עמוד 1 מתוך 1

תשובת רבי אברהם חי מוסאפיא על סעודת בת

פורסם: ו' מאי 10, 2019 12:51 am
על ידי גם זו לטובה
הרב יצחק נסים (נועם ח"ז עמ' ד) הביא תשובת ר"א מוספיא (בנו של ה"חיים והחסד" בן דורו של החיד"א) מכת"י וז"ל
"מי שעושה סעודה ביום שבתו נכנסת בחיוב מצות דהינו בת יב שנה ויום אחד, נ"ל דהוי סעודת מצווה כמו בן יג ויום הוא, דמ"ש וזהו מנהג נכון, וכן עושים ימי שמחה בערי צרפת ושאר עיירות לבן וכן לבת, ונפק"מ שאם קראו אותו לסעודה שחייב ללכת"

האם תשובה זו נדפסה באיזה מקום?
האם יש עוד עדות על מנהג זה בזמנם?

Re: תשובת רבי אברהם חי מוסאפיא על סעודת בת .

פורסם: ו' מאי 10, 2019 12:56 am
על ידי נחלי אפרסמון
וכיוצא בזה כתב הגאון רבי יוסף חיים מבבל בספר בן איש חי (פרשת ראה אות יז), שאף על פי שלא נהגו לעשות סעודה לנערה ביום הכנסה למצות, מכל מקום ראוי שתלבש בגדי שבת ותהיה שמחה באותו היום על שזכתה להכנס לעול המצות. ע"כ.

ונראה מדבריו שאם נוהגים לעשות לה מסיבה וסעודה כמו שעושים לנער בר מצוה בהגיעו למצות, הדבר ראוי והגון, ונחשב לסעודה מצוה. ובלבד שיתנהגו על פי כללי הצניעות הנדרשים על פי התורה.

Re: תשובת רבי אברהם חי מוסאפיא על סעודת בת .

פורסם: ו' מאי 10, 2019 5:16 am
על ידי לבי במערב
גם זו לטובה כתב:לא על מה ששאלתי.

ראה בהודעה זו:
מה שנכון נכון כתב:שו"ת יחווה דעת חלק ב סימן כט
. . וכן כתב הרה"ג רבי אברהם מוספייא, (בנו של הגאון רבי חיים מוספייא מחבר שו"ת חיים וחסד), בתשובה כתיבת יד, והובאה בקובץ נועם חלק ז' (עמוד ד'), שמי שעושה סעודה ביום שנכנסה בתו בחיוב המצות, שמלאו לה שתים עשרה שנה ויום אחד, נראה שסעודת מצוה היא, כמו בנער שמלאו לו שלש עשרה שנה ויום אחד, כי מה הבדל בין זה לזה, וכן נוהגים בערי צרפת ובשאר עיירות, לעשות יום שמחה וסעודת מצוה לבן שנעשה בר מצוה, וכן לבת שנעשית בת מצוה, ומנהג נכון הוא. ונפקא מינה שאם קוראים לו ומזמינים אותו להשתתף בסעודה זו, חייב ללכת, (וכמו שפסק הרמ"א בהגה ביורה דעה סימן רסה סעיף יב לענין סעודת ברית מילה). עכת"ד. ועיין בשלחן גבוה יורה דעה (סימן רסה ס"ק מו). ודו"ק . .

וכן בזו:
ברזילי כתב: . . ראה תשובת ר"א מוסאפיה הודפסה לראשונה (?) בנועם ח"ז . .

Re: תשובת רבי אברהם חי מוסאפיא על סעודת בת

פורסם: א' מאי 12, 2019 2:27 am
על ידי גם זו לטובה
לא על מה ששאלתי.