עמוד 1 מתוך 1

'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ב' מאי 31, 2010 2:03 pm
על ידי ישראל הר כסף
מיעוט ההשתדלות- כולנו יודעים ומשתדלים לנהוג כך בעניני הפרנסה, שאלתי היא למה דוקא בעניני הרפואהמצינו הנהגה הפוכה, שדוקא בציבור שלנו כ"כ מחפשים תמיד- בעזרת כל עסקני החסד הרפואיים- את המומחים הכי גדולים במקומות הכי מובחרים, ולא כמו בעניני הפרנסה, וזה נראה דבר מכוון- כי ממש כולם נוהגים ככה.

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 2:52 pm
על ידי גלילי
אולי זה בכלל החיוב 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'?!

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 2:53 pm
על ידי חיים
הציבור שלנו לא סוגד לחלוק הלבן. יש כאן חוסר אימון, ובצדק.

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 3:03 pm
על ידי אדג
לא זכיתי לדברי חיים, אולם שמעתי משם סב אבי, ר' מ"מ גולומבוביץ' (זייגערמאכער) ששמע מהרוגצ'ובער (ואולי נדפס בשמו, אולם משמו שמעתי) שישנו חומרא יתירה במצוות ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, שאי אפשר לחזור בתשובה... וראה בדיון סמוך אודות דרכו של הגאון במידת המהתלה (גבי דודונו ר' עשיו). בין כך ובין כך, נראה הטעם שבפרנסה אי ההשתדלות מועלת כ"כ, וכבר הבטחנו הבורא שדואג מקרני ראמים עד ביצי כינים, אולם ברפואה הרי יש קשר ישיר בין הרופא לבין הרפואה, וכסיפור הידוע אודות החולה שנתרפא מעצם בוא רופא הגדול לשהות במחיצתו, והטעם לכך הוא מפני שלכל רופא מתלווה מלאך ולפום חשיבותיה דהרופא כן רפואת החולה, וכעת אצטרך להביא מקור לכל דבריי...

אגב מזל-טוב להרב י"מ, הכותב בפורום זה דרך קבע להולדת הנכד!

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 3:10 pm
על ידי קונה הכל
מענין לענין: ידוע מאמרו של הדברי חיים מצאנז זי"ע, שמדרגה הכי קטנה של צדיק היא להחיות מתים ולפקוד עקרות, היודעים אתם מה היא 'מדרגה'? להשפיע ליהודי פרנסה!

והסביר זאת האדמו"ר השפע חיים זי"ע, שבעניני פרנסה, האדם סומך על כוחות עצמו ועל כשרונותיו, ולכן הדבר קשה מאד, משא"כ באדם שמת ובעקרה, כולם יודעים שרק ה' יכול להושיע, וכיון שסומכים על ה', כבר קל יותר...

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 3:41 pm
על ידי חכם באשי
אדג כתב:אגב מזל-טוב להרב י"מ, הכותב בפורום זה דרך קבע להולדת הנכד!

מזל טוב! מזל טוב!
רק תודיעו בשער בת רבים מהו שם חכינתו ('ניק' בלעז), כדי שאוכל לכוון עליו.

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 4:28 pm
על ידי תולדות אדם
גם זקנים (סבא בל' ארמי) כותבים כאן?! אז אנו בחבורה טובה.

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 4:58 pm
על ידי מבי מדרשא
ראשית אצטרף לאיחולי המזל טוב, ולבקשת באשי לחשיפת הניק, בכדי שנוכל לקיים והדרת פני זקן. שנית באשר לדברי הר כסף, הענין של בקשת רופא מומחה בדווקא מופיעה בכמה מקומות כמדומה. אם יהיו עיתותי בידי אחפש בערב. ואגב אעיר ששם האשכול אינו כל כך מתאים.

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ב' מאי 31, 2010 6:14 pm
על ידי חכם באשי
מבי מדרשא,
נכד ראשון?

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ג' יוני 01, 2010 1:36 am
על ידי נהנה מהאוצר
ראיתי בשם החזו"א [ואולי על הסטייפלער, אינני זוכר כרגע מקורו], שפעם שאלו אחד כשאלה זו מדוע הוא מטריחו לרופא פלוני בתל אביב ועוד בשבת וכו' וכו', והשיב שאין הכוונה שיש עוד רופאים וזה יותר השתדלות מהראוי, אלא שכל ה'פשוטים' אינם חשובים רופאים כלל, וההוא מבין קצת ברפואה, ודפח"ח

Re: ההשתדלות-פרדוכס!!!

