עמוד 1 מתוך 1

'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 04, 2011 6:55 pm
על ידי זקן ששכח
"אמר רבי תנחום הלבלר, מקובל אני מרבי מיאשא שקבל מן הזקנים הלכה למשה מסיני, כל מי שאינו אומר דבר משל תורה בשם אומרו עליו הכתוב אומר 'אל תגזל דל כי דל הוא'. וכל האומר דבר בשם אומרו זוכה שיגאלו ישראל על ידו (מדרש תנחומא במדבר פכ"ב).

על פי זה יופלא מאד מנהג מחברי הספרים שנקטו בסתם 'אמרו חז"ל'; 'כמאמרם ז"ל', ועוד לשונות דומים לזה, ולא טרחו לכתוב שם האומר בפירוש. ואילו בסתם מחברים עסקינן - החרשתי, שיתכן ואינם זוכרים שם האומר [ובדרך צחות הסביר לי ידיד את מאמר ר' ביבי בשם ר' חנינא שעם-הארץ 'אימת שבת עליו' (ירושלמי, דמאי), מכיון שאז אין לו אפשרות לחפש בתוכנות החיפוש ולציין שם האומר]. אולם לשון זו נקוטה אף בפיות וספרי גדולי עמנו. ועל זה תמה תמה אקרא, שהרי לבם כלב הארי וכח זכרונם הכביר מי יכיל.

ושמא היה טעם מסויים למנהגם זה שלא להקפיד ולציין שם האומר?!

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 04, 2011 7:42 pm
על ידי מותיב ומפרק
יש לחקור מי חשיב "בעל המימרא" בעל המימרא בעצמו? או מי שגילהו? הרי אמרו בהדיא שאמרו משמי' ד"זקנים" א"כ אינו ידוע זהותו של בעל המימרא בעצמו.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 04, 2011 10:25 pm
על ידי מעיין
בספר הנפלא מנהג ישראל תורה על הלכות תלמוד תורה ליקוט נפלא בקצרה בענין

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 04, 2011 10:33 pm
על ידי מפענח
וכיצד נכשל הרמב"ם חלילה בזה שבהדיא כתב ספרו הגדול תוך העלמת כל שמות אומריהם? ורוב הפוסקים שפעמים רבות אומרים בשם רבותינו סתם בלי לנקוב את השם. לי נראה פשוט שכל זה רק כאשר הינך המקור בלעדי של השמועה וכאשר אתה מעלים את השם, אתה מאבד שם האומרו, אך בספרי חז"ל (או ספרים שכבר נדפסו) אחרי שהועלו על הכתב ואתה כבר אינך מעביר את השמועה מדור לדור, האומר חז"ל כל אחד יכול לעיין ולמצוא את הדברים ואין כאן שום גזילה. כך נראה פשוט שלא שייך כלל אצלם (ומה גם המציין את המראה מקום) . אך עדיין צ"ע הא דמצינו אצל גדולינו, שמעתי מח"א בלי לנקוב המקור. כמו כן צ"ע הא בדורות שלפני הזוגות שהעלימו כלל את שמם של רבו מעתיקי השמועה.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' מאי 05, 2011 12:14 am
על ידי זקן ששכח
מותיב ומפרק כתב:יש לחקור מי חשיב "בעל המימרא" בעל המימרא בעצמו? או מי שגילהו? הרי אמרו בהדיא שאמרו משמי' ד"זקנים" א"כ אינו ידוע זהותו של בעל המימרא בעצמו.

טענה ממש נחמדה, אבל היא נראית כחוצפה כלפי אותם תנאים המוזכרים במדרש, לומר שלא קיימו מה שמסרו.
ומה שהערת, יתכן מאד שלא ידעו בבירור מי מבין הזקנים אמר זאת, כיון שהיו כולם כגוש אחד להעביר התורה, כנזכר במשנה 'ויהושע לזקנים', לכן לא ידעו במדוייק.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' מאי 05, 2011 12:16 am
על ידי מורה צדק
מפענח כתב:וכיצד נכשל הרמב"ם חלילה בזה שבהדיא כתב ספרו הגדול תוך העלמת כל שמות אומריהם? ורוב הפוסקים שפעמים רבות אומרים בשם רבותינו סתם בלי לנקוב את השם. לי נראה פשוט שכל זה רק כאשר הינך המקור בלעדי של השמועה וכאשר אתה מעלים את השם, אתה מאבד שם האומרו, אך בספרי חז"ל (או ספרים שכבר נדפסו) אחרי שהועלו על הכתב ואתה כבר אינך מעביר את השמועה מדור לדור, האומר חז"ל כל אחד יכול לעיין ולמצוא את הדברים ואין כאן שום גזילה. כך נראה פשוט שלא שייך כלל אצלם (ומה גם המציין את המראה מקום) . אך עדיין צ"ע הא דמצינו אצל גדולינו, שמעתי מח"א בלי לנקוב המקור. כמו כן צ"ע הא בדורות שלפני הזוגות שהעלימו כלל את שמם של רבו מעתיקי השמועה.


