עמוד 1 מתוך 1

על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 2:56 am
על ידי הגהמ
לכאורה גם הרמב"ן הוא רבנו משה הספרדי וא"כ לכאורה קצת מוזר שיבחור לכנותו בכינוי המשתייך גם לו עצמו.

עלה במחשבה כמה אופנים:
א] הרמב"ן היה בקטלוניה וחכמי קטלוניה לא החשיבו עצמם כספרדים (האמנם?).
ב] לא הרמב"ן כינהו בשם זה, אלא הרמב"ם הוא שקרא לעצמו כן כמו בהקדמת פיה"מ: 'אני משה בן מימון הספרדי'.
ג] קראוהו כך להבחין בינו לבין הרמב"ם אלפאסי כמש"כ הרחיד"א בשם אדם גדול בספר שה"ג בערך הרמב"ם.
ד] אולי חידושי הרמב"ן נועדו לתפוצה רחבה שכללה בין השאר גם תלמידים מצרפת ופרובנציה ולהם ולשכמותם כינוי זה מובן יותר (יתכן שגם מובן לפי"ז למה דוקא בחידושי התלמוד כינהו בכינוי זה ולא ביתר כתביו).

אשמח לכל עדכון.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 8:00 am
על ידי פלגינן
ש' יהלום, 'הרמבן ובעלי התוספות בעכו; הנרטיב ההיסטורי בדרשת הרמבן לראש השנה', שלם ח (תשסט), עמ' 110.JPG
ש' יהלום, 'הרמבן ובעלי התוספות בעכו; הנרטיב ההיסטורי בדרשת הרמבן לראש השנה', שלם ח (תשסט), עמ' 110.JPG (56.84 KiB) נצפה 6070 פעמים

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 9:35 am
על ידי בברכה המשולשת
הגהמ כתב:לכאורה גם הרמב"ן הוא רבנו משה הספרדי וא"כ לכאורה קצת מוזר שיבחור לכנותו בכינוי המשתייך גם לו עצמו.

עלה במחשבה כמה אופנים:
א] הרמב"ן היה בקטלוניה וחכמי קטלוניה לא החשיבו עצמם כספרדים (האמנם?).
ב] לא הרמב"ן כינהו בשם זה, אלא הרמב"ם הוא שקרא לעצמו כן כמו בהקדמת פיה"מ: 'אני משה בן מימון הספרדי'.
ג] קראוהו כך להבחין בינו לבין הרמב"ם אלפאסי כמש"כ הרחיד"א בשם אדם גדול בספר שה"ג בערך הרמב"ם.
ד] אולי חידושי הרמב"ן נועדו לתפוצה רחבה שכללה בין השאר גם תלמידים מצרפת ופרובנציה ולהם ולשכמותם כינוי זה מובן יותר (יתכן שגם מובן לפי"ז למה דוקא בחידושי התלמוד כינהו בכינוי זה ולא ביתר כתביו).

אשמח לכל עדכון.


לכאורה הסבר ב' הוא הפשוט ביותר. הלא כן?

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 9:43 am
על ידי מה שנכון נכון
לא ברור שהרמב"ן ראה את פיה"מ. אמנם הרמב"ם כותב כך גם בהקדמת משנ"ת.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 9:58 am
על ידי חד ברנש
הרמב"ן גם מדבר על 'ספרי ספרד' ו'גרסאות ספרדיות', ומההקשר משתמע, שהוא לא ראה אותם כספרי מקומו אלא כעותקים שבאו מחוץ למקומו. וזה מחזק את מה שהביא 'פלגינן', ש'ספרד' אצל הרמב"ן היה כנראה איזור אנדולסיה (דרום ספרד של היום).

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:37 am
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:לא ברור שהרמב"ן ראה את פיה"מ. אמנם הרמב"ם כותב כך גם בהקדמת משנ"ת.


זכורני שיש מאמר של פרופ' ר"ד הכהן הנשקה שנוגע בשאלה אם הרמב"ן ראה את פירוש המשניות (מסביב לאמור בדרשת ר"ה של הרמב"ן)

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 5:00 pm
על ידי הגהמ
תודה לכל המשיבים ועונים.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 5:29 pm
על ידי חלמישצור
בברכה המשולשת כתב:
הגהמ כתב:ב] לא הרמב"ן כינהו בשם זה, אלא הרמב"ם הוא שקרא לעצמו כן כמו בהקדמת פיה"מ: 'אני משה בן מימון הספרדי'.

