עמוד 1 מתוך 1

כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ב' ינואר 31, 2011 8:12 am
על ידי על מנת להטפיח
מאמר זה רגיל בספרי אחרונים, ומצינו דוגמתו בירושלמי ביכורים אבל לא בלשון זה.
מי יודע מקורו? האם השתמשו בו גם אצל הראשונים?

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ב' ינואר 31, 2011 9:45 am
על ידי חכם באשי
אולי הכוונה לירושלמי, סוף פ"ג דביכורים (כמדומני), המונה שלושה או ארבעה אישים שמוחלין להם על עוונותיהם, ואחד מהם הוא אדם שנתמנה למלוכה.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ב' ינואר 31, 2011 10:34 am
על ידי חכם באשי
זה לשון הירושלמי, הנ"ל (ביכורים, פ"ג ה"ג):
"חכם חתן נשיא גדולה מכפרת... נשיא - 'בן שנה שאול במלכו', וכי בן שנה היה?! אלא שנמחלו לו על כל עונותיו כתינוק בן שנה".

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ב' ינואר 31, 2011 11:34 am
על ידי י. רבינוביץ
בירושלמי ביכורים (דף יא) מה הגר מוחלין לו על כל עונותיו אף חכם שנתמנה.
ועיין בחת"ס כתובות מה.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ג' פברואר 01, 2011 10:23 pm
על ידי על מנת להטפיח
הכותבים ממאיסים את השהות כאן, הלא כתבתי בתחילה שראיתי את ירושלמי ביכורים ואין שם נוסח על פרנס, אני מחפש את הנוסח הזה. אז למה אנשים כדי להפגין את בקיאותם עושים עין של מעלה כמי שאינה רואה?

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ג' פברואר 01, 2011 10:31 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
נכון! תפטר אותם! ! חדלי אישים שכאלה...

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ג' פברואר 01, 2011 10:33 pm
על ידי י. רבינוביץ
על מנת להטפיח כתב:הכותבים ממאיסים את השהות כאן, הלא כתבתי בתחילה שראיתי את ירושלמי ביכורים ואין שם נוסח על פרנס, אני מחפש את הנוסח הזה. אז למה אנשים כדי להפגין את בקיאותם עושים עין של מעלה כמי שאינה רואה?

מילין כדורבנות. ובפרקי אבות (פ"ב) וְלֹא הַבַּיְשָׁן לָמֵד, וְלֹא הַקַּפְּדָן מְלַמֵּד.
(הנוסח בירושלמי שלפנינו הוא 'חכם שנתמנה', ויתכן שחכם ופרנס היינו הך לרבוותא בתראי?! או שהן סומכין על כיון שעלה אדם לגדולה נמחלין עוונותיו, ופרנס זה משבעה טובי העיר, מאי שנא אם מובן כך ומאי שנא אם כתוב כלשון זו? לא תמיד מה שנמצא באחרונים הוא נוסח מהגמרא, אלא כותבים לפי העניין. חוץ מזה לא כתבתי תשובה בשבילך "כדי להפגין את בקיאותי", פשוט חיפשתי בתוכנת חיפוש. בורותי כבר התגלתה לפני כל לפני ימים מספר ששאלתי שאלה שפשוטה בכמה מקומות בתוס' בש"ס).

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ג' פברואר 01, 2011 10:41 pm
על ידי על מנת להטפיח
דוגמא לדו שיח [עושים עצמם] חרשים:
על מנת להטפיח כתב:כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו, מאמר זה רגיל בספרי אחרונים, ומצינו דוגמתו בירושלמי ביכורים אבל לא בלשון זה.
מי יודע מקורו? האם השתמשו בו גם אצל הראשונים?

חכם באשי כתב:אולי הכוונה לירושלמי, סוף פ"ג דביכורים (כמדומני), המונה שלושה או ארבעה אישים שמוחלין להם על עוונותיהם, ואחד מהם הוא אדם שנתמנה למלוכה.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ג' פברואר 01, 2011 10:42 pm
על ידי חכם באשי
על מנת להטפיח כתב:הכותבים ממאיסים את השהות כאן, הלא כתבתי בתחילה שראיתי את ירושלמי ביכורים ואין שם נוסח על פרנס, אני מחפש את הנוסח הזה. אז למה אנשים כדי להפגין את בקיאותם עושים עין של מעלה כמי שאינה רואה?


אוי ואבוי,
אני מאוד מאוד מתנצל שלא שמתי לב שכבר ציינת (ולדעתי, די בהבלעה) לירושלמי, ביכורים. פשוט לא שמתי לב, ושמתי את "עין של מעלה כמי שאינה רואה".
המקום יכפר בעדי, ואתה תסלח לי.

