עמוד 1 מתוך 2

מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 12:24 pm
על ידי גוראריה
אשמח אם החברים היקרים יעלו כאן מידע באשר לקביעת צורתן של המצבות לאורך ההיסטוריה בבתי העלמין השונים. שוכבות או עומדות. פשוטות או מעוטרות.
האם רק הבדלי סגנון או מעמד יש כאן או שגם שיקולים הלכתיים ושינויים עדתיים וכד'.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 1:24 pm
על ידי אדג
בכל בתי העלמין העתיקים באירופה המצבות עומדות.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 1:59 pm
על ידי שבטיישראל
יש בזה נפק"מ בין מנהג האשכנזים למנהג הספרדים

אצל האשכנזים נהגו להעמיד מצבות עומדות, ומש"ה בכל בתי עלמין אשכנזיים בחו"ל המצבות עומדות
אך אצל הספרדים נהגו להעמיד מצבות שוכבות, וכן נהגו מאז ומעולם ואפ' בחו"ל (וכ"ה בבתי העלמין הספרדיים העתיקים באמשטרדאם ובלונדון ובראמסגייט)

מה שקרה זה כשהאשכנזים עלו לארץ כבר התקיימה בארץ קהילה ספרדית שכבר נהגו במצבות שוכבות, ומש"ה נתקבל מנהג זה בארץ ישראל גם אצל האשכנזים (יש שעדיין מקפידים על המנהג האשכנזי ומעמידים ממבנה גבוהה מעל הקבר ואת הכיתוב כותבים בצד הקגמי וכעין מצבה עומדת, וכ"ה לגודמא אצל מהר"א מבעלזא זי"ע בהר המנוחות)

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 4:54 pm
על ידי איש_ספר
לא ראיתי עדין בשום מקום שנוהג זה של מצבות עומדות או שוכבות נרשם כמנהג שיש איזה הקפדה לנהוג ובו.
--------------------
אגב, כידוע בבית הקברות בחברון לא נרשמו על המצבות את שמות הנקברים תחתיהם. וראיתי בכמה מקומות שמציינים שדבר זה נעשה בשל הפראיים הערביים תושבי חברון לאחר שחיללו את מקום קבורת הצדיקים דייקא. אבל באמת נוהג זה הינו עתיק מאד ונהג אצל רוב ככל קהילות המזרח (והר הזיתים הוא יוצא דופן בזה).
במקבציאל האחרון התפרסם מאמר לתולדות ר' חסדי אלמושנינו מתיטואן שבמרוקו הספרדית ושם נכתב אודות חלקת קבורתו:
הר"י ן' נאיים רושם בזכרונותיו את רשמיו מביקורו בתיטואן ובכלל זה בבית הקברות, ונביא דבריו הנאים בשלימותם: '...והלכתי ונשתטחתי על קבר מהר"י בן וואליד זצ"ל זיע"א והקבר שלו בשיפולי ההר כי בית הקברות של עיר טיטואן כולה בהר ובעומדי לפני קבר הצדיק מוהריב"ו זצ"ל רעדה אחזתני וחלחלה ונזעזעו כל אבי כי אימת תורתו וצדקותו חופפת על קיברו ואין שום כתב חרות על מצבתו רק אבן גדולה כקומת איש מונחת על קברו וחרות בה איזה ציור וכיור דוקא מעשה אומן וכל הקברות אין במצבתם שום אותיות חרותים ולא שם הנקבר רק האנשים מקבלה איש מפי איש יודעים מה המה האנשים הקבורים בכל קבר, ונשתטחתי על הקבר ההוא והיו עיני זולגים דמעות וביקשתי רחמים שתגן עלי זכותו וברוך שזכני לראות מצבת הצדיק הזה. המערה ההיא [בית הקברות] ישנה מאד ועדין היא כמות שהיא, ומעולם לא נחטטו הקברות ממנה. והיא הר גבוה מאד ושם קבורים כמה צדיקים יש שמה קברות הרבנים מגרושי ספרד וקאסטילייא, והמצבות שלהם מרוב יושנם נהרסו האבנים ונתהפכו זו על זו ויש שמה חלקה אחת קברות משפחת אלמושנינו וחלקת משפחת אבוהב וחלקת משפחת כלפון וכו' וכמה צדיקים אין די באר זכותם תגין עלינו'. (נדפס מכת"י במאמרו של הר"מ עמאר 'לתולדות ר"י בן נאיים ויצירותיו', בראש ספר 'נוהג בחכמה', בני ברק תשמ"ז, עמ' 41 ואילך).

