עמוד 1 מתוך 2

כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: א' פברואר 20, 2011 9:46 pm
על ידי אלון גורן
במפתחות שבסוף ספר שבת של מי, מובא כלל מאד מאד מוזר. הרי הוא לפניכם:
111.jpg
111.jpg (16.48 KiB) נצפה 11952 פעמים

נראה לי שיש כאן טעות גדולה.
לא נראהכלל שיש הפרש בין תימא באל"ף לתימה בה"א.
בדפוסים ראשונים של הגמרא כמעט כל התימא כתובים באל"ף. ולכאורה זה בכלל טעות כי לשון תמיה צריך לומר בה"א.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: א' פברואר 20, 2011 9:55 pm
על ידי איש_ספר
בזכרוני שכ"ה גם בכנה"ג באיזה מקום אבדוק

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: א' פברואר 20, 2011 10:04 pm
על ידי מעיין
בזכרוני שבקונטרס כרם יהושע למרא דכולא תלמודא ר' יהושע כהן מדובר בנושא

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: א' פברואר 20, 2011 10:35 pm
על ידי תוך כדי דיבור
מעודי תמהתי על מה שכותבים "תימא" בא', שלכאורה פירושו המקורי "תאמר", במקום בה', שפירושו תמיהה כמו שצריך להיות. אלא שבכל ספרי רבותינו ז"ל וגדולי ראשונים ואחרונים, לא ראיתי ולא מצאתי שידקדקו בזה. ולתלות תופעה כה גורפת במדפיסים זהו דבר שאינו מסתבר.
דוגמא נוספת קרובה: בגמרא שבת נאמר "פסיק רישיה ולא ימות?", אבל כל הפוסקים ראשונים ואחרונים אינם מדקדקים לכתוב דווקא "רישיה" וכותבים "פסיק רישא". אף שכאן אין שינוי משמעות (וגם היה לומר שכאן יש היגיון לומר ראש בסתמא כשלא נזקקים לביטוי השלם, אבל אם כך היה צריך גם לשנות את ה"פסיק").

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 9:59 am
על ידי בר אוריין תנינא
אלון גורן כתב:נראה לי שיש כאן טעות גדולה.
לא נראהכלל שיש הפרש בין תימא באל"ף לתימה בה"א.
.


בשביל לקבוע שהדבר טעות ועוד גדולה(!), עליך לנסות לפרוך את הדבר, ולא להסתפק בנראה לי, עם כל הכבוד לסברות כריסך. האם כבודו עבר על לפחות כמה מן התימא שנכתבו באלף להוכיח שאין הדבר נכון ???

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:49 am
על ידי חד וחלק
במקרה פגשתי השבוע בקטע הבא, אין לי זמן לחפש במקורות שהוא מביא.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 11:06 am
על ידי אלון גורן
בר אוריין תנינא כתב:
אלון גורן כתב:נראה לי שיש כאן טעות גדולה.
לא נראהכלל שיש הפרש בין תימא באל"ף לתימה בה"א.
.


בשביל לקבוע שהדבר טעות ועוד גדולה(!), עליך לנסות לפרוך את הדבר, ולא להסתפק בנראה לי, עם כל הכבוד לסברות כריסך. האם כבודו עבר על לפחות כמה מן התימא שנכתבו באלף להוכיח שאין הדבר נכון ???

לא הבנתי מה אתה רוצה. וכי אתה סבור שיש הבדל בין תימה באל"ף לתימה בה"א? אני עברתי על הרבה מאד מקומות, ומעולם לא מצאתי הבדל. אדרבה, אמור לי מקום אחד שמצאת הבדל אני אכרע ואשתחווה כלפיך אפיים ארצה.
ואם הדגשת את המילים שלי "טעות גדולה", פשוט השתדלתי להיות עדין, אבל זה ברור שאין לדברי המפתחות הנ"ל שום מקור ושום שחר. ואם הוא טוען שיש הבדל בין אל"ף לה"א עליו חובת ההוכחה ולא עלי.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 12:13 pm
על ידי חנבין
איש_ספר כתב:בזכרוני שכ"ה גם בכנה"ג באיזה מקום אבדוק

השבת של מי בתוך הספר לא כותב כלל הבדל אם זה ב-א' או ב-ה', והוא מביא זאת בשם הכנה"ג כללי הפוסקים כלל כ"א, לא מצאתי בנדפס בסוף מס' ברכות, ובספר עצמו אינני יודע באיזה כרך של ספר הענק שוכנים הכללים.

