מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותרת הריצה בשבת מפני הגשמים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
האחד
הודעות: 94
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 4:22 pm

האם מותרת הריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי האחד » ש' מרץ 05, 2011 11:10 pm

בשו"ת שבט הלוי ח"א נח וכן בשש"כ פכט' כתבו בפשיטות שמותר לרוץ מפני הגשמים.
ותמיהני שבמדרש רבה פר' דברים מפורש לכאו' להדיא שאסור וז"ל רב לכם סוב את ההר הזה מהו לרוץ בשבת, כך שנו רבותי' אין רצין להיות עמל בשבת, וכל מי שהוא רץ בשבת מחלל את השבת, שלא ניתנה השבת אלא לנוח בה. אבינא ראה לחבירו (בשבת) רץ בשבת מפני הגשמים, א"ל מי התירה בשבת שאתה רץ בשבת.
נערך לאחרונה על ידי האחד ב א' מרץ 06, 2011 3:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: ריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ש' מרץ 05, 2011 11:25 pm

הלא להלכה התירו לרוץ בשביל איזה עונג, ואם כן פשיטא שמותר בשביל מניעת צער.

ובאופן רחב יותר: מדברי הרשב"ם והר"י מגאש ושאר מפרשים על הגמרא בבבא בתרא ק"ל ע"ב, מוכח שאין להחליט הלכה (להבדיל מסימוכין או מנהג) על פי מעשה שאינו מובא בגמרא (או מסכתות קטנות), עיי"ש היטב ודוק. ויודעני היטב שרבותינו למדו כמה וכמה הלכות ממעשים שבמדרשים, אבל על כל פנים נלמד שאי אפשר להקשות מהם נגד היסודות המקובלים (וכמובן אפשר לפלפל בזה הרבה, אבל רק להעיר באתי).

יאיר
הודעות: 10739
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי יאיר » א' מרץ 06, 2011 2:41 am

בדומה למעשה זה:
"רבי הוה מסב לר"ש בריה והוון מטפחין לאחורי ידיהון בשובתא

עבר ר"מ ושמע קלהון אמר רבותינו הותרה השבת

שמע ר' קליה אמר מי הוא זה שבא לרדותינו בתוך ביתינו

ואית דאמרי הכין אמר מי הוא זה שבא לצנעינו בתוך ביתינו

שמע ר"מ קליה וערק נפקין פריי בתרי'

מפרי אפרח רוחא פיקייליה מעל קדליה דר"מ

אודיק ר' מן כוותא וחמא קדליה דר"מ מן אחוריו

אמר לא זכית אנא לאורייתא אלא בגין דחמי קדליה דר"מ מן אחוריו" (ירושלמי ביצה פרק ה הלכה ב).

האחד
הודעות: 94
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 4:22 pm

Re: ריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי האחד » א' מרץ 06, 2011 2:53 pm

תוך כדי דיבור כתב:הלא להלכה התירו לרוץ בשביל איזה עונג, ואם כן פשיטא שמותר בשביל מניעת צער.

ובאופן רחב יותר: מדברי הרשב"ם והר"י מגאש ושאר מפרשים על הגמרא בבבא בתרא ק"ל ע"ב, מוכח שאין להחליט הלכה (להבדיל מסימוכין או מנהג) על פי מעשה שאינו מובא בגמרא (או מסכתות קטנות), עיי"ש היטב ודוק. ויודעני היטב שרבותינו למדו כמה וכמה הלכות ממעשים שבמדרשים, אבל על כל פנים נלמד שאי אפשר להקשות מהם נגד היסודות המקובלים (וכמובן אפשר לפלפל בזה הרבה, אבל רק להעיר באתי).

