עמוד 2 מתוך 2

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ג' אפריל 16, 2013 10:30 am
על ידי למאי_נמ?

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' מאי 28, 2014 11:57 pm
על ידי נוטר הכרמים
הנה עוד דוגמא של תורת חותן, המצטרפת לדוגמאות שהבאנו לעיל.

בפרשת המועדים של חג השבועות (במדבר כח, כו- לא) וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים בְּהַקְרִיבְכֶם מִנְחָה חֲדָשָׁה... מִלְּבַד עֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתוֹ תַּעֲשׂוּ תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם וְנִסְכֵּיהֶם.

ופירש"י, תמימים יהיו לכם ונסכיהם - אף הנסכים יהיו תמימים. למדו רבותינו מכאן שהיין שהעלה קמחין פסול לנסכים.

ובספר תורה תמימה (שם הערה נז), וז"ל, ומה שראה הכתוב להורות ענין תמימות היין בנסכים בענין עצרת ולא בחג אחר י"ל פשוט משום דמעצרת מתחיל זמן קלקול היינות כמ"ש במשנה ב"ב צ"ח א', ולכן רמז הכתוב בעצרת שישגיחו על שלמותם.

רעיון נפלא זה 'כתוב הדר הוא' בתורת חותנו הגאון רבי אלעזר משה זצ"ל בשו"ת אוהל משה סי' קלז.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ו' יולי 04, 2014 12:07 am
על ידי נוטר הכרמים
עוד דוגמא מעניינת מהפרשה, ולבל יחסר המזג הבאתי כבר הדברים בשלימותם.

כד, ט כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר.

איתא בגמ' סנהדרין (קה, א), מר בריה דרבינא אמר: שבא על אתונו... ומאן דאמר בא על אתונו היה כתיב הכא כרע שכב, וכתיב התם בין רגליה כרע נפל שכב וגו'.

בהגהות על הגליון מהג"מ ישעיה פיק ברלין כתב, וז"ל, כל העובר על הפסוקים יראה דהך קרא כרע שכב דכתיב בפר' בלק... בשבח לישראל נאמרה, כדמפרש בתרגום [ינוח ישרי בתקוף כאריא וכליתא ולית דיקימניה], ורש"י [כרע שכב כארי - כתרגומו, יתישבו בארצם בכח וגבורה], וכן בברכות יב ע"ב [אמר רבי אבהו בן זוטרתי אמר רבי יהודה בר זבידא, בקשו לקבוע פרשת בלק בקריאת שמע, ומפני מה לא קבעוה משום טורח צבור... אלא אמר רבי יוסי בר אבין משום דכתיב בה האי קרא כרע שכב כארי וכלביא מי יקימנו. ופירש"י, דדמי לבשכבך ובקומך, שהקדוש ברוך הוא שומרנו בשכבנו ובקומנו לשכב שלוים ושקטים כארי וכלביא], וע"ש דאין לענין כרע שכב שום שייכות לבלעם כלל, ומצוה לתקן ולהסביר, ועמ"ש בתקוני כלי שרת.

ויעויין בהגהות הגר"א שם: נמחק ב' תיבות כרע שכב ונ"ב נפל, [וקאי על דלעיל מיניה פס' ד נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם, וברש"י, פשוטו כתרגומו, שאין נראה עליו אלא בלילה כשהוא שוכב].

והרש"ש כתב, הגרי"פ גמגם בראיית פס' זה, והגר"א ז"ל משבש ליה, ולע"ד הכוונה מפני שתפס לשון שכיבה אשר מצאנוהו גבי בעילה כדמסיק ולא רבץ כלישנא דיעקב (ויחי), והוא ע"ד שאמרו במ"ר (בלק) על אמרו כי התעללת לשונו סרוח. ופי' המ"כ שתפס לשון טומאה כד"א ויתעללו בה. וכן בב"ר פ' פ"ז בפס' ותאמר שכבה עמי ולהלן ופרשת כנפיך וכו' אבל זו כו' ע"ש.

