עמוד 1 מתוך 1

תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:49 am
על ידי מור
שח לי ידיד שבחר לעשות את השבת במלון 'גלי צאנז':

בבית הכנסת של המלון מופיע מכתב החתום בידי האדמו"ר הקודם מצאנז קלויזנבורג זצוק"ל, בעל ה'דברי יציב' וה'שפע חיים' - מייסד ומחולל המקום והמלון, בו הוא מבהיר את שיטתו לפיה יש לנהוג כשיטת ר"ת (ולא נתברר אם גם לקולא, או רק לחומרא), כאשר בסוף המכתב מופיעה פיסקה בה קובע האדמו"ר כי זהו מנהג המקום, והלכה היא ש"נותנין עליו (על בא לעיר) מנהגי אותה העיר", והוא מבקש איפוא מכל הבאים והמתארחים בקרית צאנז בנתניה לנהוג כך. האדמו"ר מוסיף בסוף, כי הפורץ גדר בענין זה ישכנו נחש.

ונשאלת השאלה (המסתעפת לכמה שאלות, אשר יש מהן הנזקקות לבירור מעמיק ויסודי):
מי שלא נוהג ביום יום כמנהג ר"ת - אכן מחוייב במנהג זה?
האם בכח האדמו"ר זצ"ל אכן לגזור ולהגדיר כך את מנהג העיר? (היינו: בהנחה שהאדמו"ר אכן היה מוגדר כמרא דאתרא דקרית צאנז, אך האם הקריה מוגדרת לשם כך כ'עיר'? ומה עם מנהג שאר תושבי נתניה?)
האם עם הסתלקות האדמו"ר נשארת תקנתו? וגם אם מן הסתם בנו - האדמו"ר המכהן - סובר ומנהיג כך, האם ישנו מקום לומר שכל עוד לא נתקבלה הוראה ואזהרה כזו ממנו, אין בכחו של המכתב של האדמו"ר הקודם לחייב?
ובכלל: נכון שמלון גלי צאנז ממוקם פיזית בקרית צאנז, אך ברור שהבאים לשם לא באים ל'קריה', כי אם ל'מלון', והמלון הינו עסק עצמאי (שלמיטב ידיעתי לא שייך לאדמו"ר או לקהילה הצאנזאית), מעין 'טריטוריה' בתוך צאנז, והבאים לשם משלמים מחיר של מלון ולא של 'קריה' (למרות שהמצב במלון לא הרבה יותר טוב מקריה - כך זכורני מפעם אחרונה, אך אי"ז מענין האשכול). האם אורחי המלון מחוייבים להישמע להוראה זו, וכלולים ממילא באזהרת פורץ גדר וגו'?

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' מאי 30, 2010 2:53 am
על ידי חכם באשי
אוסיף מהידוע לי:
מנהג צאנז כשיטת רבינו תם, היא רק להחמיר ולא להקל.
יש מאנשי הקריה עצמם, ובמיוחד אלו שאינם נמנים על חסידי צאנז, כלל לא מקפידים על שיטת רבינו תם במוצ"ש.
זאת אני יודע מעדות ראייה.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' מאי 30, 2010 7:39 am
על ידי תוך כדי דיבור
מסתבר שהכוונה לדברים שפרהסיא.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' מאי 30, 2010 12:19 pm
על ידי ישראל הר כסף
בישיבה חייבו אותנו לשמור שמיטה כשיטת החזו"א שהיה מרא דאתרא בב"ב.
וכנ"ל שאלתי בפי, האם זה מחייב, כ"ש שהוא לא היה המרא דאתרא בב"ב אלא רק אפשר להחשיב את זה כ'מקומו',
אם כבר אפשר היה לומר שבעניני שמיטה היה החזו"א בכלל ה'מרא דשמעתתא' ואולי זה יותר מחייב מעצם היותו -או לא - מרא דאתרא.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 1:56 pm
על ידי יצחק
בכל אופן צריך בירור על כל הלכה של מרא דאתרא בזמנינו.
היום אפשר לגור בשכונה אחת כמה וכמה קהילות, וכל קהילה יש לה רב ופוסק בפני עצמה, ואין אחד יכול לכוף את חבירו לשמוע בקול המרא דאתרא שלו, ובפרט שרוב המרא דאתרא אין להם שום תוקף הלכתי. (וכפי שאכן המציאות מוכיחה לענין הבחירות וכדו').
ודווקא במקרה של קרית צאנז ששם גרים רובם ככולם אנשי קהילת צאנז, וגם מי שלא שייך לחסידות צאנז למעשה הוא כפוף להנהגת הקהילה שם.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 2:46 pm
על ידי מור
יצחק כתב:בכל אופן צריך בירור על כל הלכה של מרא דאתרא בזמנינו.
היום אפשר לגור בשכונה אחת כמה וכמה קהילות, וכל קהילה יש לה רב ופוסק בפני עצמה, ואין אחד יכול לכוף את חבירו לשמוע בקול המרא דאתרא שלו, ובפרט שרוב המרא דאתרא אין להם שום תוקף הלכתי. (וכפי שאכן המציאות מוכיחה לענין הבחירות וכדו').
ודווקא במקרה של קרית צאנז ששם גרים רובם ככולם אנשי קהילת צאנז, וגם מי שלא שייך לחסידות צאנז למעשה הוא כפוף להנהגת הקהילה שם.