וכדי שלא תהיה ביאה ריקנית, אציין את השערתי,
שמא המאמר הנ"ל, בו נאמר "פרנס", הוא יצירת כלאים מדברי הירושלמי הנ"ל יחד עם מאמר שגור המפורסם ביותר: "כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ד' פברואר 02, 2011 6:18 pm
על ידי חנבין
חכם באשי כתב:שמא המאמר הנ"ל, בו נאמר "פרנס", הוא יצירת כלאים מדברי הירושלמי הנ"ל יחד עם מאמר שגור המפורסם ביותר: "כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה"

השערה זו די נראית לי, זכורני שכמה וכמה מאמרים שחיפשתי מקורם התברר כי הם יצירת כלאיים של שני מאמרים, החליפו חלק פחות שגור בחלק יותר שגור, למשל: פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ידוע שבמקור נאמר פתח שעגלות וקרוניות עוברות בו, והחליפו בצירוף השגור "פתחו של אולם". יש עוד מאמרים רבים כאלו, שאינני זוכר כרגע.
חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)

ראיתי לפני שנים את הספר הזה, האם יצא גם א"ב תנינא והלאה?

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ד' פברואר 02, 2011 7:16 pm
על ידי חכם באשי
חנבין כתב:
חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)

ראיתי לפני שנים את הספר הזה, האם יצא גם א"ב תנינא והלאה?


שמעתי מאחורי הפרגוד, שהספר 'אלפא ביתא תניתא דשמואל זעירא' ייכנס לדפוס בעוד שבועות מספר, אי"ה.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ד' פברואר 02, 2011 8:04 pm
על ידי יאיר
ולמה אין הראשון באוצר?..

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ד' פברואר 02, 2011 8:40 pm
על ידי היא שיחתי
למרות הגישה המתלהמת (כוונתי גם להעדר התנצלות) שלא עשתה לי חשק לעזור (או גרמה לי פחד פן אכווה גם אני)
ראב"ן קידושין
ריש עשרה יוחסין
"ואין אדם מתמנה פרנס על הצבור עד שמוחלין לו על כל עונותיו ואסור לפרנס לעשות מלאכה בפרהסיא ואפילו בפני שלשה".

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ד' פברואר 02, 2011 9:59 pm
על ידי חכם באשי
יאיר כתב:ולמה אין הראשון באוצר?..


ר' שמואל אשכנזי מסרב.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: ה' פברואר 03, 2011 10:49 pm
על ידי איש_ספר
היא שיחתי כתב:למרות הגישה המתלהמת (כוונתי גם להעדר התנצלות) שלא עשתה לי חשק לעזור (או גרמה לי פחד פן אכווה גם אני)
ראב"ן קידושין
ריש עשרה יוחסין
"ואין אדם מתמנה פרנס על הצבור עד שמוחלין לו על כל עונותיו ואסור לפרנס לעשות מלאכה בפרהסיא ואפילו בפני שלשה".

המעניין שמדברי ראב"ן שם נראה שהיו כתב כן לפניו בגמ, אחרת לא מובן פשר המאמר שם! תיכף ימציאו החוקרים ספר בבלי.

Re: כיון שנתמנה אדם פרנס על הציבור מוחלין לו כל עונותיו - מקור!

פורסם: א' פברואר 03, 2019 1:59 am
על ידי יאיר
חנבין כתב:
חכם באשי כתב:שמא המאמר הנ"ל, בו נאמר "פרנס", הוא יצירת כלאים מדברי הירושלמי הנ"ל יחד עם מאמר שגור המפורסם ביותר: "כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה"

השערה זו די נראית לי, זכורני שכמה וכמה מאמרים שחיפשתי מקורם התברר כי הם יצירת כלאיים של שני מאמרים, החליפו חלק פחות שגור בחלק יותר שגור, למשל: פתחו לי פתח כפתחו של מחט ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם, ידוע שבמקור נאמר פתח שעגלות וקרוניות עוברות בו, והחליפו בצירוף השגור "פתחו של אולם". יש עוד מאמרים רבים כאלו, שאינני זוכר כרגע.
חכם באשי כתב:"כיון שנתמנה אדם פרנס מלמטה נעשה רשע מלמעלה" (על מקורותיו של המאמר האחרון, עי': אלפא ביתא קדמיתא דשמואל זעירא, בפרק שיוחד לו)

ראיתי לפני שנים את הספר הזה, האם יצא גם א"ב תנינא והלאה?


פתחו לי: למעשה חיבור שני מדרשים
(עירובין (פר"ה מ"א) 'כיצד מעברין') אמר ר' יוחנן:
לבן של ראשונים - כפתחו של אולם,
ושל אחרונים - כפתחו של היכל
ואנו - כמלא נקב מחט סידקית

(שיר השירים רבה פרשה ה) 'קול דודי דופק'- על ידי משה, בשעה שאמר (פרשת בשלח) 'ויאמר משה: כה אמר ה' כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים!' - 'פתחי לי!'
רבי יסא אמר: אמר הקב"ה לישראל: בָּנַי! פִּתְחוּ לי פֶּתָח אחד של תשובה - כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים - שיהיו עגלות וּקְרֹנִיוֹת נכנסות בו!