עמוד 1 מתוך 1

רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: ש' ינואר 27, 2018 9:58 pm
על ידי ושא_נס
בתלמוד בבלי דפוס ווילנא השלישי נדפס ביאור רגמ"ה בגליונות, ובאחרית דבר לנדה מוזכר שהגיעה העתקתם מבית המדרש בברלין.
הקיימים כיום כ"י של רגמ"ה לקדשים? מה כתב היד או כתבי היד החשובים והאמינים?
ייש"כ

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: ש' ינואר 27, 2018 10:24 pm
על ידי הבטחתי
כתב היד המפורסם והיותר שלם של סדר קדשים הוא בספרית רומא אנג'ליקה ומספרו 1
מס' סרט בספה"ל F 11669

יש קטעים נוספים בכתבי נוספים - חלקם למסכתות שלמות. ראוי לציין שלכא' כל הפירושים הנדפסים למסת מעילה מבית מדרשו הם. כמו"כ קיים כתב יד למסכת זו שעדיין לא נבדק והושווה, זמין לצפיה ברשת, והרי קישורו באתר הלאומית
http://primo.nli.org.il/primo_library/l ... H000159163

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: א' מאי 06, 2018 1:58 pm
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
ושא_נס כתב:בתלמוד בבלי דפוס ווילנא השלישי נדפס ביאור רגמ"ה בגליונות, ובאחרית דבר לנדה מוזכר שהגיעה העתקתם מבית המדרש בברלין.
הקיימים כיום כ"י של רגמ"ה לקדשים? מה כתב היד או כתבי היד החשובים והאמינים?
ייש"כ

בנוגע למסכת מנחות.
יש כתב יד של ר' שלמה עדני (בעל המלאכת שלמה -תלמיד השטמ"ק), 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' ושם העתיק דברי רבנו גרשום על כל הדפים במסכת מנחות (בניגוד לכת"י אנג'ליקה שהוזכר פה המתחיל רק מדפי הלמ"ד).
מכת"י זה העתיקו בעוז והדר החדשים את פי' רבנו גרשום על כל המסכתא (מתחיל בדף ג') [ובגמרות הישנות מתחיל רק בדף ל' או קצת קודם כאמור].

כמו"כ ישנה סריקה יפה של כת"י זה, מופיע בקטלוג הסה"ל תחת השם 'הגהות ופרושים לתלמוד' (משום מה לא מופיע שם שמו של החיבור 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' וזה תמוה...).
יכול להיות שיש שם קטעים מרבנו גרשום על שאר מסכתות (לא בדקתי).

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: ה' יוני 07, 2018 2:05 pm
על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
ושא_נס כתב:בתלמוד בבלי דפוס ווילנא השלישי נדפס ביאור רגמ"ה בגליונות, ובאחרית דבר לנדה מוזכר שהגיעה העתקתם מבית המדרש בברלין.
הקיימים כיום כ"י של רגמ"ה לקדשים? מה כתב היד או כתבי היד החשובים והאמינים?
ייש"כ

בנוגע למסכת מנחות.
יש כתב יד של ר' שלמה עדני (בעל המלאכת שלמה -תלמיד השטמ"ק), 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' ושם העתיק דברי רבנו גרשום על כל הדפים במסכת מנחות (בניגוד לכת"י אנג'ליקה שהוזכר פה המתחיל רק מדפי הלמ"ד).
מכת"י זה העתיקו בעוז והדר החדשים את פי' רבנו גרשום על כל המסכתא (מתחיל בדף ג') [ובגמרות הישנות מתחיל רק בדף ל' או קצת קודם כאמור].

כמו"כ ישנה סריקה יפה של כת"י זה, מופיע בקטלוג הסה"ל תחת השם 'הגהות ופרושים לתלמוד' (משום מה לא מופיע שם שמו של החיבור 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' וזה תמוה...).
יכול להיות שיש שם קטעים מרבנו גרשום על שאר מסכתות (לא בדקתי).