וממש כפירושו של הרש"ש ככתבו וכלשונו כתב גם בתורה תמימה כאן, (ומסתבר שהעתיקו,
וראה עוד בהערותיו שמות פ"ב הערה לז), וכן ר"ר מרגליות בספר מרגליות הים (ולפלא שלא ציינו).

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ו' יולי 04, 2014 12:09 am
על ידי נוטר הכרמים
והנה דבר תמיהה בדבריו בפר' קורח.

יח, ב וְגַם אֶת אַחֶיךָ מַטֵּה לֵוִי שֵׁבֶט אָבִיךָ הַקְרֵב אִתָּךְ וְיִלָּווּ עָלֶיךָ וִישָׁרְתוּךָ וְאַתָּה וּבָנֶיךָ אִתָּךְ לִפְנֵי אֹהֶל הָעֵדֻת.

ובתורה תמימה כאן כתב, וז"ל,
ודע שכתב הב"י באו"ח סי' קכ"ח שאינו יודע טעם למנהג שהלוים יוצקים מים ע"י הכהנים כשעולין לדוכן, ורק בזוהר מצא סמך לזה, ולי נראה דמלשון פסוק שלפנינו יש למצוא רמז לזה, כי בקדושין כ"ב ב' מבואר דרחיצה בכלל היא אחת מעניני השירות, ובזבחים י"ח ב' מבואר דנשיאת כפים היא אחת מעבודות הכהונה, וא"כ אחרי דכתיב כאן וילוו עליך וישרתוך, והיינו שהלוים ישרתו להכהנים בעבודתם, והרי מבואר דהלוים משרתים ברחיצה לכהנים בעבודתם בנשיאת כפים.

ולפלא על דבריו, שהרי בספר הזוהר גופיה מפורש עיקר סמך ורמז זה, וז"ל הלבוש (או"ח סי' קכח), והלוים יוצקין מים על ידי כהנים, דכתיב וקדשת את הלוים וגו', וכתיב [במדבר יח, ב] גם את אחיך לוי וגו' שבט אביך הקרב אתך וילוו עליך וישרתוך וגו', ואמרו בזוהר [ח"ג קמו ע"א] מאי וגם, אלא הכי קאמר כיון שהם קודש יוסיפו קדושה על קדושתם לקדש הכהנים על ידם. לפיכך גם הלוים יקדשו ידיהם קודם שיוצקין על ידי הכהנים, דאם לא כן איך יוסיפו קדושה והם אינם קדושים.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' יולי 27, 2016 8:39 pm
על ידי לעומקו של דבר
בעניין תורה תמימה, כבר צוינה כאן הרשימה המופלאה של "ראש ישיבה אחד מגדולי הדור" שנדפסה בעילום שמו בקובץ פעמי יעקב ובה ציון מקורותיו של התו"ת לפי הסדר, יחד עם ציון שגיאותיו הרבות. (אם כי יש לציין שיש שם גם ציונים שלכאו' אין תלונה על המחבר שלא שם ליבו אליהם).
מכיוון שבתוך הרשימות מצוין שהוא תלמיד של הגר"מ שפירא ר"י יח"ל, נקל לשער שאמת מה שכתבו כאן היכן שהוא שהמחבר הוא הגרב"ש שניאורסון ר"י טשיבין (גם הסגנון הביקורתי - הגליצייני תואם).
במבוא לדברים (עמ' ס') כתב העורך, ר' חנוך טוביאס, "החיבור מכיל ציונים והערות רבות... במסגרת הגליון הנוכחי אנו מפרסמים ציונים והערות לפרשיות ויקרא - צו".
האם למישהו ידוע האם נדפסו חלקים נוספים מהרשימה הזו? (אולי יהיה אפשר לשלב עם הרשימות של נוטר...)