ועוד נכתב:
ראה להלן בדברי הר"י כלפון במחברתו יגל יעקב המספר על השתטחותו בקבר רבי חסדאי בשנת תר"ה, גם ח"ז הירשברג שביקר בתיטואן בתש"י מציין בספרו הנז"ל (הערה ) את מקום קבורת רבי חסדאי כדבר ידוע ואולי כונתו אל חלקת הקברים ולאו דוקא על מצבתו. וראה דברי הרה"ג ר"ש דיין נר"ו בספרו שו"ת עטרת שלמה (עמ' רצ"ז ואילך) שהאריך מפי ספרים וסופרים אודות המנהג הקדום שנהג במקומות הרבה ובכלל זה בתיטואן, שלא לחרוט על המצבות כל שם, והראה לו פנים מסבירות. ושוב הוסיף וכתב (שם עמ' רח"צ): 'בדידי הוה עובדא כי בשנת תשנ"ד הלכתי להשתטח על גורל הצדיקים וקברות זקני ע"ה בעיר מולדתי עוב"י טיטואן יע"א ובקשתי להשתטח על מצבות הרבנים הגדולים שרפי קודש הלולים הגאון הקדוש מופלא שבסנהדרין עיר וקדיש המלוב"ן כמוהר"ר חסדאי אלמושנינו זצוקלה"ה וזיע"א בעה"מ "חסד אל" ו"משמרת הקדש" ובית דינו זלה"ה וכן מצבת קודש של הגאון המקובל האלהי כמוהר"ר יעקב מאראג'י זצוקלה"ה והגם שהראו לי מקום מנוחתם ובשורה אחת זה אצל זה משכבותם לא ידע המורה דרך המלוה אותי (ה"ה ידי"ן הגמו"ן רצ"ו ר' יצחק חיון הי"ו שהיה מראשי הקהל בדור האחרון ויש לו בקיאות גדולה בכל ענייני ביה"ק ואף גם זאת שבעודו נער היה מתלווה לחכמי הדור שהיו נוהגים לעלות בעיו"כ לעשות התרה ליד מצבות הצדיקים הנ"ל) להראות באצבע ולציין לי על כל אחד ואחד מהמצבות למי מהקדושים אשר בארץ טמון וגנוז בו אך רק ידע המצבות ששם מקום מנוחתם בכללות ולא בפרטות וזה נבע כי לא נחקק שמם הטוב על מצבותם כפי המנהג מלפנים'

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 4:56 pm
על ידי בר ששת
אדג כתב:בכל בתי העלמין העתיקים באירופה המצבות עומדות.


אכן בכל?!

בבית העלמין שבגורא קלווריא ישנם כו"כ מצבות, ביניהם מצבות האדמו"רים. כנ"ל צבת הבעש"ט - המחודשת - מצבת החוזה מלובלין; אהל לובלין ר"צ הכהן ור"ל אייגר; ועוד ועוד.

אני מנסה אולי לעלות רעיון נועז, ולפיו הדבר תלוי בצורך להשתטחות על הציון. ולאותו צורך יצקו את קברי הצדיקים באהלים, נוחים להשתטח. משא"כ בקברים שאינם באהלים - שנקברו בעומד, מחוסר מקום ומחישובי עלות.