לענ"ד, לרמב"ם היתה סיבה שלא לכתוב את שמות החכמים, הרי הוא רצה ליצור ספר שיאחד את כל העם, ואם יכתוב זה אומר כך וזה אומר כך, לא תעלה בידו מטרתו.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' מאי 05, 2011 12:19 am
על ידי זקן ששכח
מורה צדק כתב:לענ"ד, לרמב"ם היתה סיבה שלא לכתוב את שמות החכמים, הרי הוא רצה ליצור ספר שיאחד את כל העם, ואם יכתוב זה אומר כך וזה אומר כך, לא תעלה בידו מטרתו.


טענתך טענה מושכלת היא. גם רבינו הקדוש יצר 'סתם משנה' כאשר נקט ורצה להרגיל הלכה כדברי אותו תנא.

[ועדיין יש מקום להטעים הענין יותר, בזמן שמצאנו אותם לשונות שנזכרו לעיל אם לגבי עונש ואם לגבי גודל הזכות במסירת דבר בשם אומרו].

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' מאי 05, 2011 10:49 pm
על ידי מעיין
זקן ששכח כתב:
מורה צדק כתב:לענ"ד, לרמב"ם היתה סיבה שלא לכתוב את שמות החכמים, הרי הוא רצה ליצור ספר שיאחד את כל העם, ואם יכתוב זה אומר כך וזה אומר כך, לא תעלה בידו מטרתו.


טענתך טענה מושכלת היא. גם רבינו הקדוש יצר 'סתם משנה' כאשר נקט ורצה להרגיל הלכה כדברי אותו תנא.

[ועדיין יש מקום להטעים הענין יותר, בזמן שמצאנו אותם לשונות שנזכרו לעיל אם לגבי עונש ואם לגבי גודל הזכות במסירת דבר בשם אומרו].


עיין אריכות דברים בזה מה שהשיב הרמב"ם גופא בתשובתו לר' פנחס הדיין - תשובות הרמב"ם לפסיא סי' קמ

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 17, 2019 9:26 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
הרמב"ם בפהמ"ש מדבר על ענין זה שלא ציטט בשם אומרו - כמדומה נידון במקו"א בפורום - מי יודע?

בקובץ "נזר התורה" אייר תשע"ט עמוד לג [טור ב', מצו"ב] מצאתי דבר מעניין בשם האור שמח פ"ו מהל' בית הבחירה סוף ה"ז, שהאור שמח "לא הזכירי כי בחור וצעיר הייתי אז", ובאור שמח כתבו בשם "מקשים העולם"

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ג' פברואר 11, 2020 3:49 pm
על ידי זאב ערבות
בקובץ מה טובו אהליך יעקב גליון ו' עמ' ת"א יש מאמר מר' מתתיהו גבאי בעניין אמירת דבר בשם אומרו במראי מקומות, והפיסקא האחרונה דנה בציטוטים מאוצר החכמה האם צריך לציין שנלקחו ממנה.

דבר בשם אומרו

פורסם: ב' מאי 18, 2020 5:30 pm
על ידי אהרן תאומים
האם צריך להגיד רק את שם מי שאמר אף שאמר בשם אחרים או צריכים לומר שמעתי משלמה ששמע מדוד ששמע מישי ששמע מעובד ?
כמובן שוונתי לשאול בעיקר בגמרא אם כך הקפידו

Re: דבר בשם אומרו

פורסם: ב' מאי 18, 2020 6:27 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
יש ס' שלם על דבר בשם אמרו.