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' יולי 27, 2016 11:36 pm
על ידי ירושלים
לפני שנים נדפסה מהדורת תורה תמימה עם הגהות אדמו"ר באר משה מאוז'רוב זצ"ל שמראה ומגלה הרבה מקומות מהיכן לקח התורה תמימה, גם רנ"צ פרידמן ז"ל פירסם מאמר גדול - איני זוכר אם בשמעתין או במעיין - שגם כן מראה כנ"ל. כמו כן בספרי הגריח"ס שליט"א מציין הרבה מקורות מהיכן שאב התו"ת דבריו ראה בספר מנוחת שלום ח"ו סי' יא הערה ח' ובשאר ספריו.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ה' יולי 28, 2016 12:21 am
על ידי לעומקו של דבר
ירושלים כתב:לפני שנים נדפסה מהדורת תורה תמימה עם הגהות אדמו"ר באר משה מאוז'רוב זצ"ל שמראה ומגלה הרבה מקומות מהיכן לקח התורה תמימה, גם רנ"צ פרידמן ז"ל פירסם מאמר גדול - איני זוכר אם בשמעתין או במעיין - שגם כן מראה כנ"ל. כמו כן בספרי הגריח"ס שליט"א מציין הרבה מקורות מהיכן שאב התו"ת דבריו ראה בספר מנוחת שלום ח"ו סי' יא הערה ח' ובשאר ספריו.

שכויח

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 11:25 pm
על ידי נוטר הכרמים
שני דברים מענינים בתורה תמימה על הפרשה, ושניהם נפתחו בקודמין.

= בתורה תמימה פר' בשלח (פרק יג הערה עג), וז"ל,
והנה מבואר מפורש כאן שגופו של יוסף היה מטמאו טומאת מת ככל המתים, וכ"מ בסוכה כ"ה ב' על הפסוק ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם, אותם אנשים מי היו - נושאי ארונו של יוסף, ומבואר ס"פ ויחי שחנטו את גופו של יוסף והרי ראיה מכרחת מכאן שגם הגופים החנוטים מטמאים, וכמה מאחרונים חקרו בזה ולא באו למסקנא ברורה [עיין במל"מ פ"ג ה"א מאבל] ופליאה גדולה שלא הביאו ראיה מיוסף, וצע"ג.

הערה זו נמצאת גם בהגהות חשק שלמה אהלות פ"ב מ"א בשם הגאון רבי מתתיהו שטארשון, יעו"ש שתי' בכמה אנפי.

= בתורה תמימה פרשת שמות (פרק א הערה א), וז"ל,
אבל בפרקי דר"א פ' כ"ט מבואר דלכן נענש בהתקצרות החיים עשר שנים מפני ששמע מאחיו עשר פעמים שאמרו לו על יעקב עבדך אבינו ולא אמר להם מידי, ואף על פי שבתורה מבואר רק חמש פעמים מאמר זה (פעם א' בס"פ מקץ וד' פעמים בר"פ ויגש) אך הוא שמע ה' פעמים מהם וה' פעמים מהמליץ שבינותם.

רעיון נפלא זה נמצא גם בפי' הרד"ל לפרד"א שם בשם הזית רענן והיד – משה, וכן בכת"י מרבינו החת"ס על פר' ויחי בשם האשה החכמנית הרבנית קריינדיל אשת הג"מ יוסף שטינהרט בעל זכרון יוסף, מובא במאמר 'נשים למדניות', קובץ אור ישראל (מאנסי) ח, תשנ"ז עמ' נז ואילך.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ג' ינואר 10, 2017 11:31 pm
על ידי אפשר
נוטר הכרמים כתב:שני דברים מענינים בתורה תמימה על הפרשה, ושניהם נפתחו בקודמין.

= בתורה תמימה פר' בשלח (פרק יג הערה עג), וז"ל,
והנה מבואר מפורש כאן שגופו של יוסף היה מטמאו טומאת מת ככל המתים, וכ"מ בסוכה כ"ה ב' על הפסוק ויהי אנשים אשר היו טמאים לנפש אדם, אותם אנשים מי היו - נושאי ארונו של יוסף, ומבואר ס"פ ויחי שחנטו את גופו של יוסף והרי ראיה מכרחת מכאן שגם הגופים החנוטים מטמאים, וכמה מאחרונים חקרו בזה ולא באו למסקנא ברורה [עיין במל"מ פ"ג ה"א מאבל] ופליאה גדולה שלא הביאו ראיה מיוסף, וצע"ג.