פורסם: ג' יוני 01, 2010 5:38 am
על ידי אדג
הרב י״מ לא כותב תחת ניק, וכמדומני שבאופן עקרוני. בעמח״ס כמה ספרים שנמצאים אפילו באוצה״ח, ודו״ק. הדברים לא מסובכים קצת מאמץ לא יזיק,אלא אם כן אני גורם חלילה ביטול תורה...

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ג' יוני 01, 2010 7:41 am
על ידי איש_ספר
חכמים, נא להצמד למטרת הפורום בכלל ולנושא האשכול בפרט.
בברכה.
(נכתב לבקשת כמה מן החברים).

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ג' יוני 01, 2010 8:13 am
על ידי נויירא
התמיהה אינה על ההנהגה ביחס לרפואה, ודאי שחובת השתדלות כוללת זאת, מאחר שחובת ההשתדלות עצמה מתחלקת לפי חשיבות המטרה, ולמען החיים הכל נכנס, וזהו שאמרו חמירא סכנתא מאיסורא ולא לסמוך על חזקה [חולין י:], וכן שאין הולכים בפיקו"נ אחר הרוב [יומא פג:], והאזהרות הפזורות בש"ס לרוב משום סכנה אינם אלא חששות רחוקים [כך מסתבר, וזכור לי שראיתי איזה מאמר שניתח את העניין], דהיינו שחובת ההשתדלות כוללת זאת, בין אם משום שחובת ההשתדלות תלוייה ביחס האדם למצב, ובין משום קראי דוחי בהם [תוס' יומא שם] או מונשמרתם [כפי שצויין מהצ"פ ומפורסם מהגרי"ז, אם כי הדבר תלוי בכוונת המקרא], וממילא חובה ללכת לרופא המומחה יותר[ראה רא"ד קליין, הלכה ורפואה ח"ב מעמ' שט"ז].

וזה מתוך הלכה ורפואה ח"א עמ' ק"ל:
תמונה ללא שם9.png
תמונה ללא שם9.png (39.06 KiB) נצפה 5939 פעמים


אם כבר התמיהה הינה ביחס לפרנסה, אך אני לא מבין איפה מצאת חסרון בהשתדלות, מי שאינו בבית המדרש [לפחות רשמית] משתדל בדיוק כמו ההשתדלות לרפואה, ורק שכמובן בזה אין את האנשי חסד, וגם החיפוש אחר האפשרויות בזה אינם מזקיקים את הקדחת וההשקעה הנצרכת לרפואה, וברפואה אין כזה דבר שיספיק חצי עבודה ובשונה מפרנסה גם חצי משכורת מספקת במידה מסויימת, ואילו מי שבבית המדרש אין זה אלא מאחר שפרישתו מהכולל למען ההשתדלות, הינה השתדלות בלתי ראויה [בין אם משום הרמה הרוחנית, ובין אם משום עצם הלימוד למי שיכול נפשית ושכלית, בתורת שבט יששכר [להרמ"א] או בתורת שבט לוי [להרמב"ם]], וכלל הוא בהשתדלות שאינה כוללת את הבלתי ראויה ורצויה מה', אם לא כן אכן היה אסור לנו להישאר בבית המדרש בלא פרנסה.


אם כבר אוסיף את זה מתוך הבאר שנה ז' [עמ' ק"ג]:
תמונה ללא שם.png
תמונה ללא שם.png (52.47 KiB) נצפה 5941 פעמים


ואת זה מצאתי עכשיו במשמרת השלום [שכנא] ח"ב יים וברכה או"ר האם מישהו מכיר זאת:

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ג' יוני 01, 2010 9:50 am
על ידי חיים
בשו"ע יו"ד שלו, א כתוב:
ומיהו לא יתעסק ברפואה אא"כ הוא בקי, ולא יהא שם גדול ממנו, שאם לא כן, הרי זה שופך דמים

ועל כך כתב הברכי יוסף:

ד. שאל"כ ה"ז שופך דמים וכו'. והגם דעתה עונינו ענו בנו, ונפישי רופאי אליל נראו בעליל, ורבים חללים הפילו, מ"מ החולה חייב לבקש היותר מומחה, ואם לאו חובל בעצמו. ואעיקרא הרמב"ן בספר תורת האדם (עמ' מב) אההיא דהנחנקין קשיא ליה, דהבקי ברפואה לא יתעסק, דילמא טעי. והחולה יחוש שמא יטעו, ונמצא שהמית עצמו. ותריץ יתיב כיון שנתנה רשות לרופא, אם מתנהג כשורה, אין לו לחוש, דלביה אנסיה. ע"ש באורך. וא"כ האידנא דשכיחי דלא בקיאי כלל, והן הן המזיקין ופרוונקא דמותא, כאשר משו'ל ומשו'ל הרמ"ז זלה"ה, החולה יחוס על גופו ונפשו לדקדק היטב לדרוש ולתור אס'א דקאי ביני חילפי ורפא ירפא.