ובקשר לדברי שבטי,
האם אתה אומר זאת מידיעה או מהשערה?! כי קרוב הדבר שציונו של מהר"א מבעלזא נעשה כך בעטים של ציוני אדמו"רי בעלזא. שמנהגם היה בכך.
(כן הדבר, גם בקשר לחיסור התואר 'יחיד בדורו' על מצבותיהם, כידוע).

מצינו כדבר הזה, גם באוהל האדמו"רים מאלכסנדר בבני ברק, שמהאי טעמא נעשה בלא קירוי גג.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 5:05 pm
על ידי דראל
בשיחה של הרב מוצפי במערת המכפלה הוא טען שהסיבה שלא לכתוב כלום על המצבות בחברון:
"מנהג נוסף הוא שעל המצבות בקברים לא היו כותבים שמות. ראיתי בספרים קדמונים שהטעם הוא מפני כבודם של האבות. כי האבות העולם קבורים פה, אז מי אני או מי הוא שכל אחד שיפטר ויכתבו את שמו ויכתבו לו איזה תואר או איזה שם ליד אברהם אבינו, ואם נפטר עוד אחד ששמו אברהם ויקברו אותו ויכתבו אברהם זה דומה לאברהם אבינו. יש טוענים שהסיבה שלא כתבו בתקופה מאוחרת יותר היא אחרת. הערבים הרשעים התנכלו למצבות, אז כדי שלא יזהו את המצבות לא כתבו שמות כלל".

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 5:34 pm
על ידי שבטיישראל
בר ששת כתב:
אדג כתב:בכל בתי העלמין העתיקים באירופה המצבות עומדות.


אכן בכל?!

בבית העלמין שבגורא קלווריא ישנם כו"כ מצבות, ביניהם מצבות האדמו"רים. כנ"ל צבת הבעש"ט - המחודשת - מצבת החוזה מלובלין; אהל לובלין ר"צ הכהן ור"ל אייגר; ועוד ועוד.


הבית החיים שבגורא קאלוואריא נהרס כליל בימי בימי הזעם, האוהל הוקם מחדש הרבה שנים לאחר המלחמה (וועלוועל השומר טוען שהוא זה שהקים את האוהל וכל המצבות שמצא פזורים בביה"ח), ובככל שם הרי אין המצבות על הקברים כי אם קבועים כשלט על הקיר של האוהל (מעניין לדעת האם כך היה גם לפני הלחמה).

המצבה של קברו של הבעש"ט הק' זיע"א נהרס בימי הזעם והוקם מחדש במסי"נ נוראה לאחר המלחמה, וזה היה מצבה מעומד כמנהג האשכנזים, לפני כמה שנים הוקם כל האוהל מחדש ואז בנו גם מצבה מחודשת משיש חצי שוכב חוצי עומד (ובכלל כל האוהל המחודש בנוי ללא טעם וריח ... וע"ז כבר אחז"ל בנין נערים סתירה ...), יצויין שעל המצבה של הבעש"ט מעולם לא היתה שום כיתוב כי אם "פ"נ רבי ישראל בעל שם טוב"

המצבה שעל קברו של החוזה מלובלין זיע"א אכן מעומד כמנהג האשכנזים, אך האוהל הברזל הוקם הרבה שנים לאחר המלחמה (אין לי מושג למה לא בנו אוהל של לבנים)


בר ששת כתב:אני מנסה אולי לעלות רעיון נועז, ולפיו הדבר תלוי בצורך להשתטחות על הציון. ולאותו צורך יצקו את קברי הצדיקים באהלים, נוחים להשתטח. משא"כ בקברים שאינם באהלים - שנקברו בעומד, מחוסר מקום ומחישובי עלות.

