עמוד 1 מתוך 1

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 10:36 pm
על ידי אליחי
היכן לראשונה הובא פסוק זה בהקשר של שמירת הגוף והנפש. {ולא כפשוטו שהוא שמירה מדעה כוזבת}
לבינתיים מצאתי קיצוש"ע

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 11:02 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
גמרא ערוכה היא בברכות לב: באותו חסיד...

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 11:32 pm
על ידי אליחי
יישר כח
לא זכרתי את הגמרא.
אבל מ"מ אין זה אלא מדברי השר ששאל את החסיד. ותחילת דבריו ודאי אינם נכונים שהרי הפסוק של רק הישמר לך ושמור נפשך מאוד פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך. זה ודאי אינו קשור כלל...

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 11:42 pm
על ידי שמח תשמח
גם המהרש"א שם על אתר כתב דהך קרא לא מיירי כלל משמירת הגוף והנפש

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 11:54 pm
על ידי תוך כדי דיבור
עיינו בתוס' שבועות ל"ו ע"א שהבינו בפשטות שהיה אפשר ללמוד מפסוק זה כשלעצמו גם לשמירת הגוף, ורק אמנם הקשו שהרי מצינו פלוגתא אם מותר לאדם לחבול בעצמו (ואולי אפש"ל דאה"נ נחלקו אי איכא למילף מפסוק זה. אבל לכאו' לא כן מבואר במחלוקת זו, בב"ק צ"א ע"ב. אלא י"ל בפשטות דלא מיירי היכא דמביא עצמו לידי סכנה). ויותר מזה בריטב"א שם העלה שלומדים מהפסוק השכן "ושמור נפשך מאד" (שהובא שם בגמ', והוא אותו לשון של "ונשמרתם" רק ליחיד) שצריך אדם לשמור גם את גופו, עיי"ש שלכאורה כוונתו לגמ' הנ"ל בברכות.
וראיתי שבעקבותיו למד כן באותו אופן הרשב"ש בריש השו"ת שלו, עיי"ש ואולי כוונתו שלכן קראו חז"ל לסכנת הגוף "סכנת נפשות" (שאף שלא היה לנו לומר קל וחומר מנפש לגוף, דאדרבא איפכא מצאנו כ"פ ופשוט, מכל מקום הרי המאבד גופו מסלק נפשו. א"כ ודאי גם זה כלול בה"מאד". כן נ"ל לשיטת הני רבנן, ולפי הסבר זה הכל א"ש)

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ד' אפריל 27, 2011 2:41 am
על ידי שמח תשמח

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ד' אפריל 27, 2011 2:54 am
על ידי שמח תשמח

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ש' אפריל 30, 2011 10:44 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
בספר 'הרב מבריסק' מובא שהגרי"ז הבין שפשטות הפסוק הוא לשמירת הבריאות, באמרו שראינו מה רבה חשיבותה מתוך כך שהתורה סמכה שמירת הנפש לעבודה זרה החמורה.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: א' מאי 01, 2011 10:58 am
על ידי אליחי
ר' גרונם יקום פורקן כתב:בספר 'הרב מבריסק' מובא שהגרי"ז הבין שפשטות הפסוק הוא לשמירת הבריאות, באמרו שראינו מה רבה חשיבותה מתוך כך שהתורה סמכה שמירת הנפש לעבודה זרה החמורה.

לא נפיק מפומיה דרב, פשטות הפסוק זה לא.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ה' אוגוסט 16, 2012 2:29 pm
על ידי ישיביש
אפרסם כאן משהו נחמד, המתאים לימי בין הזמנים שאנו עומדים כעת בסופם.

ס.jpg
ס.jpg (35.39 KiB) נצפה 7346 פעמים

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 12:32 pm
על ידי היימישער

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 12:55 pm
על ידי עוקר הרים
למה הנושא מופיע גם פה וגם בפורום בית המדרש. שני בתי מדרשות למה לי?

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 1:27 pm
על ידי היימישער
עוקר הרים כתב:למה הנושא מופיע גם פה וגם בפורום בית המדרש. שני בתי מדרשות למה לי?


פשוט מאוד, חדש אני כאן וכשעלה בדעתי לפתוח נושא זה לא עשיתי חיפוש לבדוק אם הנושא כבר קיים, ופתחתיו בפורום בית המדרש משום שע"פ הכותרות של הפורומים היה נראה לי שהוא מתאים יותר לשם,
ובאמת מעניין לשמוע את דעתם של שאר המשתמשים לאיזה פורום שייך הנושא.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 1:57 pm
על ידי עוקר הרים
צדקת. אכן נהגת כשורה, ומקומו בפורום בית המדרש, כיאה וכיאות לדיונים הילכתיים.
רק עכשיו שמתי לב, שהאשכול הנוכחי קדם לך בשנה. השאלה א"כ עוברת שנה אחורה.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 3:21 pm
על ידי אליהוא
ספר מסילת ישרים פרק ט

כללו של דבר, צריך שישים האדם את עצמו עראי בעולם וקבוע בעבודה, יתרצה ויסתפק בכל עניני העולם במה שמזדמן לו, ויקח מן הבא בידו, ויהיה רחוק מן המנוחה וקרוב למלאכה ולעמל, ויהיה נכון לבו בטוח בה', ולא יירא מתולדות הזמן ופגעיו. שמא תאמר הרי מצינו שחייבו חכמים בכל מקום שישמור האדם את עצמו שמירה מעולה ולא ישים עצמו בסכנה אפילו הוא צדיק ובעל מעשים, ואמרו (כתובות ל): הכל בידי שמים חוץ מצינים פחים, ומקרא כתוב (דברים ד): ונשמרתם מאד לנפשותיכם, הרי שאין להחליט הבטחון הזה על - כל - פנים. והתם אמרו, ואפילו לדבר מצוה.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 3:22 pm
על ידי אליהוא
לבוש יורה דעה סימן קטז

כתיב [דברים ד, ט] השמר לך ושמור נפשך מאוד וגו', וכתיב [שם ד, טו] ונשמרתם מאוד לנפשותיכם, שיש במשמעות אלו הלשונות שצריך האדם לשמור את נפשו שלא יביא את עצמו לידי סכנה, אף על גב שפשוטן של אלו הכתובים לא מיירי בזה, מכל מקום סמכו חז"ל על מקראות הללו ואסרו כל הדברים המביאין את האדם לידי סכנה. ונ"ל לומר שנוכל ללמדנו זה ממצות בני נח שנאמר להם [בראשית ט, ה] ואך את דמכם לנפשתיכם אדרוש, לפיכך גזרו ואמרו חמירא סכנתא מאיסורא, ואפילו יאמר אדם הריני מסכן את עצמי ומה לאחרים עלי בכך אם אני איני מקפיד בכך, אין מניחין אותו, אלא מכין אותו מכת מרדות כמו בכל שאר איסורין שאסרו חכמים ז"ל.

Re: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם

פורסם: ו' ספטמבר 07, 2012 3:25 pm
על ידי אליהוא
אמנם לענד י"ל שהרי שכר עוה"ב לא נזכר בתורה, וע"כ לנפשותיכם היינו בעוה"ז [ועי' תו"ת], ומהא תילף לכל שמירת הגוף והנפש.