לכאורה הסבר ב' הוא הפשוט ביותר. הלא כן?

הרמב"ם חותם "הספרדי" גם בתשובות רבות, באגרות ועוד.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 8:49 pm
על ידי מענה איש
אולי כך היה מכונה בדורו הר''ם

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 10:28 pm
על ידי הוגה ומעיין
שמא יש להציע עוד, שהתואר "ספרדי" מורה על טהרת היחוס לבני יהודה ובנימין מחשובי המלכות שגלו לספרד, לפי המסורת הקדומה מזמן הגאונים והראשונים שהארכתי במקורותיה במק"א. ובפירוש תימני קדום להפטרות (נדפס בתאג' חזון שמעון, הפטרת וישלח, בני ברק תשנ"ו, עמ' קצח) העתיק הדברים והוסיף שבני ירושלים הם זרע המלוכה, ומכך יתבאר שהרמב"ם מזרעם שהרי הוא ספרדי. ועפי"ז י"ל שלכן הרמב"ם חתם עצמו "הספרדי" (וכן גם רס"ג בחיבורו השני) והרמב"ן כינהו בכך כתואר כבוד.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 11:11 pm
על ידי הגהמ
הוגה ומעיין כתב:שמא יש להציע עוד, שהתואר "ספרדי" מורה על טהרת היחוס...

על הס"ט החדשים אנו בושים אלא שאתה מגלגל עלינו את הישנים!
לגופו של ענין, השערה מעניינת ביותר, אלא שלמרות שאכן היו שחשבו שהתייחס הרמב"ם לזרע דוד, אליבא דאמת ככה"נ לא התייחס הרמב"ם לזרע המלוכה כמש"כ רד"צ הילמן בהערותיו לאגרות הרמ"ה.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ה' אוגוסט 08, 2019 11:18 pm
על ידי הוגה ומעיין
כת"ר לא דק. לא נדחה ייחוסו לדוד המלך, אלא שמליצת רבי אהרן מלוניל נתבררה באופן שונה משחשבו, לא "במהלל" אלא "כמהלל", ואין הדברים נוגעים לטענת ייחוסו לזרע המלוכה מצד היותו מגלות ירושלים אשר בספרד.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 1:45 am
על ידי הגהמ
הבנתי, אבל כפי השערת רדצ"ה אלו שחשבו שהרמב"ם הוא מזרע דוד ע"פ אגרתו של ר' אהרן קריאה מוטעית נדזמנה להם, ואליבא דאמת אין מקור מוסמך אחר לייחוס שכזה (אני הייתי מוסיף שדברי רבנו אברהם בנו בתשובתו אודות רישי גלותא המתייחשים לזרע דוד שבימיו, כמו גם דבריו בענין עד כי יבא שילה בפר' ויחי, מורים שלא היה מחשיב עצמו כזרע דוד). מכיון שכן, לדעתי כל עוד שלא ידוע ממקום אחר שהרמב"ם היה מיוחס מזרע המלוכה קשה לקבל שהפתרון הנכון הוא שהרמב"ן היה משבחו בייחוסו לזרע המלוכה.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 7:07 am
על ידי הוגה ומעיין
לא הבנתי. הפירוש התימני להפטרות הנז"ל הרי כותב שמה שהרמב"ם הוא מזרע המלוכה הוא מפני שהוא מבני ספרד, שמוצאם בזרע המלוכה של בית דוד. ואין שום סיבה להניח שהוא סבר כך בגלל אגרת רבי אהרן מלוניל, כשהוא כותב את מקורו והוא אחר.
ונמלכתי שמא מחמת שקיצרתי לא הובנו דברי במה שהבאתי משם, ועל כן אביא דבריו במלואם:
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg (63.68 KiB) נצפה 5857 פעמים

ותרגומו:
וְגָלֻת הַחֵל [הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב], ר"ל אנשי עיר החומה ירושלים שגלו [כאן דילג המדפיס כפה"נ מתוך שסמך על מדרש הביאור, וא"כ צריך להשלים כאן: בזמן חורבן בית שני אל צרפת והיא בגדד, ואנשי ירושלים גלו אל ספרד והיא אנדלוס והם שבט יהודה] ובנימין, והרי היתה ירושלים זרע המלוכה, ויבואר מכך ש"משה הזמן" [-תואר לרמב"ם] מהם, לפי שהוא ספרדי.