מהיכי תיתי שקברו מעומד ?!
האם במאבדי עצמם לדעת ח"ו קעסקינן ?!
הקבר היחיד הידוע לי שאכן הוא מעומד הוא ציונו של רבי מאיר בעל הנס בטבריא ת"ו

חוץ מזה דלא מסתברא מילתא
דאיך תתרץ את הענין שבתי הקברות הספרדיים בהולנד ובאנגליה כולם עם מצבות שוכבות, שעה שכל בתי הקברות האשכנזיים מאותו תקופה כולם עם מצבות עומדות


בר ששת כתב:ובקשר לדברי שבטי,
האם אתה אומר זאת מידיעה או מהשערה?! כי קרוב הדבר שציונו של מהר"א מבעלזא נעשה כך בעטים של ציוני אדמו"רי בעלזא. שמנהגם היה בכך.
(כן הדבר, גם בקשר לחיסור התואר 'יחיד בדורו' על מצבותיהם, כידוע).

מצינו כדבר הזה, גם באוהל האדמו"רים מאלכסנדר בבני ברק, שמהאי טעמא נעשה בלא קירוי גג.

כך שמעתי פעם, אתה מוזמן לברר הענין

ומ"מ יש אותו תופעה יש בכמה קברים בביה"ח בטבריא ת"ו - חלקת אדמו"רי בית רוז'ין, בילגורייא, סאסוב, בתו של האדמו"ר מסאטמאר זיע"א ועוד

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 5:45 pm
על ידי אורי אגסי
איני יודע מה היה המצב בכל אירופה, אבל עכ"פ בהונגריה כל המצבות (גם אלו שלא חרבו מעולם ויש את המצבות הישנות, מלבד מה שעש צילומים) הם עומדות. תסתכל במאות תמונות של קברי צדיקים ותווכח. גם בארץ שהתרגלו לעשות שוכבות, אצל הרבה אדמו"רים הקפידו לעשות כמהג הישן ולעשות מצבות עומדות.
אך כמו שכתבו כאן כבר, בחו"ל הרבה מהמצבות העומדות היו מצבה עומדת ותו לא, דהיינו שלא היה הגבהה בכלל על כל מנוחת הנפטר, אך כאן בארץ עושים גם וגם, אך הכיתוב יש צמקפידים לעשות כבחו"ל.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 5:57 pm
על ידי אדג
אכן, כמו שציינו לפני, כאשר תמצא מצבה שוכבת היא בד"כ אחר המלחמה שהמצבה המקורית נהרסה.
אגב כשאמרתי 'העתיקים', לא התכוונתי לבתי העלמין בני 300 שנה ומטה כי אם לבתי העלמין העתיקים ממש, כ700 שנה וכדומה, (למשל פפד"מ, מיינץ (מגנצא), או אפילו בית העלמין הוינציאני בן החמש-מאות השנים, שאף בו המצבות עומדות ולא שוכבות למרות שרוב הקהילהה באותו זמן היתה מבני ספרד).

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:12 pm
על ידי שבטיישראל
אדג כתב:אכן, כמו שציינו לפני, כאשר תמצא מצבה שוכבת היא בד"כ אחר המלחמה שהמצבה המקורית נהרסה.
אגב כשאמרתי 'העתיקים', לא התכוונתי לבתי העלמין בני 300 שנה ומטה כי אם לבתי העלמין העתיקים ממש, כ700 שנה וכדומה, (למשל פפד"מ, מיינץ (מגנצא), או אפילו בית העלמין הוינציאני בן החמש-מאות השנים, שאף בו המצבות עומדות ולא שוכבות למרות שרוב הקהילהה באותו זמן היתה מבני ספרד).


