שבענו מטובך כתב:מה שרשום במפעל הביבליוגרפיה Oradea תר"צ, זה נכון, אבל לא דיברו אודות הקונטרס הנזכר. ראה באוצה"ח ותראה שהקונטרס שלפנינו מחזיק 21 עמ', ואילו הקונטרס שבמפעל הביבליוגרפיה אינו אלא 1 עמ' בלבד.
צודק. הייתי צריך להבחין בכך שלא מדובר באותו 'ספר', בפרט למה שכתבתי שהקונטרס מתאים לנו' דרך הישר, ואילו כותרות החיבור שב
מפעל הביבל' הם:
[מרבינו תם, ר’ יעקב ב"ר מאיר], האומר בכל יום אני ערב בדבר שלא יארע לו שום פגע רע כל אותו יום ויצליח בכל דרכיו. [פותחת:] בבקשה מכם מיכאל וגבריאל ורפאל שתעמדו בתפלה בבקשה ובתחנונים לפני מלך מלכי המלכים הקב"ה... [נדפסה]
בספר יוסף אומץ [מאת ר’ יוסף יוזפא האן, פראנקפורט ע"נ מאין תרפ"ח], אות תפד.
ייתכן שרשומה זו גרמה לטעות שבאוצר.
אגב, במפעל הביבל' נרשם
ספר נוסף - שנדפס בתר"ץ - המתחיל בתפילה זו. הספר בן 16 עמודים, והוא מתחיל: כתב בספר יוסף אומץ [מאת ר’ יוסף יוזפא בן פינחס זליגמאן האן, פ"פ דמיין תפ"ג] אות תפד: תפלה זו קבלה מר"ת [מרבינו תם] האומר אותה בכל יום ערב אני בדבר שלא יארע לו שום פגע רע כל אותו יום ויצליח בכל דרכיו.
לפחות העמודים הראשונים של הקונטרס זהים כמעט לגמרי לדרך הישר, וברור שיש זיקה ביניהם (לא רק בתפילה המיוחסת לר"ת, אלא גם בכל סדר תפילת הדרך המשותפת לשניהם.
התפילה עצמה, בלי הייחוס לר"ת, מצויה בתוך סדר תפילת הדרך שבכת"י וטיקן
Ross.356 (
רשומה ב'כתיב'; כתב היד נכתב בשנת 1412) עמ' 81א-94ב; התפילה שלנו - בדף
83, ואחריה מופיע ההשבעה ל'עַזְרִירִוֹן' שאחרי התפילה המיוחסת לר"ת שבדרך הישר (שם: ערירין), ונז' גם השם 'אגלא' המוזכרת בדהי"ש. כעשרים דפים לפני כן, בדף
65ב-66ב, יש תפילה
אחרת, המיוחסת לר"ת. אחרי התפילה הארוכה הזו
נכתב: "ואחר כך אומ' [...] כ"ה פסוקים שחיבר הרם בנז"ל לשמירת הדרך", והכוונה לרשימת הפסוקים המופיעה מיד אחרי ההשבעה ל'עַזְרִירִוֹן' הנ"ל, המצויה בדף
84ב.