עמוד 1 מתוך 3

רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 1:46 pm
על ידי בור הגולה
התפרסם לאחרונה ברשת מסמך מרתק בן 10 עמודים, רשימות של הגר"א שלזינגר שליט"א מלונדון, על רבו הגרי"ז מבריסק זצ"ל. הנני להעלותו לכאן לתועלת והנאת החברים.
"הסבא" שמוזכר שם הוא כמובן אבי אמו "מורינו" ר' יעקב רוזנהיים ז"ל מאגו"י.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 1:54 pm
על ידי מרחביה
האם לא נדפסו כבר בספרו "הדור והתקופה"?

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 2:10 pm
על ידי חנבין
האם באמת הושמטו קטעים מהתניא דפוס ראשון, כמו שכתוב פה באות עח?

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 2:40 pm
על ידי בור הגולה
התבקשתי להעלות בצורת תמונות, והנה הוא לפניכם:
[המקור כאן.]
הנהגות 1.png
הנהגות 1.png (55.92 KiB) נצפה 17068 פעמים

הנהגות 2.png
הנהגות 2.png (61.49 KiB) נצפה 17065 פעמים

הנהגות 3.png
הנהגות 3.png (44.3 KiB) נצפה 17064 פעמים

הנהגות 4.png
הנהגות 4.png (54.78 KiB) נצפה 17060 פעמים

הנהגות 5.png
הנהגות 5.png (65.35 KiB) נצפה 17055 פעמים

הנהגות 6.png
הנהגות 6.png (68.1 KiB) נצפה 17047 פעמים

הנהגות 7.png
הנהגות 7.png (59.76 KiB) נצפה 17039 פעמים

הנהגות 8.png
הנהגות 8.png (62.45 KiB) נצפה 17036 פעמים

הנהגות 9.png
הנהגות 9.png (57.18 KiB) נצפה 17032 פעמים

הנהגות 10.png
הנהגות 10.png (60.45 KiB) נצפה 17021 פעמים

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 2:58 pm
על ידי היא שיחתי
מרתק תודה

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 3:00 pm
על ידי בר אוריין תנינא
יישר כח להרב בור הגולה. דברים מרתקים מאד.

בסעיף נג יש סיפור לא ברור מרעק"א. לא הצלחתי להבין בכלל את הענין.
שמא מישהו מהחכמים היושבים בבי מדרשא דידן יוכלו להסביר פשר דבר, אולי יש על זה במקורות אחרים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 3:16 pm
על ידי חנבין
בר אוריין תנינא כתב:.
בסעיף נג יש סיפור לא ברור מרעק"א. לא הצלחתי להבין בכלל את הענין.

הכותב איננו זוכר את הסיפור, רק את הפרטים דלהלן: שטבעה בנהר נערה, ובא איש זר והצילה, והתברר כי היה זה הגרעק"א שבא בקפיצת הדרך ממרחקים, והצילה.
הוא מוסיף, שהגרעק"א היה לבוש אז בגדי שבת, לא ברור באמת מה המשמעות.
הקונטרס הזה באמת מרתק, אך קשה לומר שהגרי"ז היה מסכים לפרסומו, בודאי לא בשלמותו.
פעם ידעו שלא כל מה שאומרים צריך לכתוב, לא כל מה שכותבים צריך להדפיס. היום מדפיסים הכל.
קצת מזכיר לי את הספר מעגל טוב להרחיד"א, שכל מי שמעיין בו רואה שיש בו דברים רבים שהרחיד"א לא היה רוצה שיתפרסמו, דברים אינטימיים, דברים שחשב לעצמו על אחרים וכו'. ואכן לאחר פטירתו, היה הספר אצל בנו והוא מסרו לתלמידו רבי אברהם חי ויואנטי באזהרה שלא להדפיסו, ואכן התלמיד שמר על הכת"י מכל משמר שלא ידפיסוהו. ובתחילה כשהדפיסו בליוורנו הדפיסו רק קטעים נבחרים הראויים להדפסה, אך לבסוף נפלו הכתבים לידי ספריות וכך נדפסו ללא ספק שלא כרצונו של המחבר.
יותר זהירות צריך כשלא הרב כותב בעצמו אלא תלמיד.
וחבל, כתוב בראש הקונטרס, שהיו לו בלי סוף הנהגות ודברי תורה מהגרי"ז, חבל שלא רשם אותם ובמקומם הכניס דברים שלא ראויים לפרסום, גם אם נניח שהם נאמרו בדיוק ככתיבתם.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 3:37 pm
על ידי בור הגולה
בר אוריין תנינא כתב:יישר כח להרב בור הגולה. דברים מרתקים מאד.

