עמוד 1 מתוך 1

חדשות מבעל החפץ חיים (מכתבים ועוד)

פורסם: ה' ספטמבר 05, 2019 9:07 pm
על ידי י. אברהם
מכתב חדש מהחפץ חיים | השלמה לענין הנידון בבאה"ל ריש סי' רע"ב

באשכול אחר פורסם מכתב חדש מהחפץ חיים
המכתב הוא בענין שדן בו בקצרה בביאור הלכה ריש סי' רע"ב, ואח"כ הגיה דבריו ונדפס התיקון בס' ליקוטי הלכות, ומשם הוכנס לדפוסים.
בתחילת מכתב זה נראה שמוסיף תיקון להגהה הנ"ל.

(המכתב נכתב במכונת כתיבה ומלא שיבושים. העתקתי רוב המכתב ותיקנתי לפי הבנתי והבוחר יבחר)
כעת העירו כאן שכמה שורות נדפסו בס' בירור הלכה
---------
בענין אם פסול הקריבהו נא לפחתך הוא אף בדיעבד

ב"ה ג' לסדר בהעלותך התרע"ד ראדין
אל כבוד הרב המאוה"ג .. וכו' כקש"ת מר בן-ציון [רחלזון] נ"י
אחדשכ"ת
קבלתי מכתבו. וראיתי כי רב כחו לעיין בשמעתא ולחפש כל דבר במקורו ידי ד' עמו ויעלה מעלה מעלה.

ולענין מה שעוררני אודות הסוגיא דב"ב [צז:] דמבואר שם דאפילו בדיעבד אם הביא פסול נזכרתי שכבר היה ברעיוני על הג"ה זו שאינה מדוקדקת, ובאמת היה צריך לסיים בסופו ומה דפסלה ברייתא בדיעבד לענין ניסוך אפשר דהוא מדרבנן כמו וכו'

על עיקר הענין שלא השיבותיו עד כה אינני .. אילו .. הכת"ר גודל טרדותי לא היה מתמיה עלי, שאני מוקף מהם מכל צד הן מרבוי המכתבים שבאים יום יום הן מד"ת והן מענינים אחרים, שהכל מוטעים במה שאין בי ומריצים אלי עניניהם עד שלא אוכל ממש שאת, לבד את הטרדות מהעיר וגם מן אנשים אורחים שבאים תמיד וכבר אמרו חז"ל הוי מקבל וכו' ולבד זה הטרדות מהישיבה הגדולה שבעירנו רב מאד, ומפני .. שעוררני כמה פעמים בכתביו הוכרחתי לצאת הפעם הזה מגדרי, ומעתה אשאר על גדרי כמקדם.

הנה בגמרא איתא לענין ניסוך דפסול מטעם הקריבהו לענין מגולה וה"ה לענין ריח רע, אכן לא יודע אם הפסול הוא מדאורייתא או מדרבנן בעלמא. וקצת ראי' לזה אראה לכת"ר דבאמת ענין הקריבהו אם הוא לעיכוב או רק לכתחלה לענ"ד הוא פלוגתא דאמוראי במנחות דף ס"ד רבה ור' אמי לענין אם שחט שמינה בשבת לקרבן אחר ששחט כחושה דלר' אמי חייב חטאת ע"ז, וע"כ דיצא בהכחושה אף דיש בזה משום הקריבהו כדפירש"י ורבה לא ס"ל כן עי"ש, ולפ"ז קשה איך יתרץ ר' אמי הברייתא לענין ניסוך דפסול משום הקריבהו, אלא ודאי דס"ל דהוא רק מדרבנן בעלמא.

אכן קשה לי לפ"ז על דברי הרמב"ם שפסק בפ"ב מהלכות שגגות הל' ט"ו כרבה דהותרה לו לשחוט לכתחלה שמינה בשבת, והלא כתב הרמב"ם בפ"ב מאיסורי מזבח הל' ח' מבחר נדריך הוא רק לכתחלה ואם הקריב הורצה, אם לא דנאמר דמדריגת שאינו מובחר אינו גרוע כמו הקריבהו נא לפחתך.