גם הביה"ח במגנצא נהרסה בימי הזעם וכל המצבות שם הוקמו מחדש, אך רואים שהם כולם היה בעמידה, כי אם שצורת המצבה שונה מנהוג כהיום
וכמו"כ המצבה שעל קברו המהר"ם מרוטנבורק נ"ע (והגביר ר' אביגדור ז"ל הקבור לידו) שבביה"ח בוורמיישא, ג"כ מעומד, וה"ה לכל המצבות שם, והמדובר בביה"ח עתיקת יומין

יצויין שבוויניציא היו שלש קהילות - אשכנזים (שנהגו במנהגים "אשכנזיים" בניגוד למנהגי אושטרייך ופולין), ספרדים, ולועזים (שנהגו במנהגי בני רומי- איטלייאני)

ואגב, גם בבית החיים העתיק בפראג כל המצבות עומדות (הגם ששם יש גם מצבה שוכבת (ע"פ רוב ללא כיתוב) בכמה קברים (וכ"ה בקברו של המהר"ל, ואם זכרוני אינו מטעני כ"ה גם בקברו של הראש הקהל המיתולוגי ר' מרדכי מייזעל ז"ל). ויצויין ששם היו קוברים אחד על השני מחמת מחסור במקומות קבורה ומהאי טעמא יש לפעמים כמה מצבות על אותו קבר
ואם כבר הזכרתי את הביה"ח העתיק בפראג - מעניין שעל קברו של המהר"ל זיע"א וזוגתו מרת פערל נ"ע יש מצבה משותפת שהוא דבר די נדיר

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:19 pm
על ידי אצב
אדג כתב:אכן, כמו שציינו לפני, כאשר תמצא מצבה שוכבת היא בד"כ אחר המלחמה שהמצבה המקורית נהרסה.
אגב כשאמרתי 'העתיקים', לא התכוונתי לבתי העלמין בני 300 שנה ומטה כי אם לבתי העלמין העתיקים ממש, כ700 שנה וכדומה, (למשל פפד"מ, מיינץ (מגנצא), או אפילו בית העלמין הוינציאני בן החמש-מאות השנים, שאף בו המצבות עומדות ולא שוכבות למרות שרוב הקהילהה באותו זמן היתה מבני ספרד).

מצבת המהר"ל מפראג הינה בין שוכבת לעומדת ויותר נוטה למצב שכיבה ואולי י"ל שהיא משופצת לאחר המלחמה. אין לי כל מושג בעניינים מעין אלו.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:21 pm
על ידי אדג
מצבת המהר"ל איננה משופצת, כמו שיראה כל אחד לעיניים. אך זה בהחלט נקראה עומדת ולא שוכבת.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:30 pm
על ידי אצב
אדג כתב:מצבת המהר"ל איננה משופצת, כמו שיראה כל אחד לעיניים. אך זה בהחלט נקראה עומדת ולא שוכבת.

מדוע? הרי היא יותר רחבה מאשר גבוהה?

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:38 pm
על ידי גוראריה
שבטיישראל כתב:
בר ששת כתב:
אדג כתב:בכל בתי העלמין העתיקים באירופה המצבות עומדות.


אכן בכל?!

בבית העלמין שבגורא קלווריא ישנם כו"כ מצבות, ביניהם מצבות האדמו"רים. כנ"ל צבת הבעש"ט - המחודשת - מצבת החוזה מלובלין; אהל לובלין ר"צ הכהן ור"ל אייגר; ועוד ועוד.


הבית החיים שבגורא קאלוואריא נהרס כליל בימי בימי הזעם, האוהל הוקם מחדש הרבה שנים לאחר המלחמה (וועלוועל השומר טוען שהוא זה שהקים את האוהל וכל המצבות שמצא פזורים בביה"ח), ובככל שם הרי אין המצבות על הקברים כי אם קבועים כשלט על הקיר של האוהל (מעניין לדעת האם כך היה גם לפני המלחמה).


זה לא עמד מוזנח שנים רבות. מיד אחרי המלחמה הגיע יהודי בשם ר' [צבי?] פאראסול ז"ל, ודאג לארגן מצבת יציקת בטון על ב' המצבות. הוא עשה כן כדי להגן מפני הפורעים. כמדומה לי שהיה חלל בין המצבות והיציקה.
לימים כשנפתחו השערים והתאפשרה הקמת אוהל רגיל, סילקו את המצבה ההיא ובנו אוהל.