Re: דבר בשם אומרו

פורסם: ב' מאי 18, 2020 6:35 pm
על ידי אהרן תאומים
ייש"כ גדול, לאיזה ספר הכוונה?

Re: דבר בשם אומרו

פורסם: ב' מאי 18, 2020 8:19 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
באוצרנו קונט' אמירת דבר בשם אמרו.

Re: דבר בשם אומרו

פורסם: ב' מאי 18, 2020 10:57 pm
על ידי עזריאל ברגר
אהרן תאומים כתב:האם צריך להגיד רק את שם מי שאמר אף שאמר בשם אחרים או צריכים לומר שמעתי משלמה ששמע מדוד ששמע מישי ששמע מעובד ?
כמובן שוונתי לשאול בעיקר בגמרא אם כך הקפידו

גמ' נזיר נו, ב
כל שמעתתא דמתאמרה בבי תלתא קדמאי ובתראי אמרינן מציעאי לא אמרינן אמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא אמר נחום הלבלר כך מקובלני מרבי מיאשא שקיבל מאבא שקבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני בזורע שבת וחרדל בשנים ושלשה מקומות שנותן פאה מכל אחד ואחד ואילו יהושע וכלב לא קחשיב ש''מ

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 27, 2020 6:34 am
על ידי שמואל דוד
מצינו בכ״מ לשון ״ראיתי מקשים״ א״נ ״מקשים העולם״ וכדומה. האם זה חסרון באמירת דבר בשם אומרו?

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' מאי 27, 2020 10:41 am
על ידי עזריאל ברגר
שמואל דוד כתב:מצינו בכ״מ לשון ״ראיתי מקשים״ א״נ ״מקשים העולם״ וכדומה. האם זה חסרון באמירת דבר בשם אומרו?

א. ראיתי (כמדומני מהרבי מליובאוויטש) שכאשר מביאים מישהו לסתור את דבריו - לא ראוי להביאו בשמו, אלא אומרים "חכם אחד" וכיו"ב.
ב. לפעמים מדובר על קושיא שרווחת בקרב הלומדים, ולא ידוע מי הראשון שאמר אותה.

לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 4:37 pm
על ידי אוהב אוצר
עד היכן?
דהיינו, אם שמעתי לראשונה מאיזה 'מגיד' חידוש, רעיון, ווראט כלשהו בשם אחד האחרונים או הראשונים, אני צריך/ראוי לומר גם ממי שמעתי?
אשמח למקור לכל תגובה.

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 4:42 pm
על ידי גל של אגוזים
שמעתי בשם הגרי"ד הלוי סאלאווייציק זצ"ל שאמר בשם החזו"א ז"ל שאינו צריך

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:16 pm
על ידי ביליצר
עי בספר החינמי באוצר ,עמק המשפט ,
דף תשנא

תיקנתי ,עמק המשפט

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:48 pm
על ידי כדכד
כתבתי פעם משהו בסיכום בסוגייא שהיה עתיד להתפרסם ובין הדברים כתבתי שהמקורות לסוגייא זו הם מספר "פתחי חושן" ואמר לי אחד מרבותי שליט"א שאין צריך להזכיר הדבר אלא די בהזכרת המקור הראשון שאמר זאת

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:19 pm
על ידי גל של אגוזים
כדכד כתב: ואמר לי אחד מרבותי שליט"א


למה לא להגיד בשם אומרו...

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:24 pm
על ידי אתי שפיר
החיד"א זצ"ל באיזהו מקומן (סליחה ששכחתי איה מקום כבודו) דן בזה באריכות, ומסיק שצריך לומר הראשון והאחרון בשלשלת השמועה, זאת אומרת, בשם מי ששמעת אותו, ובשם הראשון שאמרה למאמר ההוא ולהשמיט כל אלו שבאמצע שהיו מעתיקי השמועה.
אך יש לעיין אם שייך זה כשאומר מפי ספרים מלקטים המפורסמים לכל, אם צריך להזכירם כבעלי מעתיקי השמועה, עי' בהקדמה לספר משמרת שלום על יו"ד שנגע בנושא זה

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 7:53 pm
על ידי כדכד
גל של אגוזים כתב:
כדכד כתב: ואמר לי אחד מרבותי שליט"א


למה לא להגיד בשם אומרו...

