עמוד 1 מתוך 2

השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: א' מאי 01, 2011 5:33 pm
על ידי בחושךאור1
האם נכתב על תולדותיו ע"י מאן דהו? האם כתב בהלכה כאביו (שמעתי שההערות באבני נזר - ממנו. אכן?)? האם נכתב על שיטתו בחיבורו הגדול על התורה?

אודה לכל המסייעים.

ד"א האם יש או מתוכנן לצאת מפתח על השם משמואל?

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: א' מאי 01, 2011 5:42 pm
על ידי גוראריה
בנו מוהר"ר אהרן ישראל ז"ל הו"ל לפני כמה שנים את ספרו מראה הדשא ובו תיאור ותיעוד מכלי ראשון/שני של היסטוריית בית סוכטשוב.
מאלף.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: א' מאי 01, 2011 5:49 pm
על ידי בור הגולה
תולדותיו נכתבו ע"י בן זקוניו ר' אהרן ישראל בורנשטיין ז"ל מת"א (נפטר לפני שנים אחדות) בספר "מראה הדשא".
[כבר הקדימני ידידינו ג"א, ומשנה כו'].

הפנים של האגלי טל סודר ע"י בן המחבר ר' שמואל, ראה שם בסוף ההקדמה:

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: א' מאי 01, 2011 5:53 pm
על ידי גוראריה
בור הגולה כתב:תולדותיו נכתבו ע"י בן זקוניו ר' אהרן ישראל בורנשטיין ז"ל מת"א (נפטר לפני שנים אחדות) בספר "מראה הדשא".
[כבר הקדימני ידידינו ג"א, ומשנה כו'].

הפנים של האגלי טל סודר ע"י בן המחבר ר' שמואל, ראה שם בסוף ההקדמה:

רא"י לא היה בן זקוניו אלא הגדול או מהגדולים שמזיווגו השני.
[בן זקוניו נולד אחרי פטירתו!]

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: א' מאי 01, 2011 6:15 pm
על ידי בור הגולה
תמונתו:
שם משמואל.jpg
שם משמואל.jpg (81.27 KiB) נצפה 15464 פעמים

חותמתו:
חותמת השם משמואל.jpg
חותמת השם משמואל.jpg (87.53 KiB) נצפה 15464 פעמים

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 10:44 am
על ידי בר ששת
סתם מעניין:
למיעוט זיכרוני, היחיד מהבנים המוזכרים בגוף הספר שם משמואל הוא אהרן ישראל "הקשה בני היניק אהרן ישראל".

אגב, הספר 'מראה הדשא', צונזר ועודן קצת, וכפי שהבנתי גם ובעיקר בעניין ייחסו לחסידי גור....

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 3:36 pm
על ידי גוראריה
בר ששת כתב:סתם מעניין:
למיעוט זיכרוני, היחיד מהבנים המוזכרים בגוף הספר שם משמואל הוא אהרן ישראל "הקשה בני היניק אהרן ישראל".

אגב, הספר 'מראה הדשא', צונזר ועודן קצת, וכפי שהבנתי גם ובעיקר בעניין ייחסו לחסידי גור....

הרקע לדברים:
א.
אחרי פטירת השפ"א היה השמ"ש בטוח שכעת ינהר הקהל בהמוניו לסוכטשוב. כך היה לאורך הדורות בשושלות קוצק ועוד שושלות בפולין כשרוב העדה נסעה לתלמיד או לבחיר העדה ולאו דווקא ליורש. לשבועות תרס"ה הכינו בסוכטשוב הרבה בילקעס, וה'עולם' נסע בהמוניו ל...גור , למרות שהאמרי אמת לא נהג באדמורות רשמית עד אז.
כבודו של אביו האבנ"ז שר התורה וחתנו של השרף מקוצק שהקהל העדיף עליו אברך כמעט לא מוכר, [אז!] כאב מאד לשמ"ש, אבל האבנ"ז הרגיעו: הרי הסבא מקוצק ברך את הדוד בעל חי' הרי"ם ב'וצדקתו לבני בנים', וכי קלה היא בעיניך?!

