עמוד 1 מתוך 1

אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 11:00 am
על ידי פלמוני
מישהו יודע לאמת/לשלול?
עברתי על כמה ספרים שעסקו בתולדות הש"ך ואין בהם זכר לסיפור הזה, גם במגילת עיפה שכתב על פרעות ת"ח ות"ט לא כתב על כך דבר, ולפחות לגבי חתנו ר' מאניש לא ניתן לומר שהוא היה זה שפדה את בתו של הש"ך והתחתן איתה כי בהקדמתו לש"ך על חו"מ כותב שהש"ך עצמו נתן לו את בתו.
מלבד על הנ"ל, אשמח אם מישהו יכול להפנות למקור רלוונטי שיש בו כדי לאשש או להכחיש את הסיפור, או למצוא לו מקור בקורות ימיו של מישהו אחר.
(אגב, ראיתי גם שיש מייחסים סיפור זה לאחותו של הש"ך. ועוד נקודה, הש"ך נפטר בגיל ארבעים, מה שאומר שגם אם הבת המדוברת נולדה ראשונה, היתה יכולה להיות לכל היותר בת כעשרים בפטירתו, ואף צעירה מזה בשעת מציאתו אותה. לפי חלק מהגרסאות לאגדה הספיקה בת זו להיות גבירה חשובה בקרב הקהילה היהודית שפדתה אותה ואף ללכת להתחנן עליהם לפני שר/מלך כלשהו, וקשה מאוד להאמין שמדובר בבבחורה בת 18).

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 11:07 am
על ידי דרומי
חבל שמזלזלים בשם 'אגדה' שהוא שם מקודש ומקביל ל'הלכה'. אפשר לכתוב 'סיפור בת הש"ך' או 'המעשה העממי בבת הש"ך'

כשאומרים 'אגדה' במקורותינו מתכוונים למשהו מאוד נכון ואמיתי

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 11:22 am
על ידי פלגינן
רי ענבל, 'שלש מחלוקות בתולדות ההלכה', ישורון לג.JPG
רי ענבל, 'שלש מחלוקות בתולדות ההלכה', ישורון לג.JPG (45.48 KiB) נצפה 7445 פעמים

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 3:33 pm
על ידי פרנצויז
דרומי כתב:חבל שמזלזלים בשם 'אגדה' שהוא שם מקודש ומקביל ל'הלכה'. אפשר לכתוב 'סיפור בת הש"ך' או 'המעשה העממי בבת הש"ך'
כשאומרים 'אגדה' במקורותינו מתכוונים למשהו מאוד נכון ואמיתי

השיבוש הזה בעברית המודרנית, הוא משום שממציאי השפה החדשה היו אפיקורסים גמורים, וכפרו במדרשים ובאגדות, ולכן המציאו את המובן הבדוי הזה למושג "אגדה".
וחבל ששלומי אמוני ישראל המדברים ב"עברית", לא נזהרים שלא להשתמש במילה "אגדה" במובן הבדוי של האפיקורסים.
[אולי אפשר להשתמש עם המילה "מעשיה"].
ולפני הרבה שנים העיר על כך הרב יוסף אברהם וולף זצ"ל, מייסד הסמינר בבני ברק.
viewtopic.php?f=17&t=19035&p=207124&hilit=#p207124

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 3:39 pm
על ידי עפר לרגלם
בענין השם "אגדה" עושה שתי שיטות, ולדעתו ה"נכון" הוא: מוסתר במלים פשוטות או מוזרות, וה"שגוי" הוא דמיוני ובלתי אפשרי. ושתי הפירושים האלו הבל ורעות רוח, כי אין למלה אגדה אלא פירוש אחד: מה שאנשים ובני אדם מגידים ומספרים, יש לנו אגדות חכמינו, שהם דברי חכמה שסיפרו חכמינו, ויש אגדות זקני העמים, שחלקם סיפורים היסטוריים וחלקם לא היו ולא נבראו. אבל האם ישנו כלל שאגדה כתובה בלשון מוזרה או מסתירה משהו? או שישנו כלל אצל העמים שאגדה בהכרח אינה נכונה? ואין האגדה אלא כינוי לדבר שמגידים אותו ומספרים אותו מדור לדור, ולא ראינוהו בעינינו.

viewtopic.php?f=51&t=3065&p=22817&hilit=%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%93%D7%99%D7%9D#p22817

Re: מעשיית בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 9:43 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:השיבוש הזה בעברית המודרנית, הוא משום שממציאי השפה החדשה היו אפיקורסים גמורים, וכפרו במדרשים ובאגדות, ולכן המציאו את המובן הבדוי הזה למושג "אגדה".
וחבל ששלומי אמוני ישראל המדברים ב"עברית", לא נזהרים שלא להשתמש במילה "אגדה" במובן הבדוי של האפיקורסים.
[אולי אפשר להשתמש עם המילה "מעשיה"].
ולפני הרבה שנים העיר על כך הרב יוסף אברהם וולף זצ"ל, מייסד הסמינר בבני ברק.

