עמוד 1 מתוך 1

'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 3:11 am
על ידי איש_ספר
כתב בעל הטורים בפרשת תרומה:

בעל הטורים.jpg
בעל הטורים.jpg (20.14 KiB) נצפה 9486 פעמים


והמהדיר הרב יק"ר קרא שם בצדק:

יקר.jpg
יקר.jpg (50.16 KiB) נצפה 9486 פעמים


וכבר קדמו ג"ע האדר"ת והוסיף להביא משמעות כן מן הש"ס:

אדרת.jpg
אדרת.jpg (80.09 KiB) נצפה 9486 פעמים


ואלו דברי רבי שלום אלבעק שציין הרב יק"ר שם:

8.jpg
8.jpg (155.92 KiB) נצפה 9482 פעמים


6.jpg
6.jpg (21.09 KiB) נצפה 9475 פעמים

Re: זמן אכילת תרומה בלילה - דברים מחודשים

פורסם: ג' יוני 01, 2010 7:41 am
על ידי איש_ספר
אשמח לכל מקור נוסף בענין זה שלא נזכר מעלה.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 8:44 am
על ידי סמבוסק
הנה מקור שאינו סובר כך. רש"י דמפרש דהכוונה לכהנים טמאים דוקא. וכן הרמב"ם בפירוש המשנה. ולא בדקתי אבל מסתמא שכן הוא דעת שאר הראשונים:
וכוונת הבעל הטורים ג"כ יש לפרש דוקא על כהנים טמאים, ועדיף לדחוק קצת בלשונו מאשר להעמיס חידושים עצומים שלא שזפתם העין.
1.JPG
1.JPG (38.38 KiB) נצפה 9439 פעמים

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 10:20 am
על ידי חיים
דברי אלבעק נדפסו בקובץ בית הועד עמ' 242 מעמודי האוצר. שם העיר המהדיר (הרב יואל קטן):
"כל הפירוש הזה לא הכרחי. אפשר להסביר בפשטות שהכהנים שהיו טמאים - ורבים היו, שהרי כל מי שלא מקפיד על טהרתו מסתמא נטמא במשך היום, והיו רוצים לאכול פת תרומה שהיא זולה הרבה יותר, היו הולכים עדרים עדרים לטבול ולאכול לערב, לכן היה דבר הגלוי וניכר לכל".

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 10:24 am
על ידי מנחם
"כל הפירוש הזה לא הכרחי. אפשר להסביר בפשטות שהכהנים שהיו טמאים - ורבים היו, שהרי כל מי שלא מקפיד על טהרתו מסתמא נטמא במשך היום, והיו רוצים לאכול פת תרומה שהיא זולה הרבה יותר, היו הולכים עדרים עדרים לטבול ולאכול לערב, לכן היה דבר הגלוי וניכר לכל".