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 3:41 pm
על ידי גוראריה
ב.
עם הזמן הלכה עדת גור ותפרה ותרבה מאד תחת הנהגתו העילאית של האמרי אמת זי"ע שהציל את הנוער הפולני החסידי משיני ההשכלה והכפירה. היו רבים מאד שלמדו אצל האבנ"ז אבל עכ"ז היו חסידי גור מושבעים. למדו בסוכטשוב ונסעו 'נסיעות' לגור. או שבדרכם לגור חנו בסוכטשוב לשיחת תורה עם האבנ"ז, גם זה איכפת היה להשמ"ש זי"ע שמחה על כבוד אביו זי"ע.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 3:43 pm
על ידי גוראריה
ג.
לא היתה מחלוקת בין גור לסוכטשוב, חלילה, אלא קצת קפידא של השמ"ש בחיי אביו.

כשי"ל הספר שם משמואל עיין בו האמרי אמת ואמר בהתפעלות: "אומרים שהוא הי' 'שארפע רבי'?! הספר הזה הוא כולו לב" [או משהו בסגנון דומה.]
זי"ע.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 3:48 pm
על ידי יאיר
[מקומו ב"משפחות סופרים"]

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 4:26 pm
על ידי בר ששת
גוראריה כתב:ג.
לא היתה מחלוקת בין גור לסוכטשוב, חלילה, אלא קצת קפידא של השמ"ש בחיי אביו.


ואני שמעתי - בשם רח"י שווירץ: "דעם ספר איז פול מיט ענווה און שמחה"!

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 5:33 pm
על ידי בחושךאור1
תודה רבה על המידע.

יאיר,

לא כתבתיו במשפחות סופרים כי עיקר שאלתי (כנראה לא התנסחתי נכון) הייתה על שיטתו ומהלכו בסיפריו על התורה והאם כתב בהלכה כאביו.
בכ"א, החברים כאן החכימוני בתולדותיו ותשח"ח להם.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 5:46 pm
על ידי איש_ספר
עוד חומר בספר שיצא על בנו הרה"צ ר' דוד מיהודי בשם זילברברג (שכחתי שמו הפרטי) אם לא נמצא כבר במקוון, אזי יכנס בקרוב.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 6:40 pm
על ידי גוראריה
בחושךאור1 כתב:תודה רבה על המידע.

יאיר,

לא כתבתיו במשפחות סופרים כי עיקר שאלתי (כנראה לא התנסחתי נכון) הייתה על שיטתו ומהלכו בסיפריו על התורה והאם כתב בהלכה כאביו.
בכ"א, החברים כאן החכימוני בתולדותיו ותשח"ח להם.

במראה הדשא יש הגדרות מדוייקות ועמידה על שיטותיו וההבדלים בינו לבין אביו בלימוד וכו'.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 7:49 pm
על ידי רבטוב
באמת יש הבדל בשיטת הלימוד ''''הניתוח''' בין האגלי טל והשו''ת אבני נזר . וכנאה בנו למד יותר כהתשובות . מעוניין לדעת דעת המשתתפים
החברים .

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 8:40 pm
על ידי מעיין
באשכול אחר
viewtopic.php?f=7&t=3550&p=26858#p26868
נידון דרך לימוד האבני נזר ושם בקשתי שאחד יעלה את המאמר הנפלא שנדפס לא זמן כביר בנזר התורה ושם יתבאר אם אמת נכון הדבר שיש חילוק בין התשובות לאגלי טל

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 9:54 pm
על ידי רבטוב
החידוש הוא שאצל תלמידי האבני נזר למשל הכלי חמדה והארץ צבי רואים את דרך הפילפול שבאבני נזר ולא הדרך של האגלי טל בכלל .

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 10:01 pm
על ידי מפענח
מה הההבדל והשוני בין האגלי טל והאבני נזר אתה יכול לתאר ולנתח קצת בבקשה?

