כל מי שרצה. היו שולחנות ארוכים שיצרו ריבוע גדול. לכל נער היה לוח לפניו והאמן היה באמצע, והלך מאחד לאחד, הביט שניה ועשה מהלך. הנער היה לו זמן לחשוב עד שהאמן הגיע שוב וכו'.

באמצע ר' לייזער הגיע לביקור מלווה בכמה אנשים, הוא הציץ בחדר, וראה שם ילד שהוא הכיר [בזכרוני שזה היה נכד של הגר"ח שמואלביץ]. הוא נעמד מאחוריו, כאילו באדישות, ולחש לו מה לעשות... תוך זמן קצר כל המשחקים נכנעו, ורק אצל הילד, שכנראה כבר קודם היה במצב על הפנים, נהיה תיקו.
האמן הבין מה קרה, ושאל את הרב אם הוא מסכים לשחק איתו...
ר' לייזער סירב ואמר שזה לא כבוד התורה...

העירוני שזה לא מסתבר ולא מסתדר עם השנים. וקרוב לוודאי שאת זה המעשה ראה מישהו אחר ולא אני. אלא שהוא הצליח להחיות אותו בקרבי עד כדי כך שדמיינתי שראיתיו במו עיניי. ועכ"פ הסיפור הופך ממילא לסיפור בע"מ.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 9:34 pm
על ידי יאיר אתמר
Chess in Jewish history and Hebrew literature.pdf
(19.95 MiB) הורד 210 פעמים

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 11:27 pm
על ידי זאב ערבות
בספר מחקרים ועיונים מאת חיים לשם יש כמה פרקים על השחמט במקורותינו

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' דצמבר 27, 2020 11:44 pm
על ידי זאינץ
מיללער כתב:יש תמונות מפורסמות מגדולי חכמי ישראל במשחק השחמט, כמו הרב ציטרון-קטרוני חתנו של הרוגוצובר ואדמורי ליובאוויטש הריי"צ עם חתנו, היו אלו שנהגו לשחוק שחמט ביום ניטל

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 10:10 am
על ידי עזריאל ברגר
זאינץ כתב:
מיללער כתב:יש תמונות מפורסמות מגדולי חכמי ישראל במשחק השחמט, כמו הרב ציטרון-קטרוני חתנו של הרוגוצובר ואדמורי ליובאוויטש הריי"צ עם חתנו, היו אלו שנהגו לשחוק שחמט ביום ניטל

כבר פורסם בכ"מ שהתמונה הזאת לא צולמה בליל ניטל, אלא בזמן שהרופאים אסרו על הרבי הריי"צ ללמוד באופן עיוני, והמליצו לו לשחק שחמט.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 11:33 am
על ידי זאינץ
עזריאל ברגר כתב:כבר פורסם בכ"מ שהתמונה הזאת לא צולמה בליל ניטל, אלא בזמן שהרופאים אסרו על הרבי הריי"צ ללמוד באופן עיוני, והמליצו לו לשחק שחמט.

אכן,פירסמתי זאת כהקשר לשחמט.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' נובמבר 14, 2021 2:48 pm
על ידי פלגינן
שחמט, כנסת ישראל.jpeg
שחמט, כנסת ישראל.jpeg (125.62 KiB) נצפה 2625 פעמים

מקור: כנסת ישראל, ספר שנתי לתורה ולתעודה, וורשה תרמ"ח 1887, החלק השמושי, עמ' 47.

Re: השחמט ביהדות

פורסם: א' ינואר 28, 2024 6:36 am
על ידי זאב ערבות
1. מאמר מקובץ המשביר ח"י מאת ר' רפאל עמיחי חדאד ובו הערה ארוכה על משחק השחמט
2. קטע קטנטן מהספר עולמם של גדולים (י. סג"ל) על הרב משה עקיבא רובינשטיין, חותן רב אברהם יצחק טיקוצינסקי
העירו לי שיש נוסחה בשחמט הידועה על שם עקיבא קיבלביץ (ברוסית: עקיבא בן עקיבא) והוא זה המוזכר פה, ומסופר עליו שהיה דלפון ואלוף העולם הבלתי מנוצח, ולא היה לו כסף לנסוע למקום ההתמודדות ולכן התואר נלקח ממנו.