זה קצת קשה, שהרי אם רבים היו החפצים לאכול תרומה, היה עליהם להיזהר מטומאה במשך היום, אלא אם כן חששו באמת מספק טומאה כנ"ל.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 1:36 pm
על ידי מבי מדרשא
השאלה הגדולה היא לא רק מרש"י והרמב"ם, אלא מפשט הגמ'. דאמנם הגמ' לא מזכירה מפורשות 'טומאה': "משעה שהכהנים נכנסים לאכול... מכדי כהנים אימת קא אכלי... מלתאאגב אורחי' קמ"ל כהנים אימת קא אכלי..." אכן לומדת היא מכאן לענין עיכוב טומאה, דביאת שמשו מעכבתו ואין כפרתו מעכבתו. הרי דעיקר הדיון הוא על כהנים טמאים. ואל"ה היתה הגמ' יכולה לתרץ פשוט אמאי נקטה המשנה לשון זו ולא כתבה מפורשות מצאת הכוכבים. דזה הוא חידוש עצום! ולכך פשטות יש לומר תפסת מרובה לא תפסת. ואין כל הכרח לחידוש זה.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 1:48 pm
על ידי איש_ספר
סמבוסק, דחקתו לבעל הטורים, ומה תאמר על סתמות הראבי"ה: שהיו טובלות בכל יום!
חיים, אילו ידעתי שדברי ר"ש אלבאק הועתקו לבית ועד לא היתי טורח להמציאם לכאן.
מבי מדרשא, לא הבנתי, ברור שהמעלה שעשו- אם עשו - בנויה על סרך טומאה.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 3:03 pm
על ידי מבי מדרשא
אמת. אבל הגמ' באומרה דאגב אורחי' קמ"ל זמן אכילת תרומה, הי' לה להזכיר חידוש נוסף דאכילת כהנים היתה גם אצל הטהורים מערב ולא רק אצל טמאים.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' יוני 01, 2010 6:19 pm
על ידי סמבוסק
א. חושבני שהערת מדרשא, היא הערה יפה מאד. ועדין לא השבתנו עליה.
ב. מסתמא כוונתך לראבי"ה דלהלן:
ב. הראבי"ה מיירי לענין כהנות דוקא, משום חששא דפולטת שכבת זרע.
ג. גם להראבי"ה אינו מוכרח דבעי הערב שמש, כיון שכל עיקר טבילה זו אינה אלא משום מעלה. וכמו שאינה צריכה חפיפה, כמבואר בדבריו כן י"ל לענין הערב שמש.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ד' יוני 02, 2010 3:32 am
על ידי איש_ספר
מבי מדרשא, הא דאכילת תרומה בעי הערב שמש הוא אינו פשוט ונלמד כן מקראי ולפיכך יש בו מן החידוש. מה שנהגו, אם נהגו שלא לאכול תרומה אלא בלילה אינו דין אלא מנהג שנהגו בעצמם, ואין צריך להשמיענו זה.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ד' יוני 02, 2010 9:13 am
על ידי ווונדערלעך
לא הבנתי, והלא לכאורה פשיטא דהכהנים היו אוכלים תרומה גם ביום. שאם היו מחמירים על עצמם להיות כטמאים במשך היום, היאך היו נכנסים למקדש, והיאך היו מקריבים והיאך היו אוכלים קדשים? דקדשים פשיטא שהיו אוכלים ביום שלא יבואו לידי נותר. ואין לומר דרק לתרומה החמירו, דהא ודאי חשיב ככוחא ואטלולא שיאכלו קדשים ויכנסו למקדש אבל תרומה לא יאכלו משום חשש טומאה.
ואם תאמר שכל המנהג היה רק אחר החורבן? ומתניתין דקתני משעה שהכהנים נכנסים וכו', איירי לאחר החורבן, אכתי קשה מקרא דמייתי הבעל הטורים, וכי קרא מיירי רק לאחר החורבן?

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' פברואר 09, 2017 8:16 am
על ידי איש_ספר
שו"מ תוספתא ביצה פ"ב (הנוסח ע"פ ליברמן): אמ' רבן שמעון בן גמליאל אומ' היו בית שמיי שאין כהן טובל לתרומתו בו ביום אבל מטביל הוא מגב לגב וכו'.
ותמוה מאד, שהרי לב"ש אין טובלין כלל בשבת ויו"ט (משנה ביצה יז ב). ואלו דברי הרש"ל שם
ליברמן.jpg
ליברמן.jpg (70.95 KiB) נצפה 8488 פעמים

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am
על ידי פלתי
האם כוונתך להביא ראיה שגם הטהורים היו טובלים, מן התוספתא הזו?
או שמא כוונתך להביא ראיה מדברי הרש"ל?
לא הבנתי.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' פברואר 09, 2017 3:48 pm
על ידי אורח
בנוסחאות אחרות כתוב אומר היה רשב"ג מודים ב"ש וזה קשה בתרתי: מלבד שלא מובן מה החידוש שהרי לב"ש כל הטמאים אינם טובלים, לא שייך לשון מודים, והגר"א הגיה מודים היו ב"ש וב"ה, אבל ג"ז עדין קשה שב"ש לא שייכים לכאן וכנ"ל. ולכן התוספתא הזו תמוהה, גם אחרי הגהת הגר"א. ההסבר של ליברמן נשמע לא רע בהעדר הסבר אחר.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 12:44 am
על ידי פלתי
אורח כתב:בנוסחאות אחרות כתוב אומר היה רשב"ג מודים ב"ש וזה קשה בתרתי: מלבד שלא מובן מה החידוש שהרי לב"ש כל הטמאים אינם טובלים, לא שייך לשון מודים, והגר"א הגיה מודים היו ב"ש וב"ה, אבל ג"ז עדין קשה שב"ש לא שייכים לכאן וכנ"ל. ולכן התוספתא הזו תמוהה, גם אחרי הגהת הגר"א. ההסבר של ליברמן נשמע לא רע בהעדר הסבר אחר.