הערה זו נמצאת גם בהגהות חשק שלמה אהלות פ"ב מ"א בשם הגאון רבי מתתיהו שטארשון, יעו"ש שתי' בכמה אנפי.

= בתורה תמימה פרשת שמות (פרק א הערה א), וז"ל,
אבל בפרקי דר"א פ' כ"ט מבואר דלכן נענש בהתקצרות החיים עשר שנים מפני ששמע מאחיו עשר פעמים שאמרו לו על יעקב עבדך אבינו ולא אמר להם מידי, ואף על פי שבתורה מבואר רק חמש פעמים מאמר זה (פעם א' בס"פ מקץ וד' פעמים בר"פ ויגש) אך הוא שמע ה' פעמים מהם וה' פעמים מהמליץ שבינותם.

רעיון נפלא זה נמצא גם בפי' הרד"ל לפרד"א שם בשם הזית רענן והיד – משה, וכן בכת"י מרבינו החת"ס על פר' ויחי בשם האשה החכמנית הרבנית קריינדיל אשת הג"מ יוסף שטינהרט בעל זכרון יוסף, מובא במאמר 'נשים למדניות', קובץ אור ישראל (מאנסי) ח, תשנ"ז עמ' נז ואילך.

צ"ל פרקי דרבי אליעזר פרק לט

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 12:15 am
על ידי בקרו טלה
נוטר הכרמים כתב:= בתורה תמימה פרשת שמות (פרק א הערה א), וז"ל,
אבל בפרקי דר"א פ' כ"ט מבואר דלכן נענש בהתקצרות החיים עשר שנים מפני ששמע מאחיו עשר פעמים שאמרו לו על יעקב עבדך אבינו ולא אמר להם מידי, ואף על פי שבתורה מבואר רק חמש פעמים מאמר זה (פעם א' בס"פ מקץ וד' פעמים בר"פ ויגש) אך הוא שמע ה' פעמים מהם וה' פעמים מהמליץ שבינותם.

רעיון נפלא זה נמצא גם בפי' הרד"ל לפרד"א שם בשם הזית רענן והיד – משה, וכן בכת"י מרבינו החת"ס על פר' ויחי בשם האשה החכמנית הרבנית קריינדיל אשת הג"מ יוסף שטינהרט בעל זכרון יוסף, מובא במאמר 'נשים למדניות', קובץ אור ישראל (מאנסי) ח, תשנ"ז עמ' נז ואילך.

הזי"ר הביא כן בשם זרע ברך ראשון פר' ויגש (בהגה) וכבר הקדימם ביפה תואר, וכן הובא בספר הנותן אמרי שפר ובדברי אליהו בשם הגר"א

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 7:49 pm
על ידי נוטר הכרמים
תשואות חן למגיבים.

וכיון דעלה התו"ת, אמרתי להעתיק כאן ממה שנצטבר אצלי לאחרונה בדבריו בכמה מקומות, ישוטטו רבים וכו'.


בספר תורה תמימה פר' בהר (פרק כה הערה כא) כתב, וז"ל,
והנה בסוכה ל"ה ב' איתא בטעם האיסור ליקח אתרוג של תרומה, חד אמר מפני שמכשירה לקבל טומאה וחד אמר מפני שמפסידה, ופירש"י קליפתה החיצונה נמאסת במשמוש הידים ואסור להפסיד תרומה, יעו"ש, ולפי הדרשה שלפנינו לאכלה ולא להפסד קשה איך יוצאין באתרוג של שביעית אחרי שמפסידו וכמו באתרוג של תרומה, וצע"ג.

וי"ל לחומר הענין דשאני תרומה דאיסור הפסדה ילפינן מדכתיב בה משמרת תרומתי וכפירש"י שם, ובעלמא פי' הלשון משמרת הוא כעין סייג וגדר, ולכן אסור בה גם הפסד כזה מן הקליפה החיצונה של האתרוג, דאולי יבא עי"ז להפסד ממש, משא"כ בשביעית דילפינן מן לאכלה ולא להפסד, לכן גם אם קליפה החיצונה נמאסת בכ"ז ראויה הפרי לאכלה, ואין זה בכלל איסור ולא להפסד, ודו"ק.