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' מאי 02, 2011 10:34 pm
על ידי בר ששת
איש_ספר כתב:עוד חומר בספר שיצא על בנו הרה"צ ר' דוד מיהודי בשם זילברברג (שכחתי שמו הפרטי) אם לא נמצא כבר במקוון, אזי יכנס בקרוב.


הספר הנזכר, של יהושע עוזיאל זילברברג, י"ל ע"י מכונו של קרליבך.

לצער כל הנוגעים והמועניינים, הספר כתוב בצורה לקויה, לשונית ותכנית. ממש קשה לדלות מתוכו הבנה ועומק.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 12:15 am
על ידי שיבר
גוראריה כתב:
בר ששת כתב:סתם מעניין:
למיעוט זיכרוני, היחיד מהבנים המוזכרים בגוף הספר שם משמואל הוא אהרן ישראל "הקשה בני היניק אהרן ישראל".

אגב, הספר 'מראה הדשא', צונזר ועודן קצת, וכפי שהבנתי גם ובעיקר בעניין ייחסו לחסידי גור....

הרקע לדברים:
א.
אחרי פטירת השפ"א היה השמ"ש בטוח שכעת ינהר הקהל בהמוניו לסוכטשוב. כך היה לאורך הדורות בשושלות קוצק ועוד שושלות בפולין כשרוב העדה נסעה לתלמיד או לבחיר העדה ולאו דווקא ליורש. לשבועות תרס"ה הכינו בסוכטשוב הרבה בילקעס, וה'עולם' נסע בהמוניו ל...גור , למרות שהאמרי אמת לא נהג באדמורות רשמית עד אז.
כבודו של אביו האבנ"ז שר התורה וחתנו של השרף מקוצק שהקהל העדיף עליו אברך כמעט לא מוכר, [אז!] כאב מאד לשמ"ש, אבל האבנ"ז הרגיעו: הרי הסבא מקוצק ברך את הדוד בעל חי' הרי"ם ב'וצדקתו לבני בנים', וכי קלה היא בעיניך?!



מקורו של סיפור זה, לבד מהיותו מפוקפק, הוא גוראי למהדרין, ביומן טולנא הידוע.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 12:46 am
על ידי גוראריה
שיבר כתב:
גוראריה כתב:
בר ששת כתב:סתם מעניין:
למיעוט זיכרוני, היחיד מהבנים המוזכרים בגוף הספר שם משמואל הוא אהרן ישראל "הקשה בני היניק אהרן ישראל".

אגב, הספר 'מראה הדשא', צונזר ועודן קצת, וכפי שהבנתי גם ובעיקר בעניין ייחסו לחסידי גור....

הרקע לדברים:
א.
אחרי פטירת השפ"א היה השמ"ש בטוח שכעת ינהר הקהל בהמוניו לסוכטשוב. כך היה לאורך הדורות בשושלות קוצק ועוד שושלות בפולין כשרוב העדה נסעה לתלמיד או לבחיר העדה ולאו דווקא ליורש. לשבועות תרס"ה הכינו בסוכטשוב הרבה בילקעס, וה'עולם' נסע בהמוניו ל...גור , למרות שהאמרי אמת לא נהג באדמורות רשמית עד אז.
כבודו של אביו האבנ"ז שר התורה וחתנו של השרף מקוצק שהקהל העדיף עליו אברך כמעט לא מוכר, [אז!] כאב מאד לשמ"ש, אבל האבנ"ז הרגיעו: הרי הסבא מקוצק ברך את הדוד בעל חי' הרי"ם ב'וצדקתו לבני בנים', וכי קלה היא בעיניך?!



מקורו של סיפור זה, לבד מהיותו מפוקפק, הוא גוראי למהדרין, ביומן טולנא הידוע.

שמעתיו מאנשים שידעו הימנו עוד בשנים שבעל היומן רעה בשדות נתיב מאיר.
יומן טאלנא לא קיבל בעלות על סיפורי גור, רק על מה שיש לו זכויות יוצרים...