גם "חד וחלק" ציטט מי שמביא הכנה"ג הנ"ל, ורואים שלא חילק כלל בין תימא לתימה, וכן השבת של מי בפנים הספר לא חילק כאמור, ודברי המפתחות תימא ותימה.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 12:27 pm
על ידי חנבין
חנבין כתב:ובספר עצמו אינני יודע באיזה כרך של ספר הענק שוכנים הכללים.

מצאתי את הפיסקה בכנה"ג שהיא המקור לדברי השש"מ, בכרך של או"ח כללי הפוסקים סי' כא, גם שם כותב סתם "תימא" ולא מחלק אם כתוב בא-א' או ב-ה'.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 12:42 pm
על ידי תוך כדי דיבור
ובאמת הדברים גם נראים מתוכן הדברים, שרוצה לומר שכשהתוס' מקשים בתמיהה ולא מתרצים, זהו מפני שהתירוץ פשוט ואינם רוצים לטרוח וכו'. ומה עניין א' או ה' לכאן.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 12:50 pm
על ידי חנבין
אני חוזר בי ממ"ש שלא נתכוונו לחלק בין תימה לתימא, כי מצאתי (בעזרת הגאון בעל אוצה"ח), בספר "לשון הזהב" שבת סט. ד"ה דידע לה בתחומין ויותר מפורש שם קנד: בתוד"ה סוף סוף בקטע המתחיל אמנם, שמפורש מחלק בין ותימה שאין לו תירוץ לתימא שיש לו, וכנראה כך מופיע באחד הספרים, יש לצין שהשבת של מי שם מציין גם ליד מלאכי ועוד מקורות, וכן הכנה"ג הביא הנ"ל בשם פליטת בית יהודה, ואולי אחד מהם כותב כך. בנוסף לפי המופיע במפתחות הנ"ל חוץ משני המקומות אליהם מציין הפתח חוזר השש"מ על הכלל פעמים רבות בספרו, אולי מזכיר פעם באופן זה.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 1:15 pm
על ידי תוך כדי דיבור
יש עוד גאון בדורנו ופרוייקט השו"ת שמו, ותערוך חיפוש קל ותראה שאין שום עקביות בתוס' שכשאינם מתרצים את הקושיה משתמשים דווקא בלשון זו, או אחרת, אלא כאמור לא דקדקו בזה כלל (חפש למשל "תימא" ובהפרש כמה מילים "י"ל" [עם קידומות דקדוקיות] ותמצא מייד עשרות מקומות שמקשים בתימא ומתרצים. וכאמור, כשמדובר במספר כל כך גדול, אי אפשר לתלות זאת רק במעתיקים ומדפיסים). כך שאפילו יימצא כתוב כך באיזה ספר, אנן סהדי דאין בזה ממש. וכבר המליצו קמאי על החושבים שכל דבר נעשה נכון אם הוא כתוב בספר.

נ.ב. ביד מלאכי כותב בשם הכנה"ג בשם פליטת בית יהודה (בטעות נכתב בהוצאת מישור: פליטת בית יוסף. וזהו כנראה שוב מקלקול פותחי ראשי התיבות האוטומטיים) וכן בשם בעל בני יעקב, שכשהתוס' כותבים ותימא ואינם מתרצים ואף אינם כותבים בצ"ע, לפעמים זהו מפני שהתירוץ פשוט. אבל מעולם לא עלה בדעת כל הני גדולים לתלות זאת בדקדוק הכתיבה בין א' לה', וכנ"ל.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 1:23 pm
על ידי חנבין
תוך כדי דיבור כתב:יש עוד גאון בדורנו ופרוייקט השו"ת שמו, ותערוך חיפוש קל ותראה שאין שום עקביות בתוס' שכשאינם מתרצים את הקושיה משתמשים דווקא בלשון זו, או אחרת, אלא כאמור לא דקדקו בזה כלל (חפש למשל "תימא" ובהפרש כמה מילים "י"ל" [עם קידומות דקדוקיות] ותמצא מייד עשרות מקומות שמקשים בתימא ומתרצים. וכאמור, כשמדובר במספר כל כך גדול, אי אפשר לתלות זאת רק במעתיקים ומדפיסים). כך שאפילו יימצא כתוב כך באיזה ספר, אנן סהדי דאין בזה ממש. וכבר המליצו קמאי על החושבים שכל דבר נעשה נכון אם הוא כתוב בספר.

