הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 29, 2018 6:25 pm
ההוראה של 'בעל נפש' היא: בעל חשק (השווה רש"י בפרשת חיי שרה: 'נפשכם' – רצונכם),
והוא משמש כינוי הן לאיש ששואף לדברים שבגשם, כגון:
א. רש"י על הפסוק במשלי 'וְשַׂמְתָּ שַׂכִּין בְּלֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה' - אִם רַעַבְתָן אַתָּה וְתָאֵב לֶאֱכֹל, טוֹב לִתְחֹב סַכִּין בֵּין שִׁנֶּיךָ.
ב. רש"י פרק הבא על יבמתו: אִם יֵשׁ לְךָ חוֹר קָטָן בְּכוֹתֶל רָעוּעַ, סְתוֹם אוֹתוֹ מִיָּד, וְלֹא תַּרְחִיב בַּנֶּקֶב לְשַׁפֵּץ בּוֹ טִיט וּלְבֵנִים הַרְבֵּה לְיַפּוֹתוֹ; וְאִם בַּעַל נֶפֶשׁ אַתָּה לְהַנְאוֹת בִּנְיָנֶיךָ, הַרְחֵב הַנֶּקֶב וְשַׁפְּצֵהוּ לִהְיוֹת יָפֶה, וְלֹא תַּפִּיל אֶת כָּל הַכּוֹתֶל וְתִבְנֵהוּ.
והן לאיש ששואף לדברים שברוח, כגון:
א. אָמַר רַבָּה, בַּעַל נֶפֶשׁ (חסיד, רש"י) לֹא יִלְתּוֹת (שלהי כל שעה). אָמַר רַבִּי זֵירָא, מִדִּבְרֵי כּוּלָּם נִלְמַד, בַּעַל נֶפֶשׁ (חסיד, רש"י) לֹא יִבְעוֹל וְיִשְׁנֶה (פרק כל היד).
ב. בפ"ק דחולין: רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן אֶלְעָזָר שַׁדְּרֵהּ רַבִּי מֵאִיר לְאֵתוּיֵי חַמְרָא מִבֵּי כּוּתָאֵי, אַשְׁכְּחֵהּ הַהוּא סָבָא, אָמַר לֵהּ, 'וְשַׂמְתָּ סַכִּין בְּלֹעֶךָ אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה' - אִם אָדָם כָּשֵׁר אַתָּה, כִּדְאָמְרִינַן בִּפְסָחִים 'בַּעַל נֶפֶשׁ לֹא יִלְתּוֹת', אָדָם כָּשֵׁר (רש"י).
ובהמשך: פְּשָׁטֵיהּ דִּקְרָא בְּמַאי כְּתִיב. בְּתַלְמִיד הַיּוֹשֵׁב לִפְנֵי רַבּוֹ. דְּתָנֵי רַבִּי חִיָּיא, 'כִּי תֵשֵׁב לִלְחוֹם אֶת מוֹשֵׁל, בִּין תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ, וְשַׂמְתָּ סַכִּין בְּלוֹעֶךָ, אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה', אִם יוֹדֵעַ תַּלְמִיד בְּרַבּוֹ שֶׁיּוֹדֵעַ לְהַחֲזִיר לוֹ טַעַם, בִּין, וְאִם לָאו, תָּבִין אֶת אֲשֶׁר לְפָנֶיךָ, וְשַׂמְתָּ סַכִּין בְּלוֹעֶךָ; אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אַתָּה, פְּרוֹשׁ הֵימֶנּוּ. (אִם בַּעַל נֶפֶשׁ אָתָּה וּמִתְאַוֶּה לִשְׁאוֹל וְלַעֲמוֹד עַל הָעִיקָּר, מַאי תַּקַּנְתֵּיהּ, פְּרוֹשׁ הֵימֶנּוּ - רש"י).