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 1:28 am
על ידי רבטוב
אני הקטן שמעתי את הסיפור מהרה''ג ר' יעקב פרלוב מנאוואמינסק שאימו היתה בת הרה''ק מסאקאלאוו . ממילא זה לא רק סיפור מגור שאגב לא ראוי לביטול .יש סמך ויסוד לסיפוריהם
בכל הדורות לא פחות מלאחרים

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 1:42 am
על ידי זלמניו
שיבר כתב:
גוראריה כתב:
בר ששת כתב:סתם מעניין:
למיעוט זיכרוני, היחיד מהבנים המוזכרים בגוף הספר שם משמואל הוא אהרן ישראל "הקשה בני היניק אהרן ישראל".

אגב, הספר 'מראה הדשא', צונזר ועודן קצת, וכפי שהבנתי גם ובעיקר בעניין ייחסו לחסידי גור....

הרקע לדברים:
א.
אחרי פטירת השפ"א היה השמ"ש בטוח שכעת ינהר הקהל בהמוניו לסוכטשוב. כך היה לאורך הדורות בשושלות קוצק ועוד שושלות בפולין כשרוב העדה נסעה לתלמיד או לבחיר העדה ולאו דווקא ליורש. לשבועות תרס"ה הכינו בסוכטשוב הרבה בילקעס, וה'עולם' נסע בהמוניו ל...גור , למרות שהאמרי אמת לא נהג באדמורות רשמית עד אז.
כבודו של אביו האבנ"ז שר התורה וחתנו של השרף מקוצק שהקהל העדיף עליו אברך כמעט לא מוכר, [אז!] כאב מאד לשמ"ש, אבל האבנ"ז הרגיעו: הרי הסבא מקוצק ברך את הדוד בעל חי' הרי"ם ב'וצדקתו לבני בנים', וכי קלה היא בעיניך?!



מקורו של סיפור זה, לבד מהיותו מפוקפק, הוא גוראי למהדרין, ביומן טולנא הידוע.

וי וי, גם מפוקפק וגם גוראי. ברמינן.
אדון שיבר:
א. מה הפקפוק? יש לך משהו ביד? או שסתם לא מוצא חן בעיניך?
ב. ודאי גוראי, היכן אתה רוצה שתעבור מסורת זו, בסערדעהל? אולי בפישפיק-לאדאני?
ג. ואם גוראי, מה בכך?
ד. ומשפט המחץ: מקורו ביומני טולנא... אם מקורו שם - אז הוא לא גוראי, אם נכנס לשם אז אין מקורו בטולנא?!

וכבר הכה רבטוב על קדקדך ומשום כבוד הפורום ראוי שתשוב בך.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 2:17 am
על ידי בר ששת
נו באמת, שיבר?!...