ויותר נלענ"ד לאמר דאף לרבה אם עבר והקריב קרבן אין אנו יכולין לפסול הקרבן, דלא אשתמיט שום מקום בש"ס לאמר דאם עבר והקריב לקרבן בהמה כחושה פסול הקרבן [אף] דבאמת לכתחלה הוא עולה גדולה מטעם הקריבהו (וטעם מה שאנו פוסלים הטריפה אף בדיעבד הוא מחמת הטעם שהובא במנחות דף ה', ומה דנקט הרמב"ם [פ"א אסו"מ ה"י] מטעם הקריבהו הוא כמו דנקט הנביא הקריבהו גם על עור ופסח וכמו שכתב כת"ר ולענ"ד זהו האמת), ומה דאיתא בגמרא שאנו מתירין אותו לשחוט שמינה הוא הכל קודם שזרק הדם שזהו עיקר הקרבן, וכשנניח אותו לזרוק הדם הוא כמו שאנו מרשין אותו לכתחילה להביא קרבן גרוע על המזבח, אבל בדיעבד אם זרק מכחושה בודאי הורצה הקרבן ואסור לשחוט בשבת אחריה השמינה אף לרבה, וברמב"ם לענין מבחר נדריך שכתב הורצה מיירי לאחר זריקה דע"ז נופל לשון הורצה. נמצא לפ"ז דגם לרבה מטעם הקריבהו אין לפסול בדיעבד, והא דאיתא שם ב"ב דאם הביא פסול הוא מדרבנן בעלמא כן נראה לענ"ד.

מכתב חפץ חיים.docx
(14.62 KiB) הורד 164 פעמים

מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ד' מאי 05, 2021 8:37 pm
על ידי י. אברהם
מכאן
אינני יודע באיזה עיתון נדפס

מודעה 1.PNG
מודעה 1.PNG (228.15 KiB) נצפה 1444 פעמים


מודעה.PNG
מודעה.PNG (102.04 KiB) נצפה 1444 פעמים

Re: מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ד' מאי 05, 2021 8:42 pm
על ידי שבענו מטובך
המודיע (פאלטאווא) שנה ב מס' 32 עמ' 512.

19110526_01.pdf
(988.71 KiB) הורד 153 פעמים

Re: מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ה' מאי 06, 2021 12:12 pm
על ידי י. אברהם
א.
מש"כ ואפי' אם יניחו מארקעס[=בולים] בתוכם וכו' (עי' מה שאסף בזה בשו"ת ציץ אליעזר חלק כא סי' נ).
ויש לעי' אם כוונתו דהוי אבידה מדעת דוקא אחרי שפרסם מודעה זו או אף לפני כן.

ב.
מש"כ והדן אותי לכף זכות וכו', הוא עפ"י שבת קכז ע"ב כשם שדנתוני לכף זכות המקום ידין אתכם לכף זכות

Re: מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ה' מאי 06, 2021 12:35 pm
על ידי סגי נהור
צע"ק הלשון "לעת זקנתי שעיני חלושים אין בי כח אף לקרותם וכ"ש להתבונן ולהשיב עליהם" - כי מה לכח להתבונן ולהשיב ולמאור העינים?
וצריך לפרש שכוונתו: לעת זקנתי אין בי כח אף לקרותם, שעיני חלושים, וכ"ש כו'.

Re: מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ה' מאי 06, 2021 1:17 pm
על ידי י. אברהם
סגי נהור כתב:צע"ק הלשון "לעת זקנתי שעיני חלושים אין בי כח אף לקרותם וכ"ש להתבונן ולהשיב עליהם" - כי מה לכח להתבונן ולהשיב ולמאור העינים?