בסעיף נג יש סיפור לא ברור מרעק"א. לא הצלחתי להבין בכלל את הענין.
שמא מישהו מהחכמים היושבים בבי מדרשא דידן יוכלו להסביר פשר דבר, אולי יש על זה במקורות אחרים.

הסיפור עם רעק"א מובא בהקדמה הנקראת "בית אבות" לס' "חתן סופר" (להגר"ש אהרנפלד זצ"ל ממטרסדורף, נכד החת"ס).

והנני מעלה לכאן:

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 3:43 pm
על ידי חנבין
כיצד הפך אביו של הגרעק"א לנערה אחת?
מוכיח שהזכרון לא מדייק ואין לסמוך על הנכתב כאן כעל תורה מסיני.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 5:14 pm
על ידי אתנחתא
לגבי ההשמטה בתניא וכו', בתניא ח"ב, הנקרא שער היחוד והאמונה, פרק ז' השמיט בעל התניא בעת ההדפסה הקטע על צמצום שכיוון נגד הגר"א, וכנראה בגלל המחלוקת בשנת תקנ"ז השמיט הדברים אך היו בכתבי יד, כך היו מאז ומתמיד בכל דפוסי התניא, כאשר אדמור הרש"ב הדפיס התניא מחדש מכת"י בשנת תש"ס, כמאה שנה אחרי הדפסת הספר לראשונה, החזיר הקטע למקומו וכנראה סבר שכעת כבר אין המחלוקת בתוקפה ואפשר להדפיס. אך שיטת בעל התניא על צמצום התבארו בהרבה מקומות אחרים בספרו תורה אור ולקוטי תורה בארוכה, וכפשוט שלא השתנה מאומה, וכל המבואר שם צ"ע. (וגם התוכן לא מובן, מה זה צמצום בהגשמה לעומת הנפש החיים? הרי הצמצום של לפי החסידות אינה כפשוטו? וצע"ג, ומוכרח לורמ שהכותב לא דק כלל וד"ל)

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 5:24 pm
על ידי אדג
התניא במהדורא קמא נדפס, ע"פ כתבי יד במהדורא מדעית ונמצא באוצר. המעיין יראה שט(ע)ות יש כאן. אך, כך מקובלנו, שבהקדמת התניא כתב אדה"ז שסיבת ניתנת הספר לדפוס היפך דרכו, היא שכבר נעתק הספר ע"י "סופרים שונים ומשונים", שכוונתו שהיו כאלו שהשתילו בתוך התניא קטעים שאינם מאת המחבר, שמתוכם עולים דברי כפירה, ע"מ להשמיץ את המחבר ואת החסידות בכללה. יתירה מזו בשנת תקנ"ה, שנתיים לפני הדפסת התניא בפועל נדפס התניא המזויף, בכמות רבה, אך בפעולת כמה חסידים הושמדה המהדורה.
וזהו אולי מקור הדברים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 5:42 pm
על ידי אליהוא
האמור באות ס' על הרב קוק הוכחש כבר באותות ובמופתים (אמיתיים) עי' תכ"ד, ומן הפרט תלמד על הכלל.
האמור על הצמצום ודאי הכונה לדברי הגר"א על המשתחוים לעץ ואבן, [שמבואר ג"כ בנפה"ח על הקובעים מחשבתם בזה]. ואכן לא דק.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 5:58 pm
על ידי חנבין
אליהוא כתב:האמור באות ס' על הרב קוק הוכחש כבר באותות ובמופתים (אמיתיים) עי' תכ"ד, ומן הפרט תלמד על הכלל.

כיצד הוכחש, והיכן?

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 6:19 pm
על ידי נוטר הכרמים
לא אכחד תחת לשוני, למען כבוד חכמים.