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: ד' יוני 13, 2018 8:21 am
על ידי אלישיב ש
מעניין לעניין באותו עניין

אני עסוק באיזו סוגיא בתמורה. הבחנתי בקטעים שלמים בפירוש רגמ"ה המוקפים סוגריים מרובעים. בירור בכת"י אנג'ליקה שהוזכר לעיל העלה שהקטעים נמצאים שם בשלמותם ובלי שום סימן חריג.
חיפשתי בבבלי דפוס ונציה עם הערות השטמ"ק שנמצא בסה"ל, ושם מופיע בגליון פירוש רגמ"ה שהקטעים המוקפים חסרים בו. כך נעתק גם רגמ"ה בדברי השטמ"ק בכתב היד שנמצא בספריה הבריטית (ממנו הדפיס הרב אילן). מלבד השמטות הקטעים הנ"ל, נוסח פירוש רגמ"ה בדפוס ובגליונות השטמ"ק זהה מילה במילה. לפי מיטב הבנתי, גליונות השטמ"ק עמדו לפני מדפיסי וילנא (אף שהשמיטו מתוך השטמ"ק הנדפס את פירוש רגמ"ה) וכנראה שבגלל נוסח זה הקיפו את הקטעים הנ"ל בסוגריים.

האם מי מחכמי הפורום יוכל להחכימני בנוגע לתופעה זו? או שמא מכירים מי שכתב על היחס בין הנוסחים השונים של פירוש רגמ"ה לקדשים בכלל?

תודה רבה

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2022 8:50 pm
על ידי אליהו חיים
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
ושא_נס כתב:בתלמוד בבלי דפוס ווילנא השלישי נדפס ביאור רגמ"ה בגליונות, ובאחרית דבר לנדה מוזכר שהגיעה העתקתם מבית המדרש בברלין.
הקיימים כיום כ"י של רגמ"ה לקדשים? מה כתב היד או כתבי היד החשובים והאמינים?
ייש"כ

בנוגע למסכת מנחות.
יש כתב יד של ר' שלמה עדני (בעל המלאכת שלמה -תלמיד השטמ"ק), 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' ושם העתיק דברי רבנו גרשום על כל הדפים במסכת מנחות (בניגוד לכת"י אנג'ליקה שהוזכר פה המתחיל רק מדפי הלמ"ד).
מכת"י זה העתיקו בעוז והדר החדשים את פי' רבנו גרשום על כל המסכתא (מתחיל בדף ג') [ובגמרות הישנות מתחיל רק בדף ל' או קצת קודם כאמור].

כמו"כ ישנה סריקה יפה של כת"י זה, מופיע בקטלוג הסה"ל תחת השם 'הגהות ופרושים לתלמוד' (משום מה לא מופיע שם שמו של החיבור 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' וזה תמוה...).
יכול להיות שיש שם קטעים מרבנו גרשום על שאר מסכתות (לא בדקתי).

לא הצלחתי להעלות אף אחד מכתה"י של פירוש רבינו גרשום.
במנחות פ"ו ב', ד"ה הליסטון יין מתוק הרבה ל"א מתוק שנקדחו ענבים בחמה
נראה לפי פירושו בגמ' שם פ"ז א' דתיבת ל"א הוא ט"ס ואינו ר"ת ללישנא אחרינא אלא הוא דיבור חדש על המשך המשנה 'לא מתוק'.
האם אחד מחברי הפורום יש לו גישה להכת"י ויעשה חסד לבדוק הנ"ל בשבילי

Re: רבינו גרשום מאור הגולה לקדשים

פורסם: א' ספטמבר 04, 2022 9:03 pm
על ידי באמונתו
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:
ושא_נס כתב:בתלמוד בבלי דפוס ווילנא השלישי נדפס ביאור רגמ"ה בגליונות, ובאחרית דבר לנדה מוזכר שהגיעה העתקתם מבית המדרש בברלין.
הקיימים כיום כ"י של רגמ"ה לקדשים? מה כתב היד או כתבי היד החשובים והאמינים?
ייש"כ

בנוגע למסכת מנחות.
יש כתב יד של ר' שלמה עדני (בעל המלאכת שלמה -תלמיד השטמ"ק), 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' ושם העתיק דברי רבנו גרשום על כל הדפים במסכת מנחות (בניגוד לכת"י אנג'ליקה שהוזכר פה המתחיל רק מדפי הלמ"ד).
מכת"י זה העתיקו בעוז והדר החדשים את פי' רבנו גרשום על כל המסכתא (מתחיל בדף ג') [ובגמרות הישנות מתחיל רק בדף ל' או קצת קודם כאמור].
כמו"כ ישנה סריקה יפה של כת"י זה, מופיע בקטלוג הסה"ל תחת השם 'הגהות ופרושים לתלמוד' (משום מה לא מופיע שם שמו של החיבור 'בנין שלמה לחכמת בצלאל' וזה תמוה...).
יכול להיות שיש שם קטעים מרבנו גרשום על שאר מסכתות (לא בדקתי).

אבל עיינתי שם בסריקה ההיא, לא מצאתי שם שום פי' ר"ג על מסכת מנחות!