ומנהג ישראל תורה היא.

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ד' יוני 02, 2010 8:13 am
על ידי נויירא
רק אזכיר, שניתן גם לדון משום שרפואה בלא טיפול הינו נס מחוץ לטבע יותר מהסתדרות בחיים ממעט כסף \ הרבה כסף ממעט עבודה.

ואוסיף, שאילו משום ונשמרתם, הר"ז משום שמושג שמירה מהותה הינה מפני הצד שסיכויו קלוש, כמו לגבי משמרת תרומותי ועוד וכ"ה בתקנ"ח שמשום משמרת חוקותי, וח"ו מלומר שאפשרות החזרה בתשובה הינה סיבה להפחית ההחמרה על החטא, אחטא ואשוב?.

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ד' יוני 02, 2010 8:45 am
על ידי תחכמוני
מתפלא אני על חכמי הפורום שלא העלו את הטענה ההשקפתית בנושא - פרנסה הדבר גורם בביטול תורה - ולכן החיוב הוא ללמוד ולבטוח בה' - משא"כ ברפואה לא שיך זה -

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ה' יוני 03, 2010 2:53 am
על ידי מבי מדרשא
מתפלא אנוכי עליך תחכמוני, כי על אף שפליאתך אינה מופנה אלא לחכמים שבינינו, אפ"ה לא נמנעתי מלהשיב עליה.
וכי מה ענין ביטול תורה לכאן, הלא השאלה היתה מבחינת ההשתדלות המותרת, דבעוד שבפרנסה ההשתדלות המותרת (שכלפיה בפשטות אין איסור ביטול תורה) ראויה היא במיעוטה הרי שברפואה ההיתר נראה כנרחב יותר.
ואל תשיבני מהמצב כיום בו למדים רבים בלא עשיית השתדלות בפרנסה, דפשוט דהוא משום עת לעשות לה' לקיים תורתינו הקדושה וכבר האריכו גדולי ישראל בדורות האחרונים בזה.

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ה' יוני 03, 2010 7:50 am
על ידי תחכמוני
לא הבנתי דבריך, - ביטול תורה לא הכוונה איסור ביטול תורה - אלא מציאות של ביטול תורה - וע"כ בפרנסה הדבר גורם בביטול תורה יום יומי שעה שעה [גם אלה שיוצאים לעבוד בע"כ כביכול לא תראה אותם עם אוזניות באוטובוס של שיעורי תורה, וד"ל], משא"כ ברפואה זה ענין זמני שזה ל"ש כמובן.[דהא בין כה א"א ללמוד בד"כ - ואדרבה אם ישתדל בעניני רפואה יקל עליו הלימוד]

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ה' יוני 03, 2010 2:22 pm
על ידי מבי מדרשא
לא הבנתי וכי בשופטני עסקינן? הלא אדם היוצא לפרנסה ובשל כך מורה התר לעצמו שלא ללמוד ולנצל כל רגע, לא עליו אנו דנים. דהוא ודאי עובר איסור. הדיון הוא על השתדלות ראויה ומותרת, (בבחינת הרצוי ולא המצוי או כלשונך 'וד"ל') שאין בה לא איסור ולא מציאות, דאדם הפועל לפרנסתו בזמן שהוא באמת נצרך לפעולתו אין בו כלל איסור. ואם כוונתך לענין זה שבמציאות אמנם לא יענש, אך למעשה הרי חסרה לו שעת לימוד, הלא אין זה מענינינו, דלכאורה אם ע"י השתדלות זו יזכה לפרנסה משמים, וישוב הדעת בצידה. אזי לא שנא מהשתדלות לרפואה שע"י שיתרפא יוכל לשוב לתלמודו.

Re: 'השתדלות' בעניני רפואה עד היכן

פורסם: ה' יוני 03, 2010 8:17 pm
על ידי תחכמוני
כבוד הרב מבי מדרשא, לקראת הסוף החלת לדבר לענין, דאכן הבעי' בהספד לימוד, אבל פירכתך איננה מובנת כלל ועיקר!, ובמבחינתי הענין הסתים.