עמוד 1 מתוך 1

ביאור בדברי הרשב"א "אבל בדמיון כתיבות"

פורסם: ה' פברואר 22, 2018 10:18 pm
על ידי ירושלים
כתוב בחידושי הרשב"א כתובות כח.

הימנוה רבנן בדרבנן. ודוקא בגדלן מה שראו בקטנם אבל בקטנן לא הימנוה. וקשיא לן ומ"ש מבדיקת חמץ דהימנוה אף בקטנן כדגרסינן בפ"ק דפסחים (ד' ב') הכל נאמנים על בדיקת חמץ ואפילו נשים ועבדים וקטנים ואמרינן התם דכיון דבדיקת חמץ מדרבנן הימנוה רבנן בדרבנן, וכו' וכו' איכא למימר דכיון דבדיקת חמץ שכיחא בכל שנה וכלהו מתעסקין בה אף תינוקות דייקי בה טפי, אבל בדמיון כתיבות א"נ באשה היוצאת בהינומא לא דייקי בה כולי האי דבשמחה בעלמא תינוקות עסוקין ולא דייקי בעיקר מילתא שפיר, כנ"ל.

מה פירוש מילים אלו אבל בדמיון כתיבות, ברור אצלי שהוא טעות המעתיק, ואיני יודע לתקן ובערך צריך לומר אבל בכתובות אמרי בדדמי וכיו"ב.

וכן העתיק בשיטה מקובצת שם, עם תוספת שיבוש נוסף: אף תינוקות דייקי בקטפי אבל בדמיון כתיבות. וצ"ל בה טפי כנ"ל ברשב"א.

היודע יבאר וישא ברכה
ומי שיש באפשרותו לברר בכתבי יד יישר כוחו

וראה לשון הריטב"א שם: ויש לומר דהתם רגלים לדבר לפי שבדיקת חמץ מצויה בכל שנה וכולם מתעסקין בה הילכך אפילו תינוקות דייקי בה, משא"כ באידך דמתני' דלא דייקי בה טפי ואמר בדדמי. ודו"ק.

Re: ביאור בדברי הרשב"א "אבל בדמיון כתיבות"

פורסם: ה' פברואר 22, 2018 10:32 pm
על ידי מענה איש
ירושלים כתב:כתוב בחידושי הרשב"א כתובות כח.

הימנוה רבנן בדרבנן. ודוקא בגדלן מה שראו בקטנם אבל בקטנן לא הימנוה. וקשיא לן ומ"ש מבדיקת חמץ דהימנוה אף בקטנן כדגרסינן בפ"ק דפסחים (ד' ב') הכל נאמנים על בדיקת חמץ ואפילו נשים ועבדים וקטנים ואמרינן התם דכיון דבדיקת חמץ מדרבנן הימנוה רבנן בדרבנן, וכו' וכו' איכא למימר דכיון דבדיקת חמץ שכיחא בכל שנה וכלהו מתעסקין בה אף תינוקות דייקי בה טפי, אבל בדמיון כתיבות א"נ באשה היוצאת בהינומא לא דייקי בה כולי האי דבשמחה בעלמא תינוקות עסוקין ולא דייקי בעיקר מילתא שפיר, כנ"ל.

מה פירוש מילים אלו אבל בדמיון כתיבות, ברור אצלי שהוא טעות המעתיק, ואיני יודע לתקן ובערך צריך לומר אבל בכתובות אמרי בדדמי וכיו"ב.

וכן העתיק בשיטה מקובצת שם, עם תוספת שיבוש נוסף: אף תינוקות דייקי בקטפי אבל בדמיון כתיבות. וצ"ל בה טפי כנ"ל ברשב"א.

היודע יבאר וישא ברכה
ומי שיש באפשרותו לברר בכתבי יד יישר כוחו

וראה לשון הריטב"א שם: ויש לומר דהתם רגלים לדבר לפי שבדיקת חמץ מצויה בכל שנה וכולם מתעסקין בה הילכך אפילו תינוקות דייקי בה, משא"כ באידך דמתני' דלא דייקי בה טפי ואמר בדדמי. ודו"ק.

כוונת הרשב''א לדין הראשון במשנה "נאמן אדם לומר זה כתב ידו של אבא וזה כתב ידו של רבי וזה כתב ידו של אחי " כלומר שבקטנותו לא נאמן לומר שהכתב דומה לכתב של אביו