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ג' מאי 03, 2011 2:26 am
על ידי מעיין
מספר שם משמואל דברים תרע"ט
במדרש הלכה אדם מישראל מהו שיהא מותר לו לכתוב ספר תורה בכל לשון וכו' כש"ח אין בין ספרים לתפילין ומזוזות אלא שהספרים נכתבים בכל לשון, ר"ג אומר אף הספרים לא התירו שיכתבו אלא יונית וכו' לכך התירו שיכתבו בלשון יונית אמר הקב"ה ראה לשונה של תורה מה חביבה שמרפאה את הלשון וכו', ר' לוי אמר מה לנו ללמוד ממקום אחר נלמוד ממקומו הרי משה עד שלא זכה לתורה כתיב בו לא איש דברים אנכי כיון שזכה לתורה נתרפא לשונו והתחיל לדבר דברים מנין ממה שקרינו בענין אלה הדברים אשר דיבר משה:
ויש להבין הלוא כמה פעמים כתוב בתורה דיבור במרע"ה עד כאן, ולמה לא מייתי לה מהתם. ועוד בעיקר הדבר מה ראי' ממשה, שהרי השכינה היתה מדברת מתוך גרונו:
ונראה דהנה יש להתבונן בענין רפואת לשונות הגויים מהו. ויש לומר כי השפה של האומה היא מהותה ומעידה על תוכן לבה, כאמרם ז"ל לישנא קולמוסא דליבא, והיינו שרעת לבם תמיד רגל על לשונם, וע"כ בלשון ובשפת האומה נצפן בה כח רע מושך לרעת האומה. וכמו שהגיד כ"ק אדמו"ר הרי"ם זצללה"ה מגור על לשון צרפת שמושכת לניאוף ר"ל, עכ"ד, והטעם משום שהם מלוכלכים בזה ביותר כידוע, ע"כ לשונם שצפונה בה מהותם מושכת לזה ביותר. אך לשונה של תורה מהפכת את הרע שבלשון ההיא לטובה, והיינו מחמת שיש צורך לתורה ללשון ההיא להסביר בה את השומע, נעשתה הלשון ההיא מחוברת לטהור ונדחה הרע מקרבה ונכנסת בה רוח טהרה, וזוהי רפואת הלשון. ובזה הסברתי לי מה שרש"י ז"ל פירש הסברת הכתובים כמה פעמים בלשון צרפת, שלא יתכן שרש"י ז"ל לא מצא מילין בלה"ק להסביר בה את הקורא, ולפי דרכנו בכוונה עשה לטובת הכלל המדברים בלשון ההיא שתהי' רפואה קצת ללשון ההיא, כי יתכן שקודם שעשה רש"י ז"ל כך, היתה הלשון מושכת עוד יותר לרע:
וי"ל שלטעם זה ביאר מרע"ה את התורה בשבעים לשון, אף שלא הי' מדבר אלא לישראל המדברים בלה"ק, או אפילו שפת מצרים, ועכ"פ אינם נזקקים לכל שבעים לשון, אלא לכוונה זו עשה לרפא קצת את כל הלשונות לתועלת הדורות הבאים או שצפה שעתידים לגלות בין שבעים אומות, ובהכרח ישתמשו בלשוניהן:ונראה דהא דמרע"ה שכינה מדברת מתוך גרונו, היינו דוקא הדברים בלשון הקודש כמו שכתובים בתורה, אבל הביאור בשבעים לשון בודאי לא היתה השכינה מדברת מתוך גרונו בלשון לעז. וראי' לזה ממה שאיתא ברמב"ן (פ' תשא) טעם שהלשון העברית נקראת לשון הקודש משום שדברי התורה והנבואות וכל דברי קדושה כולם בלשון ההיא נאמרו, ואם איתא שהביאור בשבעים לשון ג"כ שכינה מדברת מתוך גרונו, שוב מה יתרון בזה לעברית לקרותה לשון הקודש, אלא ודאי כדאמרן:
ומעתה י"ל דהא דמייתי ר' לוי ראי' שהתורה מרפאה את הלשון ממשה, היינו ממה שדיבר וביאר את התורה בשבעים לשון, שבזה לא היתה השכינה מדברת מתוך גרונו, ואעפי"כ לא הזיק לו מה שהי' כבד פה בטבע, ומוכרח לומר שהלשון והשפה נתרפאה על דרך הנ"ל, דאל"ה לא הי' נעשה לו נס בזה שיכין לדבר בשבעים לשון בלתי מטוהרים:

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 1:35 pm
על ידי קאצק
נדמה לי שהדברים בחלקם גם מופעים באביר הרועים שהוא מקור לסאכוטשוב, והדברים שהבטיח השרף מקאצק נכונים וידועים גם בבית סאכוטשוב

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 6:20 pm
על ידי תולעת - ספרים
שמעתיו מאנשים שידעו הימנו עוד בשנים שבעל היומן רעה בשדות נתיב מאיר.
יומן טאלנא לא קיבל בעלות על סיפורי גור, רק על מה שיש לו זכויות יוצרים...