אני שמעתי הסבר אחר. שהיה מקום לומר דלא הוי כשאר טבילות, דכיון שבלא"ה אינם מותרים לאכול עד שיעריב שמשם, שאז כבר יצאה השבת, לפיכך לא מיחזי כמתקן. קמ"ל דאפ"ה אסור. כמדומה שראיתי כך בחסדי דוד, אבל איני בטוח.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 1:15 am
על ידי איש_ספר
הפירוש שלך מעניין אבל אינו בחס"ד ובכל מקרה, גם הוא כחס"ד נזקק להגהה נמרצה, ואילו הפירוש של רש"ל, כשהם שהוא נכתב הוא נקרא.

בחסדי דוד מתקן את הגרסא מודים היו ב"ה ומפרש שלרשב"ג לב"ה אדם אסור לטבול. ודלא כמו שאמרו בגמ' שנראה כמיקר. ולא ברור מהו לשון מודים לדבריו.
ושוב כתב שאף לרשב"ג לא אסרו ב"ה לטבול אלא לכהן לתרומה או משום שהוא כהכנה ליום חול שהרי בלא"ה צריך הערב שמש (וכ"פ הגר"א) או שכהן לתרומה חשוב תיקון אבל אדם לחולין על טה"ק אינו תיקון כ"כ.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 1:31 am
על ידי פלתי
באמת לא ברור לי ההמצאה הזו. כמו שראיתי שכבר הקשו כן למעלה. וכי הכהנים היו מחזיקים מעצמם טמאין כל היום? והאיך אכלו קדשים ועבדו במקדש?
וגם ברמב"ם וגם ברש"י מפורש דאיירי בכהנים טמאים, אז איך הם יפרשו התוספתא הזו?

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 1:42 am
על ידי איש_ספר
פלתי כתב:באמת לא ברור לי ההמצאה הזו. כמו שראיתי שכבר הקשו כן למעלה. וכי הכהנים היו מחזיקים מעצמם טמאין כל היום? והאיך אכלו קדשים ועבדו במקדש?
לק"מ. כהני בית אב שעבדו והתחלקו בקדשים ושהו במקדש, כמובן וכפשוט שנשמרו מאד מטומאה. במה אנן קיימין בכהנים שאוכלים תרומה והם דרים עם זרים וטומאה בשכנותם וכו' וכו'. וק"ל.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 1:48 am
על ידי פלתי
איש_ספר כתב:
פלתי כתב:באמת לא ברור לי ההמצאה הזו. כמו שראיתי שכבר הקשו כן למעלה. וכי הכהנים היו מחזיקים מעצמם טמאין כל היום? והאיך אכלו קדשים ועבדו במקדש?
לק"מ. כהני בית אב שעבדו והתחלקו בקדשים ושהו במקדש, כמובן וכפשוט שנשמרו מאד מטומאה. במה אנן קיימין בכהנים שאוכלים תרומה והם דרים עם זרים וטומאה בשכנותם וכו' וכו'. וק"ל.

אז כהן שלא יצא מביתו, וברור לו שלא נטמא, מה איתו?
ועוד מהיכא פסיקא לך שכהני בית אב אינם יוצאים מן המקדש כל השבוע?
ועוד, רש"י והרמב"ם שפירשו דמיירי בכהנים טמאים דוקא, היאך יפרשו התוספתא?