שמעתי מאדם נאמן שיחי' ששמע מהגאון ר' דוד שמידל שליט"א, כי הוברר אצלו מעל כל ספק שדברי הגאון הישיש הנ"ל שליט"א אינם מוסמכים כלל, ומלאים בדמיונות, ודי בזה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 7:01 pm
על ידי איש_ספר
ברור שלא התפלל שמו"ע אחר חצות אלא סיים את האמירות שאחר שמו"ע לאיטו.
כמה הערות קטנטנות:
אות כ"ב - רעק"א?
אות נ"ט ידוע שהגר"ח השתתף בהלוויתו של הגר"ש מוהליבר.
נ. מענין שבנפש הרב עמ' רז, מסופר מפי הגרי"ד שהוא זה שבצעירותו הגה רעיון זה והציעו לפני אביו הגר"מ ששיגרו להגר"ח שקלסיה.
ועוד בהמשך

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 7:03 pm
על ידי דראל
חנבין כתב:
אליהוא כתב:האמור באות ס' על הרב קוק הוכחש כבר באותות ובמופתים (אמיתיים) עי' תכ"ד, ומן הפרט תלמד על הכלל.

כיצד הוכחש, והיכן?


יבוא תכ"ד ויוכיח. עד אז אזכיר כי הרב קוק (שהיה רבו המובהק של אביו של שולזינגר הנ"ל) כיהן ברבנות בזוימל ובבויסק בטרם עלה ארצה.
רבנותו בלונדון היתה אחר שכיהן כרב של יפו והמושבות, ובגלל מלחמת העולם הראשונה התעכב באירופה וכיהן בלונדון כרב.

לגבי אותיות נא-נב. נראה שהגרי"ז כלל לא הקפיד במה שהקפיד סבו הגדול - הנצי"ב, שלא לקרוא סיפורים על צדיקים, גם לא על רעק"א, כפי שכתב ר' חיים ברלין, והובא בהקדמה למרומי שדה (לא הצלחתי להביא קישור).

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 7:07 pm
על ידי איש_ספר
דראל כתב: עד אז אזכיר כי הרב קוק (שהיה רבו המובהק של אביו של שולזינגר הנ"ל) כיהן ברבנות בזוימל ובבויסק בטרם עלה ארצה.

בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר. וממילא לא רבו ולא כלום. ונא לדבר בדר"א כלפי חכמים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 7:29 pm
על ידי אוצר החכמה
סיפור עם רעק"א מובא בהקדמה הנקראת "בית אבות" לס' "חתן סופר" (להגר"ש אהרנפלד זצ"ל ממטרסדורף, נכד החת"ס).

והנני מעלה לכאן:



מי שקורא את הסיפור המובא כאן רואה שלא עלתה על דעת מספר הסיפור או אביו של הרע"א לפי הסיפור שהרע"א בא בקפיצת הדרך להצילו
אלא שניצל מן השמים וזה שהמצילו (בין אם לפי הסיפור היה אדם או שליח מן השמים) היה נראה כמוהו ולבוש בבגדיו זה אומר שבזכותו ניצל.
כמש"כ שם אז גילה לו אביו שבזכותו ניצל מהמוות.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 7:34 pm
על ידי אוצר החכמה
גם הסיפור עם הבית הלוי והעוף מוזר, שהרי תוס' כבר הביא את הירושלמי באמוראים שנכשלו באכילת איסור ואמרו ע"ז אם הראשונים כמלאכים וכו' ואיך יעלה על הדעת שלא צריך להזהיר ע"ז.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 8:36 pm
על ידי מיללער
תודה רבה כבוד בור הגולה

מי הוא 'הסבא שליט"א'? נזכר לבסוף איזה פעמים

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 8:43 pm
על ידי מעיין
ר' יעקב רוזנהיים כמבואר בריש האשכול שאכלת אותה בוסר

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 9:13 pm
על ידי זקן ששכח
באות עד למי נתכוין באמרו 'הרבי דגור דהשתא'?

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 10:03 pm
על ידי בור הגולה
זקן ששכח כתב:באות עד למי נתכוין באמרו 'הרבי דגור דהשתא'?