הכלל לפי הבנתי, שתימה קושיה חזקה, תימא קושיה קלה, כאשר התוספות עצמם מתרצים, הרי לקושיה יש תירוץ בין חזקה בין חלשה. כאשר אינם מתרצים, אז בא לשימוש הכלל הנ"ל, כי אם אינם מתרצים ובכל זאת כתבו בלשון תימא, אות הוא כי יש תירוץ שיש לדבר תירוץ פשוט עד שלא חששו לכתבו.
מה שאתה הבנת שאם מתרצים נקטו כך ואם לא אזי נקטו כך, אינו יתכן כלל בלשון השש"מ והכנה"ג.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 1:48 pm
על ידי אלון גורן
איך שלא יהיה, גם אם תימצי לומר שיש הבדל בין תימא לתימה, ההבדל הזה כבר נפל לבירא זה זמן רב.
כי בדפוסים הראשונים ברוב המקומות כתוב תימא עם אל"ף ובדפוסים המאוחרים יותר התחילו לתקן ולשנות לתימה בה"א. כך שאין לדעת מה נתכוונו התוס' ונפל תימא בבירא.
אבל זה תימה לומר שיש הבדל בין תימא לתימה והבא לחדש חידוש כזה עליו להביא ראיה, אפילו אם כתב את ספרו לפני מאה וחמישים שנה, עם כל הכבוד גם לנו יש זכות דיבור.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 2:08 pm
על ידי חנבין
אלון:
עד שנמצא את המקור הראשון של כלל זה, איננו יכולים לומר מאומה, כי אולי שם יש הסבר/הוכחה לענין, ואנו סתם מתפלפלים.
במה שכתבת שקשה לסמוך על גי' הספרים, בזה אני מסכים אתך, אך האם נאמר שלכן אי אפשר להחיל את הכלל הזה? גם בין רבא לרבה יש הרבה חילופי גירסאות הנוגעים להלכה ובכל זאת, לא מתעלמים מן ההבדל.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 2:24 pm
על ידי אלון גורן
חנבין כתב:אלון:
עד שנמצא את המקור הראשון של כלל זה, איננו יכולים לומר מאומה, כי אולי שם יש הסבר/הוכחה לענין, ואנו סתם מתפלפלים.
במה שכתבת שקשה לסמוך על גי' הספרים, בזה אני מסכים אתך, אך האם נאמר שלכן אי אפשר להחיל את הכלל הזה? גם בין רבא לרבה יש הרבה חילופי גירסאות הנוגעים להלכה ובכל זאת, לא מתעלמים מן ההבדל.

כשיש שינוי בין רבא לרבה, אנחנו עומדים על כך שזו טעות כי הרבה פעמים יש נפ"מ גדולה בכך. מה שאין כן בתימא ותימה כיון שאין שום נפ"מ עכ"פ לא ראיתי עד היום חוץ מהמפתחות האלו, לכן אדרבה המדפיסים השתדלו לתקן תימא לתימה כי הוא הנכון מבחינה דקדוקית.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 2:32 pm
על ידי חנבין
אינני יודע כבר מה לחשוב.
השש"מ מביא בין מקורותיו את היד מלאכי בשם הבני יעקב דף קסז ע"א, והנה בבני יעקב שם (טור ימין) מובא לפי קריאתי הכלל הנ"ל על תימה, וכיצד יתכן שהבאים אחריו יכתבו שכלל זה חל רק על תימא ולא על תימה.
גם לא ברור לי מי בעל המפתחות הנ"ל האם השש"מ בעצמו, או המו"ל. כי כאמור בשני המקומות בגוף הספר אליהם ציין הממפתח אין הדגשה דוקא על תימא ולא תימה, אולי יש במקום אחר בספר לפי דברי הממפתח, שהכלל מוזכר פעמים רבות בספר, אם אכן זה כך, פלא כיצד חילק כך כאשר בבני יעקב כתב להדיא על תימה.
ומה עם הלשון הזהב? הוא גם הסתמך על המפתח הנ"ל שכתב שכלל זה דוקא ב"תימא"? וכן שאר המחברים הצצים בחיפוש באוצה"ח.
תעלומה!!!

ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (27.57 KiB) נצפה 11712 פעמים