לזהות בעל פירוש זה אין המהדיר כותב מאומה בשער הספר ולא בהקדמתו. אלא שבהפטרת בראשית כותב: "זה מצאתי בהפטרה קדומה מכתיבת בניהו", ואולי הכוונה לאחד מכתבי היד התימניים של ההפטרות מאוסף בניהו.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 8:31 am
על ידי אישצפת
הוגה ומעיין כתב:לא הבנתי. הפירוש התימני להפטרות הנז"ל הרי כותב שמה שהרמב"ם הוא מזרע המלוכה הוא מפני שהוא מבני ספרד, שמוצאם בזרע המלוכה של בית דוד. ואין שום סיבה להניח שהוא סבר כך בגלל אגרת רבי אהרן מלוניל, כשהוא כותב את מקורו והוא אחר.
ונמלכתי שמא מחמת שקיצרתי לא הובנו דברי במה שהבאתי משם, ועל כן אביא דבריו במלואם:
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg

ותרגומו:
וְגָלֻת הַחֵל [הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב], ר"ל אנשי עיר החומה ירושלים שהגלה אותם וכו' ובנימין, והרי היתה ירושלים זרע המלוכה, ויבואר מכך ש"משה הזמן" [-תואר לרמב"ם] מהם, לפי שהוא ספרדי.

לזהות בעל פירוש זה אין המהדיר כותב מאומה בשער הספר ולא בהקדמתו. אלא שבהפטרת בראשית כותב: "זה מצאתי בהפטרה קדומה מכתיבת בניהו", ואולי הכוונה לאחד מכתבי היד התימניים של ההפטרות מאוסף בניהו.

לעניות דעתי כתיבת בניהו אינה כתיבה מאוסף של מאיר בניהו אלא של הסופר התימני רבי בניה שחי לפני כשש מאות שנה.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 9:25 am
על ידי הוגה ומעיין
אישצפת כתב:
הוגה ומעיין כתב:לא הבנתי. הפירוש התימני להפטרות הנז"ל הרי כותב שמה שהרמב"ם הוא מזרע המלוכה הוא מפני שהוא מבני ספרד, שמוצאם בזרע המלוכה של בית דוד. ואין שום סיבה להניח שהוא סבר כך בגלל אגרת רבי אהרן מלוניל, כשהוא כותב את מקורו והוא אחר.
ונמלכתי שמא מחמת שקיצרתי לא הובנו דברי במה שהבאתי משם, ועל כן אביא דבריו במלואם:
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg

ותרגומו:
וְגָלֻת הַחֵל [הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב], ר"ל אנשי עיר החומה ירושלים שהגלה אותם וכו' ובנימין, והרי היתה ירושלים זרע המלוכה, ויבואר מכך ש"משה הזמן" [-תואר לרמב"ם] מהם, לפי שהוא ספרדי.

לזהות בעל פירוש זה אין המהדיר כותב מאומה בשער הספר ולא בהקדמתו. אלא שבהפטרת בראשית כותב: "זה מצאתי בהפטרה קדומה מכתיבת בניהו", ואולי הכוונה לאחד מכתבי היד התימניים של ההפטרות מאוסף בניהו.

לעניות דעתי כתיבת בניהו אינה כתיבה מאוסף של מאיר בניהו אלא של הסופר התימני רבי בניה שחי לפני כשש מאות שנה.


ייש"כ. הדברים מתקבלים על הדעת.
בדקתי בסה"ל ויש כמה כתבי יש של התורה בכתב ידו (רבי בניה בן סעדיה מרגז) ואין שם הפטריות, ויש שני כתבי יד שלו לנביאים אחרונים אבל ההערות שם אינן עוסקות אלא במסורה ואינן פרשניות. ואולי מדובר בכתב יד של אחד מצאצאיו שכולם כונו "בניה".

