תולעת שני? - נדבת הצמר בלשונות של צמר או אחר טוויתן?
פורסם: א' פברואר 13, 2011 6:49 pm
תמהני למה מתרגמים המלמדים על תכלת בלו"א ווא"ל, ארגמן - פורפי"ל ווא"ל
ואילו על תולעת שני מתרגמים רויט"ע פאדי"ם
הן אמת שמפורש בפ' ויקהל שהביאו גם בצורת 'חוטים' ויביאו מטוה את התכלת וגו'
מ"מ מה שנא תולעת שני?
וסבר הייתי לומר שתולעת שני לא הי' של צמר
אבל זה אינו דהרי כתב רש"י ג' מינים של צמר וכן הוא ברמב"ם בהלכות כלי המקדש והעובדים בה, והוא משנה מפורשת בפ"ט דכלאים.
ומש"כ האבן עזרא תרומה, 'ובעבור תולעת אמרו רבים שהוא משי', הביא ר' דוד שמידל בקובץ אהל שרה לאה, שהכוונה על מכחישי התורה
----
וצ"ע באברבנאל שכ' דכל הג' מינים הם של משי, וכבר תמה עליו ממשנה דכלאים, בשדי חמד מערכת חנוכה.
ובהשגות הראב"ד שם כ' על ארגמן דהוא ארוג מב' מינים או ג' צבעים, ובמל"מ שם כ' דלא עמד על כוונתו [ויש שהביאו סמך למש"כ ג' צבעים מדברי הזוהר], וראיתי מי שפי' הכוונה דהוא מלה מורכבת או מן ארג-מן שהכוונה שהיתה ארוג מב' מינים או מורכבת מג' מילין אר-ג-מן והיינו מראה של ג' מינים, אבל עכ"פ משמע מדבריו שיתכן שלא הי' כולו צמר, ואולי כוונת הראב"ד על ב' מיני צמר או דכיון דרובו צמר מיקרי של צמר, וצ"ע
ואילו על תולעת שני מתרגמים רויט"ע פאדי"ם
הן אמת שמפורש בפ' ויקהל שהביאו גם בצורת 'חוטים' ויביאו מטוה את התכלת וגו'
מ"מ מה שנא תולעת שני?
וסבר הייתי לומר שתולעת שני לא הי' של צמר
אבל זה אינו דהרי כתב רש"י ג' מינים של צמר וכן הוא ברמב"ם בהלכות כלי המקדש והעובדים בה, והוא משנה מפורשת בפ"ט דכלאים.
ומש"כ האבן עזרא תרומה, 'ובעבור תולעת אמרו רבים שהוא משי', הביא ר' דוד שמידל בקובץ אהל שרה לאה, שהכוונה על מכחישי התורה
----
וצ"ע באברבנאל שכ' דכל הג' מינים הם של משי, וכבר תמה עליו ממשנה דכלאים, בשדי חמד מערכת חנוכה.
ובהשגות הראב"ד שם כ' על ארגמן דהוא ארוג מב' מינים או ג' צבעים, ובמל"מ שם כ' דלא עמד על כוונתו [ויש שהביאו סמך למש"כ ג' צבעים מדברי הזוהר], וראיתי מי שפי' הכוונה דהוא מלה מורכבת או מן ארג-מן שהכוונה שהיתה ארוג מב' מינים או מורכבת מג' מילין אר-ג-מן והיינו מראה של ג' מינים, אבל עכ"פ משמע מדבריו שיתכן שלא הי' כולו צמר, ואולי כוונת הראב"ד על ב' מיני צמר או דכיון דרובו צמר מיקרי של צמר, וצ"ע