נתקיים בו מה שפסק...

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: א' מאי 31, 2020 8:05 pm
על ידי גל של אגוזים
כדכד כתב:נתקיים בו מה שפסק...


לא ציטטת בשם מי אמרה

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: ב' יוני 01, 2020 10:58 am
על ידי כדכד
כי אמרה בשם עצמו...

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: ב' יוני 01, 2020 11:55 am
על ידי לבי במערב
אתי שפיר כתב:החיד"א זצ"ל באיזהו מקומן (סליחה ששכחתי איה מקום כבודו) דן בזה באריכות . .
'שער יוסף' הוריות ו, א ד"ה אמר ר"ח. ובקצירת הא'ומר בא בספרו 'ברכי יוסף' יו"ד סי' רמב ס"ק כח.

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:06 pm
על ידי לבי במערב
אתי שפיר כתב: . . ומסיק שצריך לומר הראשון והאחרון בשלשלת השמועה . .
אליבא דאמת, הלא הוא ירושלמי מפורש (שבת פ"א ה"ב. הביאו החיד"א שם): "רבי חזקי' ר' ירמי' ר' חייא בשם רבי יוחנן: אם יכול את לשלשל את השמועה עד משה - שלשלה; ואם לאו - תפוש או ראשון ראשון, או אחרון אחרון . . ".

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:23 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:
שמואל דוד כתב:מצינו בכ״מ לשון ״ראיתי מקשים״ א״נ ״מקשים העולם״ וכדומה. האם זה חסרון באמירת דבר בשם אומרו?

א. ראיתי (כמדומני מהרבי מליובאוויטש) שכאשר מביאים מישהו לסתור את דבריו - לא ראוי להביאו בשמו, אלא אומרים "חכם אחד" וכיו"ב.
ב. לפעמים מדובר על קושיא שרווחת בקרב הלומדים, ולא ידוע מי הראשון שאמר אותה.

מאשכול אחר:
לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב:שמעתי פעם (כמדומני בשם הרבי מליובאוויטש) שכן היא דרך ארץ לומר "העירני חכם אחד" וכיו"ב כאשר באים לבטל את דבריו.
'התוועדויות' תשמ"ג ח"ד ע' 1837 (נד' גם ב'שערי הלכה ומנהג' או"ח ח"א ע' רט, ולאח"ז ב'שלחן מנחם' ח"א ע' שכד).

Re: לומר דבר בשם אומרו

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:29 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:
אתי שפיר כתב: . . ומסיק שצריך לומר הראשון והאחרון בשלשלת השמועה . .
אליבא דאמת, הלא הוא ירושלמי מפורש (שבת פ"א ה"ב. הביאו החיד"א שם): "רבי חזקי' ר' ירמי' ר' חייא בשם רבי יוחנן: אם יכול את לשלשל את השמועה עד משה - שלשלה; ואם לאו - תפוש או ראשון ראשון, או אחרון אחרון . . ".

אבל תלמודא דילן חולק בזה, וכפי שנכתב באשכול אחר (ואחרי איחוד האשכולות - הוא באשכול זה):
עזריאל ברגר כתב:
אהרן תאומים כתב:האם צריך להגיד רק את שם מי שאמר אף שאמר בשם אחרים או צריכים לומר שמעתי משלמה ששמע מדוד ששמע מישי ששמע מעובד ?
כמובן שוונתי לשאול בעיקר בגמרא אם כך הקפידו

גמ' נזיר נו, ב
כל שמעתתא דמתאמרה בבי תלתא קדמאי ובתראי אמרינן מציעאי לא אמרינן אמר רב נחמן בר יצחק אף אנן נמי תנינא אמר נחום הלבלר כך מקובלני מרבי מיאשא שקיבל מאבא שקבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני בזורע שבת וחרדל בשנים ושלשה מקומות שנותן פאה מכל אחד ואחד ואילו יהושע וכלב לא קחשיב ש''מ

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:31 pm
על ידי עזריאל ברגר
מעניין מה הקשר בין רבי תנחום הלבלר, שדבריו פותחים את האשכול, לבין נחום הלבלר, שדבריו הובאו בהודעה הקודמת.
שניהם קיבלו מרבי מיאשא שקיבל וכו' עד הלכה למשה מסיני!