בנוגע לאמינות טענות וועלוועל קרפמן: הוא גם טען שהוא למד עם הפני מנחם בחיידר [בזמן שהוא היה 'שייגעץ' לא קטן ומימיו לא למד בחיידר...] לימים, כשהאדמו"ר מגור שליט"א התחיל להנהיג, הוא 'עדכן' את הגירסא...
עכ"פ המשפחה בנתה את האוהל הנוכחי.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 6:57 pm
על ידי שבטיישראל
אצב כתב:מצבת המהר"ל מפראג הינה בין שוכבת לעומדת ויותר נוטה למצב שכיבה ואולי י"ל שהיא משופצת לאחר המלחמה. אין לי כל מושג בעניינים מעין אלו.


ניתי תמונה ונחזי ...

(אגב, דומני שגם על המצבה המושכבת המשופעת שעל עצם הקבר ג"כ יש כיתוב)

ולא, איני חב"דניק ... זה התמונה היחידי שמצאתי בגוגל שרואים הצד של הקבר ...

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 7:12 pm
על ידי אדג
זו הייתה טענת אצב, אבל כבר אמרתי שאם אצטרך להגדיר את מצבה זו אגדירה עומדת, מכיון שהיא אמנם רחבה, אבל הניגש אליה הרי הוא עומד מן הצד, ולא יכול לגהור מעליה. (איני מוצא את ההגדרה הנכונה, אבל כל בר שכל יבין למה כוונתי).

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 2:46 am
על ידי בר ששת
שבטי,
כנראה שהצדק עמך בכ"א בחלק מהדברים - אינ יכולל התפסות קטנונית להקלדה על קבורה בעומד - לבד מאוהל גור, שאכן כבר הזכירו את גשרו של ר' יצחק פרסול (ערכו בספר 'זקינך ויאמרו לך').

את טענתי יסדתי על סמך תמונות מציונו של מוהר"ן מברסלב ועניין המשתטחים עליו.

ואגב, אם יש למישהו תמונה. משום מה זכור לי שגם הפרנקפוטער - מהר"י מסטולין - ציונו בשכיבה.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 5:54 am
על ידי אדג
א. בנוגע לינוקא, אוכל לבדוק יותר מאוחר בחודש.
ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:41 am
על ידי בור הגולה
אדג כתב:א. בנוגע לינוקא, אוכל לבדוק יותר מאוחר בחודש.
ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

אכן מצבתו של הראשון שזכרת בת"א שוכבת.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:43 am
על ידי אדג
בור הגולה כתב:
אדג כתב:א. בנוגע לינוקא, אוכל לבדוק יותר מאוחר בחודש.
ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

אכן מצבתו של הראשון שזכרת בת"א שוכבת.


רק רגע, אני כנראה התבלבלתי! איזה מאדמור"י סטאלין נטמן בפרנקפורט?

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:45 am
על ידי בור הגולה
אדג כתב:
בור הגולה כתב:
אדג כתב:א. בנוגע לינוקא, אוכל לבדוק יותר מאוחר בחודש.
ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

אכן מצבתו של הראשון שזכרת בת"א שוכבת.


רק רגע, אני כנראה התבלבלתי! איזה מאדמור"י סטאלין נטמן בפרנקפורט?

סליחה, התכוונתי למי שזכרת באות ב'.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:47 am
על ידי בור הגולה
הנה מצאתי תמונה מקברו של הינוקא בפרקנפורט.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:49 am
על ידי אדג
שניהם קבורים בצפת! הא' בחלקת חב"ד, והב' (בן מהר"ש) בסמוך לגדר.

עתה ראיתי ממה ששלח בור הגולה. ואני בוש ונכלם, שעד כה לא ביקרתי במקום קדוש זה. אכן בכל אופן, נראה בבירור שהקפידו שיהיה גם לגובה וגם לרוחב. שעשו המצבה משופעת ולא ישרה כנהוג כיום.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 11:50 am
על ידי בור הגולה
בור הגולה כתב:הנה מצאתי תמונה מקברו של הינוקא בפרקנפורט.