הרי אתה מזכה שטרא לבי תרי: מצד אחד הנך מעורר בצדק שבכל שכונה איכא כמה קהילות, ומאידך הנך מצדד שלגבי צאנז כולם כפופים להנהגה דשם.
ועל דא קא בכינא לעיל: מנין לנו שצאנז חולקת מקום לעצמה בתוך נתניה העיר, וכדבריך בראש הודעתך? אולי עלי להימלך ברבה של נתניה רבתי?

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: ד' יוני 02, 2010 3:33 pm
על ידי יצחק
איני פוסק אם צאנז נחשב לכאן או לכאן, רק ציינתי שאולי קרית צאנז שהיא קריה המיועדת לחוג מסויים והם מכירים כולם בסמכות המרא דאתרא, משא''כ בשאר מקומות שגרים חוגים שונים אין אחד מכיר ברב של השני כסמכות.
בכל אופן המציאות ברוב הערים שאין שום תוקף למרא דאתרא חוץ מהתואר.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' יוני 13, 2010 3:30 am
על ידי מור
ועתה שמעתי עצה שנונה: אם שבתת בגלי צאנז, וחשקה נפשך להוציא את השבת כמנהגך עוד קודם זמן ר"ת, פשוט צא מהמלון, עבור את הכביש לאחר חוטי העירוב התוחמים את קרית צאנז, וכשפניך אל הים אמור בדבקות "ברוך המבדיל בין קודש לחול", וחסל.

או שמא לזה כיוון האדמו"ר בהזהירו "ופורץ גדר ישכנו נחש"....

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' יוני 20, 2010 4:25 pm
על ידי יצחק
לכבוד היומא דהילולא של הרה''ק בעל השפע חיים מצאנז זיע''א
אולי כדאי להעלות כאן את עיקרי משנתו בשיטת ר''ת

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' יוני 20, 2010 4:54 pm
על ידי חכם באשי
את עיקרי שיטתו ניתן למצוא אצל הרב יחיאל בוים, ת"ח גדול וחסיד צאנז.
הוא פרסם את הדברים בקובץ בית אהרן וישראל.
ומי שיש לו כח, שיעלה את הדברים לכאן.

Re: תוקף תקנת בעל ה'דברי יציב' בשמירת זמן ר"ת בנתניה

פורסם: א' יוני 20, 2010 9:55 pm
על ידי מור
לך בשלום, ונוח בשלום על משכבך, אשכולי יקירי שפתחתי, ועתה סטה כמנהג אתרא קדישא הדין. :cry: אך מי אני שאעמוד נגד הזרם?

חכם באשי כתב:את עיקרי שיטתו ניתן למצוא אצל הרב יחיאל בוים, ת"ח גדול וחסיד צאנז.
הוא פרסם את הדברים בקובץ בית אהרן וישראל.
ומי שיש לו כח, שיעלה את הדברים לכאן.


דברי הר"י בוים:
1.PDF
(162.68 KiB) הורד 352 פעמים


אתקפתיה דרד"צ הילמן, ותשובת הכותב הנ"ל:
2.PDF
(1012.3 KiB) הורד 424 פעמים


הערת ר"ד מצגר:
3.PDF
(355.19 KiB) הורד 456 פעמים