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:40 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:אבל תלמודא דילן חולק בזה . . גמ' נזיר נו, ב . .
ג"ז הובא בד' החיד"א הנזכרים, יעו"ש.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
לבי במערב כתב:אף תלמודא דילן בנזיר הובא בד' החיד"א הנזכרים, יעו"ש.

איפה אפשר לראות את דברי החיד"א?

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 12:52 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:מעניין מה הקשר בין רבי תנחום הלבלר, שדבריו פותחים את האשכול, לבין נחום הלבלר, שדבריו הובאו בהודעה הקודמת.
שניהם קיבלו מרבי מיאשא שקיבל וכו' עד הלכה למשה מסיני!

עתה ראיתי שכבר עמד בזה ר' יהושע מונדשיין ע"ה - https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=280 - ואלו דבריו (בהשמטת דברים שאינם שייכים לאשכול זה):
ר' יהושע מונדשיין כתב:כל המעיין בתנחומא שם יראה שהורכבו כאן שני מאמרים:
[א] וצריך אדם כשהוא שומע דבר, לומר אותו בשם אומרו, אפילו משלישי, הלכה. ששנו רבותינו, אמר רבי תנחום הלבלר, מקובל אני מרבי מיאשא, שקיבל מן הזקנים, הלכה למשה מסיני.
[ב] כל מי שאינו אומר דבר משל תורה בשם אומרו, עליו הכתוב אומר אל תגזל דל כי דל הוא.
ודברי ר' תנחום הלבלר הם במשנה דפאה (פ"ב מ"ו): אמר נחום הלבלר מקובל אני מרבי מיאשא שקיבל מאבא שקיבל מן הזוגות שקבלו מן הנביאים הלכה למשה מסיני בזורע את שדהו וכו'.
וראה בפי' זית-רענן (לבעל המג"א) בילקוט-שמעוני במדבר רמז תרצה, ושם: וכ"ה במשנה פ"ב דפאה, ומזה למדנו שצריך לומר השמועה בשם אומרו עד השלישי. עכ"ל.

וכן בתולדות תנאים ואמוראים כתב שצ"ל נחום הלבלר גם במדרש.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ב' יוני 01, 2020 1:05 pm
על ידי לבי במערב
עזריאל ברגר כתב:איפה אפשר לראות את דברי החיד"א?
באוצה"ח כבה"ב, ומשום ריבוי המהדורות ומיעוט העת לא קישרתי.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' יולי 23, 2020 2:37 pm
על ידי עזריאל ברגר
עזריאל ברגר כתב:ראיתי (כמדומני מהרבי מליובאוויטש) שכאשר מביאים מישהו לסתור את דבריו - לא ראוי להביאו בשמו, אלא אומרים "חכם אחד" וכיו"ב.

עתה ראיתי בט"ז (יו"ד סי' ר"מ ס"ק ג) שכאשר הולכים לחלוק על מי שמחויבים בכבודו - עדיף שלא להזכירו בשמו, וזהו כבודו!

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' יולי 23, 2020 3:06 pm
על ידי מ אלישע
שם בט''ז יו''ד ס''ק ג'
עדיף להזכיר שהפלוגתא אינה נגד מי שמחוייב בכבודו,
ולכן הטור חלק על בעל התרומות, ולא הזכיר שאביו סובר כדעת בעל התרומות.
( ולא מבואר שם כשאין חולקים אחרים, אם מותר להזכיר שחולק על אביו בד''ת,)

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ה' יולי 23, 2020 4:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
מ אלישע כתב:שם בט''ז יו''ד ס''ק ג'

יישר כח. תיקנתי את הטעות.

Re: 'דבר בשם אומרו'

פורסם: ד' יולי 21, 2021 1:33 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
מרן הגרמ"ש שליט"א רגיל לומר [וצ"ע]
שמעתי בשם הגאון רבי יוסף ענגיל זצ"ל שמי שכותב חידושי תורה ששמע מאחר, ומסבירם קצת, אינו גזלן באם אינו מזכיר ששמע חידוש זה מפלוני, כי מאחר שהעלה אותם על גבי כתב והסבירם קצת, הם קיבלו קצת פנים חדשות וכבר נקראו על שמו

(נדפס בגליון מאמר השבועי פרשת דברים תשפ"א, ועוד הרבה הרבה)