יש דרגות שונות של קריאה, יש קריאה בעלמא מלמעלה בלי להתבונן ויש קריאה בעיון והתבוננות בדברים הכתובים שוב ושוב (ואולי ולהשיב ר"ל כדי להשיב)

Re: מודעה מ"החפץ חיים" (בענין מכתבים הנשלחים אליו)

פורסם: ש' מאי 08, 2021 9:33 pm
על ידי י. אברהם
י. אברהם כתב:א.
מש"כ ואפי' אם יניחו מארקעס[=בולים] בתוכם וכו' (עי' מה שאסף בזה בשו"ת ציץ אליעזר חלק כא סי' נ).
ויש לעי' אם כוונתו דהוי אבידה מדעת דוקא אחרי שפרסם מודעה זו או אף לפני כן.

ברור שכוונתו לאחר שפרסם המודעה דאילו לפני כן לא שייך אבידה מדעת, וממילא אין לזה קשר עם השאלה הנ"ל.

דברי החפץ חיים - על אגודת שלומי אמוני ישראל

פורסם: א' מאי 30, 2021 9:43 pm
על ידי י. אברהם
דברי החפץ חיים במשרד אגודת שלומי אמוני ישראל בווארשא - א' כסלו תרפ"ב

החפץ חיים תרפב.pdf
(4.12 MiB) הורד 147 פעמים

Re: חדשות מבעל החפץ חיים (מכתבים ועוד)

פורסם: ג' אפריל 16, 2024 3:33 pm
על ידי פשיסחא
המכתב הנ"ל של החפץ חיים בעניין יין שריחו רע בדיעבד לניסוך ולקידוש בתוספת והערות.

Re: חדשות מבעל החפץ חיים (מכתבים ועוד)

פורסם: ד' אפריל 17, 2024 9:37 am
על ידי פשיסחא
העירוני בפרטי כי: אני מעיר את תשומת לבך שבניגוד לפרסומים, כל מעיין רואה שהמכתב אינו כתב ידו של החפץ חיים, ורק שחתם בסופו [כמו עוד הרבה מכתבים בעיקר של ישיבתו, ועתה גם מכתב חידו"ת שלו].

ועוד הערה, כל הנמצא באתרא הדין רואה כי המכתב פורסם כאן כבר לפני חמש שנים, בניגוד לנכתב בעלון כי כעת הוא מתפרסם לראשונה.

Re: חדשות מבעל החפץ חיים (מכתבים ועוד)

פורסם: ה' יוני 06, 2024 9:12 am
על ידי איש_ספר
י. אברהם כתב:מכתב חדש מהחפץ חיים | השלמה לענין הנידון בבאה"ל ריש סי' רע"ב

באשכול אחר פורסם מכתב חדש מהחפץ חיים
המכתב הוא בענין שדן בו בקצרה בביאור הלכה ריש סי' רע"ב, ואח"כ הגיה דבריו ונדפס התיקון בס' ליקוטי הלכות, ומשם הוכנס לדפוסים.
בתחילת מכתב זה נראה שמוסיף תיקון להגהה הנ"ל.

(המכתב נכתב במכונת כתיבה ומלא שיבושים. העתקתי רוב המכתב ותיקנתי לפי הבנתי והבוחר יבחר)
כעת העירו כאן שכמה שורות נדפסו בס' בירור הלכה
---------
בענין אם פסול הקריבהו נא לפחתך הוא אף בדיעבד

ב"ה ג' לסדר בהעלותך התרע"ד ראדין
אל כבוד הרב המאוה"ג .. וכו' כקש"ת מר בן-ציון [רחלזון] נ"י
אחדשכ"ת
קבלתי מכתבו. וראיתי כי רב כחו לעיין בשמעתא ולחפש כל דבר במקורו ידי ד' עמו ויעלה מעלה מעלה.