גם אני שמעתי כנ"ל עוד לפני שנים רבות.
וכהוכחה על קפידתו של בעל שם משמואל נגד אלה שנסעו לגור, ישנם תשובות בשו"ת אבני נזר שנשלחו לתלמידו הגאון ר' שאול משה מוויערשוב בעל פרדס שאול, והם מופיעים בספר תחת הכותרת לרב פלוני, מכיון שה'פרדס שאול' שהיה תלמיד האבני נזר, נסע לגור. [שמעתי נכדו של ה'פרדס שאול', שראה את התשובות]

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 6:45 pm
על ידי רבטוב
תולעת - ספרים כתב:שמעתיו מאנשים שידעו הימנו עוד בשנים שבעל היומן רעה בשדות נתיב מאיר.
יומן טאלנא לא קיבל בעלות על סיפורי גור, רק על מה שיש לו זכויות יוצרים...

גם אני שמעתי כנ"ל עוד לפני שנים רבות.
וכהוכחה על קפידתו של בעל שם משמואל נגד אלה שנסעו לגור, ישנם תשובות בשו"ת אבני נזר שנשלחו לתלמידו הגאון ר' שאול משה מוויערשוב בעל פרדס שאול, והם מופיעים בספר תחת הכותרת לרב פלוני, מכיון שה'פרדס שאול' שהיה תלמיד האבני נזר, נסע לגור. [שמעתי נכדו של ה'פרדס שאול', שראה את התשובות]

אולי יכול מי שהוא להסביר לי .... הלא לכל הדעות השם משמואל הי' אדם גדול . ועד היום רבים לומדים ומתפלפלים ומתענגים מדבריו הקדושים החודרים ללב ולמח ועובדים את השי''ת בלבב שלם על ידו . איך יכול להיות שגברא רבא כמוהו יתעסק עם דברים קטנים כאלה שאפילו לבעה''ב פשוט לא נאה שיעסוק בהם . כואב לי הדבר מאוד אולי יכול מישהוא להסביר הדבר ויולכני בדרך האמת ואענה ואומר לו ייש''כ

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 7:13 pm
על ידי יד לפה
ואני שמעתי - בשם רח"י שווירץ: "דעם ספר איז פול מיט ענווה און שמחה"!
למירב ידיעתי הביטוי הזה (" שפלות מיט שמחה ") נאמר על ספר ' זכרון זאת' לרבי מלובלין זי"ע.

(באם הדיון הופך ליחסיו עם גור יש מה להוסיף)

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 8:08 pm
על ידי הוד_והדר
רבטוב כתב:
תולעת - ספרים כתב:שמעתיו מאנשים שידעו הימנו עוד בשנים שבעל היומן רעה בשדות נתיב מאיר.
יומן טאלנא לא קיבל בעלות על סיפורי גור, רק על מה שיש לו זכויות יוצרים...

גם אני שמעתי כנ"ל עוד לפני שנים רבות.
וכהוכחה על קפידתו של בעל שם משמואל נגד אלה שנסעו לגור, ישנם תשובות בשו"ת אבני נזר שנשלחו לתלמידו הגאון ר' שאול משה מוויערשוב בעל פרדס שאול, והם מופיעים בספר תחת הכותרת לרב פלוני, מכיון שה'פרדס שאול' שהיה תלמיד האבני נזר, נסע לגור. [שמעתי נכדו של ה'פרדס שאול', שראה את התשובות]

אולי יכול מי שהוא להסביר לי .... הלא לכל הדעות השם משמואל הי' אדם גדול . ועד היום רבים לומדים ומתפלפלים ומתענגים מדבריו הקדושים החודרים ללב ולמח ועובדים את השי''ת בלבב שלם על ידו . איך יכול להיות שגברא רבא כמוהו יתעסק עם דברים קטנים כאלה שאפילו לבעה''ב פשוט לא נאה שיעסוק בהם . כואב לי הדבר מאוד אולי יכול מישהוא להסביר הדבר ויולכני בדרך האמת ואענה ואומר לו ייש''כ