הב"י כמובן.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ה' פברואר 10, 2011 11:09 pm
על ידי דראל
איש_ספר כתב:
דראל כתב: עד אז אזכיר כי הרב קוק (שהיה רבו המובהק של אביו של שולזינגר הנ"ל) כיהן ברבנות בזוימל ובבויסק בטרם עלה ארצה.

בא לכלל כעס בא לכלל טעות. שלזינגר ולא שולזינגר. וממילא לא רבו ולא כלום. ונא לדבר בדר"א כלפי חכמים.


אמשיך לדבר בדר"א כלפי ת"ח, שכידוע הם מרבים שלום בעולם, ובודאי לא מכנים גאוני עולם כרבנים הראשיים לישראל בשמות משפחתם ללא תואר כלל.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 12:43 am
על ידי איש_ספר
דראל החביב. קודם כל מודה ועוזב. אומרים טעיתי.
אגב צריך לדעת לכבד לא רק לבזות, למשל לכתוב על הגראי"ה הרצוג שיש לכבדו משום שהיה הרב הראשי לישראל זה מעט מגושם קצת. במחילה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 1:14 am
על ידי מיללער
מעיין כתב:ר' יעקב רוזנהיים כמבואר בריש האשכול שאכלת אותה בוסר



צודק, תודה

ואם כבר, מי היה אביו של ר' אליקום שלזינגער שנהי' חתנו של ר' יעקב רוזנהיים?

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 1:18 am
על ידי בור הגולה
שמו היה ר' דוד, והתגורר בווין.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 1:43 am
על ידי מיללער
בור הגולה כתב:שמו היה ר' דוד, והתגורר בווין.


משפחה מיוחסת? ליטאים?

ר' אליקום הרי הוא חתנו של ר' משה בלויא מאגו"י

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 1:48 am
על ידי בור הגולה
כמדומני היה ייקי כחותנו.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 8:21 am
על ידי דראל
איש_ספר כתב:דראל החביב. קודם כל מודה ועוזב. אומרים טעיתי.
אגב צריך לדעת לכבד לא רק לבזות, למשל לכתוב על הגראי"ה הרצוג שיש לכבדו משום שהיה הרב הראשי לישראל זה מעט מגושם קצת. במחילה.


אמת. אכן טעיתי, והתחלף לי שולזינגר בשלזינגר. שני יוסי בן שמעון.
בוודאי שהסיבה לכבד את הרב הרצוג והרב קוק אינה (רק) בשל היותם רבנים ראשיים, אלא (בעיקר) בשל היותם גאוני עולם, כפי שכתבתי לעיל. הסיבה שהשתמשתי בתוארם 'רבנים ראשיים', היתה רק כדי להכיל על שניהם את המחאה.

Re: רשימות בריסק

פורסם: ו' פברואר 11, 2011 8:31 am
על ידי בור הגולה
מיללער כתב:
בור הגולה כתב:שמו היה ר' דוד, והתגורר בווין.


משפחה מיוחסת? ליטאים?

ר' אליקום הרי הוא חתנו של ר' משה בלויא מאגו"י

משפחת ר' מיכל שלזינגר מקול תורה (שגם לו יש בן בשם ר' אליקום, מהדיר כמה ספרים), הם אותה משפחה, איני יודע בדיוק איך, אולי ר' מיכל הוא אחיו של ר' דוד?

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 12:57 am
על ידי חד וחלק
א. אחר בקשת מחילה, הדבר ידוע ומפורסם שאין לסמוך כלל על סיפוריו של הגאון הכותב, וד"ל.
ב. בדרך אגב: מש"כ באות נד על היכולת לראות האם תפילין פסולות, מפורסם על כמה גדולים (ליטאיים...) שיכלו לראות האם כוס טבולה. אציין כי שמעתי מאחד מחתניו של הגר"ד יפה שליט"א (בעל החוברות, למי שמכיר), שפעם שאל את חמיו האם נכון הוא שהחזו"א יכל לראות על כוס אם נטבלה. והשיב לו הגר"ד: וכי מה בכך?... ושב ושאלו: אם זה כל כך פשוט, איך עושים זאת? והשיב לו: מציירים שם הויה על הכוס, ואם היא בוערת באש סימן שהכוס טבולה.
(אציין שרצתי לנסות, וכפי הנראה כל הכוסות בביתי לא נטבלו כהלכתן...)