ולענין מה שעוררני אודות הסוגיא דב"ב [צז:] דמבואר שם דאפילו בדיעבד אם הביא פסול נזכרתי שכבר היה ברעיוני על הג"ה זו שאינה מדוקדקת, ובאמת היה צריך לסיים בסופו ומה דפסלה ברייתא בדיעבד לענין ניסוך אפשר דהוא מדרבנן כמו וכו'

על עיקר הענין שלא השיבותיו עד כה אינני .. אילו .. הכת"ר גודל טרדותי לא היה מתמיה עלי, שאני מוקף מהם מכל צד הן מרבוי המכתבים שבאים יום יום הן מד"ת והן מענינים אחרים, שהכל מוטעים במה שאין בי ומריצים אלי עניניהם עד שלא אוכל ממש שאת, לבד את הטרדות מהעיר וגם מן אנשים אורחים שבאים תמיד וכבר אמרו חז"ל הוי מקבל וכו' ולבד זה הטרדות מהישיבה הגדולה שבעירנו רב מאד, ומפני .. שעוררני כמה פעמים בכתביו הוכרחתי לצאת הפעם הזה מגדרי, ומעתה אשאר על גדרי כמקדם.

הנה בגמרא איתא לענין ניסוך דפסול מטעם הקריבהו לענין מגולה וה"ה לענין ריח רע, אכן לא יודע אם הפסול הוא מדאורייתא או מדרבנן בעלמא. וקצת ראי' לזה אראה לכת"ר דבאמת ענין הקריבהו אם הוא לעיכוב או רק לכתחלה לענ"ד הוא פלוגתא דאמוראי במנחות דף ס"ד רבה ור' אמי לענין אם שחט שמינה בשבת לקרבן אחר ששחט כחושה דלר' אמי חייב חטאת ע"ז, וע"כ דיצא בהכחושה אף דיש בזה משום הקריבהו כדפירש"י ורבה לא ס"ל כן עי"ש, ולפ"ז קשה איך יתרץ ר' אמי הברייתא לענין ניסוך דפסול משום הקריבהו, אלא ודאי דס"ל דהוא רק מדרבנן בעלמא.

אכן קשה לי לפ"ז על דברי הרמב"ם שפסק בפ"ב מהלכות שגגות הל' ט"ו כרבה דהותרה לו לשחוט לכתחלה שמינה בשבת, והלא כתב הרמב"ם בפ"ב מאיסורי מזבח הל' ח' מבחר נדריך הוא רק לכתחלה ואם הקריב הורצה, אם לא דנאמר דמדריגת שאינו מובחר אינו גרוע כמו הקריבהו נא לפחתך.

ויותר נלענ"ד לאמר דאף לרבה אם עבר והקריב קרבן אין אנו יכולין לפסול הקרבן, דלא אשתמיט שום מקום בש"ס לאמר דאם עבר והקריב לקרבן בהמה כחושה פסול הקרבן [אף] דבאמת לכתחלה הוא עולה גדולה מטעם הקריבהו (וטעם מה שאנו פוסלים הטריפה אף בדיעבד הוא מחמת הטעם שהובא במנחות דף ה', ומה דנקט הרמב"ם [פ"א אסו"מ ה"י] מטעם הקריבהו הוא כמו דנקט הנביא הקריבהו גם על עור ופסח וכמו שכתב כת"ר ולענ"ד זהו האמת), ומה דאיתא בגמרא שאנו מתירין אותו לשחוט שמינה הוא הכל קודם שזרק הדם שזהו עיקר הקרבן, וכשנניח אותו לזרוק הדם הוא כמו שאנו מרשין אותו לכתחילה להביא קרבן גרוע על המזבח, אבל בדיעבד אם זרק מכחושה בודאי הורצה הקרבן ואסור לשחוט בשבת אחריה השמינה אף לרבה, וברמב"ם לענין מבחר נדריך שכתב הורצה מיירי לאחר זריקה דע"ז נופל לשון הורצה. נמצא לפ"ז דגם לרבה מטעם הקריבהו אין לפסול בדיעבד, והא דאיתא שם ב"ב דאם הביא פסול הוא מדרבנן בעלמא כן נראה לענ"ד.






לקראת שבת 594 בחקתי (1).jpg
לקראת שבת 594 בחקתי (1).jpg (422.67 KiB) נצפה 220 פעמים


לקראת שבת 594 בחקתי (1)-2.jpg
לקראת שבת 594 בחקתי (1)-2.jpg (541.49 KiB) נצפה 220 פעמים