אכן קושיא עצומה וישוב ע"פ חילוק למדני נפלא, הלא דבר הוא שבספרו 'מקור ברוך' (ח"ד פרק לח סעיף ט) מספר התו"ת שהוא עצמו בעודו באיבו בהיותו בן ט"ו שנה כאשר פגש במינסק בפעם הראשונה את הבית הלוי, ודרש הבית הלוי מפיו 'קושיות חזקות', העלה ר"ב אפשטיין שאלה זו שכבר שאל בוואלז'ין בלי לקבל 'תירוץ מספיק ונאמן'. והתירוץ הנ"ל 'לחומר הענין' הוא תירוצו של הבית הלוי לשאלתו. (העיר על כך רש"ז הבלין שליט"א, מובא במכתב בהמעין טבת תשכ"ז עמ' 42)

מה הניא את התו"ת אף הפעם שלא לומר דבר בשם אומרו הדגול? קשה לחשדו ב'שכחת' המעשה הנפלא הלז.

המעניין הוא שכמעט בנוסח זה מופיע תשובה משמו של המהרי"ל דיסקין זצ"ל (בספר אהל משה (חסקין) סי' כג בתוך כרם ציון אוצר השביעית, והובא בשו"ת מנחת יצחק ח"י סי' קיט באריכות).

[ובעיקר הקושיא, ראה אריכות דברים בשו"ת הר צבי או"ח ח"ב סי' קיא, ושם בתו"ד העיר על דברי התו"ת, וז"ל, ולפום ריהטא אמרתי להעיר דבהפסד הקליפה מתקלקל כל הפרי שלא יהא ראוי עוד לאכילה... וצ"ל דיש תקנה לזה והאי סמיא בידן, או נאמר דאין דרך שתהא כל הקליפה נמאסת וגם מקצת המשתייר מגין על המאכל שלא יזיק, אבל מ"מ אין תירוצו של התו"ת מספיק דאין במשמעות משמרת תרומתי שום רמז מיוחד לאסור הפסד הקליפה ואין לנו לדרוש מעצמנו דרשה חדשה כזאת שלא נזכרה בגמרא.

ובספר דרך אמונה הל' שמיטה ויובל פ"ה ה"ז ביאור ההלכה ד"ה אין סכין שני אופנים אחרים בישוב הקושיא. ובשו"ת ציץ אליעזר ח"ו סי' לט הביא הערה זו בשם ה'שערי דעה', וציין לעוד מראי מקומות ותירוצים בענין, וראה עוד במאמרו של הג"ר אברהם יעקב זלזניק זצ"ל במוריה קובץ רכו – רכח עמ' עט – פב].

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 7:54 pm
על ידי נוטר הכרמים
בתורה תמימה בפר' אמור (כא, יג) על דרשת הגמ' ביבמות מט, א: אשה - אחת ולא שתים מעיר התו"ת בהערה עט:
וכבר נתפרסם דבר השגת הראב"ד שם על פסק הרמב"ם מפסוק דדה"י ב' כ"ד וישא לו יהוידע נשים שתים, ויהוידע היה כה"ג, ועל זה תירץ חכם אחד שאין הכונה שלקח לו לעצמו אלא שהשיא ליהואש בנו, דכל הענין שם איירי בתולדות יהואש, ונתפרסמה ההערה הנפלאה הזאת ע"י ס' תולדות אדם בשם רב גדול אחד, ובאמת לא חדות היא. וכבר באה הערה זו מפורש בס' ברכ"י לאה"ע סי' ל"א, וגם מה שתלו הקושיא הנ"ל בהראב"ד, תימא הוא, שהרי כן כתבו התו"י ביומא שם.


