עמוד 1 מתוך 1

הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 9:12 am
על ידי אישצפת
בתורה נזכר רק שחוה קראה את שמו של קין אך על הבל לא נזכר מי קראו בשם זה, אימתי, ועל שום מה.
להלן אציין מקורות מהם נראה בעליל שנקרא כן מלשון דבר שאין לו ערך. (ולפי זה ברור שניקודו בשני סגולי"ן). אלא שחלוקים הם לענין נותן השם וזמן נתינתו.
ולכך נקרא הבל שנולד להבל שלא היה לו זרע.
מדרש אגדה לבראשית. ומלשון זה משמע שלא נקרא כן מתחילה, ולא נתפרש על ידי מי.
לעומת זאת מלשון הרמב"ן משמע שחוה קראה את שמו
וקראה האחד בשם קנין והשני בשם הבל, כי קנין האדם להבל דמה, ולא רצתה לפרש זה על כן לא נכתב טעם בשם השני.
.
ואילו לדעת הרד"ק (בדרך אפשר) אדם וחוה קראוהו כך אחר שגורשו מגן עדן. וז"ל:
ולא זכר למה קראה אותו הבל כמו שלא נכתבו טעמי שאר התולדות משת ועד נח. ואולי קראה אותו הבל לענין 'אך הבל בני אדם כזב בני איש' כי לא יעמדו על מתכונת אחת ואם תהיה לו טובה תפסק מהרה כמו שראתה היא ובעלה בטובה בגן וגורשו משם לעמל ויגיעה, ולזכר אותו הענין קראה אותו הבל היא ובעלה.

בשונה מדעת הרמב"ן והרד"ק שנקרא כן על ידי הוריו, מפרש רבינו יצחק אברבנאל שהתורה קראה להבל ולקין את שמותיהם וז"ל:
ויהי שמו של הילד השני הבל, בעבור שהיה רועה צאן מתעסק בהנהגה והשררה שכלו הבל ורעות רוח, וקין היה זה שמו לא מפני שאמרה אמו קניתי איש את ה' אלא לפי שהיה עובד אדמה ומרבה בקנינים וימשך מזה שהשמות האלה התורה קראתם לפי עניני אומניתיהם
ועי"ש שהביא את דעת אומות העולם שהוריו קראוהו 'אבל' באל"ף על שם מותו, ודחה דעתם.
לעומת השרפי'ם הנ"ל שפירשו את שמו מלשון הבל ורעות רוח דבר שאין לו ערך. מלשון ספר הישר נראה שחוה קראה את שמו כך משעה שנולד ולא על שם דבר שאין לו ערך, אלא מלשון 'רוח'/'קול' (כמו הבל פיהם של תשב"ר). וז"ל:
וידע אדם את חוה אשתו ותלד שני בנים ושלש בנות, ותקרא את שם הבכור קין לאמר קניתי איש מעם ה' ואת שם השני קראה הבל כי אמרה בהבל באנו בארץ ובהבל נוקח ממנה.

ולפי הסבר זה לכאורה היה מן הנכון לנקד בחטף פת"ח. האם היתה קיימת איזו מסורת לניקוד שונה בשמו של הבל?

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 9:28 am
על ידי קאצ'קלה
בנוסף להנ"ל רשום אצלי, בנוגע למשמעות שמו:
בקדמוניות היהודים ליוסף בן מתתיהו: "שם השני הבל, מה שמסמן אַיִן".
במאור האפלה בראשית: "הבל מלשון הבל הבלים".
במדרש הבאור: "הבל כמשמעו".
במדרש החפץ: "הבל כשמו".

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 10:24 am
על ידי בן אדם
אישצפת כתב:בתורה נזכר רק שחוה קראה את שמו של קין אך על הבל לא נזכר מי קראו בשם זה, אימתי, ועל שום מה.
להלן אציין מקורות מהם נראה בעליל שנקרא כן מלשון דבר שאין לו ערך. (ולפי זה ברור שניקודו בשני סגולי"ן). אלא שחלוקים הם לענין נותן השם וזמן נתינתו.
ולכך נקרא הבל שנולד להבל שלא היה לו זרע.
מדרש אגדה לבראשית. ומלשון זה משמע שלא נקרא כן מתחילה, ולא נתפרש על ידי מי.