וזה מקדמת המצבה:
מקדמת הקבר.JPG
מקדמת הקבר.JPG (86.91 KiB) נצפה 11480 פעמים


-----------------

בענין קברו של הנ"ל מחב"ד - מסתמא אתה צודק, לא בדקתי עכשיו.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: א' אפריל 17, 2011 7:51 pm
על ידי שיבר
במצבתו של הפרנקפורטר נראה שנפלה טעות - יום ג' ב' דר"ה - הן לא אד"ו ראש.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: א' אפריל 17, 2011 8:20 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
שיבר כתב:במצבתו של הפרנקפורטר נראה שנפלה טעות - יום ג' ב' דר"ה - הן לא אד"ו ראש.


מדוע שיום א' דר"ה לא יחול ביום שני?

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: א' אפריל 17, 2011 8:21 pm
על ידי שבטיישראל
אז מה הבעיה ?
יום א' ר"ה היה אז ביום שני !
כנראה שאתה מתבלל עם לא בד"ו פסח

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 22, 2011 4:25 am
על ידי הוד_והדר
גם מצבתו של מהר"א מבעלזא היא שינוי ממקום קבורתם של אבותיו בבעלזא, כל הבנין אבנים על הציון אינה בנמצא על ציון אבותיו, שמה יש רק מצבה לחוד עומדת כמנהג רוב המקומות בחו"ל

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 28, 2011 6:13 pm
על ידי בור הגולה
בור הגולה כתב:
אדג כתב:ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

אכן מצבתו של הראשון שזכרת בת"א שוכבת.

הנה קברו:

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 28, 2011 9:03 pm
על ידי אדג
אכן, נודע הדבר.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' אפריל 28, 2011 10:00 pm
על ידי מחשבתישראל
אם זה נכון מה ששבטי ישראל טוען שיש כאן הבדל בין אשכנזים לספרדים ושהספרדים נהגו במצבות שכובות, הרי יתכן לבאר שסיבת התופעה הספרדית (או יתר נכון הספרדים שהיו תחת שלטון איסלם שזה כולל מזרח התיכון ותורכיה) היא גזירת איסלמיות. ראה מ. גיל 'בממלכת ישמעאל בתקופת הגאונים' ח"א עמ' 281 שמביא מה שגזרו בשנות 849/50 "שקבריהם של בני החסות [קרי: יהודים] יהיו שטוחים על פני האדמה כדי שיהיו שונים מקבריהם של המוסלמים".

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 29, 2011 1:40 am
על ידי מיללער
מצבות (אשכנזים - הונגרי וליטאי) בארה"ב:

הרב דר. הילל הכהן קליין
http://kevarim.com/rav-hillel-ha-kohen-klien/

רמ"ז מרגליות
http://kevarim.com/rabbi-moshe-zevulun-margolies/

ישם שם באתר קברים עוד מסוג הזה

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' אפריל 29, 2011 4:27 am
על ידי אדג
לא ראיה, וכהמאמר הידוע בפי ההמון, "אמריקה איז אנדערש".

מצבה עם שם האם בלבד?

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:18 pm
על ידי חלמישצור
חיפשתי מעט פורום, ונראה שזה המקום המתאים לשאול.

שלחו אלי תמונת מצבת רבי נתן פייטל רייניץ רבה של העיר מאד בהונגריה (עליו בכמה ספרים, למשל שמואל ברמה, החל מעמ' רפח). נראה שעל המצבה יש רק את שם אמו "דבערל" (דבורה), ונעלם שם אביו הר"ר אברהם "מורינו". האם מנהג זה מצוי באירופה?
3.png
3.png (1.29 MiB) נצפה 8928 פעמים


---
כעת ראיתי בפורום אחר שכבר שאלו וענה אחד שבהונגריה דבר זה מצוי ביותר. מדוע באמת?