ויש להוסיף עוד כמה ציונים, ראשית שגם בריטב"א ביומא יג, א פשיטא ליה כהראב"ד, וז"ל,
הקשה רבינו שמשון ז"ל דהא כתיב וישא לו יהוידע נשים [שתים] ויולד בנים ובנות, ותירץ דשמא זו אחר זו נשאן או שמא היה מגרש את אחת מהן ערב יום הכפורים על תנאי כדלקמן, וכל זה נראה לו שהוא דוחק.


הערה זו בשם התולדות אדם מובאת גם במנחת חינוך (מצוה רעב) בזה"ל, ושמעתי בשם הגאון מוהר"ז ווילנא מובא בשמו בספר תולדות אדם הנדפס לכבודו. וכן בהגהות המהר"ץ חיות ביבמות שם, ובספר גור אריה על הרמב"ם (לרבי מסעוד ג'רמון מגדולי הרבנים באלג'יריה נפטר בשנת תרכ"ו) הביאו כנראה בטעות בשם הגר"א מווילנא. וכן יעויין בשו"ת יכין ובועז (ח"ב סימן ג).

ובשו"ת חתם סופר (אה"ע סימן קנא), וז"ל,
מיהו דברי הראב"ד בלאה"נ הם תמוהים כבר עמד עליהם הגאון מהריעב"ץ דהרי האי קרא אהמלך יואש קאי שיהוידע לקח ליואש ב' נשים כמבואר למעיין בפנים בקרא.


וכן אמרה הרב חיד"א מדנפשיה בברכי יוסף אה"ע סי' לא ובחומת אנך עה"פ בדבה"י שם, ובקובץ בית אהרן וישראל צז השלמת דברי הברכ"י.

ובספר הר המוריה על הרמב"ם בהל' כלי המקדש (פ"ה ה"ט) גם הביא הדברים בשם התולדות אדם, ומקשה ע"ז, וז"ל, אלא שקשה לי לפי"ז לשון וישא שהוא בקל ופועל עומד וכל הראשונים לא פי' כן.

ובשו"ת זרע אברהם (סימן כב) הביא ביאור זה, ומיישב דברי הראב"ד, וז"ל,
ובילדותי אמרתי למה שתמה הנוב"י אה"ע (סי' סד) דכל קדושין הוי תופס לבע"ח וכו' ורק משום מיגו דזכי לנפשי' וכו' וא"כ אי כה"ג אסור בב' נשים א"י לקדש עבור אחר ג"כ ואכמ"ל.

ועוד מצינו בענין זה תירוץ מפתיע השומט את הקושיא מעיקרא, בספר נוה צדק על הרמב"ם (לרבי סעדיה הלוי מירקאדו) על אתר, ויעו"ש בהערות.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' ינואר 11, 2017 9:41 pm
על ידי לעומקו של דבר
תורה תמימה כתב:ונתפרסמה ההערה הנפלאה הזאת ע"י ס' ..., ובאמת לא חדות היא. וכבר באה הערה זו מפורש ...וגם מה שתלו הקושיא הנ"ל בהראב"ד, תימא הוא, שהרי כן כתבו התו"י ביומא שם...


לשמוע תוכחות כאלו מהתו"ת... מה נאמר ומה נדבר...

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 8:06 pm
על ידי נוטר הכרמים
בתורה תמימה פרשת נח (פרק י פס' י) מובא,
בארץ שנער - תניא, למה נקרא שמה שנער, שהם מתים בתשנוק בלא נר ובלא מרחץ וכו' [ירושלמי ברכות פ"ד ה"א].

ובהערה י,
על הפסוק בפ' בא את אשר התעללתי במצרים תרגם יונתן ית מה דשניקית מצראי, ולפי"ז י"ל דהכונה שמתים כמזולזלים והוללים שאין עומדין לפני מטתן בנר ואין רוחצין ומטהרין גופן, שכל אלה הם דרך כבוד ומניעתם דרך בזיון.

והנה באמת כן מצינו בתרגום אונקלוס פרשת בשלח עה"פ (יד, כז) וינער ד' את מצרים בתוך הים,
ושניק יי ית מצראי בגו ימא.

