יעקל כתב:בריה נמוכה כתב:
מהי הגדרתו של פלפול גג על גג, והגדרתו של פלפול שאינו גג על גג ...?
ההגדרה לזה אם זהו פלפול מקומי שמתמקד רק בסוגיא מיניה וביה ללא קשר עם סוגיות אחרות זהו נקרא חילוק וזהו השיטה שייסד ר' יעקב פולק ותלמידיו, וכן וכוכתב חיים זלמן דימיטרובסקי, במאמרו "על דרך הפלפול"
לדוגמא " נירנבערגי"ר"'
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A0%D7 ... 7%92%D7%A8" אוישברענגי"ר" "רגנסבורגר" - הצד השוה בשלושתם שהם בסוגיא המקומית בלבד
ואם זהו פלפול לא מקומי דהיינו שתולים סוגיא זאת בסוגיא שניה ושניה בשלישית וכן הלאה למרות שעפ"י פשט אין קשר בין שניהם, לדוגמא הפלפול בענין יע"ל קג"ם שכולם לשיטתו ואחד מכריח את השני כמו שאיתא בספר דורש לציון,להנודע ביהודה, ובמאיר עיני חכמים,
זהו גג על גג,
ועיין בהקדמתו של הדורש לציון שמאריך להסביר את החילוקים בין שני השיטות
וראה דברי ר' שלמה זלמן אהרנרייך אב"ד שימלוי בספרו שו"ת לחם שלמה, בהקדמה לחלק או"ח:
הנה שמעתי מפ"ק אא"ז מו"ר הגה"ק שר התורה בעל קול אריה זי"ע שאמר דהשל"ה הק' כוונתו רק על הפלפולים שהיו נוהגים בזמנו שהיו רחוקים מאוד ,
והיו תולין ומקשרין נימא בנימא, ונתרחקו מפשט ומקום הסוגיא לתור ולרגל בסוגיות אחרות וחיברו זה לזה בשרשרות תלויים מעשה חדודים שזה באמת אינו דרך התורה הישרה,
ואף הח"ס כותב כעין זה
ונצטט את דבריו
"אומר אני כי החילוקים, דרכם בקודש וממעין קודש יצאו, אלא שנתקלקלו באורך הזמן, וטרם כל נחקור על שם זה חילוק מה שמו.. אבל הוי יודע שעיקר שימוש התלמידים אצל רבם, הוא לדמות מילתא למילתא, ולהיות הסברות עמוקות ודקות כחוט השערה לחלק בין זה לזה... לכן, מה שיהיה בעיני התלמידים דומה זה לזה יבוא רבם וחקרו שאין זה דומה, ומראה לתלמידים הסדק שבין זה לזה, וזה הוא החילוק,
אך בעוונותינו הרבים נתקלקלו הדורות ואדרבה החליפו הנ"ל בפלפולים חריפים ומשוננים ואינם משגיחים אי דומה או אינו דומה רק שיהיה חריף וחידוד או לשיטתו, אף על פי שאם נעיין היטיב אין זה שיטתו והחילוק רב ביניהם,"