עמוד 1 מתוך 1

לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 8:14 am
על ידי נוטר הכרמים
ראיתי לנכון לפתוח כאן מדור מיוחד לביקורת והארות וכד' בנוגע ללוחות השנה המפורסמים והשימושיים: דבר בעתו של הרה"ג ר' מרדכי גנוט שליט"א, ועיתים לבינה של הרה"ג דוד אהרן בהגרי"ח סופר שליט"א. כבר נודע לכל רב טוב הצפון בהם, ואין אומרים בקרו גמל וכו'.

אתחיל מענינא דיומא.

בלוח עתים לבינה כתב: אדר בשנה מעוברת: התענית ביום שמת בו אביו או אמו, כשחל באדר, משתנה לפי פרטים אלה: מת באדר בשנה פשוטה, מתענה בשנה מעוברת באדר שני לדעת מרן השו"ע (תקס"ח,ז'), כדעת הסוברים שסתם אדר הוא השני, ועוד שדווקא בנדרים ובשטרות שהדבר תלוי בלשון בני אדם יש אומרים שסתם אדר הוא הראשון, אבל בעצם העיקר הוא אדר שני, ועוד שאקדומי פורעניתא לא מקדימינן. והרמ"א כתב שיש אומרים שמתענה באדר הראשון, כרוב הפוסקים בנדרים ושטרות שסתם אדר הוא הראשון, ועוד שאין מעבירין על המצוות. וסיים רמ"א שיש מחמירים להתענות בשניהם, ויש אומרים שמצד הדין צריך להתענות בשניהם. מת בשנת עיבור לדברי הכל מת בראשון מתענה בראשון, בשני מתענה בשני.

על כן התאמצנו לברר מי מהגדולים נפטר באדר ראשון ומי באדר שני כאשר יראה המעיין (בציון החודש בסוגריים א' או ב'), וכמו"כ כפלנו את כל תאריכי פטירות גדולי ישראל בב' האדרים לפי השיטות דלעיל. ע"כ דברי הלוח הנ"ל.

וכל רואה ישתומם, הרי בדבריו נתבאר להדיא שלית מאן דפליג באותם שנפטרו בשנת העיבור, שיום השנה שלהם הוא רק באותו החודש שנפטרו, אם בראשון או בשני, וא"כ אך שטות היא לכפול את יום פטירתם. ואמנם כך עשה בעל הלוח, למשל, הגרש"ז אויערבאך שנפ' בשנת העיבור בכ' אדר ראשון מופיע גם בשני, ולהיפך, למשל, בעל יסו"ה שנפ' בי"ח אדר שני מופיע גם בראשון.

לא כן נהג הרב גנוט שליט"א, שציין את ימי השנה בשנה פשוטה רק באדר ראשון, (משום מה לא ראה לחוש לדעת המחבר), ואת ימי השנה בשנה מעוברת כל אחד במקומו ובזמנו.

אך מה שבעיקר הביאני לידי גיחוך, הוא מה שנכתב ב'עיתים לבינה' בנוגע להיום, וז"ל: היום החלו שבעת ימי המילואים שבהם הקים מרע"ה את המשכן יום יום ופרקו עד חנוכת המשכן שהיתה בר"ח ניסן .

וכי מישהו סבור לקרוא את פרשיות ימי המילואים היום, הרי ברור שימי המילואים נוהגים סמוך לחנוכת המשכן בר"ח ניסן, ובשנה זו - באדר שני, ומה מקום יש לציין כיום את ימי המילואים? !

יש בצקלוני עוד הערות ותיקונים, המשך יבוא אי"ה.

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 1:56 pm
על ידי היא שיחתי
נוטר הכרמים כתב:אך מה שבעיקר הביאני לידי גיחוך, הוא מה שנכתב ב'עיתים לבינה' בנוגע להיום, וז"ל: היום החלו שבעת ימי המילואים שבהם הקים מרע"ה את המשכן יום יום ופרקו עד חנוכת המשכן שהיתה בר"ח ניסן .

וכי מישהו סבור לקרוא את פרשיות ימי המילואים היום, הרי ברור שימי המילואים נוהגים סמוך לחנוכת המשכן בר"ח ניסן, ובשנה זו - באדר שני, ומה מקום יש לציין כיום את ימי המילואים? !

יש בצקלוני עוד הערות ותיקונים, המשך יבוא אי"ה.


לדבריך היה לך להשיג על עצם מה שהביאו את כל היארצייטים של אדר א' והיה להם להביא רק מי שנפטר באדר א' שבשנה מעוברת

אלא מאי כמו שיש פורים קטן כמו כן יש הרבה "קטנים" יארצייט קטן וכו'

וצ"ל דיש ימי מילואים קטנים

(וכל זה בתור יישוב למה שלא הקשית על היארצייטים)

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 6:12 pm
על ידי נוטר הכרמים
היא שיחתי כתב:
נוטר הכרמים כתב:אך מה שבעיקר הביאני לידי גיחוך, הוא מה שנכתב ב'עיתים לבינה' בנוגע להיום, וז"ל: היום החלו שבעת ימי המילואים שבהם הקים מרע"ה את המשכן יום יום ופרקו עד חנוכת המשכן שהיתה בר"ח ניסן .