וכן מצינו בספר שבולי הלקט (סדר פסח סימן ריח), וז"ל,
ואחרי שכפל הנס להעבירנו בתוך הים בחרבה ולשקע צרינו בתוכו להראותינו נקמתם שהיה רואה כל אחד ואחד ממנו את נוגשו כשהיו מתים בתשנוק בתוך הים ושמחים על מפלתם.

אולם נראה שאין ההדגשה על בזיון בכך שאין מטפלים במתים לאחר המיתה, אלא בעצם צורת המיתה שהיא מיתה חטופה, ויעוי' לשון רש"י בתהלים (פח, טז)
וגוע מנוער - מת מתוך תשנוק מיתה חטופה, כמו וינער ה' וינער פירש מנחם ל' חביטה כמו נוער כפיו מתמוך בשוחד, התנערי מעפר קומי שבי והיה החסון לנעורת וינערו רשעים ממנה, ככה יהא נעור וריק.


אבל בתרגום יונתן על אתר ליתא, אלא מתרגם, יַת נִיסִין דַעֲבָדִית בְּמִצְרַיִם, וצריך תלמוד.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה> מאמר חדש

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 12:32 am
על ידי נוטר הכרמים
מאמר 'לדרכו של התורה תמימה', מאת ידידי הרב אלישע חן שליט"א מבני ברק, בקובץ עץ חיים באבוב החדש.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2017 2:50 am
על ידי אריסמנדי
נוטר הכרמים כתב:בתורה תמימה פרשת נח (פרק י פס' י) מובא,
בארץ שנער - תניא, למה נקרא שמה שנער, שהם מתים בתשנוק בלא נר ובלא מרחץ וכו' [ירושלמי ברכות פ"ד ה"א].

ובהערה י,
על הפסוק בפ' בא את אשר התעללתי במצרים תרגם יונתן ית מה דשניקית מצראי, ולפי"ז י"ל דהכונה שמתים כמזולזלים והוללים שאין עומדין לפני מטתן בנר ואין רוחצין ומטהרין גופן, שכל אלה הם דרך כבוד ומניעתם דרך בזיון.


אבל בתרגום יונתן על אתר ליתא, אלא מתרגם, יַת נִיסִין דַעֲבָדִית בְּמִצְרַיִם, וצריך תלמוד.

בעל תו"ת הביאו מהערוך ע' שנק (ושם בדפוסים הוא בשם ת"י בר"ת, אך בכתבי יד מפורש תרג' ירוש'. ואכן כעי"ז בתי"ר השלם)

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ד' ינואר 27, 2021 3:57 pm
על ידי עליך עיננו
לא ראיתי שהביאו.
המהר"ל בגו"א אחר שהאריך לבאר את דעת רש"י למה כ' פרה אדומה.ותו"ד שם מחמת שהוא חוק ואין טעם למצוה וגם שבת כלולה בזה עי"ש .
ולבסוף כ' אך יש לתמוה מאד על פי' רש"י כי נטה מדברי המכילתא ומדרך הגמ' וכ'ו אמנם עם כל זה דבריו תמוהים שהיה לו לפרש הכתוב כמו שפי' חכמים ולא לעשות פי' מסברת הלב וכ'ו ורש"י נטה מדברי חז"ל והוסיף עליהם וגרע הרבה עכ"ל.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: א' ינואר 31, 2021 6:56 pm
על ידי אשי ישראל
ירושלים כתב:לפני שנים נדפסה מהדורת תורה תמימה עם הגהות אדמו"ר באר משה מאוז'רוב זצ"ל שמראה ומגלה הרבה מקומות מהיכן לקח התורה תמימה, גם רנ"צ פרידמן ז"ל פירסם מאמר גדול - איני זוכר אם בשמעתין או במעיין - שגם כן מראה כנ"ל. כמו כן בספרי הגריח"ס שליט"א מציין הרבה מקורות מהיכן שאב התו"ת דבריו ראה בספר מנוחת שלום ח"ו סי' יא הערה ח' ובשאר ספריו.


שמעתי מאמו"ר שכן היה אומר הגרנ"צ פרידמן, בתוקף רב, אך לא ידעתי שפירסם מאמר. אשמח לציון מדויק למאמרו.