אם תחפור קצת יותר תראה שגם במונקאטש יש כמה אימרות אודות השם משמואל שאכמ"ל

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 9:08 pm
על ידי רבטוב
צת יותר תראה שגם במונקאטש יש כמה אימרות אודות השם משמואל שאכמ"ל[/quote]
ובכן ...שמעתי מאלופי ומיודעי בן ביתו של המנח''א ומוציא לאור של האגרות שפירין לבית מונקאטש ר' בעריש ז''ל וויינבערגער שכשפגש המנח''א את בן השם משמואל הרה''ק ר' דוד במארינבאד [ אגב יש תמונות איך שהם הולכים ונופשים ביחד ] אמר אח''כ שלדעתו הוא הת''ח הכי גדול מכל הרעבי'ס כי הוא יודע ש''ס ותוספות בע''פ .תלמידי אביו בעל האבנ''ז קיבלו מרות ממנו ונסעו אליו כמו חסיד לרבו . וזכה שעד היום לומדים והוגים בספה''ק .
וממ-ש אין ראי' כי הוא לא מדד כ''כ את אמרותיו . וראה בתשובותיו איך שמתקיף את האבנ''ז .אע''פ שהי' אדם גדול מאוד

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 9:21 pm
על ידי הוד_והדר
רבטוב כתב:צת יותר תראה שגם במונקאטש יש כמה אימרות אודות השם משמואל שאכמ"ל

ובכן ...שמעתי מאלופי ומיודעי בן ביתו של המנח''א ומוציא לאור של האגרות שפירין לבית מונקאטש ר' בעריש ז''ל וויינבערגער שכשפגש המנח''א את בן השם משמואל הרה''ק ר' דוד במארינבאד [ אגב יש תמונות איך שהם הולכים ונופשים ביחד ] אמר אח''כ שלדעתו הוא הת''ח הכי גדול מכל הרעבי'ס כי הוא יודע ש''ס ותוספות בע''פ .תלמידי אביו בעל האבנ''ז קיבלו מרות ממנו ונסעו אליו כמו חסיד לרבו . וזכה שעד היום לומדים והוגים בספה''ק .
וממ-ש אין ראי' כי הוא לא מדד כ''כ את אמרותיו . וראה בתשובותיו איך שמתקיף את האבנ''ז .אע''פ שהי' אדם גדול מאוד[/quote]

אתה מערבב אודות בן השם משמואל ואביו, ואכן לאחר שהמנח"א פגש את ר' דוד עוד נתאמץ אצלו יותר דעתו אודות השם משמואל ושוב אכמ"ל

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2013 7:27 pm
על ידי תולעת - ספרים
רבטוב שאל : אולי יכול מי שהוא להסביר לי .... הלא לכל הדעות השם משמואל הי' אדם גדול . ועד היום רבים לומדים ומתפלפלים ומתענגים מדבריו הקדושים החודרים ללב ולמח ועובדים את השי''ת בלבב שלם על ידו . איך יכול להיות שגברא רבא כמוהו יתעסק עם דברים קטנים כאלה שאפילו לבעה''ב פשוט לא נאה שיעסוק בהם . כואב לי הדבר מאוד אולי יכול מישהוא להסביר הדבר ויולכני בדרך האמת ואענה ואומר לו ייש''כ.

לענ"ד נראה שחשב כי יש בזה משום כיבוד אב (וגם כבוד תורתו של אביו), ועל זה הוא לא יכל לסלוח...

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2013 9:12 pm
על ידי אשבמבש
עקב הדיון הלא ראוי במעשיו של ת"ח עצום שוכן עפר, שהתחיל מקבלת לשון הרע כפשוטה. אני קורא למנהלים למחוק את האשכול הזה!