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 3:58 pm
על ידי אדג
בלא לעיין בכל הנכתב לעיל, נראה לבאר:
תימה בה' הוא לשון תמיהה, ולכן כשכותבים כן, ולא מתרצים פירושו של דבר - עדיין הדבר בתמיהה מונח ולא יושב.
אך תימא בא' הוא לשון אמירה, ולכן כשאומרים תימא ולא נכתב מה יש לענות, אזי הוא דבר הדורש ביאור, ומכך נוצר כלל זה.
אך כמובן שצריך לברר: א', אם כן הוא המציאות... ב', אם זוהי כוונת הכנה"ג והשש"מ.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 7:07 pm
על ידי תוך כדי דיבור
חנבין, אני לא מבין מה הבעיה כאן. אין אף אחד מהספרים, יד מלאכי וכו', שדקדק לומר שהכלל הנ"ל אמור דווקא כשכותבים תימא באלף. וממילא אין שום תמיהה שביד מלאכי כותב הכלל הנ"ל על "תימא", ומקורו בבני יעקב כותב את על "תימה", כי שניהם אינם מתכוונים אלא לדבר אחד, וכאמור מעולם לא על דעתם לטעון שיש הפרש בין תימא בא' לתימה בה', ואין שום סיבה להכניס דבר כזה בכוונתם כפי שאתה מנסה לעשות, ובכלל איני יודע למה שיסבור מישהו שהתוספות כתבו כן בדייקא. כל זאת עד שבא בעל המפתחות האלמוני שהובא כאן, והמציא בכוונתם שזהו דווקא כשנוקטים בא'.

אדג, כבר כתבתי שאין שום עקביות בשימוש התוס' בתימא ובתימה (מלבד שאי אפשר לדעת מה היה במקור ומה עשו המעתיקים והמדפיסים, אלא שנראה ברור שהתוס' בעצמם לא דקדקו בזה.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 7:24 pm
על ידי אלון גורן
כיהודה ועוד לקרא אני מסכים עם דברי תוכ"ד בכל דבריו הנכונים.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 8:19 pm
על ידי חנבין
הפלא הוא, כי קודם כל קצת נראה שבעל המפתחות הוא השש"מ בעצמו, אלא שכאמור, אי אפשר להיות בטוח בכך. שנית, שכמה ספרים וביניהם ספר נכבד כ"לשון הזהב" על שבת הבינו גם כן שדוקא על תימא נסוב הכלל הנ"ל.
בנוסף, ציינתי שכיון שבעל המפתחות מציין שהכלל מופיע כמה פעמים בשש"מ בפנים, קשה לדעת אם לא מופע כך בשש"מ בפירוש, אחרת כיצד זה הגיע למפתח.
זה הכל.

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:02 pm
על ידי אלון גורן
לא יאומן, נא לשפשף העיניים. מצאתי את השש"מ בפנים מפורש כתב על גבי מסך:

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:12 pm
על ידי אלון גורן
וראה עוד כאן (בסוף העמוד):
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5 ... 25&page=28

Re: כשתוספות כותבים תימא באל"ף

פורסם: ב' פברואר 21, 2011 10:17 pm
על ידי אלון גורן
ועוד אחד:

תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 12:19 pm
על ידי מתפעל
שמעתי שאם כתוב בתוספות 'תימה', עם ה"א בסוף, זה אומר שהקושיא יותר חזקה מאשר לשון תימא באל"ף.
ובכלל לשון תימה יותר חזק מלשונות אחרות כמו וקשה או וא"ת.

האם יש למקור לזה? האם בכללי הש"ס יש גם כללים ללשון תוספות?

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 12:31 pm
על ידי יאיר
נכתב על כך אשכול לאחרונה אך א"א למוצאו דרך ה"חיפוש"...

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 12:58 pm
על ידי שמח תשמח
עיין כאן. אני מאד מפקפק בשינוי הזה. בדפוסים הראשונים עיין למשל בונציה רפ"ג שנמצא באוצר, בהרבה מאד מקומות כתוב בתוס' תימא באל"ף, ואצלנו בדפוסים החדשים הוא בה"א. ומסתבר מאד שצדקו בדפוסים החדשים ובאמת אין שום נפ"מ בזה.
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5 ... 31&page=28
וכבר הובא באשכול אחר שהשבת של מי כותב שלפעמים התוס' כותבים תימא באל"ף ואינם מתרצים, זה מפני שהתירוץ פשוט. צריך למצוא את האשכול.

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 1:30 pm
על ידי מתפעל
יישר כח, זהו מקור נכבד ביותר שהבאת.

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 2:12 pm
על ידי הור ההר
מן האשכול הנ"ל
השבת של מי מביא כן בדף סד,ב וקנד,א בשם הבני יעקב דף קסז ע"א, והנה בבני יעקב שם לא חילק כלל בין תימה לתימא, אדרבה כתב, היכא דכותבים התוס' תימה ואינם כותבים וצ"ע, התירוץ פשוט.
אמנם השש"כ עצמו, הבין שיש חילוק בין ותימה לותימא, בדף ד,א בתוד"ה מתני לה בהדיא, וכן בדף יג,א (עמ' נג מעמודי הספר ריש טור שמאל), והוא צ"ע כיצד הביא בשם הבני יעקב מה שמפורש שם לא כך.
וכן בספר "לשון הזהב" שבת סט. ד"ה דידע לה בתחומין ושם קנד: בתוד"ה סוף סוף בקטע המתחיל אמנם, מחלק בין ותימה שאין לו תירוץ לתימא שיש לו,

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 2:24 pm
על ידי מתפעל
יישר כח
אתה יכול לתת לינק לאשכול המדובר?