Re: פרה אדומה במרה?

פורסם: א' ינואר 31, 2021 8:21 pm
על ידי צופה_ומביט
נוטר הכרמים כתב:הנה דוגמא מהפרשה האחרונה, עה"פ לא תוסיפון לראותם עוד עד עולם, ראה ב'תוספת ברכה' שהביא מעשה שלם שהיו מסובין אצל הנצי"ב, ודנו באחד שנדר שלא לראות את חבירו, אם יכול להכירו אחר מיתתו. ולהשתאות כל הנוכחים עמד המחבר והראה את דברי המקרא הזה, שאף שאמר להם משה לא תוסיפון לראותם, כתיב וירא ישראל את מצרים מת וגו', הא ראיה דאין זה נחשב לראיה.

הוצאת דין זה נמצא להדיא ברביד הזהב על אתר, ספר שמרבה לצטטו בתורה תמימה שלו.


כתוב "כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִיפוּ לִרְאֹתָם עוֹד עַד עוֹלָם", ולא לגמרי ברור לי בפסוקים האם מאמר זה של משה לעם - וראיית ישראל את המצרים מתים על שפת הים - היו בשני ימים בזאח"ז או באותו יום. אם באותו יום - לק"מ.

ובפרט לשיטת ההפלאה שלפני מתן תורה היה הלילה הולך אחר היום, א"כ מה שראו ישראל את המצרים מתים לפנות בוקר (כשהבוקר פונה לבוא, רש"י) עדיין היה זה באותו יום שבו דיבר משה.

Re: פרה אדומה במרה?

פורסם: א' ינואר 31, 2021 8:36 pm
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:הכתב והקבלה וכו' יצוין הפירוש הנפלא שמביא על קריעת ים סוף וסמך לזה מצא בפי' הגר"א לישעיה, דברים מופלאים ממש


גם הכו"ק (על פסוק "ובקעהו") וגם הגר"א בישעיה (או נכדו) שמביא שם (על פסוק "ויבואו בתוך הים") כותבים שמי הים גבוהים מהיבשה שלשפת הים:

כו"ק: "כי לא בקע ה' לפניהם רק אותו החלק מן המים שהוא גבוה למעלה מן היבשה אבל מי הים השווים עם פני הארץ עליהם הלכו בני ישראל. ועל זה אמר כאן ובקעהו, שהים שהוא מטבעו גבוה ותלול יעשה בקעה שטח עמוק ונמוך".

גר"א בישעיה: "ואילו היו המים נשארים כמו שהן ומתייבשין היה ג"כ להם טורח לעלותו, כי הים תלול באמצע וכהר גבוה, לכן הפליא הש"י חסדו ונפלאותיו ובקע לפניהם גבהו של ים עד מקום שהיו המים שוים עם הארץ ואותו החלק הגבוה בקע".

ולא זכיתי להבין.

וראה במדרש בראשית רבה (כג, ז) "דרש רבי אבהו, אוקיינוס גבוה מכל העולם. אמר רבי אלעזר בן מנחם, והלא מקרא מלא הוא, (עמוס ה) הקורא למי הים וישפכם על פני הארץ ה' שמו. אתמהא [מהו וישפכם? אלא] כזה שהוא שופך מלמעלן למטן".

Re: פרה אדומה במרה?

פורסם: א' ינואר 31, 2021 11:12 pm
על ידי צופה_ומביט
מעיין כתב:???

האם כוונתך על זה?
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?16154&BOOKS


אגב, חסר בספר שם (באוצר) סוף ההקדמה.

Re: פרה אדומה במרה? <תורה תמימה>

פורסם: ג' אוגוסט 31, 2021 4:51 pm
על ידי ביקורת תהיה
איש_ספר כתב:אם אתה פותח ברשימה, אז באות כ תוכל לרשום את הרב מפוניבז' זצ"ל (שבניגוד לאחרים היה לו הכרות מסוימת עם רב"א, מבית אביו).

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php? ... 56#p370811