וכי מישהו סבור לקרוא את פרשיות ימי המילואים היום, הרי ברור שימי המילואים נוהגים סמוך לחנוכת המשכן בר"ח ניסן, ובשנה זו - באדר שני, ומה מקום יש לציין כיום את ימי המילואים? !

יש בצקלוני עוד הערות ותיקונים, המשך יבוא אי"ה.


לדבריך היה לך להשיג על עצם מה שהביאו את כל היארצייטים של אדר א' והיה להם להביא רק מי שנפטר באדר א' שבשנה מעוברת

אלא מאי כמו שיש פורים קטן כמו כן יש הרבה "קטנים" יארצייט קטן וכו'

וצ"ל דיש ימי מילואים קטנים

(וכל זה בתור יישוב למה שלא הקשית על היארצייטים)


החילוק מבואר, שבעת ימי המילואים מחוברים לניסן, ומשא"כ יארצייטי"ן שחלין באדר, ופשוט.

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 7:30 pm
על ידי היא שיחתי
הבנתי כעת כוונתך

אולם עדיין יש מקום לומר שאם נקבעו שבעת ימי המילואים באדר אז יש חשיבות ליום כמ"ש המהר"ל והרמח"ל שחופף על הזמן מקדושתו של הזמן שהיה

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 11:08 pm
על ידי בור הגולה
תודה הרב הנוטר על הרשימה המעניינת.

אם כי לא אבא להמעיט את ערך לוח זה, אבל תמיד יש מה לתקן. לדוגמא, בג' שבט רשום כך:
תש"א: ר' משה ב"ר חיים הלוי סולובייציק, ב' והאיש משה.
כמה מגוחך, 'והאיש משה' הוא איזה ספר'ל שהוציאו תלמידי ר' משה סולובייציק מציריך נכדו של הגר"ח, ובו ווערטלאך ומעשיות וכדו', ר' משה סולובייציק המדובר בלוח הוא ר' משה בנו של הגר"ח, וממנו יש ספר חידושי הגר"מ הלוי.

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: א' פברואר 27, 2011 11:36 pm
על ידי אורי אגסי
נוטר הכרמים כתב:אך מה שבעיקר הביאני לידי גיחוך, הוא מה שנכתב ב'עיתים לבינה' בנוגע להיום, וז"ל: היום החלו שבעת ימי המילואים שבהם הקים מרע"ה את המשכן יום יום ופרקו עד חנוכת המשכן שהיתה בר"ח ניסן .

וכי מישהו סבור לקרוא את פרשיות ימי המילואים היום, הרי ברור שימי המילואים נוהגים סמוך לחנוכת המשכן בר"ח ניסן, ובשנה זו - באדר שני, ומה מקום יש לציין כיום את ימי המילואים? !


בדיוק היום נסעתי באוטובוס עם יהודי ת"ח והוא סיפר לי שהבוקר ראה בלוח "דבר בעתו" שציין את תחילת ימי המילואים, וצחק ע"ז שטעות נזדמנה להם, וכו',

אין בידי את הלוח, אבל צריך לבדוק אם אכן גם שם זה מופיע או שהנ"ל טעה והתכוון ל"עיתים לבינה".

Re: לוחות שנה - דבר בעתו ועתים לבינה

פורסם: ב' פברואר 28, 2011 4:33 am
על ידי נוטר הכרמים
אורי אגסי כתב:
נוטר הכרמים כתב:אך מה שבעיקר הביאני לידי גיחוך, הוא מה שנכתב ב'עיתים לבינה' בנוגע להיום, וז"ל: היום החלו שבעת ימי המילואים שבהם הקים מרע"ה את המשכן יום יום ופרקו עד חנוכת המשכן שהיתה בר"ח ניסן .

וכי מישהו סבור לקרוא את פרשיות ימי המילואים היום, הרי ברור שימי המילואים נוהגים סמוך לחנוכת המשכן בר"ח ניסן, ובשנה זו - באדר שני, ומה מקום יש לציין כיום את ימי המילואים? !


בדיוק היום נסעתי באוטובוס עם יהודי ת"ח והוא סיפר לי שהבוקר ראה בלוח "דבר בעתו" שציין את תחילת ימי המילואים, וצחק ע"ז שטעות נזדמנה להם, וכו',

אין בידי את הלוח, אבל צריך לבדוק אם אכן גם שם זה מופיע או שהנ"ל טעה והתכוון ל"עיתים לבינה".


טעה, ונתחלף לו, הוא כנראה מיודעי 'בינה לעתים'.