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ו' פברואר 10, 2017 1:57 am
על ידי פלתי
עוד צריך ביאור בפירוש הרש"ל, בשעת צאת הכוכבים הם מותרים בתרומה. אבל עד מתי הם מותרים? כל הלילה? כל זמן שלא יצא מביתו? האם מרגע שקמים בבוקר? האם מרגע שיצא מביתו? האם מעלות השחר או מהנץ החמה? מודע לא נתנו בשום מקום שיעור לדבר?

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' פברואר 23, 2017 8:30 pm
על ידי דרומי
חידוש בעיניי כל מה שכתוב כאן וכמו שכתבו כמה לפניי שפשוט הדבר שהכוונה היא דוקא לכהנים הטמאים.
ואוסיף עוד פרפרת בענין זה, ואולי כבר ידוע בעולם הישיבות, אשר המשנה מדייקת "בתרומתן" ואינה כותבת "בתרומה" סתם, משום שתרומה סתם הרי היא מדרבנן בזמן בית שני (שאין כל יושביה עליה), ולכן אין הכהנים צריכים לחכות עד צאת הכוכבים אלא יכולים לאוכלה כבר בבין השמשות, דספקא דרבנן לקולא, והדיוק "תרומתן" הוא התרומה השייכת להכהנים והיינו ביכורים, שהם מדאורייתא גם בזמן בית שני, ולכן לאכילת הביכורים צריכים הכהנים להמתין עד צאת הכוכבים בוודאות

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: א' אפריל 23, 2017 12:29 pm
על ידי הקיר
להלן קישור למאמר חדש שדן בנושא זה:
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=45&id=1336

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' יולי 30, 2020 10:38 pm
על ידי איש_ספר
שו"מ שר"ש אלבק פרסם את חידושו זה בתוך עמודים לדוגמא שהו"ל מהוצאה חדשה של תלמוד בבלי, בוורשא תרע"ג.
ר' ירוחם ליינער המכונה אדמו"ר מראדזין, התנפל עליו בשצף קצף (כמו בשאר ביקורותיו הנשכניות), ועיקר קצפו יצא על חידוש זה.
ביקורתו התפרסמה (לראשונה?) בקובץ הדרום נט בסופו (יש באוצר), ואח"כ בתפארת ירוחם (אין באוצר) עמ' תס"ב.

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ג' נובמבר 17, 2020 7:44 am
על ידי פולסברג
איש_ספר כתב:שו"מ שר"ש אלבק פרסם את חידושו זה בתוך עמודים לדוגמא שהו"ל מהוצאה חדשה של תלמוד בבלי, בוורשא תרע"ג.
ר' ירוחם ליינער המכונה אדמו"ר מראדזין, התנפל עליו בשצף קצף (כמו בשאר ביקורותיו הנשכניות), ועיקר קצפו יצא על חידוש זה.
ביקורתו התפרסמה (לראשונה?) בקובץ הדרום נט בסופו (יש באוצר), ואח"כ בתפארת ירוחם (אין באוצר) עמ' תס"ב.


אפשר להעלות את המקורות הנ''ל?

תודה רבה!

Re: 'משעה שכהנים נכנסים לאכול בתרומתן' - איזה כהנים?

פורסם: ה' אוקטובר 27, 2022 2:21 pm
על ידי איש_ספר
פולסברג כתב:
איש_ספר כתב:שו"מ שר"ש אלבק פרסם את חידושו זה בתוך עמודים לדוגמא שהו"ל מהוצאה חדשה של תלמוד בבלי, בוורשא תרע"ג.
ר' ירוחם ליינער המכונה אדמו"ר מראדזין, התנפל עליו בשצף קצף (כמו בשאר ביקורותיו הנשכניות), ועיקר קצפו יצא על חידוש זה.
ביקורתו התפרסמה (לראשונה?) בקובץ הדרום נט בסופו (יש באוצר), ואח"כ בתפארת ירוחם (אין באוצר) עמ' תס"ב.


אפשר להעלות את המקורות הנ''ל?

תודה רבה!

ליינער.pdf
(1.7 MiB) הורד 64 פעמים