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2013 9:22 pm
על ידי יגאל10
מצטרף

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ה' אוגוסט 29, 2013 9:51 pm
על ידי איש.dot
לא מצטרף, עדיין ניתן להחזיר את הדיון לדרך הישר.
נכתב כאן (ע"י רבטוב) כי כנראה שהשמ"ש למד יותר כהתשובות (אבנ"ז), והיינו לא כהאג"ט. האם יש מקור לדברים? כי מצוא מצאתי בויקיפדיה כדברים האלו: "הוא כתב גם את החלק הפנימי - הקצר - בספרו של אביו, "אגלי טל", כשהחלק החיצוני שנכתב על ידי אביו - הוא כביאור ארוך לחלק הפנימי". אם כן, מצאנו אחרת, ושמא גם מצאנו קצה תשובה לשאלה הפותחת של האשכול.
השיבנו ונשובה מאשכול הכופר לצרור המור.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2013 4:04 am
על ידי איש_ספר
אולי לא ראוי שמתנגד כמוני... ידחוק עצמו למקום שאינו שלו, ובכ"ז ימחלו לי החברים. אני חושב שמותר לדון ולברר במורא ובענווה במעשיהם של גדולים, אבל ביטויים כמו "אכמ"ל" וכיו"ב, שזורעים ערפל שאין אפשרות לפזרו, לא מתאימים. ולעצם שאלת החכם הותיק רב טוב, יש להתפלא, וכי השמ"ש הוא הרבי היחיד הגדול בעיניו, עד שדוקא עליו מצא מקום תימה? הרי סיפורים כאלה על הקפדות של צדיקים על הנוסעים לזולתם, (ואצ"ל על הממשיכים עדה שמה קראו כגבולם) הם רבים מאד, כשהסיפור החריף ביותר, הוא בבנו של המגיד מקאז'ניץ, רמא"ב, והחיהרי"ם שקבר בניו כידוע. ואת כל התיאוריות וההסברים, יהיו אשר יהיו, אפשר לעשות לאו דוקא על גבו של השם משמואל.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 10:48 am
על ידי קאצק
שמעתי ממקור מוסמך ביותר שהרב מרעננה שהיה תלמיד של האבנ"ז ונסע לגור , סיפר לבית ישראל כי היה פעם בשבועות שלא נסע, ניגש אליו השמ"ש ושאל למה לא נוסע לשבועות לגר,ענה לו שאין לו כסף, הוציא מיד השמ"ש כסף ונתן לו להוצאות הדרך.

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ב' יוני 29, 2020 8:18 pm
על ידי אראל
כאן:
viewtopic.php?f=7&t=45793&p=637222&hilit=MADE+MY#p637136
העלה ידידינו ר' זאב שיחי', ספר 'ואלה תולדות', בו מספר המחבר שם מה שראה בבחרותו כמה ענינים פיקנטיים על האבנ"ז ובנו השם משמואל זצ"ל, בתקופת למדו בסוכטשוב
לא ידוע לי אם הדברים הנאמרים שם כבר הועתקו לספרי תולדותיהם

Re: השם משמואל - תולדותיו, שיטתו וכו'

פורסם: ד' יולי 01, 2020 3:39 am
על ידי הוד_והדר
רבטוב כתב:ובכן ...שמעתי מאלופי ומיודעי בן ביתו של המנח''א ומוציא לאור של האגרות שפירין לבית מונקאטש ר' בעריש ז''ל וויינבערגער שכשפגש המנח''א את בן השם משמואל הרה''ק ר' דוד במארינבאד [אגב יש תמונות איך שהם הולכים ונופשים ביחד] אמר אח''כ שלדעתו הוא הת''ח הכי גדול מכל הרעבי'ס כי הוא יודע ש''ס ותוספות בע''פ .תלמידי אביו בעל האבנ''ז קיבלו מרות ממנו ונסעו אליו כמו חסיד לרבו . וזכה שעד היום לומדים והוגים בספה''ק .
וממ-ש אין ראי' כי הוא לא מדד כ''כ את אמרותיו . וראה בתשובותיו איך שמתקיף את האבנ''ז .אע''פ שהי' אדם גדול מאוד


את רבטוב לבד אי אפשר לנו לשאול, כי לדאבוננו שבק לן חיים בעת המגפה האחרונה ל"ע.

אבל אי מי מחברינו כאן ראה פעם תמונה כזאת, המנחת אלעזר ורבי דוד מסוכוטשוב מטיילין בי חינגא, לי הקטן לא זכור תמונה כזו.