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 1:03 am
על ידי איש_ספר
חד וחלק כתב: מש"כ באות נד על היכולת לראות האם תפילין פסולות, מפורסם על כמה גדולים (ליטאיים...) שיכלו לראות האם כוס טבולה. אציין כי שמעתי מאחד מחתניו של הגר"ד יפה שליט"א (בעל החוברות, למי שמכיר), שפעם שאל את חמיו האם נכון הוא שהחזו"א יכל לראות על כוס אם נטבלה. והשיב לו הגר"ד: וכי מה בכך?... ושב ושאלו: אם זה כל כך פשוט, איך עושים זאת? והשיב לו: מציירים שם הויה על הכוס, ואם היא בוערת באש סימן שהכוס טבולה.
(אציין שרצתי לנסות, וכפי הנראה כל הכוסות בביתי לא נטבלו כהלכתן...)
כ"ז מסופר בספר בדרך עץ החיים על הגרא"ז. (אם לסמוך על זכרוני מלפני שנים הרבה).

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 1:08 am
על ידי בור הגולה
איש_ספר כתב:
חד וחלק כתב: מש"כ באות נד על היכולת לראות האם תפילין פסולות, מפורסם על כמה גדולים (ליטאיים...) שיכלו לראות האם כוס טבולה. אציין כי שמעתי מאחד מחתניו של הגר"ד יפה שליט"א (בעל החוברות, למי שמכיר), שפעם שאל את חמיו האם נכון הוא שהחזו"א יכל לראות על כוס אם נטבלה. והשיב לו הגר"ד: וכי מה בכך?... ושב ושאלו: אם זה כל כך פשוט, איך עושים זאת? והשיב לו: מציירים שם הויה על הכוס, ואם היא בוערת באש סימן שהכוס טבולה.
(אציין שרצתי לנסות, וכפי הנראה כל הכוסות בביתי לא נטבלו כהלכתן...)
כ"ז מסופר בספר בדרך עץ החיים על הגרא"ז. (אם לסמוך על זכרוני מלפני שנים הרבה).

אתה יכול לסמוך על זכרונך הבהיר.

כשספרו זאת לפני הגרי"ז, התבטא שכנראה הדבר כ"כ פשוט בעיני הגרא"ז עד שלא ראה בו שום חידוש, שאם לא כן ודאי לא היה מספר על כך.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 1:45 am
על ידי אליהוא
מה שהביא מב"ק (ס"א) אינו שם אלא הוא פסוק מפורש בדברי הימים א' י"א י"ח וַיִּבְקְעוּ הַשְּׁלֹשָׁה בְּמַחֲנֵה פְלִשְׁתִּים, וַיִּשְׁאֲבוּ-מַיִם מִבּוֹר בֵּית-לֶחֶם אֲשֶׁר בַּשַּׁעַר, וַיִּשְׂאוּ, וַיָּבִאוּ אֶל-דָּוִיד; וְלֹא-אָבָה דָוִיד לִשְׁתּוֹתָם, וַיְנַסֵּךְ אֹתָם לַיהוָה. יט וַיֹּאמֶר חָלִילָה לִּי מֵאֱלֹהַי מֵעֲשׂוֹת זֹאת, הֲדַם הָאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה אֶשְׁתֶּה בְנַפְשׁוֹתָם כִּי בְנַפְשׁוֹתָם הֱבִיאוּם, וְלֹא אָבָה, לִשְׁתּוֹתָם; אֵלֶּה עָשׂוּ, שְׁלֹשֶׁת הַגִּבּוֹרִים.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 2:20 am
על ידי יאיר
בור הגולה כתב:
איש_ספר כתב:
חד וחלק כתב: מש"כ באות נד על היכולת לראות האם תפילין פסולות, מפורסם על כמה גדולים (ליטאיים...) שיכלו לראות האם כוס טבולה. אציין כי שמעתי מאחד מחתניו של הגר"ד יפה שליט"א (בעל החוברות, למי שמכיר), שפעם שאל את חמיו האם נכון הוא שהחזו"א יכל לראות על כוס אם נטבלה. והשיב לו הגר"ד: וכי מה בכך?... ושב ושאלו: אם זה כל כך פשוט, איך עושים זאת? והשיב לו: מציירים שם הויה על הכוס, ואם היא בוערת באש סימן שהכוס טבולה.
(אציין שרצתי לנסות, וכפי הנראה כל הכוסות בביתי לא נטבלו כהלכתן...)
כ"ז מסופר בספר בדרך עץ החיים על הגרא"ז. (אם לסמוך על זכרוני מלפני שנים הרבה).