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 9:53 am
על ידי בברכה המשולשת
הוגה ומעיין כתב:לא הבנתי. הפירוש התימני להפטרות הנז"ל הרי כותב שמה שהרמב"ם הוא מזרע המלוכה הוא מפני שהוא מבני ספרד, שמוצאם בזרע המלוכה של בית דוד. ואין שום סיבה להניח שהוא סבר כך בגלל אגרת רבי אהרן מלוניל, כשהוא כותב את מקורו והוא אחר.
ונמלכתי שמא מחמת שקיצרתי לא הובנו דברי במה שהבאתי משם, ועל כן אביא דבריו במלואם:
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg

ותרגומו:
וְגָלֻת הַחֵל [הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב], ר"ל אנשי עיר החומה ירושלים שהגלה אותם וכו' ובנימין, והרי היתה ירושלים זרע המלוכה, ויבואר מכך ש"משה הזמן" [-תואר לרמב"ם] מהם, לפי שהוא ספרדי.

לזהות בעל פירוש זה אין המהדיר כותב מאומה בשער הספר ולא בהקדמתו. אלא שבהפטרת בראשית כותב: "זה מצאתי בהפטרה קדומה מכתיבת בניהו", ואולי הכוונה לאחד מכתבי היד התימניים של ההפטרות מאוסף בניהו.


לא הבנתי.
לפי הרב המחבר של הפירוש, כל בני ספרד הם מזרע בית דוד?

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 12:51 pm
על ידי הוגה ומעיין
בברכה המשולשת כתב:
הוגה ומעיין כתב:לא הבנתי. הפירוש התימני להפטרות הנז"ל הרי כותב שמה שהרמב"ם הוא מזרע המלוכה הוא מפני שהוא מבני ספרד, שמוצאם בזרע המלוכה של בית דוד. ואין שום סיבה להניח שהוא סבר כך בגלל אגרת רבי אהרן מלוניל, כשהוא כותב את מקורו והוא אחר.
ונמלכתי שמא מחמת שקיצרתי לא הובנו דברי במה שהבאתי משם, ועל כן אביא דבריו במלואם:
פי' מהפטרה קדומה וישלח.jpg

ותרגומו:
וְגָלֻת הַחֵל [הַזֶּה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר כְּנַעֲנִים עַד צָרְפַת וְגָלֻת יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר בִּסְפָרַד יִרְשׁוּ אֵת עָרֵי הַנֶּגֶב], ר"ל אנשי עיר החומה ירושלים שהגלה אותם וכו' ובנימין, והרי היתה ירושלים זרע המלוכה, ויבואר מכך ש"משה הזמן" [-תואר לרמב"ם] מהם, לפי שהוא ספרדי.

לזהות בעל פירוש זה אין המהדיר כותב מאומה בשער הספר ולא בהקדמתו. אלא שבהפטרת בראשית כותב: "זה מצאתי בהפטרה קדומה מכתיבת בניהו", ואולי הכוונה לאחד מכתבי היד התימניים של ההפטרות מאוסף בניהו.


לא הבנתי.
לפי הרב המחבר של הפירוש, כל בני ספרד הם מזרע בית דוד?


מה בעייתי בזה? סטטיסטית הסבירות לכך נושקת ל100%.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 2:21 pm
על ידי הגהמ
טוב. ייש"כ שהבהרת. אבל עדיין לא נראית לי השערתך. אם ייחוסו של הרמב"ם לזרע המלוכה מסתמך על עובדת היותו ספרדי, א"כ כבר אין כל מעלה בכך בעוד שלא רק שגם הרמב"ן עצמו הוא מזרע המלוכה, אלא כל הספרדים למן הבסם ועד הבורסקי כקטן כגדול מזרע המלוכה הם.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ו' אוגוסט 09, 2019 2:30 pm
על ידי הוגה ומעיין
כמובן, בתנאי שידוע שאבות אבותיו היו אף הם בספרד. וזה מספיק בשביל לצמצם את המיוחסים.

Re: על מה כינויו של הרמב"ם בפי' הרמב"ן: רבנו משה הספרדי?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 4:13 am
על ידי סליחות
אולי הכוונה לומר שאביו מימון הספרדי?