אין הכוונה שלא נקרא כן מתחילה, אלא כדרך המדרשים שדרשו ורמזו על שמות בני אדם, לרמז ולדרוש בשמותם את הצופה להם.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 10:28 am
על ידי ביקורת תהיה
אישצפת כתב:לפי הסבר זה לכאורה היה מן הנכון לנקד בחטף פת"ח.

'הבל' - רק בסמיכות מצאנוהו 'הֲבֵל', אבל במוכרת – בכל משמעיו הוא מנוקד 'הֶבֶל' (ובהפסק – 'הָבֶל').

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 10:32 am
על ידי אישצפת
בן אדם כתב:
אישצפת כתב:בתורה נזכר רק שחוה קראה את שמו של קין אך על הבל לא נזכר מי קראו בשם זה, אימתי, ועל שום מה.
להלן אציין מקורות מהם נראה בעליל שנקרא כן מלשון דבר שאין לו ערך. (ולפי זה ברור שניקודו בשני סגולי"ן). אלא שחלוקים הם לענין נותן השם וזמן נתינתו.
ולכך נקרא הבל שנולד להבל שלא היה לו זרע.
מדרש אגדה לבראשית. ומלשון זה משמע שלא נקרא כן מתחילה, ולא נתפרש על ידי מי.

אין הכוונה שלא נקרא כן מתחילה, אלא כדרך המדרשים שדרשו ורמזו על שמות בני אדם, לרמז ולדרוש בשמותם את הצופה להם.

ומתחילה על שום מה נקרא?

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 10:36 am
על ידי אישצפת
ביקורת תהיה כתב:
אישצפת כתב:לפי הסבר זה לכאורה היה מן הנכון לנקד בחטף פת"ח.

'הבל' - רק בסמיכות מצאנוהו 'הֲבֵל', אבל במוכרת – בכל משמעיו הוא מנוקד 'הֶבֶל' (ובהפסק – 'הָבֶל').

מה שהזכיר כבודו מתייחס לתיבת הבל שמשמעותה ריקנות. וספר קהלת מלא ממנה ושם ניכר ההבדל בין מוכרת לבין סמיכות וכשיבא בהפסק. אולם הבל שמשמעותו נשימה/ רוח/חום/ כמו הדוגמא שהזכרתי לעיל 'הבל פיהם של תינוקות של בית רבן' למיטב זכרוני לא באה במקרא. ומקובל אצלינו (הספרדים עכ"פ) לקרותה פתוחה/קמוצה גם בבי"ת.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 11:31 am
על ידי בן אדם
אישצפת כתב:
בן אדם כתב:
אישצפת כתב:בתורה נזכר רק שחוה קראה את שמו של קין אך על הבל לא נזכר מי קראו בשם זה, אימתי, ועל שום מה.
להלן אציין מקורות מהם נראה בעליל שנקרא כן מלשון דבר שאין לו ערך. (ולפי זה ברור שניקודו בשני סגולי"ן). אלא שחלוקים הם לענין נותן השם וזמן נתינתו.
ולכך נקרא הבל שנולד להבל שלא היה לו זרע.
מדרש אגדה לבראשית. ומלשון זה משמע שלא נקרא כן מתחילה, ולא נתפרש על ידי מי.

אין הכוונה שלא נקרא כן מתחילה, אלא כדרך המדרשים שדרשו ורמזו על שמות בני אדם, לרמז ולדרוש בשמותם את הצופה להם.

ומתחילה על שום מה נקרא?

איך נדע? אם התורה כיסתו אנחנו נגלה אותו?!

אמנם יתכן שהתורה באה לרמז בשמו הבל שהיה משני בחשיבותו כלפי קין שעליו אמרו "קניתי איש את ה'", שהיה קין הבכור והמכובד במשפחה, לעומת הבל שהיה אחיו הצעיר, כענין שנאמר "ותסף ללדת את אחיו את הבל", שהבל אינו אלא "הוספה" לגבי קין, וכל יחוסו אינו אלא שהוא "אחיו" של קין.
וכל זה כדי להבין את ההמשך "ויחר לקין מאד ויפלו פניו", שקנאת אחיו הצעיר היא שגרמה לרציחתו.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 8:01 pm
על ידי לייטנר
מתוך מי שאינו מוסכם על דעת הכל:
המילה 'הבל' רגילה בעברית להורות על קיצור ימיו של אדם (השווה תהלים קמד ד, איוב ז טז וכיו"ב בעוד מקומות). מתוך כל מרגיש מיד הקורא בהמשך הפרשה כיצד שם זה מתאים לגורל בנה השני של חוה, ומשום כך לא היה מן הצורך להביא כאן נימוק לקריאת השם כמו שהובא ביחס לשם קין. הכתוב רוצה להשמיע שמי שקרא את שם הילד 'הבל' התכוון שלא מדעת לגורלו העתיד של הילד. ודומה לזה מה שאמרנו על קריאת שמה של חוה - שמא גרים (ברכות ז ע"ב)