הדברים אינם פשוטים כלל, שניתן לומר שמה שהותר הוא רק כשהריצה עצמה היא עונג ולא כשהוא למטרת עונג אחרת. וכמו שמבואר שם במג"א שאסור לרוץ למטרת רפואה, ופשטות הדברים אינו משום איסור רפואה בשבת, אלא כל שהוא לצורך אחר ואין תענוג בעצם הריצה. [ודלא כביאור הפמ"ג והעתיקו גם במ"ב שם שכונתו משום איסור רפואה]
ומש"כ שאין למדים ממדרש לסתור דברים המקובלים, אי"ז מקובל כלל ורק בדור האחרון פסקו כן וברור שאלו היו רואים המדרש לא היו פוסקים כן בפשיטות ולכה"פ היו דנים ומפלפלים בו.
והראוני שכבר נשאל בזה הגר"ח קנייבסקי בספר דרך שיחה עמ' רעט' ופסק באמת לאיסור מכח המדרש הנ"ל

תוך כדי דיבור
הודעות: 1346
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: האם מותרת הריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » א' מרץ 06, 2011 5:02 pm

איני חושב שכאן המקום לדון בענייני הלכה למעשה, אבל כבר הראיתי מקור ברור בש"ס ומפרשים שלא לדון הלכה ממעשים שלא נזכרו בגמרא (או ספרים שכתבו חז"ל כדי להורות הלכה). ולעניין ריצה, ודאי "ניתן לומר" נגד הסכמת הפוסקים שהותר רק באופן כזה ולא אחר, ומי שמבקש להחמיר יכול להחמיר כרצונו. אבל אין זה משנה את עיקר ההלכה, שמותר לרוץ בשביל לראות דבר שמתענג בו, כמו שכתב המגן אברהם עצמו בשם הב"ח, וכן קיימו רוב האחרונים בהדיא ובכללם גם המשנ"ב (ס"ק ו'). ומעתה לפסוק הלכה כהמעשה שבמדרש זהו כמילתא בלא טעמא, ונגד המקובל בידינו בכל הלכות שבת שמניעת צער היא רבותא וכל שכן לעומת עונג. וכשאנו רואים שכל הפוסקים ראשונים ואחרונים לא הביאו המדרש הזה, זה גופא מוכיח שהלכה דחויה היא. ומה עוד יש לדון בזה, מלבד למי שמחפש להחמיר בכל מאי דמצי.

האחד
הודעות: 94
הצטרף: ד' יוני 16, 2010 4:22 pm

Re: האם מותרת הריצה בשבת מפני הגשמים

הודעהעל ידי האחד » א' מרץ 06, 2011 5:45 pm

תוך כדי דיבור כתב:איני חושב שכאן המקום לדון בענייני הלכה למעשה, אבל כבר הראיתי מקור ברור בש"ס ומפרשים שלא לדון הלכה ממעשים שלא נזכרו בגמרא (או ספרים שכתבו חז"ל כדי להורות הלכה). ולעניין ריצה, ודאי "ניתן לומר" נגד הסכמת הפוסקים שהותר רק באופן כזה ולא אחר, ומי שמבקש להחמיר יכול להחמיר כרצונו. אבל אין זה משנה את עיקר ההלכה, שמותר לרוץ בשביל לראות דבר שמתענג בו, כמו שכתב המגן אברהם עצמו בשם הב"ח, וכן קיימו רוב האחרונים בהדיא ובכללם גם המשנ"ב (ס"ק ו'). ומעתה לפסוק הלכה כהמעשה שבמדרש זהו כמילתא בלא טעמא, ונגד המקובל בידינו בכל הלכות שבת שמניעת צער היא רבותא וכל שכן לעומת עונג. וכשאנו רואים שכל הפוסקים ראשונים ואחרונים לא הביאו המדרש הזה, זה גופא מוכיח שהלכה דחויה היא. ומה עוד יש לדון בזה, מלבד למי שמחפש להחמיר בכל מאי דמצי.

איני יודע מהיכן להתחיל להגיב, ועל כן אשאיר ללא תגובה


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 413 אורחים