ראה בספרו "התקופה ובעיותיה" חלק א' חינוך, עמ' רה-רז

התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רה.jpg
התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רה.jpg (25.94 KiB) נצפה 7325 פעמים

התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רו.jpg
התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רו.jpg (82.48 KiB) נצפה 7325 פעמים

התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רז.jpg
התקופה ובעיותיה חלק א חינוך עמוד רז.jpg (79.96 KiB) נצפה 7325 פעמים

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ג' נובמבר 06, 2018 10:33 pm
על ידי עמקן
פלמוני כתב:מישהו יודע לאמת/לשלול?
עברתי על כמה ספרים שעסקו בתולדות הש"ך ואין בהם זכר לסיפור הזה, גם במגילת עיפה שכתב על פרעות ת"ח ות"ט לא כתב על כך דבר, ולפחות לגבי חתנו ר' מאניש לא ניתן לומר שהוא היה זה שפדה את בתו של הש"ך והתחתן איתה כי בהקדמתו לש"ך על חו"מ כותב שהש"ך עצמו נתן לו את בתו.
מלבד על הנ"ל, אשמח אם מישהו יכול להפנות למקור רלוונטי שיש בו כדי לאשש או להכחיש את הסיפור, או למצוא לו מקור בקורות ימיו של מישהו אחר.
(אגב, ראיתי גם שיש מייחסים סיפור זה לאחותו של הש"ך. ועוד נקודה, הש"ך נפטר בגיל ארבעים, מה שאומר שגם אם הבת המדוברת נולדה ראשונה, היתה יכולה להיות לכל היותר בת כעשרים בפטירתו, ואף צעירה מזה בשעת מציאתו אותה. לפי חלק מהגרסאות לאגדה הספיקה בת זו להיות גבירה חשובה בקרב הקהילה היהודית שפדתה אותה ואף ללכת להתחנן עליהם לפני שר/מלך כלשהו, וקשה מאוד להאמין שמדובר בבבחורה בת 18).

הסיפור עם אחותו של הש"ך, אשת הפנים מאירות, מובא במבוא של מהדורה של שו"ת פנים מאירות הנדפס בארה"ב. אינו באוצר.

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ו' נובמבר 09, 2018 10:29 pm
על ידי נהר שלום
מה הסיפור על בת הש"ך?

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 7:25 pm
על ידי וונדרבר
נהר שלום כתב:מה הסיפור על בת הש"ך?

www.otzar.org/wotzar/book.aspx?156818&pageid=P0001

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 7:34 pm
על ידי עזריאל ברגר
נהר שלום כתב:מה הסיפור על בת הש"ך?