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 8:21 pm
על ידי לבי במערב
לייטנר כתב:מתוך מי שאינו מוסכם על דעת הכל

מי הוא זה ואי זה הוא?

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 9:26 pm
על ידי אוצר החכמה
היום אין סודות. חיפוש קל ברשת מראה שהמקור הוא הרב אלחנן סמט. ואכן היה כבר דיון כאן בפורום על דרכו.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 9:43 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:היום אין סודות. חיפוש קל ברשת מראה שהמקור הוא הרב אלחנן סמט. ואכן היה כבר דיון כאן בפורום על דרכו.


מסתבר שצריך חיפוש יותר עמוק, כי לא ציטטתי את הרב סמט, אלא מקור קדום יותר...

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: א' אוקטובר 07, 2018 9:49 pm
על ידי אוצר החכמה
לא חיפוש יותר עמוק אלא קצת יותר תשומת לב. לא שמתי לב שהמקור שמובא שם הוא קאסוטו.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 12:06 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
יעויין בבית אלהים למבי"ט (שער היסודות פמ"ז).

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 1:04 pm
על ידי זסבה
קין הבן הראשון קראה לו אמו שם, כמו שמצינו בלאה ורחל, ולא מצינו בהבל שקראוהו אביו ואמו בשם, אולי לא היה חשוב בעיניהם מאומה כי ידעו שלא יתקיים ולא יעשה פרי, ועל כן נקרא הבל, כי להבל דמה 'תהלים קמד ד', בהבל בא וגו' 'קהלת ו ד', לא כן קין שהיה קנין חשוב בעיניהם שהעמיד תולדות.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 1:09 pm
על ידי לבי במערב
זסבה כתב:קין הבן הראשון קראה לו אמו שם, כמו שמצינו בלאה ורחל, ולא מצינו בהבל שקראוהו אביו ואמו בשם. אולי לא היה חשוב בעיניהם מאומה, כי ידעו שלא יתקיים ולא יעשה פרי. ועל כן נקרא הבל, כי להבל דמה (תהלים קמד, ד) בהבל בא וגו' (קהלת ו, ד). לא כן קין, שהיה קנין חשוב בעיניהם, שהעמיד תולדות.

יש מקור לדברי כבודו?

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 1:28 pm
על ידי זסבה
לבי במערב כתב:
זסבה כתב:קין הבן הראשון קראה לו אמו שם, כמו שמצינו בלאה ורחל, ולא מצינו בהבל שקראוהו אביו ואמו בשם. אולי לא היה חשוב בעיניהם מאומה, כי ידעו שלא יתקיים ולא יעשה פרי. ועל כן נקרא הבל, כי להבל דמה (תהלים קמד, ד) בהבל בא וגו' (קהלת ו, ד). לא כן קין, שהיה קנין חשוב בעיניהם, שהעמיד תולדות.

Re: הבל. משמעות שמו, זמן קריאתו, מי נתן לו שם זה, ניקוד התיבה.

פורסם: ב' אוקטובר 08, 2018 4:14 pm
על ידי שבענו מטובך
זסבה כתב:
לבי במערב כתב:
זסבה כתב:קין הבן הראשון קראה לו אמו שם, כמו שמצינו בלאה ורחל, ולא מצינו בהבל שקראוהו אביו ואמו בשם. אולי לא היה חשוב בעיניהם מאומה, כי ידעו שלא יתקיים ולא יעשה פרי. ועל כן נקרא הבל, כי להבל דמה (תהלים קמד, ד) בהבל בא וגו' (קהלת ו, ד). לא כן קין, שהיה קנין חשוב בעיניהם, שהעמיד תולדות.

יש מקור לדברי כבודו?


ודאי - ציטוט מגדול מדורות קדומים

ראה כאן.