למעשה ממה שאני מבין מכל מה שהובא כאן, לא מדוייק לומר שזה קשה יותר אלא רק שהתוספות לא ענו מכל סיבה שהיא.

זה שתיובתא בגמרא חזק יותר מקשיא, כן כתוב בכללי הש"ס?

האם לשון תימה או תימא נמצא רק בתוספות ולא בגמרא?

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 16, 2011 3:03 pm
על ידי הור ההר
למתפעל:
לינק כבקשתך

http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=7&t=4022&start=0&st=0&sk=t&sd=a
לא הצלחתי להבין מה הבנת ומה לא
מהבני יעקב משמע, שכאשר התוס' כותבים ותימה (ומסתבר שגם ותימא) ולא כתבו וצ"ע, אזי יש תירוץ.
השש"כ הבין משום מה שזה דוקא ב-א' ולא ב-ה' שאז הקושיה חזקה ואין לה תירוץ גם אם התוס' לא הסיקו בוצ"ע, בעוד שמפורש כתב הבני יעקב אחרת שכלל זה כאשר כותבים ותימה.
גם הלשון הזהב מביא כהבנת השש"כ כנראה שאב ממנו.

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ה' מרץ 17, 2011 1:30 pm
על ידי מתפעל
יישר כח
אתה כותב שש"כ, כוונתך לשבת של מי?

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ה' מרץ 17, 2011 3:24 pm
על ידי שמח תשמח
מתפעל כתב:זה שתיובתא בגמרא חזק יותר מקשיא, כן כתוב בכללי הש"ס?

עיין בקישור דלהלן בתוס' ד"ה והא
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 87&page=17

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ג' מרץ 22, 2011 2:31 pm
על ידי הור ההר
מתפעל כתב:יישר כח
אתה כותב שש"כ, כוונתך לשבת של מי?

אכן טעיתי וצ"ל שש"מ.

Re: תימה בה"א זה אומר קושיא יותר חזקה?

פורסם: ד' מרץ 23, 2011 2:52 pm
על ידי איסתרא בלגינא
מתפעל כתב:שמעתי שאם כתוב בתוספות 'תימה', עם ה"א בסוף, זה אומר שהקושיא יותר חזקה מאשר לשון תימא באל"ף.
ובכלל לשון תימה יותר חזק מלשונות אחרות כמו וקשה או וא"ת.

האם יש למקור לזה? האם בכללי הש"ס יש גם כללים ללשון תוספות?


הסברא נותנת שאין כאן חילוק לשונות כלל אלא לשון אחת "תימה" בה"א שהוא לשון תמיהה ונתחלף לעיתים ע"י טעות עם לשון
תימא בא' שאינו לשון קושיא אלא פירושו "תאמר".

מה המשמעות של תימא באל"ף?

פורסם: ב' יוני 23, 2014 5:37 pm
על ידי פלתי
ידועים דברי השבת של מי ששנה ושילש את דבריו בספרו שכל מקום שהתוס' כותבים תימא באלף הרי שהתירוץ פשוט. כוונתו כמובן, היכא שהתוס' לא מתרצים כלום.

Re: מה המשמעות של תימא באל"ף?

פורסם: ב' יוני 23, 2014 5:38 pm
על ידי פלתי
וחוזר שוב על יסודו, ומוסיף שפשוט דהתוס' לא רצו לשפוך דיו מרוב פשיטותו

Re: מה המשמעות של תימא באל"ף?

פורסם: ב' יוני 23, 2014 5:42 pm
על ידי פלתי
פתחתי את מקור הדבר בספר כנסת הגדולה. וזה מה שכתוב שם:

Re: מה המשמעות של תימא באל"ף?

פורסם: ב' יוני 23, 2014 6:05 pm
על ידי פלתי
האם כתוב דוקא תימא באל"ף? האם כתוב שתמיד הוא כך, הרי כתוב לפעמים?
ולכאורה אין שום הפרש בין תימא באל"ף או תימה בה"א, ורוב פעמים שכתוב בתוס' שלפנינו תימה בה"א, בדפוסים הישנים הוא כתוב באל"ף.

Re: מה המשמעות של תימא באל"ף?

פורסם: ב' יוני 23, 2014 6:09 pm
על ידי פלתי
אודה למי שימצא את המקום המדוייק בפליטת בית יהודה שהוא מקור הדברים.