תקציר מתוך
https://www.yeshiva.org.il/midrash/30542
וכך מסופר: אשתו של הש"ך נפטרה עליו בצעירותו, והותירה לו ילדה קטנה הקרויה אסתר. והנה, אף אסתר הקטנה חלתה קשות, וקדחה מחום, עד אשר הגיע לשערי מוות. ישב הש"ך ליד מיטתה, כשהוא מסייע לה כיכולתו, ובאותו זמן ישב והגה בקול בסוגיית 'תקפו כהן'.
והנה, קול נשמע בעיר - הקוזקים באים. נטל הש"ך את אסתר בידיו, עטפה בשמיכה, ונס על נפשו אל היער שמחוץ לעיר. ביער, ניסה הש"ך להקשיב לנשימות ביתו, אך נוכח לחרדתו שהנשימות פסקו. הבין הש"ך, שפתיל חייה של אסתר נגדע בעקבות המחלה הקשה והמנוסה.
לפתע, שמע קול פרסות סוסים שועטים לכיוונו. הוא ניסה להימלט במהירות, אך גופת ביתו הכבידה עליו. פיקוח נפש דוחה כבוד המת, ומחוסר ברירה הוא הניח את הגופה בצד הדרך, וברח מהמקום. היו אלה סוסיו של מלך פולין, ולא של הקוזקים, והמלך מצא מיד את הגופה. רופאו האישי, זינק מהמרכבה, והצליח לעורר את הילדה ולהשיבה לחיים.
אסתר הובאה לארמון המלך, ושם אומצה על ידיו כדי לארח לחברה לביתו הנסיכה, שהייתה בת גילה. משפחת המלוכה ניסתה להשפיע עליה להמיר את דתה, אך הילדה שמרה במסירות על מצוות היהדות, ולא התגאלה במאכלות אסורים. כשגדלה והפכה לנערה צעירה, פרצה שריפה בארמון, ויושביו נמלטו ממנו. אסתר ניצלה את ההזדמנות, ונמלטה מהמקום במטרה לשוב לחיק עמה.
בדרך לא דרך הגיעה אסתר לקהילה יהודית, והתחתנה עם אחד מבני הקהילה. והנה, יום אחד הגיע הש"ך לביקור בקהילה, ודרש בבית הכנסת על סוגיית 'תקפו כהן'. מבין הערפילים, זיהתה הבת את קולו של אביה ואת הסוגיא בה עסק לפני פרידתם, והם שבו להתאחד מחדש.

פרט חשוב מספרו של הרב להמן שלא הוזכר בתקציר זה אך הוזכר כאן באשכול זה:
עוד לפני פגישתה עם אביה, היא זכתה לבטל גזירה באמצעות פגישה עם הנסיכה שהכירה בתקופת מגוריה בארמון המלך.

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 8:23 pm
על ידי תם מה הוא אומר
יש להעיר על עיקר האגדה כי הש"ך עסק בסוגיא דתקפו כהן בזמן המנוסה,
כי מדברי הש"ך (סי' ג סק"א) מבואר שעסק אז בהל' דיינים. ע"ש.

גם מתבאר מדבריו (שם) כי לא היה לו ספרים.

מדבריו בס' תקפו כהן מבואר שהיה לו הרבה מאד ספרים.

והנה סוגיא דתקפו כהן - שייכת לסימן שט"ו כידוע.

עוד הערה חשובה: הש"ך כתב את חיבורו תקפו כהן תוך חודשיים ימים. עיין לו בתחילת ספרו שהתחיל בטבת, ובסוף ספרו שסיים באדר.

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: ש' נובמבר 10, 2018 10:01 pm
על ידי ציטרון
הסיפור עם אחותו של הש"ך, אשת הפנים מאירות, מובא במבוא של מהדורה של שו"ת פנים מאירות הנדפס בארה"ב. אינו באוצר.[/quote]

א. אחות הש״ך היתה סבתו של בעל פנים מאירות. לא אשתו.
ב. [האם יצאה בארה״ב מהדורה מחודשת של פנים מאירות בשלימותו ? יצא כאן בארץ לפני מספר שנים רק חלק א].
ג. רבינו הש״ך כותב בעצמו את הרקע לכתיבת החיבור בהקדמתו הקצרה, ופרט שכזה היה מזכיר. גם בנו של רבינו לא הזכיר זאת בהקדמתו המליצית.
ד. כפי שהזכיר ברגר לעיל, מקורו של הסיפור בספרי הר״מ להמן זצ״ל, שכל עיקרם לא היה אלא להוסיף יראת שמים ופרומקייט, ולא ביוגרפיה היסטורית.

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 12:23 am
על ידי עמקן
ציטרון כתב:א. אחות הש״ך היתה סבתו של בעל פנים מאירות. לא אשתו.
ב. [האם יצאה בארה״ב מהדורה מחודשת של פנים מאירות בשלימותו ? יצא כאן בארץ לפני מספר שנים רק חלק א].
ג. רבינו הש״ך כותב בעצמו את הרקע לכתיבת החיבור בהקדמתו הקצרה, ופרט שכזה היה מזכיר. גם בנו של רבינו לא הזכיר זאת בהקדמתו המליצית.
ד. כפי שהזכיר ברגר לעיל, מקורו של הסיפור בספרי הר״מ להמן זצ״ל, שכל עיקרם לא היה אלא להוסיף יראת שמים ופרומקייט, ולא ביוגרפיה היסטורית.