אתה יכול לסמוך על זכרונך הבהיר.

כשספרו זאת לפני הגרי"ז, התבטא שכנראה הדבר כ"כ פשוט בעיני הגרא"ז עד שלא ראה בו שום חידוש, שאם לא כן ודאי לא היה מספר על כך.

וידוע כששאלו לר' ישראל סלנטר על כך אמר וכי קשה הוא בעינכם?!..כל מי ששומר על עיניו כראוי יודע זאת..

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 2:21 am
על ידי בור הגולה
בור הגולה כתב:
מיללער כתב:
בור הגולה כתב:שמו היה ר' דוד, והתגורר בווין.


משפחה מיוחסת? ליטאים?

ר' אליקום הרי הוא חתנו של ר' משה בלויא מאגו"י

משפחת ר' מיכל שלזינגר מקול תורה (שגם לו יש בן בשם ר' אליקום, מהדיר כמה ספרים), הם אותה משפחה, איני יודע בדיוק איך, אולי ר' מיכל הוא אחיו של ר' דוד?

היום, ט' אדר, חל היארצייט של הג"ר יחיאל שלזינגר זצ"ל (אשתו הרבנית שנפטרה לא מזמן, טענה בתוקף ששמו האמיתי היה יחיאל בלבד, ומיכל היה רק כינוי). הוא נפטר בדמי ימיו בתש"ט.
רבו המובהק היה הגרי"צ דושינסקי זצ"ל.

הנה תמונה לא ברורה כ"כ שמצאתי ממנו, בעת אסיפת רבנים:
רבי יחיאל שלזינגר.jpg
רבי יחיאל שלזינגר.jpg (17.17 KiB) נצפה 16292 פעמים

[התמונה המלאה כאן, ושם רואים גם הגרש"י הילמן בעל 'אור הישר'].

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 8:50 am
על ידי חד וחלק
מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 8:53 am
על ידי נוטר הכרמים
חד וחלק כתב:מה שהביא באות סד שרצה הגרי"ז להביא מקור מאיזה פיוט שאין לקבוע צום על חורבן יהדות אירופה, הוא ידוע, והכוונה לנאמר בקינות של תשעה באב, על פרעות ת"ח ות"ט: "כי אין להוסיף מועד שבר ותבערה, ואין להקדים זולתי לאחרה" (כתבתי מהזכרון, סלחו לי אם לא זוהי הלשון המדוייקת).


מובא באריכות בספר פניני רבינו הגרי"ז.

Re: רשימות בריסק

פורסם: א' פברואר 13, 2011 1:14 pm
על ידי זרח
לדעתי, אחרי מה שקרה עם היומן שמסתובב בתקופה האחרונה (שאגב, תפוצתו קיבל תאוצה בעקיפין ע''י הפורום הזה, וד''ל) צריכים להיזהר פרסום מסמכים אלו.
המושג הקדוש של זכות הציבור לדעת, אינו מעוגן בשלחן ערוך בלשון המעטה.
אם הבנתי נכון את הלכות רכילות, הרי דברים כאלו הם רכילות במיטבה, כי לפעמים מותר לדבר לשון הרע, כמו שמובא בקובץ לעיל, של הרב מבריסק, שהיא לתועלת כמו בסיפור עם הגנב, אבל מי ששמע אותו, ובפרט מדובר כאן בכתבים פרטיים של אנשים, אסור להפיצו הלאה.
זה אינו מרבה כבוד התורה ולומדיה, ולא כבוד שמים.