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:41 pm
על ידי דמשק
שמעתי השערה בשם הגרמ"מ שפרן שבאירופא בנו מצבות עומדות כדי שלא יערם שלג על המצבות בימות החורף ויוכלו למצוא את המצבות, משא"כ בארץ ישראל שאין שלג.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' מאי 30, 2019 6:47 pm
על ידי הבטחתי
בור הגולה כתב:
בור הגולה כתב:
אדג כתב:ב. עתה נזכרתי שבעת העלאת גופו של ריא"ל שניאורסון, אחי האדמו"ר מליובאוויטש, הורה הרבי להעמיד המצבה דווקא בעמידה ולא בשכיבה וכשלא נעשה כן, היתה קפידא (שהזיקה, כידוע המעשה ליודעים). אך יתכן שאני מערב עם העלאת בן המהר"ש, רמ"מ, ועצ"ע.

אכן מצבתו של הראשון שזכרת בת"א שוכבת.

הנה קברו:


מעניינת כאן צורת הכיתוב לאורך המצבה, ולא לרחבה.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' מאי 30, 2019 7:07 pm
על ידי עזריאל ברגר
אדג כתב:לא ראיה, וכהמאמר הידוע בפי ההמון, "אמריקה איז אנדערש".

באופן כללי, מה שראיתי בבית החיים ע"ש מונטיפיורי בניו יורק (מקום ציונם של שני האדמו"רים האחרונים מליובאוויטש) שרוב-ככל המצבות הן עומדות, ואין שום דבר על הקבר עצמו מלבד העפר.
פעם אחת הלכתי לאזכרה בבית-חיים אחר באיזור שם, וכמדומני שהיה אותו הדבר.

Re: מצבה עם שם האם בלבד?

פורסם: ה' מאי 30, 2019 8:54 pm
על ידי יהודה בן יעקב
חלמישצור כתב:כעת ראיתי בפורום אחר שכבר שאלו וענה אחד שבהונגריה דבר זה מצוי ביותר. מדוע באמת?

כפי הידוע לי מנהג בני הונגריה לכתוב שם האב ולהוסיף גם שם האם, ויש הכותבים שם האם בסוף המצבה. וכן נראה בספר 'אבני בית היוצר' עיי"ש. אך לא ראיתי שכותבים רק את שם האם.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ו' מאי 31, 2019 1:29 am
על ידי תוכן
גוראריה כתב:אשמח אם החברים היקרים יעלו כאן מידע באשר לקביעת צורתן של המצבות לאורך ההיסטוריה בבתי העלמין השונים. שוכבות או עומדות. פשוטות או מעוטרות.
האם רק הבדלי סגנון או מעמד יש כאן או שגם שיקולים הלכתיים ושינויים עדתיים וכד'.


להעיר ממשנת אהלות, קורה שעשאה גולל לקבר, עומדת או מוטה על צידה, עשה ראשה גולל לקבר, ובפירושים השונים שם. ולדברי רבינו תם, גולל היינו מצבה.

Re: מצבות שוכבות ועומדות ועוד.

פורסם: ה' דצמבר 19, 2019 7:33 pm
על ידי תולדות
לגבי מנהג האשכנזים בארץ ישראל, בהר הזיתים, כאמור, נהגו כולם כמנהג הספרדים, ועשו מצבות שוכבות עם כיתוב מלמעלה. [ואולי מפני שעד תרט"ז לא היתה חברא קדישא אשכנזית כלל, והיו קוברים עם הספרדים].
מעניין לציין שבמצבות הישנות בחלקות האשכנזיות בטבריה ובצפת, אומנם הקימו מצבה לאורך הקבר, אך בדרך כלל האבן שעליה נכתבה כתובת המצבה, נקבעה בראש המצבה, כמנהג בחו"ל, או בצדה, אך לא מלמעלה.
היום כאשר משפצים את המצבות הישנות, פעמים רבות קובעים את האבן עם הכתובת על גבי המצבה מלמעלה, ובכך משנים מן המנהג. [שלא לדבר על מצבות חדשות].