כפי הזכור לי דברי היחידי שנתחדש במהדורת ארה"ב היה מבוא עם סיפור הנ"ל.
לפי המובא שם הסיפור לא היה כ"כ דרמטי. בסה"כ הש"ך ואחותו ברחו בשעת הפרעות ומצאו מחסה בבית אחד בלי לדעת א' על השני. היא שמעה הש"ך לומד בחדר השני והתחילה לבכות. כששאלו אותה על מה היא בוכה ענתה שזה מזכיר לה אח שלה שהיה לומד באותו ניגון בדיוק שאינה יודעת מה היה לו.

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 5:26 am
על ידי נהר שלום
עזריאל ברגר כתב:
נהר שלום כתב:מה הסיפור על בת הש"ך?

תקציר מתוך
https://www.yeshiva.org.il/midrash/30542
וכך מסופר: אשתו של הש"ך נפטרה עליו בצעירותו, והותירה לו ילדה קטנה הקרויה אסתר. והנה, אף אסתר הקטנה חלתה קשות, וקדחה מחום, עד אשר הגיע לשערי מוות. ישב הש"ך ליד מיטתה, כשהוא מסייע לה כיכולתו, ובאותו זמן ישב והגה בקול בסוגיית 'תקפו כהן'.
והנה, קול נשמע בעיר - הקוזקים באים. נטל הש"ך את אסתר בידיו, עטפה בשמיכה, ונס על נפשו אל היער שמחוץ לעיר. ביער, ניסה הש"ך להקשיב לנשימות ביתו, אך נוכח לחרדתו שהנשימות פסקו. הבין הש"ך, שפתיל חייה של אסתר נגדע בעקבות המחלה הקשה והמנוסה.
לפתע, שמע קול פרסות סוסים שועטים לכיוונו. הוא ניסה להימלט במהירות, אך גופת ביתו הכבידה עליו. פיקוח נפש דוחה כבוד המת, ומחוסר ברירה הוא הניח את הגופה בצד הדרך, וברח מהמקום. היו אלה סוסיו של מלך פולין, ולא של הקוזקים, והמלך מצא מיד את הגופה. רופאו האישי, זינק מהמרכבה, והצליח לעורר את הילדה ולהשיבה לחיים.
אסתר הובאה לארמון המלך, ושם אומצה על ידיו כדי לארח לחברה לביתו הנסיכה, שהייתה בת גילה. משפחת המלוכה ניסתה להשפיע עליה להמיר את דתה, אך הילדה שמרה במסירות על מצוות היהדות, ולא התגאלה במאכלות אסורים. כשגדלה והפכה לנערה צעירה, פרצה שריפה בארמון, ויושביו נמלטו ממנו. אסתר ניצלה את ההזדמנות, ונמלטה מהמקום במטרה לשוב לחיק עמה.
בדרך לא דרך הגיעה אסתר לקהילה יהודית, והתחתנה עם אחד מבני הקהילה. והנה, יום אחד הגיע הש"ך לביקור בקהילה, ודרש בבית הכנסת על סוגיית 'תקפו כהן'. מבין הערפילים, זיהתה הבת את קולו של אביה ואת הסוגיא בה עסק לפני פרידתם, והם שבו להתאחד מחדש.

פרט חשוב מספרו של הרב להמן שלא הוזכר בתקציר זה אך הוזכר כאן באשכול זה:
עוד לפני פגישתה עם אביה, היא זכתה לבטל גזירה באמצעות פגישה עם הנסיכה שהכירה בתקופת מגוריה בארמון המלך.

תודה

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 3:36 pm
על ידי תולדות
כאן דנתי בסיפור אודות אחות הש"ך, מקורותיו הראשונים בדפוס, והשינויים בהם.
http://toladot.blogspot.com/2011/04/blog-post_18.html

Re: אגדת בת הש"ך

פורסם: א' נובמבר 11, 2018 6:49 pm
על ידי אספקלריא
ציטרון כתב:ד. כפי שהזכיר ברגר לעיל, מקורו של הסיפור בספרי הר״מ להמן זצ״ל, שכל עיקרם לא היה אלא להוסיף יראת שמים ופרומקייט, ולא ביוגרפיה היסטורית.

ספרי הרב להמן, יש ביניהם כאלו שהם ביוגרפיה היסטורית, המבוססת על מחקר ועל כתבי יד, כגון ספרו "רבי יוסלמן".
viewtopic.php?f=19&t=3205&p=421919&hilit=#p421919